به گزارش مشرق به نقل از فردا اتفاقي که در لندن افتاد امروز در تهران به صورت مرگ تدريجي و خاموش جان شهروندان تهراني را تهديد مي کند.
آلودگي هوا تنها به کشور ما و شهر تهران خلاصه نمي شود و نمونه هاي متعددي از بحراني شدن آن در شهر هاي مختلف جهان وجود دارد ، در روز 5 دسامبر سال 1952، آلودگي هوا در شهر لندن به حدي رسيد که دود غليظي کل شهر را فرا گرفت و بيش از 4 هزار نفر را در روز هاي اوليه به کام مرگ کشاند.
گستردگي اين فاجعه به حدي بود که آمار نهايي کشته شدگان آن حدود 12 هزار نفر اعلام شد و اين در حالي بود که بحران آلودگي هواي ياد شده بيش از 100 هزار نفر را هم بيمار کرده بود.
ابعاد گسترده اين فاجعه که از آن بعنوان يکي از بزرگترين فاجعههاي زيست محيطي و بدترين فاجعه مرتبط با آلودگي هوا در بريتانيا ياد ميشودو فشار افکار عمومي موجب شد تا دولت بريتانيا به مسئله آلودگي هوا توجه جدي کرده و به دنبال راه حل نهايي اين مشکل برآيد.
در اين بين مجلس بريتانيا، مصوبهاي رو تحت عنوان «مصوبه هواي پاک» در سال???? تحت عنوان clean air act 1956 تصويب کرد و دولت انگلستان را بر آن داشت تا در مورد سياست هاي خود تجديد نظر کند.
يکي از راهکار هاي اصلي طرح ، توسعه حمل و نقل عمومي بود که با ايجاد شبکه اي يکپارچه از خطوط گسترده مترو و اتوبوسراني به اجرا درآمد ، به طوريکه شهر لندن در حال حاضر با بيش از 400 کيلومتر طول ، يکي از بزرگترين خطوط متروي جهان محسوب مي شود که سالانه بيش از 1 ميليارد نفر را جابجا مي کند.
هادي حيدر زاده ، مشاور زيست محيطي شهردار تهران در گفتگو با «فردا» خاطر نشان کرده است : اتفاقي که در سال 1952 در لندن افتاد و 4 هزار نفر در اثر آلودگي هواي يک روز فوت کردند امروز در تهران به صورت مرگ تدريجي و خاموش شهروندان تهراني را تهديد مي کند.
حيدرزاده با انتقاد از وضعيت بحراني فعلي، مديريت بحران را ضروري دانست و افزود: متاسفانه آلودگي هوا مديريت نمي شود و سازمان محيط زيست در اين سالها بسيار منفعل عمل کرده است.
وي در انتها يادآور شد: تشديد بيماري هاي قلبي و ريوي و افزايش مرگ و مير زود رس در افراد مبتلا به بيماري قلبي و سالخوردگان از جمله نتايج جبران ناپذير آلودگي هوا است و بر اساس آمار وزارت بهداشت در هفته هاي گذشته مراجعه بيماران قلبي به مراکز بيمارستاني 30 درصد افزايش يافته است.
به گفته مشاور شهردار تهران ، بحران آلودگي هواي پايتخت حاصل بي توجهي مسئولين به موضوع توسعه حمل و نقل عمومي و ساير شاخصهاي کنترل کننده آلودگي هوا نظير کيفيت سوخت ، نوسازي خودرو ها و ... بوده که در حال حاضر جز تعطيل کردن شهر چاره ديگري را پيش روي مسئولين باقي نگذاشته است.
حيدرزاده تصريح کرد : تعطيلي کردن شهر و اعمل محدوديت تردد خودروها تنها مي تواند از شدت بحران بکاهد و مسئولين دولتي و سازمان محيط زيست بايد به جاي استفاده از طرح هاي احساسي و تخيلي نظير آبپاشي ، به فکر راه حل نهايي باشند که توسعه حمل و نقل عمومي اصلي ترين آنها است و اگر غير از اين عمل شود تکرار فجايعي مانند شهر لندن در شهر تهران دور از ذهن نخواهد بود.