آرامی اولین موافق وزیر پیشنهادی کار: ربیعی امتحان پس داده است
منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در موافقت با علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه دیگر تشکیل شده که اهداف بلند و وظایف مهمی دارد، اظهار داشت: مدیریت بر این وزارتخانه نیازمند یک مدیریت استراتژیک است.آرامی، همگرایی، همفکری و مشورت را از مهمترین ویژگیهای مدیریتی برای این وزارتخانه برشمرد و با تاکید بر اینکه علی ربیعی از این خصوصیات برخوردار است، افزود: ربیعی در حوزههای مختلف همچون معاونت وزارتخانه، مشاور رئیس جمهور، کمیته تبلیغات شورای امنیت سابقه فعالیت داشته است.
نماینده موافق وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به سوابق اجرایی و علمی ربیعی به نگارش 40 پایاننامه از سوی وی در حوزههایی همچون بازاریابی، کارآفرینی و خصوصیسازی پرداخته و یادآور شد: یکی از دغدغههای همگان برای وزارتخانه کار، گردش مالی فراوان در سازمان تامین اجتماعی و امکان فساد در آن است.
وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: ربیعی فردی است که سابقه دبیری ستاد مبارزه با فساد اداری را برعهده داشته و کتابی نیز در باب فساد و مبارزه منتشر کرده است که از این رو علاوه بر تجربه مستقیم به صورت فکری با فساد مبارزه داشته است.
آرامی به شرایط خانوادگی ربیعی اشاره کرد و ادامه داد: علی ربیعی از خانوادهای کارگری در جنوب تهران بوده که سابقه فعالیت در تشکلهای کارگری و مدیریت در روزنامه کار و کارگر را دارد و از این رو با مشکلات این حوزه آشناست.
نماینده مردم بندرعباس با بیان اینکه ربیعی در اوایل انقلاب عضو شورای عالی کار بوده و کاملا با مسائل کارگری آشنا است، اضافه کرد: اقبال تشکلهای کارگری، کارفرمایی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و نهادهای غیر دولتی به او نشان از اعتماد گسترده آنها به ربیعی است.
وی به اعتدال، پاکدستی، جدیت در کار، وجدان دینی و اخلاقی و التزام عملی ربیعی به ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: درحالی که یکی از مشکلات ما ارائه آمارهای غلط است، ربیعی به راستگویی معتقد است.
آرامی در ادامه سخنان خود به واکنشها نسبت به حضور ربیعی در فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر معدود افراطیون داخلی در فضای مجازی، محاربین خارجی اعم از منافقین و سایر گروهکها اقدام به تخریب این چهره فداکار نظام کردهاند.
نماینده موافق وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی به حضور 50 ماهه ربیعی در جبهههای جنگ اشاره کرد و با بیان اینکه ربیعی سنگ زیرین نظام در سختترین بحرانها بوده است، گفت: ربیعی امروز نیز به یک وزارتخانهای سخت رفته و وزیری مطمئن خواهد بود.
تاج گردون دومین موافق وزیر پیشنهادی کار: ربیعی میتواند گلوگاههای فساد را در وزارت رفاه شناسایی کندغلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بنده به عنوان یک کارشناس وقتی آقای ربیعی مطرح شد از دید کارشناسی شاید ابتدا موافق نبودم ولی وقتی چند جلسه با ایشان داشتم احساس کردم نیروی بسیار مناسبی برای این وزارتخانه انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه این وزارتخانه از سه جزء تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است، گفت: اینکه چه فردی متصدی این وزارتخانه شود، بسیار مهم است نگاه صرف اقتصادی و نگاه صرف اجتماعی آن را آسیبپذیر میکند.
تاجگردون تاکید کرد: ما باید یک نگاه استراتژی به این وزارتخانه داشته باشیم. آقای ربیعی با توجه به سوابقش و به دلیل نگاه استراتژیکش که بسیاری از موضوعات فرد شایستهای است و میتواند تلفیق بسیار خوبی از این سمت داشته باشد.
این نماینده مجلس با اشاره به سخنان ربیعی اظهار داشت: او در یکی از کمیسیونها حرف جالبی زد و گفت: این مجموعه یک کشتی است به فرماندهی مقام معظم رهبری کسی نمیتواند از آن خارج شود. وزارت رفاه با صندوقهایی که در این وزارت داریم صندوقهای بین نسلی هستند و متعلق به نسل فعلی نیستند.
وی ادامه داد: در زمانی که قانون وزارت رفاه میخواست تصویب شود بحث میشد که این وزارت چه نوع وزارتی است گفته میشد وزارت رفاه یک سازمان برنامه دیگر است.
تاجگردون افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو اثر مثبت و منفی دارد اثر مثبت آن موجب ارتقاء رفاه در کشور میشود و اثر منفی آن این است که اگر نگاه خوبی به آن نداشته باشیم موجب فساد میشود.
این نماینده مجلس گفت: متاسفانه یا خوشبختانه هر وقت راجع به این وزارتخانه صحبت میکنیم فورا موضوع شستا به ذهنها میآید. آقای ربیعی گلوگاههای فساد را به خوبی شناسایی کرده و میتواند به دلیل شناخت گلوگاههای فساد در این وزارتخانه به خوبی عمل کند و صندوقهای بین نسلی را برای تمام نسلها نگاه دارد.
تاجگردون خاطرنشان کرد: اگر در نظام جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد یک دولت رفاه هستیم نگاه استراتژی به این وزارتخانه میتواند این کار را صورت دهد.
وی با بیان اینکه انتخاب انسانهای عالم و اندیشمند هیچ گاه به ضرر ما نیست، گفت: اگر یک فرد کاملا سیاسی برای این وزارت انتخاب میشد قطعا این قدر دفاع نمیکردیم. ولی وقتی فردی با یک نگاه استراتژیک و علمی انتخاب شده باشد قطعا موثر خواهد بود.
تاجگردون در پایان با اشاره به کتابهای وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: انتظار داریم نمایندگان محترم به آقای ربیعی رای بسیار خوبی دهند.
حسینی صدر سومین موافق وزیر کار : اگر قرار بود بانک رفاه و تعاون یک بانک عادی باشند زیرمجموعه وزارت رفاه نمیرفتند
موید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی سخنانی در موافقت با علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: مخالفان آقای ربیعی اطلاعات خوبی در مورد بخش اقتصاد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ما دادند. البته تمام این اطلاعات را به راحتی با سرچ در اینترنت میتوان به دست آورد.
وی ادامه داد: همچنین مخالفان به بعد اقتصادی این وزارتخانه اشاره کردند، آن هم به دلیل دو بانک رفاه و تعاون در حالیکه اگر قرار بود این دو بانک، بانک های عادی باشند و بخواهیم به این دلیل یک اقتصاددان برای تصدی این وزارتخانه بگذاریم، پس چرا سیاستها و کارکردهای این دو بانک را جدا کردهایم. این بانکها برای حوزههای تخصصی ایجاد شده است و نباید 80 درصد وزارت کار را اقتصادی ببینیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه مخالفان وزیری را که هنوز سرکار نیامده، محاکمه میکنند، گفت: متاسفانه در دولتهای گذشته تنها 5 درصد از ظرفیت تعاون اجرایی شده در حالیکه طبق قانون باید تا امسال 25 درصد از ظرفیت تعاونیها اجرایی میشد. همچنین در دولتهای قبل میانگین مدیریت در این وزارتخانه 1.3 دهم سال بود. بنابراین درست نیست که تمام مشکلات دورههای قبل را بر سر وزیر جدید خراب کنیم و او را در حالی که هنوز نیامده به پای میز محاکمه بکشانیم.
حسینی صدر تصریح کرد: ای کاش نمایندگان مخالف تمام برنامههای آقای ربیعی را مطالعه میکردند، چرا که 28 مورد از برنامههای 30 بندی آقای ربیعی قابل عملیاتی شدن و مطابق با برنامه پنجم است.
وی افزود: آیا مشکلات بیمه، قانون کار و کارگر، تعاونیها، فضای کسب و کار و ... با یک اقتصاددان حل میشود؟ ما نیاز به یک مدیر کارآزموده و مورد اعتماد و وفادار به اسلام و انقلاب نیاز داریم تا کار را در دست بگیرد و مشکلات این بخش را حل کند. همچنین در کشورهای مختلف رئیس جمهور همه کارها را بلد نیست، بلکه فقط مدیریت میکند و میداند از چه نیروهایی استفاده کند، بنابراین آقای ربیعی مورد اعتماد رئیسجمهور است و به این دلیل او را برای تصدی وزارت تعاون معرفی کرده است.
نماینده مردم خوی در مجلس در پایان تاکید کرد: آقای ربیعی فردی از قشر کارگر و رزمنده است که حدود 13 سال در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کار کرده و کتابی برای ریشهکنی فساد نوشته، اما حالا مخالفان با انگ زدن و باندبازی با او مخالفت میکنند که این انصاف نیست. همچنین وی یک دانشگاهی است و نباید به او یک چهره امنیتی بدهیم.
در ادامه این جلسه علیرضا محجوب نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون کارگری با استفاده از قسمتی از زمان نماینده مردم خوی سخنان خود را در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد و گفت: آقای پورابراهیمی که در مخالفت با آقای ربیعی صحبت کردند حتما قانون اساسی را مطالعه کرده و میداند که اقتصاد تنها وسیله است تا کشور به اهداف خود برسد، نه اینکه آن را هدف ببینیم و بخواهیم تمام وزارتخانهها را یک اقتصاددان اداره کند.
وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک سازمان اجتماعی است که برای صیانت از جامعه هدف خود تلاش میکند بنابراین نباید به چشم یک وزارت اقتصادی به آن نگاه کنیم.
این نماینده مجلس تصریح کرد: متاسفانه توضیحات آقای پورابراهیمی خلاف برنامه بود و جای تعجب است که با تمام اشرافی که وی به مسائل اقتصادی دارد، اما هنوز قانون برنامه را مطالعه نکرده، بنابراین شما را به خواندن قانون ارجاع میدهم و پس از خواندن آن اظهار نظر کنید.
محجوب در پایان سخنان خود تاکید کرد: آقای ربیعی با درخواست تشکلهای کارگری و نمایندگان این صنف مسئولیت را پذیرفته است، بنابراین از نمایندگان میخواهم در دادن رای اعتماد خود خواستههای کارگران را رعایت کنند.
علیرضا محجوب پس از سخنان خود به جمع نمایندگان آمد و طوماری که از سوی تشکلهای کارگری و نمایندگان صنوف کارگری برای حمایت از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شده بود به نمایندگان نشان داد.
محجوب چهارمین موافق وزیر پیشنهادی کار: ربیعی به درخواست تشکل های کارگری و کارفرمایی آمده است
عليرضا محجوب نماينده مردم تهران در جلسه نوبت عصر مجلس شوراي اسلامي (چهارشنبه) در موافقت با وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي گفت: متاسفانه برخي از اقايان محترم در مخالفت با وزير پيشنهادي موضوعاتي را مطرح مي کنند که خلاف قانون اساسي است، لذا آنها را ارجاع ميدهم که بار ديگر قانون اساسي را مطالعه کنند.
وي افزود: در مقدمه قانون اساسي بحثي وجود دارد که اقتصاد وسيله است نه هدف، لذا وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي يک سازمان اجتماعي است که براي صيانت از سرمايهها به وجود آمده است.
محجوب افزود: توضيحاتي که برخي از نمايندگان مخالف وزير پيشنهادي مطرح کرده اند خلاف برنامه بود، تعجب ميکنم با توجه به اينکه اين نمايندگان به علم اقتصاد اشراف دارند ولي برنامه پنجم توسعه را مطالعه نکرده و راجع به چيزي بحث کرده ايم که صراحتا قانون تکليف آن را مشخص کرده است.
عضو کميسيون اجتماعي صتريح کرد: مطابق ماده 26 بند ب شرکت سازمانهاي بيمه گر و صندوقهاي تامين اجتماعي از استمرار بنگاه دراي منع شده اند و جهت استحضار شما نمايندگان عزيز عرض مي کنم که انتظار ميرود که دقت و نظر بيشتري را در اين باره اتخاذ کنيد.
نماينده مردم تهران در مجلس افزود: بند 2 ماده 26 انجام هرگونه فعاليت بنگاه داري جديد براي صندوقهاي دولتي را ممنوع کرده است و موارد قبلي و موجود را نيز به صندوقها واگذار نموده، لذا بايد اين موضوع طي برنامه زمانبندي که به تصويب هيئت وزيران ميرسد تا پايان اجراي برنامهها با رعايت مقررات به بخشهاي خصوصي و تعاوني واذگار شود از اين رو نمايندگان درباره اين موضوع بايد از وزير مربوطه سوال کنند که در يک سال و نيم اخير چقدر از اين قانون را اجرا کرده و سپس از وزير آتي اين موضوع را مطالبه کنند.
محجوب اظهار داشت: اما در باب قانون کار نمايندگان را ارجاع ميدهم به اين موضوع که اول قانون را بخوانند سپس به طور صريح و شفاف صحبت کنند.
عضو کميسيون اجتماعي افزود: برخي از نمايندگان که ديگران را متهم ميکنيد محقق، کارآمد و توانمند نيستند اول بايد توانمندي خود را به عنوان يک نماينده اثبات کنيد و قوانين را به خوبي بخوانيد.
وي گفت: ماده 73 قانون اساسي دولت را موظف کرده تا پايان سال اول اقدامات لازم را انجام دهد، بنابراين تکليف روشن است و براي اصلاح قانون کار و تامين اجتماعي اين موضوع بايد لحاظ شود.
محجوب تصريح کرد: ايجاد انعطاف براي حل اختلاف کارگران و کارفرمايان و همسو کردن منافع دوطرف، تقويت بيمه بيکاري به عنوان بخشي از تامين اجتماعي و شغلي کارگران، تقويت همسو منافع کارگران و کارفرمايان، تکاليف دولت در حمايت از توليد، تقويت شرايط کارگري و کارفرمايي براساس شرايط تکنولوژي و مقتضيات خاص و تقويت تشکلهاي کارگري مهمترين موضوعاتي است که در دولت و وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعي به آن بايد پرداخته شود.
نماينده مردم تهران تصريح کرد: اين 6 بند جهت اطلاع قانون در کميسيونها مطرح شده و پس از آن به وزارت کار ارجاع داده شده است و طبق بند 8 قانون اساسي دولت جديد بايد به آن رسيدگي کند.
نماينده مردم تهران اظهار داشت: اين وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي بنابر درخواستهاي تشکلهاي کارگري و کارفرما انتخاب شده است لذا لطفا نمايندگان رعايت کساني که به آنها راي دادند انجام داده و موقع راي دادن به اين وزير اين موضوع را احتساب کنند.
صابری اولین مخالف وزیر پیشنهادی کار: کمتوجهی وزیر پیشنهادی کار به بیکاران، سردرگمی آنها را بیشتر میکند
رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزادشهر، در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه پارلمان در مخالفت با علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به بیان آقای ربیعی تقریبا همه آحاد جامعه تحت تاثیر سیاستها، برنامهها و اقدامات این وزارتخانه هستند که دو سال پیش با تصویب مجلس از ترکیب سه وزارتخانه تشکیل شد. البته آقای ربیعی ادغام این سه وزارتخانه را هوشمندانه اما ناقص میداند.
وی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را وزارتخانهای با اهمیت شامل حوزههای گوناگون اعم از اقتصادی، بیمهای، درمانی، آموزشی و اجتماعی دانست و افزود: اگر امروز در استانها یا شهرستانها با یک اداره کل مربوط به یک وزارتخانه سر و کار داریم در این وزارتخانه با چهار اداره کل مواجهیم؛ سازمان تامین اجتماعی و مسائل آن، شستا به عنوان بزرگترین زنجیر اقتصادی ایران، نیروی کار جامعه به گرفتاریهای آن، بیمه و ناملایمات حوزه بازنشستگی تنها بخش کوچکی از موضوعات مربوط به این وزارتخانه است.
نماینده مردم آزادشهر در مجلس با طرح این سوال که نسبتهای علمی و تجربی وزیر پیشنهادی با این وزارتخانه چیست،گفت: اگرچه میانگین داشتن تجربه و تخصص برای پذیرفت مسئولیت یک وزارتخانه موثر است و با احترام به تجربه آقای ربیعی در حوزه کارگری اما 30 سال ممارست وی در حوزههای اطلاعاتی و امنیتی و دانشگاهی کفایت تجربه کافی برای این مسئولیت نیست.
وی افزود: البته برخورداری وزیر پیشنهادی به علم جامعهشناسی و مدیریت استراتژیک به لحاظ موضوعیت آسیبهای اجتماعی در این وزارتخانه قابل توجه است اما از آن اولویت سازمانی فاصله دارد.
صابری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی دارای یک چهره سیاسی است، تصریح کرد: آقای ربیعی! چه تضمینی است که وزارتخانه به تصمیمات سیاسی آغشته نشود؟
این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به برنامههای وزیر پیشنهادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: آقای ربیعی! شما در برنامه پیشنهادی بیکاری را اولین چالش وضع موجود و اشتغال و بازار کار را اولین برنامه خود ذکر کردهاید، مضافا اینکه تنظیم روابط کار و صیانت از نیروی کار را بیان کردهاید و این در حالی است که شما در ذیل این موارد 14 اقدام اجرایی را آوردهاید که فقط یک بند به اعمال حمایتهای قانونی و حقوقی در بیکاری اشاره شده است و 13 مورد دیگر فقط به صیانت از نیروی شاغل اختصاص دارد.
نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس این سوال را مطرح کرد که آیا وزارت کار فقط صیانت از شاغلین را وظیفه خود میداند؟
وی با بیان اینکه کمتوجهی نسبت به بیکاران نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه دامنه سرگردانی آنها را افزایش میدهد خاطرنشان کرد: امروز ادارات کار حتی مراجعه بیکاران را نیز نمیپذیرند و با ایجاد دفاتر کاریابی در بخش خصوصی از این مشکل رها شده و پاسخگوی بیکاران نیستند، حال به نظر شما یک بیکار باید چند سال به انتظار شغل از این دفتر به آن دفتر کاریابی مراجعه کند؟
صابری این سوال را از وزیر پیشنهادی پرسید که مدل کوتاهمدت شما برای حل مشکل بیکاری در کشور چیست؟
وی در ادامه طرح مباحث خود درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شما به بیکاران بدهکار بانکی اشاره کردهاید، چگونه برنامههای پیشنهادی شما در این زمینه اجرایی خواهد شد.
نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس سوال دیگری از ربیعی پرسید و از وی خواست که به صورت شفاف به این سوالات پاسخ دهد.
وی یکی دیگر از مسائل مهم در رابطه با وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی را آسیبهای اجتماعی دانست و تاکید کرد: آقای ربیعی اگر به برنامههایتان نگاه کنید درخواهید یافت که نسبت به این حوزه به صورت ناقص توجه شده است و بایستی اقدامات جدیتری در این زمینه طرح و اجرایی شود.
فیاضی دومین مخالف وزیر پیشنهادی کار: سهم کمرنگ تعاونیها در برنامههای ربیعیعبدالوحید فیاضی خاطر نشان کرد: آقای ربیعی یکی از نیروهای متدین و پاکدست در جمهوری اسلامی است که تا به حال خدمات خوبی ایفا کرده است اما به چند نکته باید توجه کرد. اول اینکه زیربنایی بودن وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی برکسی پوشیده نیست این وزارتخانه یک وزارت فانتزی نیست بلکه مبنای تولید و اشتغال را در کشور شکل میدهد.
نماینده نور و محمودآباد ادامه داد: آقای ربیعی در برنامههایش افزایش سهم تعاونیها در بازار پول را تاحدودی کمرنگ دیده است این در حالی است که نقش موثر و پویای تعاونیها در بازار بسیار مهم است. امروز دهها اتحادیه تخصصی در سرتاسر کشور وجود دارد و هفت هزار فروشگاه تعاونی فعالیت میکند که میتوانند یکی از زنجیرههای اصلی بخش توزیع باشند.
این نماینده مجلس از وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی پرسید: در ارتباط با نظام تولید، نظامی که حتی میتواند در مهار تورم نقش داشته باشد،چه برنامهای دارید؟
فیاضی با اشاره به اصل تعاونیها گفت: یکی از یادگاران شهید بهشتی علاوه براصل مترقی ولایت فقیه، اصل تعاونیها بوده است در نظام تولید مبتنی بر تعاونیها چیز جدیدی در برنامه شما نمیبینیم در حالی که در ایران 50 درصد مردم عضو تعاونیها و در دنیا 12 درصد عضو تعاونیها هستند.
وی ادامه داد: سهم 50 درصدی که عضو تعاونیها هستند از تولید 7 درصد است که در برنامه شما این رقم 5 درصد ذکر شده اما دولت آن را 7 درصد اعلام کرده است.
این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کار در بخش دیگری از صحبتهایش به تقابل کارفرما و کارگر پرداخت و گفت اگر بخواهیم تولید را افزایش دهیم باید تقابل کارفرما و کارگر را کاهش دهیم. خود شما جزو این گروه هستید اما در برنامههایتان به اتحادیههای کارگری توجهی نشده است. غنیسازی کار و غنیسازی شغل و تولید توامان باید مدنظر قرار بگیرد ولی در برنامههای شما این مساله کمرنگ دیده شده که انتظار داشتیم بیش از این باشد.
فیاضی در پایان صحبتهایش به سازمان اقتصادی شستا اشاره کرد و گفت: سازمان بزرگی به نام شستا در حوزه کار شما وجود دارد که از دیرباز حیاط خلوت صاحبان قدرت بوده و فرقی نمیکند کدام دولت سرکار بوده اما از دولت آقای روحانی انتظار ویژهای میرود. از آقای ربیعی هم انتظار داریم شستا را یک فرصت ملی برای همه ایرانیها بداند.
پور ابراهیمی سومین مخالف وزیر کار : در برنامه وزیر پیشنهادی کار تحولی در قانون کار دیده نمیشودمحمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی گفت: این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه و سه ماموریت متفاوت تشکیل شده است.
وی با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی تصریح کرد: ایشان وزیر کار سابق و از مجموعه فعالان خانه کارگر است و با ادبیات و سیاستهای حوزه خانه کارگر وارد فضای اجرایی کشور شدند که سوابق ایشان در حوزههای مختلف چیزی از توانمندیهای ایشان کم نمیکند اما نکته اصلی بنده این است که ما امروز مهمترین وزارتخانه اقتصادی کشور که بعضا اشتباها به مفهوم اجتماعی به کار برده میشود را به جای اینکه در اختیار فردی اقتصاددان قرار دهیم، در اختیار فردی قرار دادهایم که عمدتا در حوزه روابط کار و قانون کار فعالیت کرده است.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با نشان دادن اسلایدی در نمایشگر صحن مجلس، اظهار کرد: از نظر بنده سه محور اساسی در فعالیتهای وزارت رفاه مشهود است که اولی حوزه نهادهای قدرتمند مالی است که امروز سازمان تامین اجتماعی قبل از اینکه کارکرد اجتماعی داشته باشد، کارکرد اقتصادی دارد. حوزه بعدی فعالیتهای بخش تعاون در ساختار وزارتخانه است که ادغام وزارت تعاون را به دنبال داشته است و بخش سوم نیز حوزه روابط کارگری و مجموعه وزارت کار است.
پورابراهیمی ادامه داد: این سه مجموعه با حوزه فعالیتهای حمایتی همانند بهزیستی که به آن اضافه شده بخش عمده فعالیتها است و استناد من این است که 80 درصد ماموریتها و وزن اصلی این وزارتخانه را مجموعه نهادهای اقتصادی تشکل میدهد.
وی با اشاره به برخی از نهادهای اقتصادی گفت: آنچه لازم است ما بدانیم این است که نهادی همانند سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه عشایری و سایر بیمههای به عنوان یک نهاد بیمهای قبل از اینکه آثار اجتماعی داشته باشند رویکرد اقتصادی دارند و امروز مهمترین دغدغه ما مساله اقتصاد کشور است که اولویت فعلی محسوب میشود.
این نماینده مجلس توضیحاتی درخصوص صندوق تامین اجتماعی ارایه کرد و افزود: هیچ یک از نهادهای مالی چنین اهمیتی ندارد و در مجموع شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی که در سال 65 تشکیل شده امروز وضع اقتصادی خوبی ندارد.
وی با بیان اینکه شرکتهای زیادی در این مجموعه حجم بالایی از سهم اقتصادی کشور را از آن خود کرده است، تصریح کرد: براساس سیاستهای اصل 44 در طی سالهای گذشته وزارتخانههای اقتصاد، نفت، نیرو و امثال اینها را موظف کردیم از تصدی این امور خارج شوند و در همین راستا وزارت اقتصاد بیمهها و بانکهای خود را واگذار کرده است.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: من با نهایت احترامی که به کارشناسان اقتصادی دولت دارم باید بگویم که سوابق تحصیلی وزیر پیشنهادی به وزارتخانه نمیخورد و ای کاش دکتر ربیعی برای وزارتخانه دیگری معرفی میشدند.
پورابراهیمی افزود: در برنامهای که توسط دکتر ربیعی ارایه شده در حوزه قانون کار که بزرگترین چالش در این حوزه وجود دارد، برنامهای ارایه نشده است و قانون کار یک جانبه که باعث بیچارگی بسیاری از مجموعههای کشور شده است هیچگونه اصلاحی انجام نگرفته است.
نماینده مردم کرمان در مجلس خاطر نشان کرد: این امر نه تنها از نظر ما بلکه توسط نماینده ILO که چند سال پیش به ایران آمدند نیز مورد انتقاد قرار گرفت و طبق گزارش ارایه شده توسط آنها قانون کار در ایران یک جانبه است. این قانون همانند مهریه خانمها میماند که سنگین میگیرند تا موجب طلاق نشود و ما آنقدر سخت گرفتهایم که در حال تشدید بیکاری هستیم.
وی همچنین بیان کرد: اعتقاد شخصی من این است که ساختار تعاون با همین ادبیات دوستانی مثل دکتر ربیعی نمیتواند کمکی به اقتصاد کشور داشته باشد. طبق بررسیهای ما 60 درصد از شرکتهای تعاونی در ساختار اقتصادی ما زیانده هستند و نرخ بازدهی مجموعه اقتصاد تعاون ما کمتر از ده درصد در اقتصاد است و باید پرسید هزینه فرصت بخش تعاون در اقتصاد کشور را چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
پورابراهیمی خطاب به ربیعی اظهار کرد: اگر عملکرد تعاون گلی به سر این ملت زده ما میتوانیم در بخش تعاون آن را ادامه دهیم. اما مفهوم تعاون این نیست که شرکت راه بیاندازیم که هر نفر یک رای داشته باشد و چیزی که برای ما اهمیت دارد مفهوم تعاون است و نه ساختاری که اجرایی نباشد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: مجموعه وزارت تعاون به مفهوم این است که ما با رویکرد تعاون به فعالیتهای اقتصادی در کشور بپردازیم و امروز بخش تعاون دست و پاگیر گشور ماست که در گزارشهای اقتصادی کاملا مشهود است و نکته قابل توجه این است که امروز در برنامه پیشنهادی دکتر ربیعی موضوع تحول در ساختار تعاون و تحول در ساختار قانون کار که مهمترین موضوع ما در اقتصاد است دیده نمیشود.
وی با اشاره به آسیبهای اجتماعی، بیکاری، وضعیت نامناسب کار و سرمایه ایرانی، تهدید کیفیت زندگی بخشی از جامعه و سقوط بخشی از جامعه با هزینههای درمان به طبقه فرودست، یادآور شد: من با وجود این شرایط پذیرفتم که در این مسئولیت کمک آقای روحانی باشم و تنها با عنایت الهی و خدا پشت گرمی و حمایت مجلس میتوانم وظیفهام را انجام دهم.
ربیعی به طرح سوالات و ابهامات نمایندگان در حوزه روابط کار و اشتغال اشاره و تصریح کرد: معتقدم اساس و ترجمان اعتدالگرایی، در این وزارتخانه بخش اعظمی به کار و اشتغال برمی گردد همگان باید بتوانند در جریان کارگری و کارفرمایی تشکلهای خود را ایجاد کنند و وزارتخانه باید از آنها حمایت کنند همچنین نیروهای شاغل و نیروهای داوطلب شغل باید توامان مورد حمایت قرار گیرند و گسترش چتر حمایتی بر کار و تولید از برنامههای من در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.
وزیر پیشنهادی کابینه یازدهم ادامه داد: اشتغال فقط پاشیده شدن پول نیست اگرچه پول شرط لازم است اما میتوان سیاستهای پیشرفتگرا را به پیش برد و ایجاد شغل کرد.
وی همچنین گفت: در حوزه روابط کار و اشتغال برخی این ایراد را گرفتند که نگاه من یک جانبه است اگرچه انکار نمیکنم که نگاه مستضعفگرا و کارگری دارم اما معتقدم هر کس در این کشور آجر روی آجر بگذارد باید به او ارزش گذاشت و مجسمهاش را ساخت و او را تبدیل به نماد کرد متاسفانه کارآفرینی و ایجاد شغل ارزش فراموششدهای است و من به احیای آن اعتقاد دارم.
ربیعی به مطالعه پنج کشور هند، مالزی، کره، سنگاپور و چین که به تازگی صنعتی شدند، اشاره کرد و گفت: مطالعه عمیق من در این پنج کشور برای این بوده که آنها چطور از این شرایط عبور کردند بر این اساس معتقدم تنها راه نجات کشور ایجاد شغل است ولی این مغایرتی با نگاه مستضعفگرا و کارگری ندارد. زیرا به یکسو افتادن، کشور را با بحران ایجاد میکند.
وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه سیاست در عرصه اشتغال چهار بعد دارد، خاطرنشان کرد : یکی سیاست کلان است که به قوانین، مقررات، مجلس و هیات وزیران مربوط است. سیاست دوم سیاست تنظیمی است که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. سیاست دیگر سیاست انفعالی مثل بیمهها است که بخشی از فعالیتهای وزارت تعاون را تشکیل میدهد و سیاست دیگر سیاست فعال است که تنها سیاستی است که به طور مستقیم به وزارت کار برنمیگردد اما من در برنامههایم از آن شانه خالی نکردهام و معتقدم که مسئول پیگیری سیاستهای فعال و دستگاههایی که باید ایجاد شغل کنند وزارت کار است.
ربیعی در ادامه تبیین شاخصهای کار شایسته، ارتقا شاخصهای بهبود فضای کسب و کار، تقویت کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی، صنایع کوچک و متوسط و آسیبشناسی آنها و نوشتن و اجرای اسناد توسعه اشتغال استانی و ایجاد توازن در اشتغال استانی را از جمله برنامههای خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه بخش رفاه اجتماعی باید متوازنکننده رشد و توسعه کشور باشد، افزود: نگاه یک بعدی اقتصاد منهای رفاه اجتماعی و همچنین تجربه منهای نگاه حمایتگرایانه اشتغالی، برزیلی کردن کشور است.
وی در بخش ابتدایی سخنانش در جلسه علنی امروز مجلس گفت که مشارکت مردم، اصرار و ایستادگی رهبری بر اصول و تاکید ایشان بر طبق دو عنصر جمهوریت و اسلامیت زمینهساز مردمسالاری دینی در انتخابات شد.
وی اضافه کرد: من نمیتوانم سخن خود را آغاز کنم بدون اینکه از کسانی که زمینهساز این کار شدند یاد کنم. باید از امام(ره)، شهدای دفاع مقدس و دوستان همرزمم که تابوتشان بر شانههایم سنگینی میکند، جانفشانیها و ایثارگریهای آنها یاد کرد چرا که زندگی باکرامت امروز ما و این دموکراسی همه ناشی از این فرآیند است و باید آن را ارج نهاد زیرا بدون یادآوری این موضوع پای در راه مسئولین نهادن خطرناک است.
وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه در پاسخ به سوالات نمایندگان در مورد وضعیت شستا و تامین اجتماعی گفت: 47 درصد جمعیت کشور در حوزه تامین اجتماعی و شستا هستند ولی اکنون شرایط طوری است که تمام صندوقهای ما ورشکستهاند و نسبت بین شاغلین و مستمریبگیران زیر 6 است که این خط قرمز است و بدان معناست که ما بین نسلی را رعایت نکردهایم.
وی با بیان اینکه صندوقهای فولاد در سه ماه گذشته حقوق خود را دریافت نکردهاند، گفت که موضوع منابع و مصارف در بخش صندوقها بزگترین چالش است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر پول بیمارستانها، پزشکان و داروخانهها داده نشده است که به اعتقادم بخشی از این مجموعه مشکلات به دلیل ضعف مدیریتی است چرا که در بخشهایی که مدیریت باثبات داشتیم مساله و مشکلی نداشتیم.
وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی با بیان اینکه مجموعه شستا و تامین اجتماعی بیشترین تغییرات مدیریتی را داشته است، گفت: این مجموعه حیاط خلوت و سیاستزده شده است که با خدای خود عهد میبندم در صورت وزیر شدن از سیاستزدگی دوری کنم و برنامههای پاکدستی را پیگیری کرده و افرادی را خارج از جناحهای سیاسی به کار گیرم.
ربیعی اضافه کرد: این مجموعه باید بالای 30 درصد سود داشته باشد تا بتوان منابع و مصارف آن را مورد بررسی قرار داد البته فراموش نکنیم وظیفه دولت بنگاهداری نیست و باید کار به سمت غیر بنگاهداری سوق پیدا کند.
وی همچنین در مورد رویکردش به توانمندسازی منابع انسانی و توجه به بهزیستی گفت: یکی از برنامههای بنده توجه به معلولان و مددجویان است که در حال حاضر یک میلیون زن سرپرست خانواده داریم.
ربیعی در پاسخ به اظهارات برخی مخالفان درمورد تناسب او با وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی گفت: آیا باید فردی پزشک را بر این کار میگذاشتند؟در این شرایط آیا بهتر نیست مدیری توانمند برای پیوند بین اقتصاد و رفاه اجتماعی در این حوزه باشد؟ این وزارتخانه مدیری استراتژی میخواهد که بنده معتقدم که مدیری استراتژیک هستم که راهبرد و برنامه مشخصی دارم. نباید تک بعدی به مسائل نگاه کرد چون جامعه با بحران روبرو میشود.
وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه در مورد انتقادات مطرح شده به او مبنی بر امنیتی بودنش گفت: یکی از مباحثی که در مورد من و برخی از دوستان مطرح میکنند این است که این کابینه امنیتی است. ما در زمانی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خدمت آقای روحانی بودیم واقعا دولت در سایه بود. سوال این است که تصویر ما از امنیت چیست؟
وی افزود: در تمام دنیا هوشمندترین افراد در بخشهای امنیتی کار میکنند کارکشتهترین و برجستهترین سیاستمداران و افراد استراتژیست در این بخش فعال هستند. نمونه آن در زمان فعالیت ما در دبیرخانه شورای امنیت است که روشنفکرترین سیاستهای قومی در این دبیرخانه پیاده شده است.
وی با بیان اینکه تصویر موجود از امنیت بودن تصویر درستی نیست، گفت: بنده به گذشته خود افتخار میکنم به همین دلیل امنیتی بر این باورم برخی از دوستان که موضوع امنیتی بودن را مطرح میکنند باید آن را نقطه قوت من بدانند چون اگر امنیتی بودن به معنای تلاش برای نقش بستن خنده بر لبان فرزند کارگر، حفظ آبروی مردم، بردن نان بر سفره مردم، ایجاد امنیت اجتماعی و حفظ منافع ملی باشد همه ما امنیتی هستیم و حتی شما نیز امنیتی هستید.
ربیعی ادامه داد: بنده در سایتهای اینترنتی مطالب را جستجو میکردم و به این نتیجه رسیدم که موارد مربوط به بحث امنیتی بودن که در سایتها مطرح شده است همه مورد استفاده دستگاههای تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی قرار گرفته است که این موضوعی تاسفبار است.
وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی با تاکید بر اعتقاد به تمامی فرمایشات مقام معظم رهبری بخصوص در زمینه انتخابات گفت: بنده نه تنها از لحاظ شرعی بلکه با تحقیقات دانشگاهی به این نتیجه رسیدهام که مشارکت، ثبات و دموکراسی باید در کنار یکدیگر باشد این همان نظر مقام معظم رهبری است که ما به آن معتقدیم.
ربیعی با بیان اینکه چیزی به جز انقلاب ندارد گفت: حیات سیاسی و جانی خود را در انقلاب میبینم و هویتی غیر از نظام و انقلاب ندارم.
وی همچنین به مردم و نمایندگان قول داد در صورت تصدی وزارتخانه کار، رفاه و تعاون اجتماعی را برعهده بگیرد، از رنج مردم بکاهد، لبخند بر لب مردم به خصوص کارگران بنشاند و همچون گذشته سادهزیستیاش را ادامه دهد.
وی در پایان به نمایندگان گفت: اگر به او رای بدهند یا ندهند برای نظرشان احترام قائل است و ایستادن پشت این تریبون و مورد نقد قرار گرفتن را به عنوان ثمره دموکراسی میداند.