وی
ادامه داد: تجاری که در داخل کشور ثبت سفارش کرده و با شرکت های خارجی از
طریق نامه الکترونیکی در ارتباط هستند توسط کلاهبرداران شناسایی و پس از
نفوذ به پست الکترونیکی و ساختن یک ایمیل مشابه با دادن شماره حسابهای
فرعی بازرگانان را ترغیب میکنند تا پول خرید خود را به این شماره حساب ها
واریز کنند. این افراد با روش های مختلف اعتماد بازرگانان را جلب و آنها
را مجاب به واریز پول میکند.
به گفته معاون
مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتا، پس از اینکه چند روز از واریز وجه گذشته و
هیچ تماسی با تاجر گرفته نمیشود او به این موضع شک کرده و تازه متوجه
سرقت اینترنتی صدها میلیون تومان از حسابش میشود.
وی
با بیان اینکه تبادل تجاری راههای داد و ستد وجوه عمدتاً از طریق راههای
غیرمجاز انجام میشود گفت: پیگیری و ردیابی کلاهبرداران نیجریهای به سختی
انجام میشود و این مشکلات باعث شده است مالباختگان در زمان طولانی تری به
پول از دست رفتهشان برسند.
کاظمی با اعلام
اینکه از ابتدای سال جاری 10 د صد جرایم فضای سایبر را کلاهبرداریهای
نیجریهای تشکیل میدهد تاکید کرد: تمامی این مجرمان خارج از کشور بوده و
با روشی حرفهای با روان تجار بازی کرده و آنها را مجبور می کنند تا به
ایمیلهایشان پاسخ دهند. بیشتر این کلاهبرداری ها در کشورهای آسیای شرقی و
جنوب شرق این قاره رخ میدهد.
وی در پایان با
توصیه به هموطنان تاکید کرد: هموطنان به ویژه تجار و بازرگانان به
ایمیلهای مشکوک پاسخ ندهند و تبادل اطلاعات را از راههای مختلف کنترل
کنند و اگر درخواستی از طرف شرکت مطرح شد آن را از طریق تلفن یا راههای
غیراینترنتی کنترل و هر مرحله از تجارت را از طریق طرف قرارداد کنترل و از
شرکت تاییدیه بگیرند. با توجه به این که کلاهبرداران اقدام به ساخت
ایمیلهای مشابه می کنند بهترین حالت این است که پاسخ نامههای الکترونیکی
شرکت را از طریق Replyکردن جوان ندهند و با مراجعه به صندوق پست الکترونیکی
جوابها را به همان آدرس اصلی شرکت ارسال کنند.