به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فارس، سایت خبری هافینگتون پست در گزارشی با عنوان آیا صنعت سینما (هالیوود) در حال از هم پاشیده شدن است؟ به به بررسی گفتههای اخیر «استیون اسپیلبرگ» و «جورج لوکاس» دو چهره شاخص صنعت سینمای هالیوود در انتقاد از نظام سرمایهداری در هالیوود پرداخت.
براساس این گزارش «اسیپلبرگ» و «لوکاس» معتقدند که هالیوود هماکنون در نوک قله سقوط قرار دارد و به زودی از درون از هم پاشیده خواهد شد.
«اسپیلبرگ» گفت: هالیوود هر ساله در حال شرط بندی روی پروژههای عظیم سینمایی است که برخی از این شرطبندیهای بزرگ با شکست روبرو میشود و این شکستها است که در حال تخریب سینمای هالیوود است.
«لوکاس» نیز در انتقاد از استودیوهای هالیوود گفت: آنها همواره در جستجوی طلا هستند ولی این فرمول همیشه کارآمد نیست و این مسئله باعث میشود که آنها به مرور ضعیف و ضعیفتر شوند، مردم حقیقتا دیگر از دست آنها خسته شدهاند، این استودیوها (به جز ساخت پروژههای عظیم سینمایی) چیز جدید دیگری بلد نیستند.
اسپیلبرگ نیز متذکر شد: استودیوها ترجیح میدهند به جای آنکه چند پروژه مستقل را بسازند یک پروژه 250 میلیون دلاری را به نتیجه برسانند و این ذوبشدنی عظیم را برای آنها در پی دارد. زمانیکه سه یا چهار و یا حتی نیمی از این پروژهها با شکست روبرو میشوند این استودیو از درون از هم میپاشد.
منتقد سینمایی هافینگتون پست ضمن یادآوری سخنان «اسپیلبرگ» و «جورج لوکاس» نوشت: این دو حقایق را بیان کردهاند، اسپیلبرگ معتقد است که فیلمهای گرانقیمت روز به روز بیشتر و بیشتر شده تا جاییکه بازار از این فیلمها اشباع میشود و استودیوها روز به روز شکستهای جدیدی را تجربه میکنند.
او در ادامه متذکر شد: ما شاهد شکست فیلم «جان کارتر» در گیشه بودیم، تصور کنید هر کدام از استودیوها در یک تابستان چنین شکستهایی را تجربه کنند، تصور کنید که تنها یک استودیو طی شش ماه چندین بار در گیشه شکست بخورد، این یک هشدار جدی برای استودیوهای فیلمسازی است.
جوامع نیازمند شکستند، اقتصادها نیازمند شکستند، جوامع ورزشی نیازمند شکستند، بدون شکست هیچ تکاملی صورت نخواهد گرفت. پس در سینمای ما هیچ چیز بهتر نخواهد چون استودهای فیلمسازی ما در عین راحتی کامل به کار خود ادامه میدهند و بدتر از آن در عین جاه طلبی تمام به کار خود ادامه میدهند. پس هالیوود نیازمند شکست است.
چنین شکستی باعث ایجاد تعادل در نظام استودیویی هالیوود خواهد شد چون آنها باید نسبت به پرداختها، زمان اکران و ... هشیار باشند و کمی حسابشده تر دست به ریسک بزنند.
در ادامه این گزارش آمده است: هماکنون این استودیوها در مرحله جاه طلبی به سر میبرند، آنها دست به تولید محصولات مشابه میزنند و بارها و بارها این کار را تکرار میکنند، بالاخص در زمینه تولید فیلمهای دنبالهدار و بازسازیها شاهد این مسئله هستیم،
این درست همان نکتهای که «اسپیلبرگ» در مورد آن صحبت میکند. اینکه صنعت سینمای ما در نقطه سقوط است. حقیقتا مخاطبان دیگر از دست ما خسته شدهاند بالاخص در رابطه با آنچه که ما طی یک دهه اخیر انجام دادهایم.
اگر نگاهی دقیقتر به رقابتهای اسکار بیاندازیم، میبینیم که سال گذشته 6 فیلم از 8 فیلم نامزد شده در بخش بهترین فیلم سال، فیلمهای با بودجهای بالغ بر 60 میلیون دلار یا کمتر از آن ساخته شده بود . دو پروژه گرانقیمتتر نیز «جانگوی آزاد شده» با 100 میلیون دلار و «زندگی پای» با 120 میلیون دلار بود.سال پیش از آن نیز از 9 فیلم نامزد شده، 7 فیلم با بودجهای بالغ بر 50 میلیون دلار و یا کمتر از آن ساخته شده بود و اکثر این فیلمها علیرغم بودجه کمشان در گیشه با استقبال بسیار خوبی روبرو شدهاند.
براساس این گزارش «اسیپلبرگ» و «لوکاس» معتقدند که هالیوود هماکنون در نوک قله سقوط قرار دارد و به زودی از درون از هم پاشیده خواهد شد.
«اسپیلبرگ» گفت: هالیوود هر ساله در حال شرط بندی روی پروژههای عظیم سینمایی است که برخی از این شرطبندیهای بزرگ با شکست روبرو میشود و این شکستها است که در حال تخریب سینمای هالیوود است.
«لوکاس» نیز در انتقاد از استودیوهای هالیوود گفت: آنها همواره در جستجوی طلا هستند ولی این فرمول همیشه کارآمد نیست و این مسئله باعث میشود که آنها به مرور ضعیف و ضعیفتر شوند، مردم حقیقتا دیگر از دست آنها خسته شدهاند، این استودیوها (به جز ساخت پروژههای عظیم سینمایی) چیز جدید دیگری بلد نیستند.
اسپیلبرگ نیز متذکر شد: استودیوها ترجیح میدهند به جای آنکه چند پروژه مستقل را بسازند یک پروژه 250 میلیون دلاری را به نتیجه برسانند و این ذوبشدنی عظیم را برای آنها در پی دارد. زمانیکه سه یا چهار و یا حتی نیمی از این پروژهها با شکست روبرو میشوند این استودیو از درون از هم میپاشد.
منتقد سینمایی هافینگتون پست ضمن یادآوری سخنان «اسپیلبرگ» و «جورج لوکاس» نوشت: این دو حقایق را بیان کردهاند، اسپیلبرگ معتقد است که فیلمهای گرانقیمت روز به روز بیشتر و بیشتر شده تا جاییکه بازار از این فیلمها اشباع میشود و استودیوها روز به روز شکستهای جدیدی را تجربه میکنند.
او در ادامه متذکر شد: ما شاهد شکست فیلم «جان کارتر» در گیشه بودیم، تصور کنید هر کدام از استودیوها در یک تابستان چنین شکستهایی را تجربه کنند، تصور کنید که تنها یک استودیو طی شش ماه چندین بار در گیشه شکست بخورد، این یک هشدار جدی برای استودیوهای فیلمسازی است.
جوامع نیازمند شکستند، اقتصادها نیازمند شکستند، جوامع ورزشی نیازمند شکستند، بدون شکست هیچ تکاملی صورت نخواهد گرفت. پس در سینمای ما هیچ چیز بهتر نخواهد چون استودهای فیلمسازی ما در عین راحتی کامل به کار خود ادامه میدهند و بدتر از آن در عین جاه طلبی تمام به کار خود ادامه میدهند. پس هالیوود نیازمند شکست است.
چنین شکستی باعث ایجاد تعادل در نظام استودیویی هالیوود خواهد شد چون آنها باید نسبت به پرداختها، زمان اکران و ... هشیار باشند و کمی حسابشده تر دست به ریسک بزنند.
در ادامه این گزارش آمده است: هماکنون این استودیوها در مرحله جاه طلبی به سر میبرند، آنها دست به تولید محصولات مشابه میزنند و بارها و بارها این کار را تکرار میکنند، بالاخص در زمینه تولید فیلمهای دنبالهدار و بازسازیها شاهد این مسئله هستیم،
این درست همان نکتهای که «اسپیلبرگ» در مورد آن صحبت میکند. اینکه صنعت سینمای ما در نقطه سقوط است. حقیقتا مخاطبان دیگر از دست ما خسته شدهاند بالاخص در رابطه با آنچه که ما طی یک دهه اخیر انجام دادهایم.
اگر نگاهی دقیقتر به رقابتهای اسکار بیاندازیم، میبینیم که سال گذشته 6 فیلم از 8 فیلم نامزد شده در بخش بهترین فیلم سال، فیلمهای با بودجهای بالغ بر 60 میلیون دلار یا کمتر از آن ساخته شده بود . دو پروژه گرانقیمتتر نیز «جانگوی آزاد شده» با 100 میلیون دلار و «زندگی پای» با 120 میلیون دلار بود.سال پیش از آن نیز از 9 فیلم نامزد شده، 7 فیلم با بودجهای بالغ بر 50 میلیون دلار و یا کمتر از آن ساخته شده بود و اکثر این فیلمها علیرغم بودجه کمشان در گیشه با استقبال بسیار خوبی روبرو شدهاند.