به گزارش مشرق به نقل از فاس، محمود احمدینژاد عصر امروز در مراسم آغاز عملیات ریلگذاری خط آهن گرگان ـ اینچهبرون اظهار داشت: انجام این پروژه مهم در منطقه کشاورزی و در مدت زمان کوتاه نشان از توانمندی بالای متخصصان داخلی است.
وی تصریح کرد: با انجام این پروژه مهم نشان داد که متخصصان ما از تجربه بالایی برخوردار هستند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید خود آماده جهش بزرگتری برای توسعه و سازندگی ایران اسلامی کنیم.
احمدینژاد با بیان اینکه ایرانی باید بهترینها را داشته باشند گفت: باید همه تلاش کنیم تا ایران ساخته شود چرا که شایستگی این مردم، آرمانهای و انقلاب بیش از اینها است.
گفتنی است آغاز عملیات اجرایی ریلگذاری راه آهن گرگان ـ اینچهبرون با حضور محمود احمدینژاد رئیس جمهور انجام شد.
احداث راه آهن گرگان ـ اینچهبرون از پروژههای مهر ماندگار دولت است که در حوزه راه و شهرسازی گلستان تعریف شده و از محوریترین اقدامات عمرانی استان محسوب میشود.
ساخت این راه آهن به دلیل ضرورت اتصال کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد دریای جنوب و با هدف افزایش درآمدهای ناشی از ترانزیت کالا با توجه به وجود میلیونها تن غلات مازاد در کشور قزاقستان، در بسته کاری دولت تعریف شد.
در نشست مشترک روسای جمهوری کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال 1388، اتصال خطوط ریلی سه کشور با عقد تفاهمنامهای به مراحل اجرایی رسید.
این پروژه در جمهوری اسلامی ایران از بیستم تیر ماه سال 1390 با عقد تفاهمنامهای میان شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای کشور به عنوان کارفرما و شرکت پارس انرژی به عنوان مجری پروژه آغاز شد.
طول مسیر طرح در حد فاصل ایستگاه سبزدشت در فاصله 15 کیلومتری گرگان به عنوان نقطه آغاز مسیر و نقطه صفر مرزی در اینچهبرون حدود 80 کیلومتر است.
در کل مسیر سه ایستگاه سبز دشت، ایستگاه جدید گرگان در محدوده 10 کیلومتر شمال فرودگاه بینالمللی گرگان در نزدیکی روستای یامپی و ایستگاه تعویض بوژی اینچهبرون در فاصله چهار کیلومتری خط مرزی پیشبینی شده است.
در بیشتر طول مسیر توپوگرافی منطقه به صورت دشت و حدود پنج کیلومتر انتهای مسیر تپه ماهور است.
مدت زمان برآورد اجرایی اولیه 164 روز پیشبینی شد، ولی به دلیل مشکلات خاص و با پیگیریهای مقامات عالی وزارتخانه و راه آهن تا پایان سال جاری در نظر گرفته شد.
حمل بار از جمله غلات از قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر راه آهن شمال، بزرگترین مزیت اتصال ریلی گرگان به اینجهبرون است.
کشور قزاقستان سالانه 13 میلیون تن غلات تولید میکند که از این مقدار فقط 6 میلیون تن برای مصرف داخلی است و باقی قابلیت صادرات دارد.
از آنجایی که کشورهای حوزه خلیج فارس بازار اصلی غلات قزاقستان هستند، راه آهن شمال به صرفهترین مسیر برای رساندن این غلات به حاشیه خلیج فارس به حساب میآید و با اتصال خط راه آهن گرگان به اینچهبرون، ترانزیت این محصول استراتژیک در اختیار راه آهن شمال خواهد افتاد.
ظرفیت حمل بار از طریق خطوط ریلی راه آهن شمال سالانه تا 3 میلیون تن است اما در حال حاضر فقط یک میلیون تن بار از این خط ترانزیت میشود.
ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از مزایای مهم ایجاد خط گرگان تا اینجه برون است، راه آهن شمال حمل 2 میلیون تن غلات قزاقستان از ایستگاه اینجهبرون را به داخل ایران و سپس به کشورهای خلیج فارس برنامهریزی کرده است.
در حال حاضر راه آهن شمال از ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز و با عبور از کوههای البرز وارد مازندران میشود و باگذر از مناطق زیبای جنگلی، شهرهای متعدد و مناطق جلگهای در ایستگاه گرگان پایان مییابد و تا یک سال آینده این خط به اینجهبرون مرز ترکمنستان نیز متصل خواهد شد.