به گزارش مشرق، مهندس عباس جم، مديرعامل شركت سازنده پهپاد ليكو در گفتوگو با ايسنا، اظهاركرد: اين هواپيماي بدون سرنشين، ضمن بهرهمندي از ويژگيهاي منحصر به فرد داراي وزن حدود 53 كيلوگرم بوده و قابليت حمل يكصد كيلوگرم بار را دارد كه در نوع خود بي نظير به شمار ميرود.
وي در خصوص ديگر ويژگيهاي اين پهپاد ايراني عنوان كرد: سوخت این هواپیما بنزین معمولی و ظرفیت سوختگيري آن 30 لیتر است كه با این میزان بنزين، توانایی پرواز سه ساعته در سقف پروازي 16 هزار پايي از سطح زمين را دارد. همچنين برد کنترلی آن يكصد کیلومتر است. يكي ديگر از توانمنديهاي پهپاد «ليكو» اين است كه سیستم پیشرانش آن توسط دو موتور با مجموع توان 35 اسب بخار تامین می شود و این توانایی را ایجاد می کند که پهپاد بتواند در طول مسیری کمتر از 70 متر از زمین به پرواز درآید.
مديرعامل اين شركت فناور در ادامه خاطرنشان كرد: این هواپیما به گونهای طراحی شده که قابلیت نصب انواع سیستمهای الکترونیکی و مخابراتی را داراست. از جمله این تجهیزات می توان به دوربینهای این پهپاد اشاره کرد که تصاویر را به صورت پخش زنده به ایستگاه ارسال می کند. برخورداري از سیستم خلبان خودکار يكي ديگر از ويژگيهاي «ليكو» است تا اين هواپیما در مسافتهای طولانی براساس برنامه مسیر، حركت كرده و مجددا به پایگاه باز گردد.
وي در خصوص مشخصات فني اين هواپيما به ايسنا گفت: پهپاد «ليكو» كه به صورت صد در صد در داخل و توسط محققان كشور طراحي و ساخته شده است داراي مشخصات و ويژگيهاي فني مانند طول بال 5.9 متر، طول بدنه چهار متر، حداكثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت، طول باند پرواز 200 فوت، وزن خالی 53 کیلوگرم، حداكثر وزن بلند شدن 200 کیلوگرم، سقف پروازی 16 هزار پا، توان 35 اسب بخار براي هر موتور، ظرفيت سوخت گيري(بنزين معمولي) 30 لیتر، مداومت پروازی سه ساعت، ایستگاه کنترلی، خلبان خودکار يكصد نقطه مختصات جغرافیایی، تصویر برداری آنلاین و آفلاین توسط دو دوربین، سیستم پردازش تصویربه صورت هوش مصنوعی، نشانگر موقعیت یاب بر روی نقشه جغرافیایی توسط دو جی پی اس 10 هرتز، سیستم رادار گریز، ایستگاه کنترلی استیشن 12 متری قابل حمل، سیستم ترمز از نوع دیسکی ضد قفل شونده، توان پرواز با از دست رفتن یک موتور و سیستم تعلیق و جاذب ارتعاشات است.
جم، فرود پهپاد در کمترین طول از مسیر باند را يكي ديگر از ويژگيهاي «ليكو» برشمرد و افزود : از این هواپیما می توان در مقاصد امداد و نجات، شناسایی، گشت زنی، حمل بارهای سبک، مقاصد نظامی و فیلمبرداری و غیره استفاده كرد. همچنين هزینه قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری این هواپیما بسیار کم بوده و در صورت تجاري سازي صرفه جویی ارزی زیادی را برای کشور در پي خواهد داشت.
محققان يكي از شركتهاي فناور موفق به طراحي و ساخت پهپاد رادارگريزي شدند كه به گفته آنها صد در صد قطعات آن توليد داخل بوده و ميتواند ضمن حمل يكصد كيلوگرم بار با برد كنترلي يكصد كيلومتر به مدت سه ساعت در آسمان پرواز كند.