کد خبر 172335
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱

جنگ غزه در فضای آنلاین نیز ادامه دارد. توییتر تبدیل به جبهه جدید جنگ تبلیغاتی بین اسرائیل و حماس گشته و ارتش اسرائیل و نیروهای حماس توییت های آتشینی را رد و بدل می‌نمایند تا بر افکار عمومی تأثیر گذارند.

به گزارش مشرق ،رژیم صهیونیستی نه تنها درگیر تهاجم نظامی علیه نوار غزه است، بلکه گرفتار جنگی اطلاعاتی نیز شده است.

عملیات اسراییل با عنوان ستون دفاعی با ترور فرمانده ارشد حماس در حمله هوایی آغاز شد؛و پس از آن نظامیان این رژیم پیامی را در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرد که در آن به عوامل حماس توصیه کرده بود در روزهای آینده روی زمین آفتابی نشوند. شبه نظامیان گردان‌های القسام در پاسخ گفتند که اسراییل [با این کار ] درهای دوزخ را به روی خود گشوده است.

ارتش اسراییل از صفحه توییتر خود برای انتشار اخبار لحظه به لحظه از درگیری‌ها استفاده می‌کند. این صفحه همچنین شامل چندین لینک به فیلم‌ها و تصاویر مختلف و حتی فهرستی از دلایل حق اسراییل برای دفاع از خود می‌شود. هر دو طرف درگیر از امکان ایجاد برچسب (hash tag) استفاده می‌کنند که به کاربران اجازه می‌دهد تا صفحه اطلاعاتی بر اساس موضوع فوق با استفاده از کلمات کلیدی ایجاد کنند.

ارتش اسراییل همچنین تعدادی پوستر با شعارهای مختلف ایجاد کرده که به راحتی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک قابل اشتراک است و بدین معنی است که آخرین آمارها و به روز رسانی‌ها پیرامون تهدیدات متوجه اسراییل می‌تواند در عرض چند دقیقه منتشر شود.

نیروی هوایی اسراییل اعلامیه‌هایی را آماده کرده که در محل‌های متعددی در نوار غزه پخش کرده است و به ساکنان محلی درباره حملات هوایی آتی هشدار داده و توصیه کرده از حماس دوری جسته و از دیگر سازمان‌ها، عوامل و تاسیسات تروریستی نیز احتراز کنند.


نبرد شدید اسرائیل و حماس در فضای رسانه‌های اجتماعی

جنگ غزه در فضای آنلاین نیز ادامه دارد. توییتر تبدیل به جبهه جدید جنگ تبلیغاتی بین اسرائیل و حماس گشته اما کارشناسان می‌گویند استفاده از رسانه اجتماعی برای دیپلماسی عمومی یک شمشیر دولبه است. می‌توان از رسانه اجتماعی برای انتقال یک پیام به عموم استفاده نمود اما استفاده بی‌احتیاط از تیوتر می‌تواند خطر مبالغه در امور را در پی داشته باشد.

دشمنی‌ها بین اسرائیل و حماس وارد یک میدان جنگ جدید شده‌اند: رسانه‌های اجتماعی. ارتش اسرائیل و نیروهای حماس توییت های آتشینی را در نبردی مجزا [از نبرد واقعی] رد و بدل می‌نمایند تا بر افکار عمومی تأثیر گذارند.

دفتر رسانه‌ای ارتش اسرائیل اندکی پس از کشته شدن احمد جباری، فرمانده نظامی ارشد حماس، در روز چهارشنبه برنامه تبلیغاتی خود را با اعلام "مبارزه‌ای گسترده علیه سایت‌ها و عمال تروریست در باریکه غزه" در حساب توییتری خود، آغاز نمود.

دفتر رسانه‌ای سپس یک فیلم ویدئویی سیاه و سفید ده ثانیه‌ای از حمله هوایی بر روی صفحه یوتیوب خود قرار داد. شرکت گوگل که مالکیت یوتیوب را بر عهده دارد این فیلم را در اوایل روز پنج‌شنبه حذف نمود اما در تصیمیم خود تجدید نظر نموده و بار دیگر آن را به یوتیوب برگرداند.

در توییتی که توسط  سخنگوی ارتش اسرائیل idfspokesperson منتشر گشته بود چنین نوشته شده: "ما به اعضای حماس، چه رده بالا و چه رده پایین، توصیه می‌کنیم که طی روزهای آتی خود را روی زمین نشان ندهند."

حماس در حساب کاربری توییتری انگلیسی‌زبان AlQassamBrigadeکه به عنوان حساب توییتری رسمی شاخه نظامی این گروه محسوب می‌شود، چنین پاسخ داد: "دستان ما به رهبران و سربازان شما، هرجایی که باشند، خواهند رسید (شما درب‌های جهنم را به روی خودتان باز کردید)."

حساب توییتری دفتر رسانه‌ای ارتش اسرائیل که طی 24 ساعت تعداد 50000 نفر به مخاطبین خود افزود، یکی از چندین پلت‌فرم‌ آنلاینی است که اطلاعات را به صورت زنده و حتی قبل از اینکه به دست گزارشگران رسانه‌ای برسد در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهد.

امضای میز خبری ارتش اسرائیل به مانند کاتالوگ پلت‌فرم‌های رسانه‌های جدید بوده و شامل لینک به کانال یوتیوب، صفحه فیس‌بوک و آلبوم عکس فلیکر است. ارتش اسرائیل اخیرا نیز یک حساب کاربری در وبسایت تامبلر (Tumblr) به زبان انگلیسی منتشر نموده و قصد دارد زبان اسپانیایی را نیز راه‌اندازی نماید.

پس از ترور جباری، ارتش اسرائیل در حساب توییتری خود یک عکس ویرایش شده از وی با پیش‌زمینه قرمز رنگ منتشر نمود که بر روی آن با حروف بزرگ چنین نوشته شده بود: "حذف شده". برخی مخاطبین از این امر استقبال کرده و برخی دیگر به شدت آن را مورد انتقاد قرار دادند. طی عملیات، ارتش اسرائیل و طرفداران آن با هاشتگ (hashtag) "اسرائیل تحت حمله" و بسیاری از فلسطینی‌ها با هاشتگ "غزه تحت حمله" پیام‌های توییتری خود را ارسال می‌داشتند.

این عملیات که در پی روزها راکت‌پرانی حماس به جنوب اسرائیل آغاز گردید، پس از جنگ سه هفته‌ای در چهار سال پیش، شدیدترین دور خشونت‌ها بین اسرائیل و حماس بوده است.

 فلسطینی ها راکت‌های بیشتری را در روز پنج‌شنبه به سوی اسرائیل پرتاب نمودند که باعث کشته شدن سه نفر شده و برخی نیز به حومه تل‌آویو اصابت کردند. حملات اسرائیل نیز تا تاریخ مذکور باعث کشته شدن 15 فلسطینی شده بود.

سرهنگ آویتال لبوویچ (Avital Leibovich)، سخنگوی ارتش اسرائیل، اعلام داشت طی چهار سالی که از نبرد قبلی بین اسرائیل و حماس گذشته یک "منطقه جنگی دیگر" در فضای اینترنت بوجود آمده است. وی افزود،‌ "من به نوعی معتاد به توییتر هستم. ارسال اطلاعات بدون اینکه ویراستاران آن را ویرایش نمایند ابزار بسیار خوبی است. عملیات‌های نظامی اغلب برنامه‌هایی بسته هستند اما ما عکس این امر را انجام می‌دهیم."

لبوویچ همچنین رئیس شاخه "رسانه‌های تعاملی" ارتش اسرائیل است که دو ماه از تأسیس آن می‌گذرد و کارکنان آن شامل 30 سرباز هستند که در حوزه نوشتاری و مهارت‌های گرافیکی آموزش دیده‌اند. لبوویچ برای نشان دادن میزان اهمیت این شاخه جدید برای ارتش اسرائیل اعلام داشت که در ماه فوریه منصب کنونی خود را ترک خواهد کرد تا فقط بر مدیریت شاخه رسانه‌های تعاملی تمرکز نماید.

شاخه رسانه ای حماس به نسبت زمانی که نیروهای وفادارش بر روی دیوارهای باریکه غزه شعارنویسی می‌کردند پیشرفت زیادی نموده است.


شاخه نظامی حماس یک صفحه فیسبوک و نیز یک وبسایت چند زبانی دارد که آن را بطور مداوم بروزرسانی می‌کند. آنها گزارش‌های خود در مورد حملات راکتی را از طریق پیامک نیز ارسال می‌کنند.

نادر الخوزندر، یک کاربر 25 ساله توییتر از غزه، گفت که رگبار اخیر رسانه‌های اجتماعی وارد "سطح جدید از جنگ روانی" شده است. وی افزود، "توییتر به شما فرصت بیان می دهد اما در همین حین میزان زیادی از اطلاعات نادرست نیز منتشر می‌شوند. در استفاده از این ابزار باید بسیار محتاط باشید زیرا صداهای زیادی در آن منتشر می‌گردند."

اگرچه در حساب توییتر ارتش اسرائیل اخباری وجود داشت مبنی بر اینکه در روز پنجشنبه وبسایت‌های دولتی و نظامی اسرائیل هک شده‌اند اما ارتش اسرائیل این اخبار را رد نمود.

ایتان بوچمن (Eytan Buchman)، یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل، در این مورد گفت، "بلاگ ارتش اسرائیل به مدت یک ساعت در بعد از ظهر به علت حجم بالای ترافیک مسدود شده بود."

وزارت دیپلماسی عمومی اسرائیل نیز یک "مرکز عملیات‌های ویژه" تأسیس نموده است. به گفته گال ایلان (Gal Ilan)، سخنگوی این وزارت، این اتاق وضعیت مجازی در همکاری با وبلاگ‌نویس‌ها و داوطلبین اسرائیلی سعی دارد تا "پیام‌های اسرائیل را از طریق رسانه های اجتماعی و سایر پلت فرم‌های اینترنتی در جهان و در میان اعراب به صورت مجازی منتشر نماید."

تامیر شیفر (Tamir Sheafer) رئیس برنامه ارتباطات سیاسی در دانشگاه عبری بیان داشت که بکارگیری رسانه‌های اجتماعی توسط هر دو طرف نشان دهنده این حقیقت است که "شما مناقشات به مانند این را نه در میدان جنگ بلکه در میان افکار عمومی پیروز خواهید شد."

اما به گفته ناتان ساچز (Natan Sachs)، از کارشناسان مؤسسه بروکینگز در واشنگتن، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای دیپلماسی عمومی یک شمشیر دولبه است. وی افزود، "از یک طرف اسرائیل در انتقال پیام خود به افکار عمومی بهتر شده است اما از طرف دیگر شاهد اظهارات بی‌ملاحظه و نامحتاطانه‌ای هستیم. حساب های تیوتری ممکن است به صورت بی‌دقتی مورد استفاده قرار گرفته و خطر مبالغه در آنچه انجام می‌گیرد وجود دارد."

ساچز افزود، "آنها همچنین ممکن است در دام این فکر بیفتند که روابط عمومی خود را به خوبی تحت پوشش قرار داده‌اند اما در پایان این خط‌مشی‌های آنها است که اهمیت می‌یابد نه پیام‌های توییتر."

گوگل پس از اینکه به نتیجه رسید ویدئوی ترور فرمانده نظامی حماس ناقض اصول این وبسایت بوده آن را از صفحه برداشت اما بعدها در این تصمیم تجدید نظر نموده و بار دیگر این ویدئو را در یوتیوب گذاردند.

یوتیوب در بیانیه ای اعلام داشت،‌"با توجه به حجم گسترده ویدئوهای موجود در وبسایت، ما گاها دچار اشتباه می‌شویم."

بوچمن، سنخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که در این مورد هیچ بیانه رسمی وجود ندارد جز اینکه، "ما از تجدید نظر در تصیمیم مذکور بسیار خوشوقت هستیم."

گوگل سعی دارد اطمینان حاصل نماید که کلیپ‌های موجود در یوتیوب با قوانین مختلف در اقصی‌نقاط جهان هماهنگ بوده و مطابق استانداردهای رفتار مناسب باشند و در همین حین در تطابق با اصول آزادی بیان نیز باشند. با توجه به اینکه روزانه بیش از 000/100 ساعت فیلم به یوتیوب ارسال می شود این امر بسیار سخت می‌باشد.

در صورتی که ویدئوهای یوتیوب ناقض قوانین محلی باشند دسترسی به آنها را در کشور مذکور مسدود می‌کند. این شرکت همچنین ویدئوهایی که ناقض استانداردهای تدوین شده به منظور جلوگیری از نقض حق کپی‌رایت، اشاعه تصاویر مستهجن و یا حاوی "سخنان نفرت‌آمیز" هستند، را مسدود می‌کند.

از آنجایی که یوتیوب توسط دولت قانون‌گذاری نمی‌شود بنابراین شرکت گوگل تصمیمات در مورد فیلم‌های ویدئویی را بر اساس حقوق قانونی خود اتخاذ می‌نماید. با این وجود برخی معتقدند که گوگل باید همیشه حامی آزادی بیان باشد زیرا یوتیوب تبدیل به مجمعی بسیار مهم برای بیان عقاید، نظرات و اخبار شده است.

ویدئوی حاوی ترور در محدوده خاکستری قرار می‌گیرد زیرا مشخص نیست که این فیلم‌ یک قطعه خبری است یا یک اقدام خشونت‌‌آمیز عاری از هر نوع محاکمه و تنبیه.

این ویدئو تنها تروری نیست که می‌توان در یوتیوب مشاهده نمود. در یوتیوب فیلم‌های زیادی وجود دارند که در آنها ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در سال 1963، شامل زخم وحشتناک سر وی، به نمایش درآمده‌اند.

گوگل در مورد جزئیات بازبینی فیلم‌های ویدئویی اطلاعاتی منتشر نکرده است اما این شرکت تعداد نامشخصی را استخدام نموده که به صورت مداوم فیلم‌های ارسالی را ارزیابی می‌کنند تا در تناقض با قوانین محلی یا اصول شرکت نباشند.

گوگل یک سال پس از اینکه یوتیوب را به مبلغ 76/1 میلیارد دلار خریداری نمود،‌ در نوامبر 2007 رویکرد خود در قبال محتوای اینترنت را بیان داشت.


راشل وت‌استون (Rachel Whetstone)، مدیر ارتباطات جهانی و روابط عمومی گوگل، گفت، "ما در هر آنچه که انجام می‌دهیم طرفدار حق آزادی بیان افراد هستیم. ما معتقدیم که اطلاعات بیشتر به تدریج به انتخاب بیشتر، آزادی بیشتر و در نهایت قدرت بیشتر برای افراد منجر خواهد شد. اما ما همچنین معتقدیم که آزادی بیان نمی‌تواند – و نباید – عاری از محدودیت باشد. مشکل در تعیین مرزهای این محدودیت‌ها است."

معمولا این تصمیمات در بیش از 100 کشوری که گوگل در آنجا به ارائه خدمات می‌پردازد بر اساس قوانین محلی اتخاذ می‌گردد. قوانین برخی کشورها اجازه انتشار مطالبی که در کشورهای دیگر مجاز محسوب می‌شوند را نمی‌دهند. برای مثال، انتشار ویدئو‌های تمسخر نامزدهای انتخاباتی را در سه ماه مانده به انتخابات ممنوع اعلام ساخته در حالیکه در آلمان محتوای شامل مطالب نازی‌ها ممنوع است.



گوگل اعلام داشته که تنها در نیمه اول این ماه تعداد 700/1 حکم دادگاه و نیز درخواست‌هایی از سایر سازمان‌های دولتی در مناطق مختلف جهان دریافت داشته تا 700/17 قطعه از محتویات ارائه شد در خدمات خود را حذف نماید.

شرکت بسیاری از این درخواست‌ها را رد می‌نماید. برای مثال، گوگل اعلام داشته که از ماه ژانویه تا ژوئن تنها نیمی از دستورات دادگاهی و دولتی در آمریکا برای حذف در حدود 200/4 قطعه را اجابت نموده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مروتی ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    با سلام آقا این سایت وجود نداره یا دسترسی بهش وجود نداره
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    نقش امير قطر در ترور فرماندهان حماس فاش شد مدير مركز مطالعات «يافا» فاش كرد فرمانده شاخه نظامي حماس در خودرويي ترور شد كه امير قطر به حماس هديه كرده بود. به گزارش شبكه خبري العالم، دكتر «رفعت السيداحمد» مدير مركز مطالعات «يافا» در مصر با انتشار مقاله اي با عنوان «چه كسي احمد الجعبري را كشت و غزه را به آتش كشيد» نوشت: امير قطر در جريان سفري كه دوم آبان 91 به غزه داشت، خودروهايي به حماس و برخي ديگر از نيروهاي مقاومت اهدا كرد كه توليد آنها با اطلاع سازمان هاي اطلاعاتي اسرائيل صورت گرفته بود. در اين مقاله همچنين آمده: در اين خودروها فناوري هاي دقيق، پيشرفته و المنار به نقل از برخي منابع خبري نوشت كه تنها چند ساعت قبل از آغاز اين ديدار حمد بن جاسم آل ثاني نخست وزير قطر به صورت مخفيانه به تل آويو سفر كرد. وي در اين سفر 5 ساعته با مقامات رژيم صهيونيستي از جمله بنيامين نتانياهو نخست وزير و شيمون پرز رئيس اين رژيم ديدار داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس