در روزهای گذشته انتشار نظری از سوی یکی از اساتید حوزه، واکنش‌ها و حواشی قابل تأملی را در پی داشته است که در این یادداشت از زاویه‌ای متفاوت به این حواشی نگاه می‌کنیم.

ویژه‌نامه ضیافت مشرق - هفته گذشته سایت آیت الله بیات زنجانی اعلام کرد از نظر ایشان روزه‌دار در صورتی که در گرفتن روزه دچار مشقت گردد می‌تواند به اندازه رفع عطش آب بخورد. این نظر در فضای اینترنت واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت و پس از فضای مجازی، در فضای حقیقی نیز برخی درباره آن به اظهار نظر پرداختند.

مهم‌ترین واکنش‌ها از سوی آیت الله العظمی مکارم شیرازی بود. ایشان بدون زیر سؤال بردن اصل اظهارنظر در چنین موضوعاتی گفتند: چند روزی است که در دهان برخی انداخته‌اند که اگر روزه‌دار زیاد تشنه شد، می‌تواند آب بخورد و روزه هم درست است. بر اساس این سخن، فرد روزه‌دار می‌تواند کوزه آبی کنار خود بگذارد و هر وقت خیلی تشنه شد، ‌از آن بنوشد و روزه او هم باطل نشود! معظم له با بیان اینکه برای این ادعا به روایتی استناد می‌کنند، خطاب به این افراد، گفتند: با دین مردم بازی نکنید، این روایت از نظر سند و دلالت زیر سؤال است.

اما آنچه که نگارنده به آن تأکید دارد «تداخل نادرست مسائل علمی با فضای رسانه» است.همه فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه به خوبی آگاهی دارند که مسئله تفقه در امور دینی از قدیم الایام در بیوت علما و مراجع مورد توجه جدی بوده و این پویایی به عنوان یکی از امتیازات و نقاط قوت تشیع نامیده شده است.

لجنه‌های فقهی همیشه در بیوت مراجع تشکیل می‌شده است، مسائل مختلف مطرح و مورد بحث قرار گرفته و مراجع عظام تقلید بر اساس مبناهای فقهی خود اظهار نظر کرده و حتی در برخی موارد نیز نظرات قبلی خود را تغییر داده و فتوای جدیدی اعلام می‌کردند. نظرات فقهی حتی در شاذترین صورت ممکن از سوی علما مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که با اصول مسلم دین و نصوص آیات و روایات هم در تضاد بوده باشد هم در فضایی کاملا علمی مورد مناقشه قرار می‌گرفته است.
 
اما در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم برخی از علما به واسطه سلایق خاص خود یا اطرافیانشان از فضاهای علمی و لجنه‌های فقهی فاصله گرفته و تنها به فضای رسانه تکیه کرده‌اند؛ نظراتشان را در گام نخست در این فضا منتشر کرده و واکنش‌ها به نظرات خود را در این فضا جست‌وجو می‌کنند.مورد اخیر نیز دقیقا چنین رویه‌ای را دنبال نمود که متأسفانه حواشی نامناسبی را هم به همراه داشت و واکنش تند آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز بیشتر معطوف به انعکاس نادرست آن در افکار عمومی بوده است.
 
همه ما به خوبی می‌دانیم فضای رسانه مملو از افرادی است که کمترین اطلاعی از مسئله تخصصی فقه ندارند ولی به واسطه ارتباطات مجازی یا شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند در تخصصی‌ترین مسائل فقهی اظهار نظر کنند که این مسئله تبعات بسیار نامطلوبی از جمله زیر سؤال رفتن جایگاه رفیع تفقه و فتوا را در پی داشته است. باید پذیرفت رسانه از جمله فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌های خاص خود را دارد و متأسفانه آسیب‌های این فضا به گونه‌ای است که نمی‌توان بدون توجه به آن، وارد این عرصه شد.خوشبختانه در حوزه‌های علمیه فضلای زیادی وجود دارند که در صورت ارتباط با آنان می‌توان از نظرات بسیار دقیق و علمی آنها بهره برد و نظرات فقهی را مستدل و متقن ارائه کرد.
 
در چنین شرایطی انتظار می‌رود افرادی که به نوعی خود را در جایگاه صدور فتوا می‌دانند به هنجارها و ابتدایی‌ترین شرایط رایج در فضای فقه و اجتهاد پایبند باشند و تلاش کنند نظرات خود را ابتدا در میان متخصصان و صاحب‌نظران عرضه دارند تا إن‌شاءالله ساحت علم و اجتهاد از هتاکی‌های نااهلان به دور ماند.

منبع: مباحثات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • فاطمه ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 0
    حتما"فرداهم می گن آدم روزه داربه اندازه رفع ضعف وگرسنگی می تواندغذابخورد!!!!!!!!
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 0
    این فتوا اساسا مخالف نص صریح قرآن است.آیات روزه در قرآن کاملا صراحت دارند: ياأيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون ( 183 ) أياما معدودات فمن كان منكم مريضا أو على سفر فعدة من أيام أخر وعلى الذين يطيقونه فدية طعام مسكين فمن تطوع خيرا فهو خير له وأن تصوموا خير لكم إن كنتم تعلمون ( 184 ) ) تکلیف کسانی که قادر به روزه گرفتن نیستند با عنوان " علی الذین یطیقونه" به صراحت مشخص است. ضمنا حد خوردن آشامیدن برای کسی که صیام دارد تنها در شب است و این هم صریح قرآن است: وكلوا واشربوا حتى يتبين لكم الخيط الأبيض من الخيط الأسود من الفجر ثم اتموا الصیام الی اللیل ( سوره بقره آیه 187) پس خوردن و آشامیدن محدود است به شب و هیچ فقیهی حق ندارد این محدوده را تغییر دهد. کسی که دچار عسر و حرج می شود تا حدی که تشنگی برایش غیر قابل تحمل می شود و احتمال ضرر جانی پیدا می کند باید روزه اش را افطار کند و بعدا قضا نماید و اگر بازهم عذر داشت فدیه دهد. ضمنا قدری آشنایی به ادبیات عرب کافیست که بداند "عطاش" بر وزن فعال دلالت بر یک صفت دائمی دارد. همانطور که می گوییم بنا یعنی کسی شغل دایمش بنایی است. نجار یعنی یعنی کسی که شغل دایم نجاری است. عطاش هم کسی است که دایما تشنه است. نه کسی که اتفاقا به دلیل گرما هوا یا طولانی بودن روزه دچار عطش می شود. فتامل. از همه بدتر اینکه این آقا خود قبول دارد که امام فرموده است "لا حرج أن یفطرا" اما باز هم سخن از ادامه روزه با وجود آشامیدن آب می گوید!! بعد از افطار که دیگر روزه ای نیست. آری. اما معصوم هرگز خلاف قرآن سخن نمی گوید. عطاش و هر کسی که تشنگی برایش ضرر داشته باشد جزو قاعده لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام است و ذیل علی الذین یطیقونه می آید. بنا براین این افراد موظف به دادن فدیه هستند. نه روزه.
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 0
    این فتوا اساسا مخالف نص صریح قرآن است.آیات روزه در قرآن کاملا صراحت دارند: ياأيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون ( 183 ) أياما معدودات فمن كان منكم مريضا أو على سفر فعدة من أيام أخر وعلى الذين يطيقونه فدية طعام مسكين فمن تطوع خيرا فهو خير له وأن تصوموا خير لكم إن كنتم تعلمون ( 184 ) ) تکلیف کسانی که قادر به روزه گرفتن نیستند با عنوان " علی الذین یطیقونه" به صراحت مشخص است. ضمنا حد خوردن آشامیدن برای کسی که صیام دارد تنها در شب است و این هم صریح قرآن است: وكلوا واشربوا حتى يتبين لكم الخيط الأبيض من الخيط الأسود من الفجر ثم اتموا الصیام الی اللیل ( سوره بقره آیه 187) پس خوردن و آشامیدن محدود است به شب و هیچ فقیهی حق ندارد این محدوده را تغییر دهد. کسی که دچار عسر و حرج می شود تا حدی که تشنگی برایش غیر قابل تحمل می شود و احتمال ضرر جانی پیدا می کند باید روزه اش را افطار کند و بعدا قضا نماید و اگر بازهم عذر داشت فدیه دهد. ضمنا قدری آشنایی به ادبیات عرب کافیست که بداند "عطاش" بر وزن فعال دلالت بر یک صفت دائمی دارد. همانطور که می گوییم بنا یعنی کسی شغل دایمش بنایی است. نجار یعنی یعنی کسی که شغل دایم نجاری است. عطاش هم کسی است که دایما تشنه است. نه کسی که اتفاقا به دلیل گرما هوا یا طولانی بودن روزه دچار عطش می شود. فتامل. از همه بدتر اینکه این آقا خود قبول دارد که امام فرموده است "لا حرج أن یفطرا" اما باز هم سخن از ادامه روزه با وجود آشامیدن آب می گوید!! بعد از افطار که دیگر روزه ای نیست. آری. اما معصوم هرگز خلاف قرآن سخن نمی گوید. عطاش و هر کسی که تشنگی برایش ضرر داشته باشد جزو قاعده لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام است و ذیل علی الذین یطیقونه می آید. بنا براین این افراد موظف به دادن فدیه هستند. نه روزه.
  • سید حمیدرضا نورانی ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 0
    نظریه جدید فقهی؟!!! این یک نظریه نیست.یک بدعت آشکار و یک فتوای شاذ و حیرت آور است.
  • صادق ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    خدا کنه وهابیت نجس دو روز دیگه داد نزنن که آآآآییی مسلمونای دنیا کجایید ...
  • کاربر ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    دوست عزیز شایسته نیست. انسان مخیر است
  • کیان ع ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    راست میگه
  • رضا کمالیان ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    نظراتی که در ذیل این خبر ارائه شده هم به نوعی از همان دسته است که در مقاله به آن ایراد گرفته شده. یعنی اجازه دهید مطالب تخصصی در جمع های تخصصی مطرح شود. اگر شما هم متخصص هستد چه بهتر. اما نظراتتان را در جمع متخصصان مطرح کنید نه در جمع افراد دیگر و فضاهای غیر تخصصی. دکترها به ما دارو میدهند بدون اینکه برایمان استدلال کنند که چرا آن دارو برای ما خوب است. ما هم قبول میکنیم چون سیستم نظام پزشکی آنها را کنترل میکند در باره تخصص فقه هم همینطور است. ما در مسائل تعبدی از فقهای صاحب فتوا نتیجه را میخواهیم نه استدلال را. و حوزه نهادی است که آنها را کنترل میکند. و البته مسائل دیگری در دین وجود دارد که در باره آنها باید استدلال ها را بشنویم و تحقیق کنیم اما آنها غیر از فروع احکام هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس