کد خبر 1646399
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴

حقایق جالب زیادی درباره یکی از منحصر به فردترین، متنوع‌ترین و جغرافیایی‌ترین کشورهای جهان استرالیا وجود دارد، این کشور جزیره‌ای بزرگ و قاره‌ای در اقیانوسیه، برخی از فرهنگ‌ها، مناظر و حیات وحش‌های خیره‌کننده زمین را دارد. این ویژگی‌ها به همراه جو آرام و مهمان‌نواز و جاذبه‌های سرگرم‌کننده، مسافران را از سراسر جهان جذب می‌کند.

چه بخواهید به این سرزمین سفر کنید یا فقط به فکر یادگیری حقایق جالب درباره این کشور شگفت‌انگیز باشید، در اینجا فهرستی از جالب‌ترین چیزها درباره استرالیا آورده شده است.

20 حقیقت جالب توجه دربارهٔ استرالیا

20 واقعیت جالب درباره استرالیا که ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

1. استرالیا تنها کشوری است که قاره هم هست.

استرالیا تنها کشوری است که به عنوان یک قاره نیز شناخته می‌شود و ششمین کشور بزرگ جهان است. از نظر جغرافیایی، استرالیا بخشی از منطقه اقیانوسیه است؛ منطقه‌ای که شامل استرالیا، ملانزی، میکرونزی و پولینزی می‌شود. همچنین، زیرمنطقه‌ای به نام استرالازی جنوبی در اقیانوسیه وجود دارد که شامل استرالیا، گینه نو، نیوزیلند و چند جزیره دیگر است.

2. استرالیا دارای برخی از منحصر به‌فردترین گونه‌های حیات وحش در جهان است.

حدود ۸۰٪ از حیات وحش استرالیا بومی این کشور است، به این معنا که تنها در اینجا یافت می‌شود! طبق گزارش "انجمن حفاظت از حیات وحش استرالیا"، ۸۷٪ از پستانداران، ۹۳٪ از خزندگان، ۹۴٪ از قورباغه‌ها و ۴۵٪ از پرندگان در استرالیا تنها در این کشور وجود دارند. از کانگوروها و کوالاهای نمادین گرفته تا اکیدنه‌ها و وامبت‌های کمیاب، می‌توانید برخی از منحصر به‌فردترین حیات وحش جهان را در استرالیا مشاهده کنید. استرالیا همچنین خانه تنها پستاندارانی است که تخم می‌گذارند: پلاتیپوس و اکیدنه.

3. رشته‌کوه‌های آلپ استرالیا بیشتر از سوئیس برف دریافت می‌کنند.

بسیاری از مسافران نمی‌دانند که در استرالیا برف وجود دارد! بازدیدکنندگان می‌توانند در کوه‌های برفی جنوب نیو ساوت ولز و شمال ویکتوریا اسکی و اسنوبورد کنند. این منطقه که گاهی به عنوان آلپ استرالیا شناخته می‌شود، تنها رشته‌کوه‌هایی در این کشور است که ارتفاع آنها بیش از ۲۰۰۰ متر است.

طبق گزارش "اداره ملی هواشناسی"، هر ساله حدود ۱ سانتی‌متر برف تازه در آلپ سوئیس می‌بارد، در حالی که در آلپ استرالیا حدود ۴ سانتی‌متر برف تازه می‌بارد. بنابراین، اگرچه آلپ سوئیس به طور کلی برف بیشتری دارد، آلپ استرالیا ممکن است هر ساله برف تازه بیشتری دریافت کند!

4. استرالیا دارای طولانی‌ترین حصار جهان است.

بسیاری از نقاط استرالیا دارای حصارهای دینگو هستند که برای حفاظت از دام‌ها در برابر دینگوهای وحشی شکارچی طراحی شده‌اند. استرالیا یک حصار دینگو دارد که تقریباً ۵۶۰۰ کیلومتر طول دارد و از سه ایالت، از کوئینزلند تا نیو ساوت ولز و سپس تا استرالیای جنوبی امتداد می‌یابد. این طولانی‌ترین حصار جهان است و حتی از دیوار بزرگ چین نیز طولانی‌تر است!

5. کگاری (جزیره فریزر) بزرگ‌ترین جزیره شنی در دنیاست.

جزیره کگاری (فریزر)، بزرگ‌ترین جزیره شنی جهان با مساحتی حدود ۱۶۵۵ کیلومتر مربع، مقصدی محبوب برای ماجراجویی و مشاهده مناظر طبیعی در استرالیا است. این جزیره تنها با خودروهای چهارچرخ متحرک (۴WD) قابل دسترسی است و علی‌رغم شنزار بودن، جنگل‌های انبوه بارانی دارد که به شکل معجزه‌آسایی از شن‌ها روییده‌اند. این جنگل‌ها به‌خاطر همزیستی با شن‌ها به گیاهان و جانوران زیبا اجازه رشد و شکوفایی می‌دهند.

6. جزیره کگاری (فریزر) همچنین میزبان بزرگ‌ترین دریاچه‌ی آویخته در جهان است

در کنار جنگل‌هایی که از شن‌ها روییده‌اند، جزیره کگاری (فریزر) به خاطر دریاچه‌های آویخته‌اش نیز مشهور است. این دریاچه‌های بکر در گودی‌های طبیعی درون شن‌ها تشکیل می‌شوند که به تدریج با باران پر می‌شوند. نتیجه، دریاچه‌ای خود-فیلتراسیون است که به هیچ دریا یا رودخانه‌ای متصل نمی‌شود!

جزیره کگاری خانه‌ی بزرگ‌ترین دریاچه‌ی آویخته‌ی جهان، دریاچه بومن‌جین، است که مساحت آن ۱۹۰ هکتار است. این جزیره همچنین میزبان بلندترین دریاچه‌ی آویخته‌ی جهان، دریاچه بومرنگ، است که ۱۳۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. در نهایت، کگاری خانه‌ی دریاچه مک‌کِنزی است که هرچند رکورد خاصی ندارد، اما به طور قطع مشهورترین و زیباترین دریاچه‌ی آویخته در جهان به شمار می‌رود.

(دریاچه آویخته: یک منبع آبی است که بالای سطح زمین یا نواحی اطراف قرار دارد و معمولاً توسط یک مانع طبیعی شکل می‌گیرد که اجازه نمی‌دهد آب به نواحی پایین‌تر برود.)

20 حقیقت جالب توجه دربارهٔ استرالیا

7. جزیره کگاری (فریزر) همچنین میزبان خالص‌ترین نژاد دینگوی وحشی در استرالیا است.

یک واقعیت جالب دیگر درباره جزیره کگاری (فریزر) این است که این جزیره شگفت‌انگیز پر از شگفتی‌هاست. یکی از آن‌ها جمعیت سالم و قوی دینگوی‌های وحشی است که در این جزیره به خوبی زندگی می‌کنند. از آنجایی که جزیره کگاری (فریزر) یک پارک ملی است که از سرزمین اصلی جدا شده، دینگوهای آن با سگ‌های خانگی تلاقی نمی‌کنند. این موضوع باعث شده که دینگوهای جزیره کگاری خالص‌ترین نژاد دینگوی وحشی در کل استرالیا باشند.

8. شما می‌توانید برخی از سفیدترین شن‌های جهان را در استرالیا پیدا کنید.

استرالیا دارای سواحل زیادی است که برخی از سفیدترین شن‌های جهان را در خود جای داده‌اند! رکوردهای دقیق برای سفیدترین شن‌های جهان به طور مداوم تغییر می‌کند و روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری آن وجود دارد. اما در برخی مواقع، سواحل هایامز در خلیج جرویس، نیو ساوت ولز، و سواحل لاکی در پارک ملی کیپ لگرند، استرالیای غربی، به عنوان دارای سفیدترین شن‌های جهان معرفی شده‌اند.

کوئینزلند نیز میزبان چندین ساحل است که شن‌های بسیار سفیدی دارند. ساحل وایت‌هیون در ویترسندیز و دریاچه مک‌کِنزی در جزیره کگاری (فریزر) هر دو دارای شن‌های نرم و ابریشمی هستند که حدود ۹۸٪ سیلیکای خالص دارند. این شن‌ها نه تنها از نظر بصری و لمسی زیبا هستند، بلکه یک پدیده طبیعی به شمار می‌آیند، زیرا دانشمندان نمی‌توانند توضیح دهند که چگونه این مقدار زیاد سیلیکای خالص در این مناطق جمع شده است!

9. زندانیان به تشکیل نخستین نیروی پلیس رسمی استرالیا کمک کردند.

در اواخر دهه ۱۷۰۰، بریتانیا زندانیان خود را برای ایجاد مستعمره‌ای جزایی به استرالیا فرستاد. زندانیان در سال ۱۷۸۸ به سیدنی رسیدند که به نخستین محل استقرار اروپاییان تبدیل شد. برخی از این زندانیان پس از آزادی در مشاغل مختلف و تشکیل نخستین نیروی پلیس استرالیا مشارکت داشتند و به این ترتیب نقش مهمی در استعمار این کشور ایفا کردند..

10. صخره بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) بزرگ‌ترین سیستم صخره‌های مرجانی در جهان است.

در امتداد دریای مرجانی استرالیا به طول حدود ۲,۳۰۰ کیلومتر، صخره بزرگ مرجانی بزرگ‌ترین مجموعه‌ی صخره‌های مرجانی در جهان است. همچنین، این صخره بزرگ‌ترین اکوسیستم سیاره است و شامل حدود ۲,۹۰۰ صخره فردی، ۹۰۰ جزیره و تعداد زیادی از موجودات زنده است. وقتی به استرالیا سفر می‌کنید، فرصت دیدن مرجان‌های درخشان و موجودات دریایی گران‌بهای صخره بزرگ مرجانی را از دست ندهید!

11. در استرالیا بیش از ۱۰,۰۰۰ ساحل وجود دارد

در امتداد خط ساحلی وسیع و مناظر زیبای استرالیا، بیش از ۱۰,۰۰۰ ساحل وجود دارد. تعداد واقعی ممکن است حتی به ۱۲,۰۰۰ هم برسد، چرا که اندازه‌گیری دقیق سواحل متمایز در استرالیا دشوار است. به هر حال، این تعداد بسیار زیاد است. به همین دلیل، طبیعی است که موج سواری و زندگی ساحلی بخش بزرگی از فرهنگ استرالیایی‌ها باشد!

12. بندر سیدنی بزرگ‌ترین بندر طبیعی در جهان است.

بندر سیدنی، که میزبان مکان‌های مشهور مانند اپرای سیدنی و پل بندر سیدنی است، در واقع بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین بندر طبیعی جهان است. این منطقه وسیع حدود ۵۵ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و سکونت گاه تنوع زیادی از حیات دریایی از جمله کوسه‌ها، دلفین‌ها، لاک‌پشت‌ها و بسیاری دیگر است!

13. استرالیا محل قدیمی‌ترین جنگل‌های بارانی گرمسیری(استوایی) در جهان است.

جنگل بارانی دینتری در شمال کوئینزلند، قدیمی‌ترین جنگل بارانی گرمسیری جهان با قدمتی بین ۳۵ تا ۱۸۰ میلیون سال است و حداقل ۱۰ میلیون سال از جنگل آمازون قدیمی‌تر است. این جنگل که یک سایت میراث جهانی یونسکو است، در نزدیکی صخره بزرگ مرجانی، دیگر سایت میراث جهانی، قرار دارد. در کیپ تریبیولیشن، در قلب دینتری، شما تنها مکانی در جهان را خواهید یافت که دو سایت میراث جهانی یونسکو به هم می‌رسند.

14. دلار استرالیا یکی از پیشرفته‌ترین و تأثیرگذارترین ارزهای جهانی است.

دلارهای استرالیا واقعا چشم‌نواز هستند! صرفبا رنگ‌های زنده و طراحی‌های پیچیده، هر دلار استرالیایی جذابیت خاصی دارد. ارز استرالیا تنها از نظر بصری زیبا نیست، بلکه اسکناس‌های آن نیز از پیشرفته‌ترین در جهان به شمار می‌آیند.

استرالیا در سال ۱۹۸۸ نخستین کشوری بود که اسکناس‌های کاغذی را به اسکناس‌های پلاستیکی پلیمری تبدیل کرد. تا سال ۱۹۹۶، تمامی اسکناس‌های کاغذی استرالیا با اسکناس‌های صاف، ضدآب و بادوام پلیمری که به شدت برای جعل کردن مشکل هستند، جایگزین شدند.دلار استرالیا از ارز های اصلی در معاملات بین المللی است و قیمت دلار استرالیا و حواله دلار استرالیا به عوامل خارجی و داخلی زیادی از جمله نرخ بهره بستگی دارد.

20 حقیقت جالب توجه دربارهٔ استرالیا

15. اولورو بزرگ‌ترین مونولیت سنگی منفرد در جهان است.

مونولیت به یک سنگ یا صخره یکپارچه گفته میشود ، و اولورو در قلمرو شمالی استرالیا بزرگ‌ترین مونولیت سنگی منفرد در جهان است. سایراشکال( formations )صخره‌ای ممکن است از اولورو بزرگ‌تر به نظر برسند، اما آن‌ها از انواع مختلفی از سنگ‌ها تشکیل شده‌اند. بنابراین، اولورو بزرگ‌ترین مونولیت در جهان است و مسافران به دل بیابان‌های دورافتاده استرالیا می‌روند تا این ساختار ماسه‌سنگی عظیم را تماشا کنند.

اولورو همچنین به دلیل شگفتی‌های طبیعی و اهمیت فرهنگی آن، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این مونولیت نقشی مهم در باورها و سنت‌های مردم بومی آنانگو، یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ‌های جهان ایفا کرده است.

16. در استرالیا تعداد شترها بیشتر از مصر است.

استرالیا جمعیت بزرگ شگفت آوری از شترها دارد که حتی از برخی کشورهای خاورمیانه بیشتر است. شترها بومی استرالیا نیستند، اما در دهه ۱۸۰۰ توسط بریتانیایی‌ها به منظور استفاده در حمل‌ونقل از طریق بیابان‌های استرالیا وارد شدند.

وقتی حمل‌ونقل با شتر به روش‌های مدرن‌تر کنار گذاشته شد، شترها در بیابان‌های استرالیا به حال خود رها شدند. شترها به دلیل عدم وجود شکارچیان طبیعی در اینجا به خوبی رشد کرده‌اند و اکنون استرالیا بزرگ‌ترین جمعیت شترهای وحشی در جهان را دارد. استرالیا حتی شترهایی به کشورهای خاورمیانه صادر می‌کند!

17. تقریباً ۸۷٪ از جمعیت استرالیا در سواحل زندگی می‌کنند.

با اینکه استرالیا ششمین کشور بزرگ جهان است، از نظر جغرافیایی یکی از کم‌جمعیت‌ترین کشورها محسوب می‌شود. استرالیا از نظر جمعیت در رتبه ۵۵ جهانی قرار دارد و بخش اعظم جمعیت کل کشور در نزدیکی سواحل زندگی می‌کنند.

در سال ۲۰۰۱، ۸۵٪ از استرالیایی‌ها در فاصله ۵۰ کیلومتری از ساحل زندگی می‌کردند و این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۸۷٪ افزایش یافت. بیشتر مرکز استرالیا از بیابان‌های خشک تشکیل شده است، در حالی که شهرها و شهرک‌های ساحلی آب و هوای زیبایی دارند و دارای صنعت مدرن هستند. بنابراین، جای تعجبی نیست که چرا مردم ترجیح می‌دهند در خط ساحلی بهشتی استرالیا زندگی کنند!

18. در استرالیا پنگوئن‌های وحشی وجود دارند.

بیشتر مردم پنگوئن‌ها را تنها با قطب جنوب مرتبط می‌دانند. اما استرالیا نیز دارای چندین کلنی سالم از پنگوئن‌های وحشی در ایالت‌های جنوبی خود است. پنگوئن کوچک استرالیایی (Australian Little Penguin) تنها در استرالیا و نیوزیلند یافت می‌شود و معمولاً در جزایر دورافتاده و خلیج‌های دور از شکارچیان و اختلالات محیطی زندگی می‌کند. یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن پنگوئن‌های وحشی جزیره فیلیپ در ویکتوریا است. هر عصر، تعداد زیادی از پنگوئن‌های کوچک از دریا بیرون می‌آیند و با راه‌رفتن روی ساحل به مکان‌های دنجی در خشکی برای شب می‌روند. این پدیده به نام «رژه پنگوئن‌ها» (Penguin Parade) شناخته می‌شود!

19. بریزبن دارای بزرگ‌ترین تالار شهر (City Hall) در کشور استرالیا است.

بریزبن، پایتخت ایالت کوئینزلند، مکان فوق‌العاده‌ای برای بازدید در استرالیا است. این شهر با تاریخ، فرهنگ و سرگرمی‌های فراوانش شناخته می‌شود و میزبان بزرگ‌ترین تالار شهر (City Hall) در کشور استرالیا است! تالار شهر بریزبن در اوایل دهه ۱۹۰۰ ساخته شد و مساحتی حدود دو هکتار را در بر می‌گیرد و دارای ۵۷۳ اتاق و بزرگ‌ترین گنبد مسی در استرالیا است. این پروژه عمرانی در آن زمان دومین پروژه بزرگ (پس از پل بندر سیدنی) بود.

20. در استرالیا بیش از ۱۰,۰۰۰ ساحل وجود دارد.

در امتداد خط ساحلی وسیع و مناظر زیبای استرالیا، بیش از ۱۰,۰۰۰ ساحل وجود دارد. تعداد واقعی ممکن است حتی به ۱۲,۰۰۰ هم برسد، چرا که اندازه‌گیری دقیق سواحل متمایز در استرالیا دشوار است. به هر حال، این تعداد بسیار زیاد است. به همین دلیل، طبیعی است که موج سواری و زندگی ساحلی بخش بزرگی از فرهنگ استرالیایی‌ها باشد!

این ۳۰ واقعیت جالب درباره استرالیا تنها نگاهی سطحی به شگفتی‌های طبیعی و فرهنگی این سرزمین است. برای دیدن همه چیز با چشم خود، به استرالیا سفر کنید.

این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس