سعید حجاریان اذعان کرد در انتخابات ۸۸ آنچه از صندوق‌های رأی بیرون آمد نام احمدی‌نژاد بود و تقلبی در صندوق‌های رأی صورت نگرفت.

به گزارش مشرق، سعید حجاریان از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب است که همه وی را به عنوان تئوریسین جریان اصلاحات می‌شناسند. سعید حجاریان از آن دست شخصیت‌هایی است که به دلیل وضعیت جسمانی و همچنین نظرات خود کمتر در رسانه‌ها بروز و ظهور دارد ولی وقتی حرفی برای گفتن در افکار عمومی داشته باشد ساکت نمی‌ماند.

سعید حجاریان از اعضای وزارت اطلاعات بود که تا کنون دو بار ترور شده است. به گفته خودش اولین بار در سال 1360 بود که توسط مجاهدین خلق مورد ترور قرار گرفت ولی دومین بار که توسط سعید عسگر در سال 78 مورد ترور قرار گرفت، عمرش به جهان ماند ولی برای همیشه ولیچرنشین شد. حجاریان بعد از این گفت‌وگو با یک سوال استفهام انکاری از ما پرسید که "به نظر شما، به من می‌آید خودم، خودم را ترور کرده باشم؟" و خودش هم ادامه می‌دهد: "شخصی علیه من کتاب نوشته است و در این کتاب نوشته است که حجاریان خودش، خودش را ترور کرده است".



در این گفت‌وگوی مشروح، با سعید حجاریان درباره  مسائل مختلفی از جمله مشکلات دولت روحانی، ماجرای انصراف عارف، ماجرای چینش کابینه روحانی، ادعای تقلب در انتخابات 88، مطالب جدید سروش درباره قرآن و ... سخن رفته است.


آنچه در ادامه مي‌خوانيد گفت‌وگوی خبرگزاری تسنیم با سعید حجاریان است:


به عنوان سؤال اول، می‌خواهیم نظر شما را در این باره بدانیم که چه اتفاقی افتاد که دولتی با شعار اعتدال بعد از دولت احمدی‌نژاد بر سر کارآمد؟ مهمترین چالش‌های و پاشنه آشیل دولت آقای روحانی در ادامه راه چه خواهدبود؟

- حجاریان: در پاسخ به سوال شما باید بگویم که آقای روحانی با مشکلات خیلی زیادی روبروست که بنده در چند مصاحبه به آنها اشاراتی داشته‌ام. ایشان با مشکلات داخلی، خارجی، اقتصادی و فرهنگی، اشتغال، تورم، آموزش و پرورش، بهداشت، پروژه‌های ناتمام و عقب مانده، بدهی‌ها و حتی بدهی به بانک جهانی روبرو هستند و باید با آنها دست و پنجه نرم کنند.

البته موضوع عدم پرداخت بدهی به بانک جهانی را می‌گفتند به این خاطر بوده که ما تحریم بانکی شدیم و قادر به نقل و انتقال بین‌المللی بانکی نیستیم.

- حجاریان: این موضوع به بانک جهانی ربطی ندارد.

آن بانک واسط به خاطر تحریم بانکی ایران، پول را به بانک جهانی پرداخت نمی‌کرده و پیش خود نگه داشته است. یعنی ایران پول را به بانک واسط پرداخت کرده بود.

- حجاریان: آنها در تهران پروژه دارند، پول این پروژه‌ها باید مستقیماً و بدون واسطه پرداخت می شده که مدتی است این امر انجام نشده.  اخیراً کنگره آمریکا هم تحریم‌های شدیدتری علیه ایران تصویب کرد اما اجرای آن را به بعد از مهر ماه موکول کرد تا ببیند که آقای روحانی چه کار می‌کند. اگر اوباما این تحریم‌ها را تصویب کند ما دیگر نمی‌توانیم میزان قابل توجهی نفت بفروشیم. الان هم ذخایر دلاری تمام شده است و دوباره قیمت‌ها به خصوص قیمت کالاهای سرمایه‌ای و تکنولوژی صنعت نفت بالا می‌رود که این هم به نفع آن طرف است.

از طرفی اگر آقای روحانی بخواهد با آنها کنار بیایند... بنده اخیراً یک مقاله در بی بی سی خواندم که تاکید می‌کرد آقای روحانی باید مواضع خود را به کلی تغییر بدهد و مطالبات خاص 1+5 را بپذیرد اما در قبال آن حتی منتظر رفع تحریم‌ها هم نباشد، چون ممکن است پروسه رفع تحریم‌ها ده سال به طول بینجامد. این زورگویی غرب به روحانی و مردم ایران نیست؟

- حجاریان: سال‌ها طول میکشد تا تحریم‌های سازمان ملل لغو شوند. تحریم‌هایی که در شورای امنیت سازمان ملل علیه صدام وضع شده بود همین ماه گذشته لغو شد.

چطور آنها به سرعت تحریم می‌کنند ولی به کندی آن را لغو می‌کنند و از طرفی هم به سرعت از ما می‌خواهند تسلیم شویم؟ این نوعی قلدرمآبی نیست؟

- حجاریان: چون برای رفع تحریم هر پنج عضو دائم شورای امنیت باید آن را امضا کنند ولی تصویب آن راحت است و آن را به سازمان ملل می‌برند و ثبت می‌کنند. فعلاً دنیا اینگونه است.

البته دولت احمدی‌نژاد، دولتی بود که می‌خواست دفتر سازمان ملل را به ایران بیاورد و می‌گفت که هزینه آن را می دهیم، در حالی که آنها  را در کمیته‌های فرعی سازمان ملل هم راه نمی‌دادند.

می‌خواهم عرض کنم که آقای احمدی نژاد خیلی بی احتیاطی کرد و به تحریم ها با دید کاغذ پاره نگاه کرد و همین کاغذ پاره‌ها ما را بدبخت کردند. مدت زیادی است که صدام ساقط شده و عراق به دست آمریکا افتاده است و روابط حسنه‌ای دارد ولی پس از دوازده سال تحریم‌های عراق لغو شدند.
 

فکر نمی‌کنید که اگر آقای روحانی بخواهد از همین اول امتیاز دهد جلوتر که برویم با مشکل روبرو می‌شویم؟

- حجاریان: ببینید قصه بسته (Package) است، بسته‌ای نیاز است که همه مواد ضروری در آن دیده شده باشند.آنها به دنبال اعتمادسازی هستند، چند بار هم نماینده آژانس برای بازدید از پارچین به اینجا آمده است، اما اجازه بازدید پیدا نکرده است.



سایت پارچین یک مرکز نظامی است و طبیعتاً محرمانه هم است و با توجه به اینکه چند وقت پیش اسناد ما توسط آژانس فاش شد نباید به آنها بی‌اعتماد باشیم؟

- حجاریان: سؤال‌های دیگری هم دارند. 12 سوال دارند که ما آنها را پاسخ نداده‌ایم.

اگر خاطرتان باشد، یک مودالیته 7 ماده ای بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنظیم شد و دو طرف متعهد شدند که بر اساس این مودالیته کار کنند.  در این مودالیته بنا بر این بود که ایران هر کدام از 7 سوال آژانس را یک به یک پاسخ دهد، البته با این شرط که هر سوالی که ایران پاسخ داد و آژانس قانع شد، آژانس رسماً اعلام کند که آن موضوع خاتمه یافته و به سراغ سوال بعدی برویم. ایران هر 7 سوال را پاسخ داد و آژانس اعلام کرد که پاسخ خود را شنیده، اما باز هم زیرش زدند و به حل موضوع هسته‌ای ایران رضایت ندادند.

- حجاریان: آنها خیلی زرنگ هستند ولی خب ما هم جواب ندادیم.

چرا، آژانس گفت که ایران آن هفت مورد را جواب داد...

- حجاریان: آن موضوع در زمان البرادعی بود، اما مدیر کل بعد از او گفت که ایران جواب نداده است.

در مودالیته، به دلیل اینکه روند کار، مرحله به مرحله و  گام به گام بود، اگر هر مرحله ای طی نمی‌شد و پاسخ داده نمی‌شد. آژانس نمی‌توانست وارد مرحله بعد شود. وقتی اینها وارد مراحل بعدی می شدند یعنی پاسخ گام قبلی را کاملا گرفته و قانع شده‌اند.، زمانی که وارد مرحله هفتم شدند یعنی شش مرحله قبلی را امضا کرده بودند و حل شده بود.

- حجاریان: شما مثلا بحث فردو را ببینید...

فردو مسئله جدیدی بود. تاسیسات فردو از نظر قوانین NPT  مشکلی نداشت، ما یک تاسیساتی داشتیم که در این مرحله، هیچ نیازی به اعلام آن نبود. این به نوعی بهانه‌گیری غرب بود.

- حجاریان: ما باید اعلام می کردیم ولی آنها کشف کردند و بعد ما اعلام کردیم. من نمی‌خواهم زیاد وارد این حوزه‌ها شوم و خیلی در این زمینه تخصص ندارم ولی آنها زرنگ هستند و ما باید دقت کنیم. در حالی که خیلی بی دقتی شد، خیلی جارو جنجال شد، بدون اینکه دستاوردی داشته باشیم، داد زدیم که ما این کار و آن کار را انجام داده‌ایم. در حالی که کشوری مانند پاکستان دقیقاً بر عکس این فرایند عمل کرد. اصلا لزومی ندارد بر سر این مسائل تبلیغات بی‌جا کنیم.

آقای احمدی‌نژاد یک پروژه نفتی راکه به صورت ناقص بوده افتتاح کرد. گاز را از جای دیگر آورده و تزریق کرده‌اند و در ادعایی بیهوده می‌گویند که این فاز مورد بهره‌بردای قرار گرفته است. آیا این کار درست است؟ تمام کارها شعاری است، در حالی که سر قضیه هسته‌ای نمی‌توان با شعار جلو رفت. اما مثلاً دروزارت دفاع آقای وحیدی شعار ندادند و واقعاً کار کردند.

آقای روحانی درباره کابینه خود با شما مشورت کرده است؟

- حجاریان: خیر.

چینش افراد و وزرای پیشنهادی کابینه آقای روحانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

- حجاریان: خب! شعار آقای روحانی اعتدال بود و بالطبع کابینه ایشان هم معتدل است.

آقای روحانی شما را افراطی می‌داند؟

- حجاریان: نه! آقای روحانی با ما رفیق است، ولی نزد رسانه های معتدلی چون شما اینگونه جا افتاده است.

در کابینه آقای روحانی از طیف نزدیک‌تر به شما استفاده شده است؟

- حجاریان: بله، مثلاً از آقای حجتی استفاده شده است.

وزارت جهاد کشاورزی؟

- حجاریان: بله! زیرا آقای حجتی گندم را به خودکفایی رساند و مدیر کار بلدی است.

به نظر می‌رسد از طرف اصلاح طلبان یک تدبیری در حال انجام است و آن اینکه آقای روحانی به عنوان یک اصلاح‌طلب معرفی نشد. بر خلاف این اشتباهی که اصولگرایان انجام می‌دهند.  به قول آقای مرعشی خدارا شکر که اصولگراها بعد از انتخاب آقای روحانی، فهمیدند که ایشان اصولگراست!

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلب‌ها منطقی‌تر عمل کردند و اعلام کردند که آقای روحانی را اصلاح‌طلب نمی‌دانند، برای اینکه اگر دولت آقای روحانی نتوانست مطالبات مردم را پیگیری کند در چهار سال بعد خود را آلترناتیو آقای روحانی قرار بدهند، پشت این استراتژی چقدر فکر خوابیده است؟

- حجاریان: به این دلیلی که شما گفتید نبود که اصلاح طلب‌ها آقای روحانی را یک غیر اصلاح‌طلب معرفی کردند. مهم‌ترین دلیل این است که آقای روحانی خود را فراجناحی معرفی  کرده است. ما هم هر کمکی از دست ما بر بیاید دریغ نخواهیم داشت.

بخش زیادی از مردم به خاطر اصلاح طلبان بر سر صندوقها آمده‌اند و آقای روحانی هم انتخاب شده است.در آن سو هم مملکت وضعیت خوبی ندارد، لذا هر کمکی توانستیم باید به آقای روحانی بدهیم. زیرا نمی‌خواهیم دولت ایشان زمین بخورد. به دلیل اینکه زمین خوردن روحانی مساوی با نابود شدن مردم است و صدمه اصلی به مردم وارد می شود. برای ما مردم از خودمان مهمتر هستند.

شما اگر به جای اصولگرایان بودید با دولت آقای روحانی چطور مواجهه می‌کردید؟

- حجاریان: تعامل؛ تعامل میکردیم و الان هم به او کمک می‌کنیم. بدون سهم‌خواهی تعامل کنیم. البته از آقای روحانی انتقاد هم می‌کنیم ولی هدف ما کمک است.

تا الان انتقادی را به آقای روحانی گفتید؟

- حجاریان: علنی خیر ولی مطالبی را به طور خصوصی منتقل کرده‌ایم.

پس با خود شما غیر از کابینه در مورد موارد دیگر مشورت می‌کنند؟

- حجاریان: ایشان هنوز کارش را شروع نکرده است، اجازه دهید کار شروع شود تا بعد. بنده حدود 4 سال در شورای عالی امنیت ملی ارتباط داشته ام و 4 سال هم در مرکز تحقیقات استراتژیک با آقای روحانی کار کردهام .من با ایشان از قدیم ارتباط داشته‌ام.

احتمال دارد دوباره به امور اجرایی برگردید؟

- حجاریان: بنده دیگر توان کار اجرایی ندارم.

انشاالله که سالم و سلامت باشید. بگذارید سوالاتی را از جنبه‌های دیگر هم بپرسیم؛ حضرتعالی از قدیم با آقای سروش بحثهایی را داشته‌اید و در آن زمان که در نشریه کیان بحث‌هایی مطرح می‌شد. شما مقالاتی را درخصوص اندیشه‌های سروش و در نقد ایشان با نام مستعار "جهانگیز صالح‌پور" می‌نوشتید، الان نیز مجدداً بحثهای جدیدی از آقای سروش درباره قرآن مطرح شده است، آیا هنوز با آقای سروش مراوده دارید و یا مطالب وی را نقد می‌کنید؟

- حجاریان: من فعلا نظریات دکتر سروش را مطالعه می‌کنم و باید ببینم بحث‌های ایشان تا کجا ادامه دارد.



تا اینجایی که خواندید نظری داشتید؟

- حجاریان: باید نظریه آقای دکتر سروش کامل شود و بعد ما نقد خود را اعلام کنیم.

در مورد بسط تجربه نبوی آقای سروش نقدی داشته‌اید. سابق بر این شما با آقای سروش در زمینه حکومت ایدئولوژیک بحث داشتید و نظرات ایشان را کاملا نقد می‌کردید. می‌خواهیم بدانیم که الان با نظریات آقای سروش چگونه برخورد می‌کنید؟

حجاریان: باید دکتر سروش کار خود را تمام کند. البته چون ایشان در ایران حضور ندارند و امکان پاسخگویی شان وجود ندارد، بنابراین امکان نقد برای بنده نیز وجود ندارد. ترجیح می دهم هر وقت نقد من و پاسخ دکتر سروش در جایی امکان چاپ داشت، آن وقت اظهار نظر کنم.

در داخل کشور چاپ می‌شود؟

- حجاریان: اگر امکانش بود که بنده نظریات دکتر سروش را نقد کنم و پاسخ‌های ایشان به من در داخل چاپ شود، این کار را خواهم کرد.

تاکنون نقدی درباره مطالب جدید ایشان به ذهن شما رسیده است؟

- حجاریان: بله.

اگر نظریات سروش تمام شد شما نقدی را بر این نظریات منتشر می‌کنید؟ و اگر در رسانه‌های داخلی نشد در رسانه‌های خارجی منتشر می‌کنید؟

- حجاریان: در خارج منتشر نمی‌کنم، اگر در داخل امکانش وجود داشته باشد منتشر می‌کنم.

الان مشغول چه کاری هستید؟

- حجاریان: البته از توان بنده واقعا کاسته شده است، اما در حال حاضر چند کار را به صورت موازی پیش می برم. یک مقداری روی بحث "جامعه‌شناسی فقه" کار می‌کنم و کمی هم در مورد  رابطه "سیاست و اخلاق".

کارهای فرعی هم دارم و مقالات کوچک نیز می نویسم ولی توان من اجازه فعالیت بیشتر را نمی‌دهد زیرا محقق باید به این طرف و آن طرف برود و دنبال منبع بگردد که من توان این کار را ندارم، باید از افراد بخواهم که از قم و نجف برای بنده منبع بیاورند. اگر بنده پا داشتم خود به دنبال منابع می‌رفتم و به کسی زحمت نمی‌دادم.

گروه و تیم کاری خاصی ندارید که این کارها را برای شما انجام دهد؟

- حجاریان: خیر چنین تیمی ندارم.

آقای حجاریان درباره ادعاهایی که درباره تقلب شده بودید، چه نظری دارید؟

- حجاریان: بنده چند بار گفته ام که بحث ما این نیست که تخلف و یا تقلب شده است. به نظر من واقعه‌ای اتفاق افتاده است که اسم آن "تدلیس سیستماتیک" است. در توضیح تدلیس باید بگویم که مثلا اگر شما سه سال در شهرداری به مردم پول بدهید، بعد هم چهار سال در دولت به مردم سیب زمینی و یارانه و پول یامفت بدهید و رأی بخرید، تدلیس سیستماتیک است. درست است؟

خب! این ر ا در اکثر انتخابات هم می‌توان گفت. مثلاً در مورد آقای خاتمی می‌توان گفت که با شعارهایی در انتخابات حاضر شد که اصلا در دولت خود به  آن پایبند نبود.

- حجاریان: آیا آقای خاتمی از پول بیت المال در راستای شعارهایش استفاده‌ای کرد؟

منظور بنده وعده‌هایی است که داده می‌شود و شعارهایی است که بدون اعتقاد واقعی به این شعارها سر داده می‌شود.

- حجاریان: آقای احمدی‌نژاد وعده نداد، در این راه پول خرج کرده و گونی‌گونی سیب زمینی و غیره به مردم داده است، درست است؟

در این باره ندیدم که سندی یا عکسی منتشر شده باشد. ولی فرض کنیم همه این ادعاها درست باشد. بالاخره مردم آمدند و به آقای احمدی‌نژاد رأی داداند. در صندوق که رأی جابجا نشده است. درست است؟

- حجاریان: لابد به شما چیز دیگری داده است که سیب زمینی‌ها را ندیده‌اید. بنده میخواهم بگویم چهار سال دور اول ریاست جمهوری به علاوه دوره شهرداری، آقای احمدی‌نژاد چقدر از بیت المال برای رأی آوردن "تدلیس" کرده است؟ بر این اساس نه می‌گویم تقلب شده و نه میگویم تخلف شده است. ترجیح می دهم اسم جدیدی برای آن انتخاب کنم و آن "تدلیس سیستماتیک" است.

یک زمانی برای دوره دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی با پول خودمان و نه بیت المال، دفترچه مشق 40 برگ برای مدرسه ها تهیه کردیم که عکس آقای خاتمی پشت آنها بود. اما شورای نگهبان آن را مصداق تدلیس تشخیص داد و همه را جمع کرد.

حال کسی که پول بیت‌المال را در سطح وسیع و در طول هفت سال بی حساب و کتاب خرج کند، سهام بدهد، سیب زمینی بدهد، یارانه بدهد، آن را چه می‌توان نامید؟ دست آخر هم ثمره هفتصد میلیارد دلار درآمد کشور تورم بالای 40%، بیکاری مزمن و اشتغال‌زایی سالانه چهارده هزار شغل باشد. باید معلوم شود این پول‌ها کجا رفته است. جز این است که خرج تدلیس شده است؟

خب! در همین انتخابات 24 خرداد هم ادعا می شود که آقای روحانی در برخی روستاها پول توزیع کرد! از این حرف‌ها زیاد گفته می‌شود. از این موضوع که بگذریم، با  نظر شما مشخص می‌شود آن شبهه‌ای که در مورد تقلب مطرح شد صحت نداشت. تدلیس یک بحث است و جابجایی رای در صندوق چیز دیگر.

- حجاریان: بنده میگویم نه تقلب بوده و نه تخلف، بلکه یک اسم قانونی دارد با عنوان تدلیس سیستماتیک. البته این پول را درون توپ هم می‌ریختید می ترکید.

برای همین باید آقایان بگویند که تقلب را به دروغ مطرح کرده‌اند.

- حجاریان: توجه داشته باشید که آقای احمدی‌نژاد رای آورده است و نام وی از صندوق بیرون آمده است ولی به چه قیمتی؟ به روش تدلیس.


از این موضوع که بگذریم، در بحث انتخابات تحلیل‌های زیادی در مورد پیروزی آقای روحانی مطرح شد، به جز تحلیل خودتان کدام تحلیل‌ها را می‌پسندید؟

- حجاریان: همه تحلیل ها درست نبودند. خیلی از حرف ها هم تکه تکه بودند. مثلاً بخشی از حرف‌های یک نفر درست بود و بخش دیگری از حرف‌های شخص دیگری. نمی‌توان گفت کدام به تحلیل‌های من نزدیک‌تر است.

شما بحث قدرت سیاست‌ورزی آقای روحانی را در پیروزی وی دخیل می‌دانید؟

- حجاریان: بله.

این ویژگی را اصل می‌دانید و یا اینکه در حاشیه بود؟

- حجاریان: یکی از عوامل موفقیت بود. چند عامل را برای موفقیت ایشان می توان بر شمرد. انصراف آقای عارف، اجماع آقایان هاشمی و خاتمی و همچنین مهندسی آقایان هاشمی و خاتمی و یک مقداری هم اتفاق، چرا که همه چیز هم به طور قاعده مند پیش نرفت، از سوی دیگر تشتت بین اصولگرایان نیز یکی دیگر از عوامل پیروزی آقای روحانی در انتخابات بود.

اگر شما به جای اصولگرایان بودید و می‌خواستید به اصولگرایان مشورت بدهید چه می‌گفتید؟

- حجاریان: پیشنهاد می کردم سراغ آقای ناطق نوری بروند.

نه، منظورم در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری یازدهم بود.

- حجاریان: باید بر روی آقای قالیباف اجماع می‌کردند، زیرا رأی بالاتری داشت.

اگر اجماع می کردند شانس پیروزی داشتند؟

- حجاریان: ممکن بود منجر به موفقیت آنها شود، البته معلوم نبود که آرای آقای ولایتی به سبد آقای قالیباف بریزد. ممکن بود آرای ولایتی به سبد آقای روحانی ریخته شود.

البته آقای ولایتی زیاد رأی نداشت و اگر موج ایجاد می‌شد شاید آقای قالیباف می‌توانست پیروز شود.

- حجاریان: موج که همینجوری ایجاد نمی‌شود، موج سازی کار زیادی می‌برد.

برای این موج باید چه کاری می‌کردند؟ زیرا کنار رفتن آقای عارف و اجماع آقای هاشمی و خاتمی باعث ایجاد یک موجی به نفع آقای روحانی شد.

- حجاریان: آقای روحانی در مناظره‌ها هم خوب ظاهر شد.

آقای قالیباف درخششی هم در مناظره‌ها داشت.

- حجاریان: ایشان نتوانست در مناظره ها خود را بالا بکشد. ضمن اینکه از طریق رقبای اصولگرایش هم تخریب می‌شد.

اگر آقای عارف می‌ماند و آقای روحانی کنار می‌رفتند، به نظر شما آقای عارف رای می‌آورد؟ زیرا آقای عارف در مناظره‌ها درخششی نداشت.

- حجاریان: نمی‌دانم در آن صورت چه اتفاقی  می‌ا‌فتاد. آقای هاشمی قول داده بودند از اجماع حمایت کنند و گفته بودند اگر عارف گزینه اجماعی باشد، از او حمایت خواهند کرد.

آقای عارف در نامه‌ای که برای انصراف نوشت، گفته بود که پس از دریافت مرقومه‌ای از آقای خاتمی کنار کشیده است. شما هم برای کنار رفتن، به عارف توصیه‌ای کردید؟

- حجاریان: خیر! بنده نه با آقای روحانی و نه با آقای عارف صحبتی نداشتم. بنده خانه‌نشین هستم.



بالاخره حرف شما نافذ است و تحلیل‌های شما در بین اصلاح‌طلبان خریدار دارد.

- حجاریان: خیر بنده فقط یک سری مطالبی نوشتم.

همان نوشته‌هایی که در همان زمان در روزنامه‌ها منتشر شد؟

- حجاریان: بله.

در آن زمان خبرهایی منتشر شده بود که قبل از انتخابات شما در جلسات شورای اصلاح‌طلبان بودید و ...

- حجاریان: خیر من در جلسات شورای اصلاح طلبان حضور نداشتم.

آقای محقق داماد و اسحاق جهانگیری هم نبودند؟

- حجاریان: من اطلاعی ندارم.

آیا بحث‌هایی که برای کاندیداتوری آقای محقق داماد در آن زمان مطرح شد، صحت داشت؟

- حجاریان: بله! یک زمانی بحث شد ولی قطعی نشد. خود ایشان هم مایل نبودند، زیرا آقای محقق شخصیت اجرایی محسوب نمی‌شوند.

آقای جهانگیری چطور؟

- حجاریان: ایشان هم مطرح بودند.

به دلیل اینکه آقای هاشمی آمدند، آقای جهانگیری کنار رفتند؟

- حجاریان: ایشان اساساً ثبت نام نکردند.

این آمدن و رفتن آقای هاشمی را چگونه ارزیابی می کنید؟یاد دارم که قبل از کاندیداتوری آقای هاشمی، آقای عبدی یک مصاحبه‌ای با ما داشت و گفت که آقای هاشمی شانسی برای پیروزی ندارد. البته شاید بعد از ثبت نام آقای هاشمی، نظرشان فرق کرده باشد اما چیزی در این باره از ایشان منتشر نشد.

- حجاریان: بنده اعتقاد دارم اگر آقای هاشمی در انتخابات حضور داشت رأی بالایی کسب می کرد. همین وضعیت برای آقای خاتمی هم وجود داشت.

قبل از اینکه آقای هاشمی ثبت نام کنند شما می‌دانستید آقای هاشمی به انتخابات ورود پیدا می‌کنند؟

- حجاریان: بله! من قبلا در مصاحبه‌ای پیش بینی کرده بودم.

بر چه اساسی؟ خبر داشتید و یا تحلیل شما اینگونه بود؟

- حجاریان: تحلیل بنده این بود.

مصاحبه شما را خواندم. گفته بودید که در دقیقه نود می‌آیند و معادلات را بهم می‌زنند.

- حجاریان: درست است.

این بحثی که اصلاح طلبان حاضر شدند آقای عارفی که اصلاح طلب بودند را کنار بزنند و بیایند از آقای روحانی حمایت کنند طبق تئوری شما و فتح سنگر به سنگر و آرام آرام بود؟

- حجاریان: خیر! بنده اصلاً دخالت نکردم. گروهی به انتخاب آقای خاتمی نظرسنجی کردند، و به این نتیجه رسیدند. البته نمایندگان آقایان روحانی و عارف هم در جریان این امر قرار داشتند.

الان اگر آقای حجاریان به 20 سال قبل و یا اول انقلاب برگردد چه کار جدیدی را شروع می‌کنید؟

- حجاریان: سیل  انقلاب ما را با خودش برد. (خنده)

 شما نقش اساسی در خنثی کردن کودتای نوژه داشتید...

- حجاریان: در حدی که وظیفه ام ایجاب می‌کرد نقش داشتم.

یعنی یک موجی از انقلاب آمد و شما را با خودش برد؟

- حجاریان: بله.

شما الان راضی هستید؟

- حجاریان: مگر چاره دیگری دارم؟

اگر دوباره بر می‌گشتید همین انتخاب را داشتید؟ یا کار دیگری را شروع می‌کردید؟

- حجاریان: بنده برای مهندسی درس می‌خواندم، اما بعد ها و به کمیته مستقر در ستاد ارتش رفتم و بعدش هم در این مسیر قدم گذاشتم.

عده‌ای آقای حجاریان را از طرفی آدم خیلی مذهبی می دانند و از طرف دیگر برای بچه‌های اصولگرا بسیار عجیب است که آقای حجاریانی که یک فرد مذهبی است در طیفی قرار دارد که خیلی به عنوان طیف مذهبی شناخته نمی‌شود. حتی بنده شنیده ام که شما صبح روز 18 تیر 78 در دعای ندبه بودید. چگونه است؟ شما مقلد چه مرجعی هستید؟

- حجاریان: من خودم مجتهد هستم و از خودم تقلید می‌کنم. خوب است؟ (خنده)

اگر مجتهد باشید که قطعاً خوب است.

- حجاریان: نه! شوخی کردم من مجتهد نیستم. من در تقلید باقی برفتاوای مرحوم امام (ره) هستم.

در این روزها چند ساعت وقت خود را به مطالعه اختصاص می‌دهید؟

- حجاریان: همه قرص‌هایی که من استفاده می کنم خواب‌آور هستند. خیلی از وقت من نیز به درمان می‌گذرد. بنابراین خیلی انرژی سابق را ندارم.
 
ما هم سعی می‌کنیم که زیاد شما را خسته نکنیم.

- حجاریان: به نظر شما به من می‌خورد که خودم را ترور کرده باشم؟

چرا این سؤال را می‌پرسید؟!

- حجاریان: عده‌ای برای این مسئله کتاب چاپ کردند.

چه کسی کتاب را نوشته است؟

- حجاریان: چند سال پیش آقای رسایی در کتاب "بازی ترور" نوشته است که خودم، خودم را ترور کردم. (خنده)

آقای حجاریان آیا اصلاح‌طلب‌ها برای مجلس دهم برنامه‌ای دارند؟

- حجاریان: حتماً دارند. البته باید فضا بازتر شود و اجازه فعالیت بیشتری داده شود.

شما به آقای عارف پیشنهاد می‌کنید که حزب تشکیل دهند؟

- حجاریان: من به هر کسی برسم می‌گویم حزب تشکیل دهد، به خصوص به آقای ناطق. زمانی هم آقای باهنر دنبال آن بود و این شیوه خوبی است. حزب خیلی مهم است.

چرا به آقای ناطق بیشتر از همه پیشنهاد می‌کنید؟

- حجاریان: برای اینکه الان جریان راست از هم پاشیده است.

بخش مهمی که الان به اصطلاح راست حساب می‌شوند خیلی آقای ناطق را از خودشان نمی‌دانند...

- حجاریان: نه، الان آقای باهنر و دوستان آقای ناطق هستند و گروه‌های دیگری هم البته هستند که ایشان را قبول دارند. این از هم پاشیدگی جناح راست بد است.

آقای ناطق در بدنه اصولگراها و در بدنه بچه های حزب اللهی خیلی جایگاه ندارند و بیشتر پایگاه اجتماعی وی، اگر پایگاهی داشته باشند، به سمت اصلاح‌طلبان رفته است...

- حجاریان: حالا اگر ناطق نتوانست، آقای لاریجانی این کار را بکند. باز اگر ایشان هم نتوانست آقای باهنر و یا آقای مرتضی نبوی. جناح راست باید خود را جمع و جور کند واختلافات را کنار بزند.

شما در گفت‌وگویی که با شرق داشتید گفتید که لازم نیست اصلاح‌طلبان به دولت بروند و به سمت روزنامه‌نگاری و بحث‌های رسانه ای بروند. چقدر این عرصه را مهم می‌دانید؟ آیا منظور شما هدف تغییرات عمق‌تر است؟

- حجاریان: بالاخره دولت‌ها می‌روند و می‌آیند. این قبیل کارها که من پیشنهاد کردم مهم‌تر هستند.

در دوره دوم خرداد بود که روزنامه‌ها  و خبرگزاری‌های اصلاح‌طلب پایه‌گذاری شدند وهنوز هم که هنوز است تعداد آنها بیشتر از روزنامه‌های اصولگراست.

- حجاریان: من هم عمده وقتم را برای روزنامه [صبح امروز] گذاشته بودم و بعضی وقت‌ها تیراژ روزنامه به یک میلیون نسخه می‌رسید.

ضعف روزنامه‌ها و رسانه‌های اصولگرا را در چه می‌بینید؟

- حجاریان: جامعه ما جامعه ما نقادی است و  مردم بیشتر به دنبال نقد می‌روند. البته بنده اعتقاد ندارم که یکسره باید نقد کرد. ضمن اینکه اصولگراها خبرنگار و روزنامه‌نگار حرفه‌ای هم کم دارند.

اصلاح‌طلب‌ها در آن دوره نیروهای روزنامه‌نگار زیادی تربیت کردند.

- حجاریان: بله. البته این خارج از حوزه دولت بود.

زعفرانیه‌نشینی آقای حجاریان چقدر روی اندیشه‌هایش تاثیر می‌گذارد؟

- حجاریان: اول باید پرسید که چرا من به اینجا آمدم، در حالیکه من بچه نازی‌آباد هستم. بعد از اینکه بار اول توسط سازمان مجاهدین خلق(منافقین) ترور شدم  به آپارتمانی در خیابان فاطمی منتقل شدیم و بعد از ترور دوم که زمان عضویتم در شورای شهر تهران بود، محدودیت‌های حرکتی زیادی برایم ایجاد شد و چون منزل ما در طبقه هفتم آن ساختمان بود، در مواقع قطع برق و خرابی آسانسور دچار مشکلات زیادی می شدم. پس به ناچار به این منزل نقل مکان کردیم. البته این خانه را همسرم که پزشک جراح است خرید، والا با پول کارمندی که من نمی‌توانستم این خانه را بخرم.

کدام روزنامه‌ها را بیشتر مطالعه می‌کنید؟

- حجاریان: کیهان، شرق و بهار را حتماً مطالعه می‌کنم.

چرا کیهان را می‌خوانید.

- حجاریان: می‌خواهم ببینم که چه می‌گوید.

شما به روزنامه‌های شرق و بهار هم مشورت می‌دهید؟

- حجاریان: نه! من فقط مقاله‌ها و یادداشت‌هایم را در آن روزنامه‌ها منتشر می‌کنم.

چند وقت پیش یک مصاحبه‌ای را با مهرنامه داشتید و درباره موضوع سکولاریسم صحبت می‌کردید، شاید اصلاح‌طلب‌ها خیلی واضح تکلیف خود را با حکومت دینی مشخص نکرده‌اند و همیشه برای من سؤال بوده بالاخره آیا سران طیف موسوم به اصلاح‌طلب مبانی حکومت دینی را قبول دارند یا خیر؟ در نهایت اصلاح‌طلبان می‌خواهند چه کار کنند؟ تئوریسین‌هایی مانند شما که در این طیف هستید همین حکومت دینی ولایت فقیه را مناسب می‌دانید؟

- حجاریان: من در این زمینه خیلی مقاله نوشتم و حداقل دو کتاب در این زمینه منتشر کرده ام و دو کتاب دیگر من هم کماکان در وزارت ارشاد معطل صدور مجوز انتشارند.

چند سال پیش هم مصاحبه‌ای داشتید و در آنجا بحث حکومت ایدئولوژیک را مطرح کردید و فرمودید که بنده با حکومت دینی موافق  و با حکومت ایدئولوژیک مخالف هستم، من چند بار آن متن را خوانده ولی در نهایت مشخص نشد که شما با همین سازوکار فعلی در جمهوری اسلامی موافق هستید یا خیر؟

- حجاریان: شما کتاب «جمهوریت، افسون زدایی از قدرت» من را بخوانید که خیلی مفصل است. البته کتاب‌های دیگری هم دارم که باید منتظر باشیم ببینیم آقای علی جنتی (وزیر پیشنهادی ارشاد) پس از استقرار در وزارتخانه به آنها مجوز می دهند یا نه؟!

اگر قرار بود شما بین آقای مسجدجامعی و آقای جنتی یکی را انتخاب کنید کدام گزینه را انتخاب می‌کردید؟

- حجاریان: مسجدجامعی بهتر بود اما در شرایط کنونی وجود ایشان در شورای شهر مؤثرتر است.

اگر شما در شورا بودید آقای قالیباف را ابقا می‌کردید؟

- حجاریان: قالیباف برای مردم کار کرده است، اما  نمی‌دانم که اوضاع پرونده مالی وی چگونه است؟ آقای بیادی در مورد پرونده مالی شهرداری تهران مسائلی را مطرح کرده است.

آقای بیادی یک رقابتی با آقای قالیباف دارد.

- حجاریان: حرف‌های عجیب و غریبی زده است که  اگر این حرف‌ها صحت داشته باشند خیلی برای آقای قالیباف بد است.

اگر فرض را بر صحت نگذاریم، شما در آقای قالیباف را در شهرداری تهران ابقا می‌کردید؟

- حجاریان: البته ایشان آدم پرکاری بوده است، اما پیش از هر تصمیمی باید حسابرسی دقیقی از فعالیت های ایشان صورت گیرد.

آقای ظریف را برای وزارت خارجه چطور می‌دانید؟ فکر می‌کنید آقای ظریف بتواند در این برهه موفق باشند؟

- حجاریان:  دکتر ظریف بسیار گزینه مناسبی است. اوضاع هم خیلی سخت شده است، اما برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.

سؤال دیگر بنده این است که تقریباً می توان گفت که رای آقای روحانی شکننده است، فکر می کنید بتواند با این 51 درصد با قدرت سیاسی خود این رای را برای چهار سال بعد حفظ کند؟

- حجاریان: ان‌شالله که می تواند.

برای ایشان کار راحت است یا دشوار؟

- حجاریان: یقیناً سخت است ولی آقای روحانی فرد مدبری است.

برخی می‌گویند آقای روحانی کم‌تحرک است. در آن زمان که شما با آقای روحانی کار می‌کردید کم‌تحرکی دیدید؟ مثل اینکه می‌گویند آقای روحانی نمی توانند بیشتر از چهار ساعت کار کنند.

- حجاریان: نه این‌گونه نیست. به‌رغم آنکه حجم کار در شورای عالی امنیت ملی خیلی بالا بود، اما ایشان علاوه بر آنجا در مرکز تحقیقات استراتژیک  هم مسؤولیت داشتند. یعنی هم زمان در دو جا مشغول کار بودند.

می توانند مانند احمدی‌نژاد پر کار باشد؟

- حجاریان: احمدی نژاد پرتحرک بود، اما پرکار نبود.

نقطه قوت احمدی‌نژاد چه بوده است؟

- حجاریان: همین تحرک او بوده است. (خنده)

آقای زیباکلام می‌گوید که شجاعت احمدی نژاد هم نکته مثبتی بود و ای کاش آقای خاتمی کمی از شجاعت آقای احمدی‌نژاد را داشت، آیا شما هم همین اعتقاد را دارید؟

- حجاریان: اسم این را بگذارید تهور بهتر است. (خنده)

برخی می‌گویند که آقای خاتمی خیلی از شجاعت برخوردار نبودند، شما هم همین نظر را دارید؟

- حجاریان: شجاعت امری نسبی است، بنده در این زمینه با آقای زیباکلام هم عقیده نیستم.

اگر شرایط فراهم شود شما با بازگشت آقای خاتمی به ریاست جمهوری موافق هستید؟

- حجاریان: خیر؛ من موافق نیستم.

چرا؟

- حجاریان: جایگاه رهبری اصلاحات برای خاتمی مناسب‌تر است.

نقطه قوت و نقطه ضعف آقای خاتمی را چه می‌دانید؟

- حجاریان: خاتمی خیلی قوی است، فردی اخلاقی و فرهنگی است و مردم او را دوست دارند.

چه ضعفی دارد؟

- حجاریان: او به هر چه گفته یا هر کاری که کرده اعتقاد داشته است. زمانی هم که در مسئولیت بود من ضعف‌های او را گفته ام پس الان چرا باید دوباره بگویم؟!

ممکن است که اصلاح طلب‌ها بحث عبور از روحانی را نیز مطرح کنند؟

- حجاریان: بعید است.

یعنی برای چهار سال بعد اصلاح‌طلب‌ها احتمالاً از آقای روحانی حمایت خواهند کرد؟

- حجاریان: بله اگر ایشان درست رفتار کند از او حمایت خواهد شد.

اگر به اصولگراها نزدیک شود چطور؟

- حجاریان: عیبی ندارد. مهم این است که بتواند مشکل مردم را حل کند.

آقای حجاریان در شب‌های قدر کجا می‌روید؟

- حجاریان: امسال که متسفانه دیگر آقا مجتبی بین ما نیستند.

شما مراسم‌های آقا مجتبی(ره) می‌رفتید؟

- حجاریان: بله گاهی می‌رفتم.

در چه مجالس دیگری شرکت می‌کردید؟

- حجاریان: در مجالس مرحوم آقای دولابی.

شما از شاگردان مرحوم دولابی(ره) بودید؟

- حجاریان: بله از جوانی با ایشان رفیق بودیم.

آقای حجاریان قصد نوشتن خاطرات خود را ندارید؟

- حجاریان: بخش قبل از انقلاب آن را نوشته‌ام.

می‌خواهید بعد از انقلاب را بنویسید؟

- حجاریان: فعلا که وقت ندارم. این کار مربوط به دوران پیری است. ان‌شالله زمان پیری می‌نویسم فعلاً که کارِ نکرده، خیلی مانده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    اون موقع چرا نگفتيد آقاى حجاريان!؟؟؟!! حالا كه كوس روسوايى شما و هم فكرانتان به صدا درامده اين رو ميگييد !؟؟ سال 88 جداى از فتنه اش ، فوايدى هم داشت !!! باعث شد مردم وطن فروشانى رو كه لباس انقلاب و خط امام رو به ريا بر تن داشتند بهتر بشناسند ! خدايا شكرت كه در هر كارت حكمتى نهفته است !!!
  • صدر ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    برا نفاق پیش کی می رفتی منافق برانداز
  • مودی ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    این جماعت در هر چیزی کم بیاورند در سفسطه و معلق بازی کردن با کلمات و ةآسمان و ریسمان بافتن به هم کم نمی آورند.بعد از تقلب و مهندسی و . . . جدیدترین ورژن راتئوریسن آنها به بازار داد!!تدلیس ؟؟!! این جماعت واداده و استحاله شده برای عدم اعتراف به گناه بزرگ و سنگین خود هر حرفی میزنند.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    1 0
    سعید عسگر کجاست ؟ چرا بعد از مدت کوتاهی از زندان آزاد شد ؟
  • سعید ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    اقای حجاریان شما تشخیص نمیدهید که تقلب شد یا نشد
  • شفق ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    چرا این فتنه گر رو بزرگ میکنید؟ ایشون صرفا مقلد بشیریه بوده.
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    ميمردي همون چهارسال پيش ميگقتي.
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    نوشدارو پس از مرگ سهراب
  • شاهد ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    درود بر مرشد سربازان گمنام بازنشسته حاج سعيد مظفري و التماس دعا
  • ابوالقاسم ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    من که به این دولت امیدی ندارم کاشکی رو قالیباف اجماع میکردیم! خودمون با دست خودمون ظرفیت قالیباف رو سوزوندیم و حالا با این وزرا چه کنیم؟ متاسفانه بدتر از همه وزیر علومه انشاالله رای نیاره
  • محی الدین ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    خیلی جالبه حجاریان سال 92 : در انتخابات 88 تقلب نشده است چرا نباید موسوی و کروبی محاکمه شوند چرا نباید خائنین به مردم محاکمه شوند چار نفر سوم یا شایدم اول فتنه جناب آقای خاتمی به خانه هاشمی برود و با روحانی دیدار کند و بر روی وزیران نظر بدهد و هزاران چرای دیگر که کسی نیست پاسخ آن را بدهد هیچ دولتی و هیچ ملتی و هیچ کشوری از هم نمی پاشد مگر خیانت داخلی آقای حجاریان آیا تحریم تأثیر گذار تر است یا خیانت سال 88 و 78 ؟
  • علی ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    آقای حجاریان به نظر شما کدام ایرانی به آرمان های مملکت خود پشت می کند؟ کدام وطن پرستی در شرایط بحران مملکتش به بیگانه کمک می کند. کدام غیرتمند ایرانی به خیانتکاران به مملکتش کمک می کند؟ آقای حجاریان من به قول شماها یک عوام هستم. هیچکدام از این جناح ها و دسته بندی های شما ها را هم قبول ندارم ، این تقسیم بندی ها برای فریب مردم و چپاول ثروت ملی می باشد. ای کاش همان روز های اول انقلاب شما و تمام کسانی که به این مردم و مملکت به هر شکلی خیانت کرده و می کنند .نابود می شدند. وای بر ما که خود کرده را ......
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    ای بابا کاری نکرده بود که ! یه دندون خراب تو دهن آقای حجاریان بود که جناب عسگر با تیر زحمتشو کشید . همین !!!!
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    درست به موفع یادت اومده که تقلب نشده!!!!
  • مجید ساویه ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    واقعا برای اصولگرایان متاسفم که به خاطر ائتلاف نکردن شکست خوردن و انگاه یک اصلاح طلب باید اشتباه انان را گوش زد کند.
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    زنده باد اصلاحات
  • میترا ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    اصلاحات باید افتخار کنه چنین تئوریسینی دارد!!!
  • بتهوون ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    خیلی جالبه خبرنگار تسنیم هر کی تلاش میکنه جوابشو بدست بیاره تیرش به سنگ میخوره صحبتهای حجاریان درباره مسئله هسته ای و فردو و رای آوردن احمدینژاد و سروش و .. موید همینه!!! فعلا حرفهاش میان دانشگاهیان و قشر تحصیلکرده خریدار داره!!! متاسفم اصولگرایان همینو کم دارن!!1
  • م م م ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    اولا تشکر میکنیم از مشرق که با مجرمین امنیتی هم مصاحبه میکند واین تحمل بالا را میرساند 2 ایشون ترور نشد بلکه خود کشی نا فرجام داشت 3 احمدی نزاد تهدید نظا می را یکه پله پاین اورد ودر حد تحریم نگه داشت البته با کمک نظام 4طبق نظر حضرات هر کمک وخدمت دولت هادر این 34 سال رشوه بوده کاش همه دولت ها از لحظه روی کار امدن این رشوه را به مردم بدهند شاید انتظار داشت ایشون ودارو دسته اش دوباره بورسیه بشن ... 5بخاطر بیت المال مردم رو کشتند واموال عمومی را نابود کردند مثل اون راننده که بچه پرید جلوی ماشینش پیدا شد واز عصبانیت او را لت وپار کرد ومیگفت بی پدر اگر زخم وزیلی میشدی صد تا صاحب پیدا میکردی مطلب زیاد وپاسخ فراوان ولی مجال کوتاه
  • mohammad ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    واقعا فکر میکنید ارای رضایی و ولایتی به حساب قالیباف میرفت؟ اگه بر سر قالیباف اجماع میشد شکست اصولگراها سنگینتر میبود
  • mohammad ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    مشخصه تحریم تاثیر گذار تر بود بهتره بگیم احمدی نژاد تاثیر گذارتر بود
  • مجید ساویه ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    ساکت شو اصلاح طلب وطن فروش فتنه افکن.
  • محمد ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    پس خيلي بيجا كرديد ادعاي تقلب كرديد. حقا كه از اون كوچيك كوچيكه، تا اون بزرگ بزرگه افسادطلبيد
  • محمد ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    زنده باد افسادات!
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    مدت حبسش گذراند
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    ظاهرا ایشون راجع به پرونده ترور شهید رجایی و باهنر هم اطلاعات زیادی داره که بهتر بود ازش سوال میشد. پرونده ای که زوایای پنهان زیادی داره
  • ali ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    سعیدعسکر درانتخابات 88 درستادموسوی وکروبی خدمت می کردند!!!
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    به نظر من نهایتا رای جلیلی و بخشی از رای ولایتی به حساب قالیباف میریخت و روحانی بخش عمده رای رضایی و ولایتی رو جذب می کرد
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    جواباشو داشتین همش در می رفت بابا صریح حرف بزن مردانه زیگزاگ رفتن چی بود مهندسی حالا شده تدلیس شما گفتین رأی ها جابجا شده گفتین صندوقها گم شده گفتین صندوقهای بالای 200 درصد رأی وجود داره گفتین... هزار تا حرف دیگه حالا معلوم شده ای بابا زمان آقای روحانی یه عالمه صندوق بالای 200 درصد رأی بود و تقلب هم نبود بعله آقای احمدی نژاد یارانه داد سهام عدالت داد اما قانونش زمان شما به تصویب رسیده بود بگید ایشون پول کشاورزا رو از یک سال به 2 هفته رسوند بگید خانه روستایی ساخت وام داد که دیگه تو زلزله ها یه عالمه کشته ندیم بگید روستایی ها به خاطر همین کارا دیگه نرفتن شهر بابا همش سیاه دیدن خوب نیست احمدی نژاد هم خطا داشت اما مگه خطا کار کمه شما ها تقلب کردین گفتین تقلب شده حالا به جای عذرخواهی فرار به جلو می کنین من 2 سال تو صف وام ازدواج بودم احمدی نژاد اومد گفت باید به همه وام داد اونم بدون رانت به یه نفر بیست بار وام ندن به 20 نفر اصلاً ندن چی داری می گی وضع مملکت رو به آشوب کشوندین تحریم ها رو شما با تفرقه انداختن تو کشور تشدید کردین حالا می گین فلانی مملکت رو فلان کرده واقعاً که بی انصافید احمدی نژاد اومد تا همه برابر باشند اما شما همه چیز رو دوگانه می بینید و رفتار می کنید
  • ارسطو خسته ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    اینا که یکی یکی دارن میگن تقلب نشده! پس من بودم که مدعی مهندسی انتخابات و تقلب گسترده شده بودم؟ افسوس میخورم برای اون جوونایی که به اعتبار حرف امثال این آقا ریختن تو خیابون و الان بعضی هاشون براشون پرونده هم درست شده
  • کوروش ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    در جواب م م م:بیخود میکنی تهمت میزنی که این بزرگوار خود کشی کرده.همه میدونن چه کسایی پشت این ترور ناجوانمردانه بودند
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    خوب بلدی چه جوری سفسته کنی بیخود بهت حقوق ندادن که دولت خاتمی رو ارنج کنی خودت قاپ فمار خونه ای ،مغلطه میکنی ولغز میخنی وبعد از این همه سال داری قمپزم در می کنی با با دست بردار اون دنیایی هم هست سیب زمینی اگه اینقدر زور داشت باید اردبیل میشد پایتخت.قـپی هم میاد
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    khodet shomordi?
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    قطعا اینطور بود من خودم به ولایتی رای دادم ولی اگر ولایتی کنار میرفت به قالیباف رای میدادم! مشکل شما طرفداران جلیلی اینه که سایر هواداران کاندیداهای دیگه رو منحرف حساب میکنید!!! ضمنا وقتی اجماع روی قالیباف میشد سایر آرا خاکستری هم راغب میشدن طرفش
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    بنده چند بار گفته ام که بحث ما این نیست که تخلف و یا تقلب شده است. به نظر من واقعه‌ای اتفاق افتاده است که اسم آن "تدلیس سیستماتیک" است. آفرین دکتر جان خدا عذاب کسانی که ترا ترور کردند زیاد کند جانباز خستگی ناپذیر صادق! مزارت زیارتگاه عاشقان راه امام و انقلاب خواهد بود زیرا دست نا اهلان و نامحرمان را رو کردی
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    شماشمردی؟
  • سید ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    از سخنان ایشان در ارتباط با انرژی هسته ای و حقوق بر حقمان بوی خیانت و هم صدایی با دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی میآید و حالا که میپذیرد در انتخابات تقلب نشده است به دوستان خود از قبیل آقای خاتمی ، موسوی ،کروبی و دیگران توصیه نماید تا از این تهمت بزرگ و ناروایی که به نظام مقدس جمهوری اسلامی زده اندتوبه نمایند.
  • امیر ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    آقای حجاریان ملق میزنه اگه اینطوری باشه 100 تا اسم میشه درآوورد برای تخریب کردن برای دروغ گفتن برای ... که هیچکدوم از اینا تو قانون نیستش و اصلا قابل اندازه گیری نیست مثلا تخریبی که دارو دسته موسوی نسبت به شخص احمدی نژاد انجام دادن قطعا موثرتر از سیب زمینی بود ولی آقایون جنبه ندارن ... .
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    البته کسی که ترورش کرد باهاش در فتنه 88 توی یه سنگر بود!
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    میخواسته بگه، لکنت نمیذاشته!!
  • م م م ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    کوروش جان نمیدونم واسه تهمت زدن من ناراحت شدی یا این بزرگوار! چه کسایی ؟ببین ضاربش 88 کجابود اون کسا چقدر بی عرضه بودند که ترور نافرجام کردند خوب مثل ندااقا سلطان هلاکش میکردند؟!
  • م م م ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    کدوم خدارو میگی وبر یاپوپر
  • روح الله ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    با سلام اقای حجاریان از فرصت استفاده کردمجددا تقلب رابصورت تدلیس سیستماتیک مطرح نمود و اینکه چرا شورای نگهبان برخوردمشابه نکرده کاش خبرنگارسوال میکردهماهنگی دشمن وضد انقلاب بامواضع شماچگونه بانظرامام(ره)که مقلدش هستی قابل انطباق است؟کسی که بعداز34سال هنوز منافقین رامجاهدین می نامد رگه های نفاق دارد
  • علیرضا ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    مقلد امام؟ جلسات آقا مجتبی؟ الان مفهمم که چطور 4 فرقه بزرگ اهل سنت رو شاگردان امام صادق(ع) درست کردن. این حجاریانم مثل همونا. از ندبه میری فتنه درست میکنی؟ ای بترکی. خدایا تو رو به حق اولیائت ما را عاقبت به خیر کن.
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    تدليس كار تو وهم فكرانت است.همين رفتار وگفتار فعلي شما تدليس ديگراست .مردم هوشيارند.
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    تدلیس در تز ، آنتی تز و سنتز! از نظر امثال آقای حجاریان، مخالفان، یعنی گدا گشنه ها، لشگر قابلمه بدستان، گله دلفینها و... که فکر و اندیشنه ندارند و آراء ایشان فاقد مولفه های ارزشمند مردم سالاری است! سوال، آقای حجاریان برای جمع آوری 24 میلیون رای( خود آقای حجاریان با کمی پیچاندن موضوع معترف به تقلب نشدن در انتخابات 88است) چند گونی سیب زمینی و اسکناس لازم است؟ البته آقای حجاریان به شدت خود را پژوهشگر می دانند!
  • وحید ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    مردم مورد نظرتون تو رای به جلیلی معلوم شد چند نفرن باهوش!اگه رای خورتون بالاست سعید جونو رییس جمهور میکردین
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    ali آقا خواهشاً بیخودی تز نده !
  • وحید ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    یعنی شما ها هم ایمان و اعتقاداتون مثل سعید عسگر باشه که تو 4سال 180 درجه عوض شید!!!!!!!!! تو طرفداری از احمدی نژائم که باز تو 4سال 180 درجه عوض شدید از حامی مخلص تبدیل شدید به منتقد خالص !!!! این چه جور ثباتیه که شما تو اعتقاداتون دارین!!این چه جور سیاست ورزیه !!! این همه تغییر و دگرگونی مگه میشه جل الخالق!!!!!
  • وحید ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    همون موقع هم که برای اعتراف تلویزیونی اوردنش و رو صندلی معمولی نشودنشو و پای راستشو روی پای چپش انداختن تا طبیعی به نظر بیادم گفت یه خورده به حافظه مبارک فشار بیار یادت میاد
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    آقای حجاریان یک تئورسین و متفکر است و جالبه که برای زدن و تخریب دکتر قالیباف خوب گرا می ده چون خوب درک می کنه که قالیباف یکی از رقبای بزرگ و اصلی برای دوره های بعدی هست اما واقعا بی انصافیه که در مورد آقای قالیباف چنین تصوری را القاء کرد کاش ایشان هم اکنون با کمک دوستانش فقط یک بازدید از اتوبان آزادگان انجام می داد که ببینه که مردم نه تو اون ترافیک وحشتناک هستند و نه اون آسفالت های وحشتناک می بینند اما آقای حجاریان خوب می دونند که اگر یک زمانی جشن خود کفایی گندم گرفتیم اما اگر مردم قالیباف را انتخاب می کردند خیلی از این خود کفایی ها را در زمان ایشان جشن گرفته می شد اما حیف که اینجا درست گفته شد که باید یک موجی ایجاد می شد.با این حال برای آقای روحانی و دولت ایشان آرزوی موفقیت و خدمت به مردم عزیز ایران اسلامی را داریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس