کد خبر 1496944
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
واکنش کاخ سفید به انفجار سد «کاخوفکا»

کاخ سفید در واکنش به انفجار روز سه شنبه یک سد مهم تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین ادعا کرد،‌ نمی‌تواند با قطعیت عامل از بین رفتن این سد را تعیین کند.

به گزارش مشرق، کاخ سفید به انفجار روز سه‌شنبه سد مهم «کاخوفکا»، در منطقه خرسون در جنوب اوکراین واکنش نشان داد و ادعا کرد، نمی تواند عامل منفجر ساختن این سد را تعیین کند اما گزارش‌های ادعایی درباره اینکه روسیه عامل این انفجار بوده را ارزیابی می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد، آشکار است، انفجار این سد «کشته‌های فراوان» و تخلیه هزاران اوکراینی از محل‌های سکونتشان را موجب شده است.

این مقام آمریکایی همچنین به خبرنگاران گفت، تخریب این سد احتمالا تاثیری ویرانگر بر امنیت انرژی اوکراین می‌گذارد.

صبح روز سه شنبه، نیروهای روسیه و اوکراین اعلام کردند سد بزرگ کاخوفکا، متعلق به دوره شوروی سابق، در بخش تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین منفجر و باعث ایجاد سیلاب در سراسر منطقه جنگی شده است.

سد کاخوفکا بر رودخانه «دنیپرو»، آبراه اصلی جداکننده نیروهای اوکراینی و روسی در جنوب اوکراین قرار دارد.

به گفته تحلیلگران، سیلاب ناشی از این تخریب، پتانسیل ایجاد ویرانی بزرگ حوالی شهر خرسون و سایر مناطق پرجمعیت در امتداد رودخانه دنیپرو را دارد.

مقام‌های اوکراینی و روس انگشت اتهام را در پی تخریب این سد تحت کنترل مسکو که باعث خروج ساکنان مناطق اطراف شده، به سوی یکدیگر گرفته‌اند.

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه خود ادعا کرد: ما انفجار سد توسط فدراسیون روسیه را اقدام تروریستی می‌دانیم که با هدف حداکثر تلفات و تخریب انجام شده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اتهام‌زنی اوکراین به مسکو درباره تخریب سد و نیروگاه برقی-آبی شهر نووا کاخوفکا را قویاً رد کرده است.

کربی مدعی شد: «ما گزارش‌ها با موضوع اینکه روسیه مسئول انفجار این سد است را دیده‌ایم. ما به بهترین شکل این گزارش‌ها را ارزیابی کرده و با اوکراینی‌ها برای جمع آوری اطلاعات بیشتر همکاری می‌کنیم اما نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که چه اتفاقی افتاده است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت، هنوز برای صحبت درباره تاثیر بالقوه این اتفاق بر ضد حمله برنامه‌ریزی شده توسط اوکراین زود است.

کربی مدعی شد، نیروهای روسیه در زمان وقوع این انفجار، این سد را «به طور غیرقانونی» اشغال و کنترل کرده‌اند اما مقام‌های آمریکایی هنوز به این نتیجه که این انفجار یک اقدام عمدی بوده، نرسیده‌اند.

او در پاسخ به اینکه آیا انهدام این سد یک جنایت جنگی است اظهار کرد،‌ قوانین بین‌المللی تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی را ممنوع کرده‌اند.

کربی همچنین گفت، مقام‌های آمریکا در حال همکاری با شرکای خود در عرصه میدانی برای ارسال کمک به آسیب‌دیدگان این اتفاق هستند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس