کد خبر 1624831
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳

خودرو پراید یکی از پر فروشترین تولیدات شرکت سایپا می باشد. پراید از دسته خودروهایی است که با وجود توقف تولید، هنوز هم به خاطر بحث قیمتی توسط بسیاری از مردم استفاده می شود و همچنین در بازار دست دوم نیز، بسیار معامله و خرید و فروش می شود.
این خودرو همانند دیگر خودروها ممکن است در مقاطع مختلف نیازمند تعمیر باشد که یک امر بسیار عادی برای هر خودرویی می باشد، اما یکی از مشکلات ناراحت کننده برای مالکان این خودرو روغن سوزی پراید است که برای تعمیر آن باید موتور خودرو باز شود.

باز شدن موتور پراید شامل زمان و هزینه است. به همین دلیل بسیاری افراد به دنبال راه حل رفع روغن سوزی پراید بدون بازکردن موتور آن هستند. قبل از بررسی روش های حل مشکل روغن سوزی، در ابتدا باید بدانیم دلایل روغن سوزی خودرو چه چیزهایی می توانند باشند.

رفع روغن سوزی پراید بدون بازکردن موتور

در ادامه به بررسی بعضی از دلایل روغن سوزی خودرو پراید خواهیم پرداخت.

دلایل روغن سوزی خودرو پراید

بنا بر بررسی امداد خودرو کرمان موتور، علتهای مختلفی موجب نشتی روغن به محفظه احتراق و سوختن آن همراه با سوخت بنزین می گردد. در این مقاله به معرفی اجمالی این دلایل می پردازیم.

1. کثیف شدن روغن موتور و استفاده از روغن های غیر استاندارد

یکی از دلایل اصلی روغن‌سوزی پراید عدم تعویض روغن کثیف و کهنه است. کثیف و کهنه شدن روغن معمولا همراه با آلودگی به گرد و خاک و ذرات فلز می باشد که موجب آسیب رساندن به موتور می شود.

2. کج شدگی و انحراف دیواره‌های سیلندر

یکی دیگر از دلایل روغن سوزی موتور، کج شدگی و منحرف شدن دیواره سیلندر است. این مشکل می‌تواند منجر به ایجاد پارگی و شکاف مابین دیواره و پیستون شده و موجب آب بندی نشدن محفظه احتراق شود. این شکاف موجب ورود روغن به داخل محفظه احتراق میشود. دراین شرایط به علت سوختن بنزین به همراه روغن، باعث آسیب زدن به موتور پراید می شود.

3. فرسوده شدن رینگهای پیستون

فرسوده شدن حلقه های پیستون یکی دیگر از دلایل روغن‌ سوزی مخصوصا در خودرو پراید می تواند باشد. رینگ‌های پیستون وظیفه آب‌بندی محفظه احتراق و نگهداری روغن در میل لنگ را برعهده دارند.

زمانیکه حلقه های پیستون فرسوده گردند، امکان نشتی روغن به داخل محفظه احتراق بوجود می آید. قطعا این اتفاق، باعث افزایش مصرف روغن وصدمه رساندن به موتور پراید می‌شود.

4. مسدود شدن گیت سوپاپ PCV

وظیفه شیر PCV ، جلوگیری از نشتی روغن به بیرون و تنظیم فشار میل لنگ با ایجاد جریان هوادر داخل موتور است.

مسدود شدن سوپاپ PCV باعث عدم تهویه مناسب شده و منجر به روغن سوزی موتور می شود. وقتی که موتور، تهویه مناسب نداشته باشد، منجر به داغ شدن روغن و خرابی موتور می شود.

5. خم شدن شاتون

میله‌های اتصال خم‌شده به 2 دلیل می‌توانند باعث سوختن روغن موتور شوند. اول اینکه خمیده شدن شاتون منجر به بوجود آمدن شکاف بین پیستون و دیواره سیلندر میشود. این شکاف باعث داخل شدن روغن به درون محفظه احتراق و سوحتن روغن به همراه بنزین می شود.

دوم اینکه خم شدگی شاتون موحب برخورد پیستون با سر سیلندر می شود. این منجربه آسیب عایق‌بندی روغن و نشتی روغن به داخل محفظه احتراق می شود.

6.از کار افتادن سیستم خنک‌کننده خودرو

تنظیم دمای موتور توسط سیستم خنک کننده خودرو انچام شده واز گرم شدن بیش‌ازحدموتور جلوگیری می کند.

در صورت خرابی سیستم خنک‌کننده، دمای موتور بیش‌ از حد بالا می رود. این مشکل باعث سوختن روغن شده و به موتور آسیب می رساند.

رفع روغن سوزی پراید بدون بازکردن موتور

برای رفع روغن سوزی خودروی پراید بدون اینکه بخواهید موتور آن را باز کنید تا متقبل هزینه های بالا نشوید، فقط در مواردی که مشکل خودرو جرئی بوده و برای رفع مشکل بصورت موقت، می تواند امکان پذیر باشد.

همواره مفیدترین راهکار، قبل از بروز هرگونه مشکل، پیشگیری از بروز مشکل می باشد. انجام و عدم انجام برخی از کارها باعث جلوگیری از بروز مشکل روغن سوزی در خودروها می شوند؛ که در ادامه به بررسی این کارها و موارد می پردازیم.

بهترین روش برای رفع این مشکل، سرویس دوره ای منظم و نگهداری اصولی خودرو میباشد تا مانع روغن سوزی ماشین بشوید. که:

  1. تعویض روغن و فیلترهای موتور در زمان تعیین شده.
  2. خریداری و استفاده از روغن های اوریجینال با برند معروف.
  3. چک کردن و سرویس سیستم خنک کننده خودرو.
  4. جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن زیاد موتور خودرو.
  5. استفاذه مایع ضد یخ در تمامی فصول.

از موارد سودمند برای پیشگیری از روغن سوزی خودرو هستند.

نحوه تشخیص روغن سوزی پراید

برخی از مهمترین روش های تشخیص روغن سوزی را در ادامه مطالعه می کنید.

خارج شدن دود آبی رنگ از اگزوز خودرو

مشاهده خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو یکی از نشانه های بارز روغن سوزی خودرو است. اگر هنگام گاز دادن خودرو، دود آبی رنگ از اگزوز خارج می شود ، قطع به یقین خودروی شما مشکل روغن سوزی دارد. البته گاهی اوقات، خودرو دارای مشکل روغن سوزی می باشد ولی دود آبی رنگی مشاهده نمیشود. که در این مواقع نیاز به بررسی بیشتر خودرو می باشد.

مشاهده چرب شدگی در دهانه اگزوز و شمع ها

چرب بودن شمع‌های خودرو یکی از علایم ساده وجود روغن سوزی در خودرو است. اگر هنگام چک کردن شمع‌های خودرو ، دستان شما چرب شود، باید از وضعیت سلامت خودروی‌ خود، نگران شوید.

همچنین در صورتی که خودروی شما روغن سوزی داشته باشد، دهانه اگزوز نیز چرب می‌شود. بنابراین در زمان چک کردن شمع‌ها، به دهانه اگزوز هم نگاهی بیندازید تا در صورت چرب بودن، از روغن سوزی خودرو اطمینان حاصل یابید.

پایین آمدن شتاب و قدرت موتور

زمانیکه که خودروی شما روغن سوزی دارد، شتاب ماشین کم شده و قدرت موتور کاهش پیدا می کند.در محموع می توان گفت خودرو نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

به مشام رسیدن بوی بد

در مواقعیکه خودرو شما روغن سوزی داشته باشد، از موتور خودرو بوی بدی به مشام می رسد. بوی بد موتور از نشانه های روغن سوزی حودرو می باشد و باید به این مشکل رسیدگی کنید.

کاهش روغن در محفظه روغن

در صورتیکه هنگام چک کردن روزانه محفظه روغن خودرو، متوجه کم شدن مقدار روغن در محفظه شدید؛ ممکن است خودرو شما دارای مشکل روغن سوزی باشد و باید بررسی شود.

سخن پایانی

مشکل روغن سوزی، یکی از مشکلات رایج در خودروهای کارکرده می باشد که می تواند آسیب های جدی به موتور خودرویتان وارد نماید.

در صورتیکه طبق مطالبی که دربالا ذکر شد، متوجه روغن سوزی خودروی پرایدتان شدید، بهتر است خودسرانه عمل نکنید و برای برطرف کردن مشکل، به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا قبل از بروز مشکلات جدی تر به تعمیر آن بپردازند.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس