به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی 5شنبه شب و پس از اتمام بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسجمهور کشورمان و همچنین اعلام تعداد آرای اعتماد هر کدام از آنها با حضور در جمع خبرنگاران به پرسشهای آنها در مورد مسائل گوناگون پاسخ داد.
وی در ابتدا گفت: در مدت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از سوی خبرنگاران و اصحاب رسانه تلاشهای زیادی شد تا این موضع مهم که برای کشور جایگاه اساسی داشته، در متن مردم منعکس شد که از این بابت از همه شما تشکر میکنیم.
رئیس مجلس ادامه داد: همانطور که مشاهده کردید در این چند روز، مذاکرات در مجلس بسیار جدی بود یعنی یک امر تصنعی نبود و هم در کلیت بحث هیئت وزیران و هم در مورد تک تک وزرا نمایندگان با آمادگی نسبتا خوبی مباحث را مطرح کردند و ابهامات و اشکالاتی که به ذهنشان میرسید با شفافیت و شجاعت مطرح کردند و این نشان میدهد که درجه دموکراسی در کشور در یک سطح بسیار خوبی است و قوای مختلف از هم مستقل هستند و هر کدام سر جای خود و با روش خود مسائل را مورد کاووش قرار میدهند.
لاریجانی ادامه داد: الحمدالله در این چند روز هم نمایندگان با جدیت موضوع را دنبال میکردند چرا که موضوع مهمی است و امیدواریم در این شرایط حساس کشور که مسائل مهم اقتصادی و بینالمللی مورد توجه است، این دقت نظری که نمایندگان داشتند مجموع نتایج برای سرنوشت کشور مفید بوده باشد.
وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر این کاووشی که نمایندگان با بررسی هیئت وزیران داشتند، با رای آنها نشان میدهد که نمایندگان نسبت به مسائل اقتصادی کشور حساسیت داشتند و تلاش کردند که بخش اقتصادی کشور کاملا روان بتواند مسائل را حل کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از 15 نفری که از کابینه رای آوردند، ثقل مسائل اقتصادی کشور در این بخش نهفته بود و بیشتر بحثهای مربوط علمی، فرهنگی و ورزشی نتوانستند رای اعتماد بگیرند که آن هم شاید دقت نظر و اهمیتی است که نمایندگان برای این بخش قائل هستند تا مجددا سرمایههای قویتری در این زمینه وارد صحنه شوند و به غیر از وزیر آموزش و پرورش که یک رای کمتر آوردند اما رای بقیه نشان میدهد که نمایندگان میخواهند موضوع را با دقت بیشتری بررسی کرده و افراد قویتری معرفی شود.
لاریجانی بر همین اساس تاکید کرد: نگاه مجلس در کل نگاه همکاری با دولت بود و مذاکرات نمایندگان هم این را نشان میداد و همچنین رای اعتماد به 15 وزیر هم حاکی از این موضوع است که نگاه مجلس، نگاه همکاری با دولت است و قصد دارد که زودتر کابینه یازدهم کار خود را آغاز کند و امیدواریم که برای آن 3 وزیر دیگر هم افرادی معرفی شود تا کارهای مهم این بخش هم روی زمین نماند.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد تکلیف 3 وزارتخانهای که مجلس به وزرای پیشنهادی آنها رای اعتماد نداد و همچنین وظیفه قانونی رئیسجمهور برای معرفی وزرای جدید گفت: قانون اساسی این موضوع را روشن کرده و برای وزارتخانههایی که وزیر پیشنهادی آنها رای اعتماد نمیگیرند باید سرپرست گذاشته شود تا در یک فرصت مناسب وزرای پیشنهادی جدید معرفی شود و همین پروسه یک هفته برای بررسی در مجلس طی شود و بعد مورد بررسی نهایی قرار گیرد.
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا سرپرستان این وزارتخانهها میتوانند اسامی وزرایی که رای اعتماد نیاوردهاند، معرفی شوند، گفت: دست رئیسجمهور برای اینکه چه فردی را انتخاب کند باز است و فکر میکنم هر چه بتوانند فردی که بخواهند در آینده معرفی کنند بتوانند به عنوان سرپرست انتخاب کنند، کار را تسهیل میدهد البته دست رئیسجمهور باز است که هر کسی که میخواهد معرفی کند. طبق قانون اساسی خود رئیس جمهور نمیتواند سرپرستی وزارتخانه را برعهده بگیرد.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که در مورد انفجارات امروز لبنان و تحولات اخیر مصر پرسید، گفت: حوادثی که در این چند روز چه در مصر و چه در لبنان رخ داد حوادث بسیار دردآوری برای عالم اسلام بود و نشان میدهد که یک مجموعهای از مسائل پیچیدهای که از مدتها پیش برای آنها در منطقه سرمایهگذاری شده بود، بخشی از آنها به نتیجه رسیده و آن اختلاف افکنی بین امت اسلامی و فرسایش توان امت اسلامی است.
وی افزود: این کشتار زیادی که انجام شد که البته در آمار آن، اختلاف است اما حجم آن بالاست و این خسارت بزرگی برای کشوری مثل مصر است که یک جایگاه کنونی در عالم اسلام دارد و نگرانیها را زیاد میکند که به سمت مشکلات داخلی عظیمتری برود و من فکر میکنم هم ارتش مصر باید توجه بیشتری بکند که اینطور مقابله با افراد آثار دراز مدت زیادی خواهد داشت و هم روشنفکران، علما، دانشمندان و سیاستمداران مصر باید هرچه زودتر گفتوگوهای درونی را شروع کنند و بدانند که استکبار جهانی و بسیاری از این کشورهای منطقهای به دنبال حل مسائل مصر نیستند و آنها اگر آتش را افزایش ندهند، مشکل مصر را حل نخواهند کرد و تنها راه آن گفتوگوهای ملی در درون مصر است تا بتوانند یک چارچوب و قواره دموکراتیکی برای ادامه کار برسند.
رئیس مجلس اضافه کرد: در لبنان هم این حادثهای که برای حزبالله رخ داد را محکوم میکنیم و این حادثه نشان میدهد که هم رژیم صهیونیستی و هم کشورهای زورگوی غربی توسط همین تروریستها کارهایی میکنند که عملا در بین امت اسلامی که باید ید واحده باشند و اختلاف بیندازند بهخصوص در مورد حزبالله که یک نیروی بسیار ارزنده و رشید در عالم اسلام و در دفاع از کیان اسلام در مقابل صهیونیستها است، این انفجارهای انجام شده تمام ثمره این را رژیم صهیونیستی خواهد برد البته حزبالله یک نیروی بسیار قوی است و این مسائل نشان میدهد افرادی که این کارها را میکنند به خاطر ذیقی که در حیات سیاسی و امنیتی پیدا کردند دست به اقدامات تروریستی میزنند.
لاریجانی ادامه داد: حزبالله یک سرمایه بزرگ برای امت اسلامی است اما به هر حال نشانگر تخریبهایی در درون امت اسلامی است و باید با تیزبینی همه سیاستمداران به این موضوع توجه شود.
وی در ادامه این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید بر اساس آییننامه مجلس تمام آییننامههایی که در بین نمایندگان پخش میشود باید به رویت هیئت رئیسه برسد آیا این ایراد برای شخص شما به عنوان رئیس مجلس نیست که امروز 9 نامه علیه نجفی در صحن پخش شد، تصریح کرد: ما این 9 نامه را مشاهده نکردیم و نامه را برخی نمایندگان به ما نشان دادند که البته آن نامه از سوی هیئت رئیسه برای توزیع امضا نشده بود اما خوب ممکن است برخی از نمایندگان این نامهها را به دوستانشان داده باشند اما مطابق آییننامه هر نامهای که قرار است منتشر شود و به نمایندگان داده شود باید از هیئت رئیسه اجازه بگیرند و بر اساس آییننامه این اجازه به آنها داده شود.
رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری در مورد پیشبینی تعامل دولت و مجلس پس از اینکه 3 وزیر پیشنهادی موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشدند، گفت: من فکر نمیکنم که این موضوع تاثیری در روابط قوا داشته باشد چرا که چه در سطح رئیس جمهور و چه رئیس مجلس این بلوغ سیاسی وجود دارد که ساختار دموکراتیک در کشور همیشه اقتضا میکند که هر بخشی به صورت مستقل کار خود را انجام دهد و معمولا در انتخاب هیئت وزیران در مجلس بحثها انجام میشود و با یک نسبتی برخی افراد مورد قبول واقع نمیشدند.
لاریجانی افزود: این موضوع غیر طبیعی نیست و مهم این است که مجلس از 18 وزیر پیشنهادی به 15 نفر از آنها رای اعتماد داد که این نشانه گرایش مثبت مجلس برای حل مشکلات است به خصوص اینکه رای اعتماد به بخشهای اقتصادی و صنعتی است که این موضوع دغدغه مجلس برای حل این مسائل را نشان میدهد. حالا برای آن چند وزیری که به طور طبیعی ممکن است در هر گزینشی نظرهای متفاوتی وجود داشته باشد، نفرهای جدیدی معرفی میشوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فشارهایی از بیرون و یا فضاسازیهای رسانهای سبب شد که مجلس اینگونه رای اعتماد دهد، گفت: در اینکه در نظر نمایندگان ممکن است اطلاعاتی که از بیرون میرسد و تاثیری داشته باشد، موضوع غریبی نیست و ما هم از کسانی که اطلاعاتی داشتند و آن را در اختیار مجلس گذاشتند، تشکر میکنیم اما من فکر میکنم که مجلس باید در مورد هر وزیر اقناع شود تا بتواند رای دهد و این موضوع نیز نسبتا دقیق بررسی شد و اینکه فشاری از بیرون وارد شود، ما چیزی احساس نکردیم البته ممکن است کارهای رسانهای نسبت به یکسری از وزرای پیشنهادی شده باشد، چندان تاثیر زیادی در رای نمایندگان نداشته است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از پایان رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تشکیل کابینه دولت اولین جلسه سران سه قوه چه زمانی برگزار میشود و آیا در دولت جدید جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور سران 3 قوه برگزار میشود، اظهار داشت: ما البته 2 هفته قبل نشست سران 3 قوه را برگزار کردیم، اما خیلی از جلسات ما علنی نمیشود و ممکن است برخی از آنها علنی شود.
وی افزود: امیدوارم جلسات سران سه قوه به زودی کار رسمی خود را به صورت مرتب آغاز کند. البته بحثی شد که جلسه بعدی را در هفته آینده برگزار کنیم و فکر میکنم این اقبال از سوی سه قوه برای تشکیل منظم جلسات وجود داشته باشد و این هماهنگی و اعتقاد تصمیمات کلان در کشور کمک میکند.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: معتقدم خیلی خوب است که برخی جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور سران سه قوه برگزار شود و ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا پخش مستقیم رای اعتماد به وزرا میتواند الگویی برای دیگر کشورها باشد، اظهار داشت: البته مذاکرات مجلس طبق قانونی اساسی به صورت مستقیم پخش میشود و در اختیار عموم قرار دارد و با توجه به پخش مستقیم صحن مجلس از رادیو فرهنگ چیز جدیدی نیست اما پخش مستقیم از تلویزیون به خاطر حساسیتی بود که مردم بعد از انتخابات داشتند و میخواستند کل مذاکرات مجلس را مورد بررسی قرار دهند و لذا کار بسیار خوب و پسندیدهای برگزار شد.
وی با اشاره به تاثیر این کار در سطح جهانی گفت: در سطح جهانی نیز انجام اینگونه کارها مورد قبول است و البته در خیلی از کشورهای نیز مذاکرات مجلس را به صورت تلویزیونی پخش میکنند و من اطلاع دارم که در برخی کشورها تلویزیون آنها اقدام به پخش مذاکرات مجلس میکند. این اقدام مخصوصا در این مقطع کار بسیار خوبی بود و ما از صدا و سیما تشکر میکنیم.
رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 3 گزینه امروز نتوانستند از مجلس رای بگیرند اما برخی وزرای دیگر که رای گرفتند مخالفان جدیتری داشتند و پیام مجلس در رای اعتماد به 3 وزیر چه میدانید، اظهار داشت: همانطور که قبلا گفتهام مجلس رویکرد مثبتی به دولت دارد و در همین راستا به 15 وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد و حتی برخی عقاید در مجلس میخواستند که تعداد بیشتری از وزرا رای اعتماد ندهند. اما مجلس بر این باور بود که پیام مثبتی برای همکاری با دولت داده شود و لذا به حداقلی از وزرا رای اعتماد ندادند.
لاریجانی ادامه داد: نکته دیگر تمرکز بر بخشهای صنعتی و اقتصادی بود که همه وزرای مربوط به آن رای اعتماد گرفتند و این درک نمایندگان از نیاز کشور را نشان میدهد که باید آنها را تحسین کرد چرا که ضرورت داشت این بخشها هرچه سریعتر سامان پیدا کند. همچنین حساسیت و دقت عمل در بخشهای فرهنگی و علمی وجود داشت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا با وجود قرائت جوابیههای افراد طی چند روز گذشته در صحن مجلس، بیانیه سپاه پاسداران در خصوص اظهارات وزیر پیشنهادی نفت در صحن مجلس قرائت نشد، اظهار داشت: فرآیند ما که در متن آییننامه داخلی مجلس نیز هست، این است که بر اساس آییننامه اگر نمایندهای نکتهای را مطرح کند که توهین و یا خلاف باشد، طرف مربوطه میتواند پاسخ دهد؛ اما در آییننامه جایی نداریم که دستگاهها و افراد بتوانند به نظر هیئت دولت در صحن مجلس پاسخ دهند البته در رسانهها میتوانند پاسخ دهند بنابراین بنای کار ما متن آییننامه مجلس است و دقیقا در آن نوشته شده اگر نمایندهای مطلبی بگوید که خلاف باشد و یا توهین به کسی باشد ما موظف هستیم که جواب را در حد دو برابر آن موضوع پخش کنیم و در غیر اینصورت ما وظیفهای نداریم.
رئیسمجلس همچنین در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان نامههایی را در صحن علنی پخش کردند که در رای بعضی وزرا مانند زنگنه تاثیرگذار بود و آیا این نامههای قابل پیگرد است، گفت: درباره نامههایی که شما میگویید، یکی از نامهها با دستور آقای باهنر بوده و بدون اجازه نبوده است اما در بقیه مواردی که مطرح کردید، فکر میکنم در حد محدودی بوده و ما میتوانیم رسیدگی کنیم و بدانیم در چه حدی بوده است اما تا آنجایی که من اطلاع دارم در حد محدودی است ولی روال مجلس این است که حتما باید اینگونه کارها با اطلاع هئیت رئیسه باشد و با اطلاع هیئت رئیسه منتشر شود و در اختیار نمایندگان قرار بگیرد.
لاریجانی افزود: بعید میدانم که این گونه نامههای تاثیری در رای به وزرا داشته باشد چرا که نمایندگان مشورت زیادی انجام میدهند و هر چیزی که در اختیارشان قرار میگیرد فورا با دیگران مشورت میکنند. لذا اینگونه نامهها نمیتواند تاثیر خیلی زیادی داشته باشد.
وی با اشاره به فضای مجلس در جلسات رای اعتماد گفت: با توجه به اینکه موضوع بحث مجلس هیئت وزیران بود و لازم بود که مشورت زیادی انجام شود نمایندگان مجبور بودند که از صندلیهای خود بلند شوند و ما هم مجبور میشدیم به آنها تذکر دهیم تا از صندلیهای خود بلند نشوند ولی محاسن این امر به اشکالات آن میچربد و این موضوع تجربهای به نظم کمک میکند. اما باید قبول کرد در قبال قواعدی که برای ملت دارد متن مذاکرات و نگاه مجلس حواشی دارد که باید آن را نیز مدنظر قرار دهیم و تا به مرور مرتفع شود.
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا امکان وجود دارد که امکان بررسی صلاحیت وزرا کوتاهتر شود، اظهار داشت: در حال حاضر بر اساس آئیننامه داخلی مجلس افراد برای مخالفت و موافقت نامنویسی میکنند و باید 2 نفر به عنوان موافق و مخالف صحبت کنند و میتوان این آیین نامه را تغییر داد چرا که وحی منزل نیست ولی باید دید که چه روشهای دیگری را میتوان اتخاذ کرد. چرا که در حادثه مهمی مانند رای اعتماد به هیئت وزیران خیلی از افراد به دنبال موافقت یا مخالفت هستند و راهی که در آییننامه پیشبینی شده بود صحبت کردن به قید قرعه بود اما باید مطالعه کنیم و ببینیم که راه حل بهتری میتوان پیدا کرد یا خیر؟
لاریجانی در پاسخ به این سوال که چرا 3 نفر از وزرای پیشنهادی تاثیرگذار توسط مجلس رد صلاحیت شدند و ارزیابی شما چیست؟ اظهار داشت: رد صلاحیت نبود بلکه رای عدم اعتماد بود. تلقی من رای شکننده مجلس به دولت نیست و رای اعتماد مجلس به 15 نفر از وزرا نشان میدهد اما حجم رایها بالا بود به طوری که بعضی از وزرا 270 رای مثبت آوردند و لذا حجم میزان رای بالا بود و نشان میدهد همت مجلس همکاری با دولت است. ضمن اینکه همه وزرای فرهنگی نیز تغییری نکردند و وزیر ارشاد یک وزیر اثرگذار فرهنگی است رای اعتماد گرفت و رایشان نسبتا بالا بود. وزیر بهداشت نیز که وظیفه مهم دانشگاهی دارد رای اعتماد بسیار بالایی گرفت. فکر میکنم در کل حساسیت مجلس برای موضوع بخشهای فرهنگی و علمی نشان میدهد که تراز قوی را مورد توجه دارند و بعید میدانم که مسائل جناحی در این تصمیمها نقش زیادی داشته باشد و لذا تلاشها بیشتر برای ارتقا کار است.
وی در پاسخ به این سوال که چه میزان تفاوت میان دولت احمدینژاد و روحانی وجود دارد و رویکرد مجلس نسبت به دولت جدید چه خواهد بود، تصریح کرد: من تعامل آقای روحانی با مجلس را مثبت میبینم چرا که آقای روحانی توجه خوب و قانونمند دارد که این امر پسندیده است و به آن تاکید داشته است. در جلسات با مجلس نیز این تعامل را به فال نیک گرفتند چرا که انضباط و توسعه پایدار در کشور قانونمند حرکت کردن است و این یک رکن قابل توجه است .
رئیس مجلس تاکید کرد: برخی از منازعاتی که در گذشته به دلیل عدم اجرای قانون وجود داشت نیز انشاءالله مرتفع خواهد شد. همچنین سابقه آقای روحانی در مجلس و شورای عالی امنیت ملی نشان میدهند که مسائل عالی کشور را خوب مییابد و میداند که باید با تعامل سازمند با قوای دیگر مسائل حل شود و این موضوع مخصوصا در شرایط فعلی کار بسیار درست و پسندیدهای است و امیدواریم این مسیر همانطور که حدس میزنیم پیش برود.
*تسنیم
وی در ابتدا گفت: در مدت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از سوی خبرنگاران و اصحاب رسانه تلاشهای زیادی شد تا این موضع مهم که برای کشور جایگاه اساسی داشته، در متن مردم منعکس شد که از این بابت از همه شما تشکر میکنیم.
رئیس مجلس ادامه داد: همانطور که مشاهده کردید در این چند روز، مذاکرات در مجلس بسیار جدی بود یعنی یک امر تصنعی نبود و هم در کلیت بحث هیئت وزیران و هم در مورد تک تک وزرا نمایندگان با آمادگی نسبتا خوبی مباحث را مطرح کردند و ابهامات و اشکالاتی که به ذهنشان میرسید با شفافیت و شجاعت مطرح کردند و این نشان میدهد که درجه دموکراسی در کشور در یک سطح بسیار خوبی است و قوای مختلف از هم مستقل هستند و هر کدام سر جای خود و با روش خود مسائل را مورد کاووش قرار میدهند.
لاریجانی ادامه داد: الحمدالله در این چند روز هم نمایندگان با جدیت موضوع را دنبال میکردند چرا که موضوع مهمی است و امیدواریم در این شرایط حساس کشور که مسائل مهم اقتصادی و بینالمللی مورد توجه است، این دقت نظری که نمایندگان داشتند مجموع نتایج برای سرنوشت کشور مفید بوده باشد.
وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر این کاووشی که نمایندگان با بررسی هیئت وزیران داشتند، با رای آنها نشان میدهد که نمایندگان نسبت به مسائل اقتصادی کشور حساسیت داشتند و تلاش کردند که بخش اقتصادی کشور کاملا روان بتواند مسائل را حل کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از 15 نفری که از کابینه رای آوردند، ثقل مسائل اقتصادی کشور در این بخش نهفته بود و بیشتر بحثهای مربوط علمی، فرهنگی و ورزشی نتوانستند رای اعتماد بگیرند که آن هم شاید دقت نظر و اهمیتی است که نمایندگان برای این بخش قائل هستند تا مجددا سرمایههای قویتری در این زمینه وارد صحنه شوند و به غیر از وزیر آموزش و پرورش که یک رای کمتر آوردند اما رای بقیه نشان میدهد که نمایندگان میخواهند موضوع را با دقت بیشتری بررسی کرده و افراد قویتری معرفی شود.
لاریجانی بر همین اساس تاکید کرد: نگاه مجلس در کل نگاه همکاری با دولت بود و مذاکرات نمایندگان هم این را نشان میداد و همچنین رای اعتماد به 15 وزیر هم حاکی از این موضوع است که نگاه مجلس، نگاه همکاری با دولت است و قصد دارد که زودتر کابینه یازدهم کار خود را آغاز کند و امیدواریم که برای آن 3 وزیر دیگر هم افرادی معرفی شود تا کارهای مهم این بخش هم روی زمین نماند.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد تکلیف 3 وزارتخانهای که مجلس به وزرای پیشنهادی آنها رای اعتماد نداد و همچنین وظیفه قانونی رئیسجمهور برای معرفی وزرای جدید گفت: قانون اساسی این موضوع را روشن کرده و برای وزارتخانههایی که وزیر پیشنهادی آنها رای اعتماد نمیگیرند باید سرپرست گذاشته شود تا در یک فرصت مناسب وزرای پیشنهادی جدید معرفی شود و همین پروسه یک هفته برای بررسی در مجلس طی شود و بعد مورد بررسی نهایی قرار گیرد.
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا سرپرستان این وزارتخانهها میتوانند اسامی وزرایی که رای اعتماد نیاوردهاند، معرفی شوند، گفت: دست رئیسجمهور برای اینکه چه فردی را انتخاب کند باز است و فکر میکنم هر چه بتوانند فردی که بخواهند در آینده معرفی کنند بتوانند به عنوان سرپرست انتخاب کنند، کار را تسهیل میدهد البته دست رئیسجمهور باز است که هر کسی که میخواهد معرفی کند. طبق قانون اساسی خود رئیس جمهور نمیتواند سرپرستی وزارتخانه را برعهده بگیرد.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که در مورد انفجارات امروز لبنان و تحولات اخیر مصر پرسید، گفت: حوادثی که در این چند روز چه در مصر و چه در لبنان رخ داد حوادث بسیار دردآوری برای عالم اسلام بود و نشان میدهد که یک مجموعهای از مسائل پیچیدهای که از مدتها پیش برای آنها در منطقه سرمایهگذاری شده بود، بخشی از آنها به نتیجه رسیده و آن اختلاف افکنی بین امت اسلامی و فرسایش توان امت اسلامی است.
وی افزود: این کشتار زیادی که انجام شد که البته در آمار آن، اختلاف است اما حجم آن بالاست و این خسارت بزرگی برای کشوری مثل مصر است که یک جایگاه کنونی در عالم اسلام دارد و نگرانیها را زیاد میکند که به سمت مشکلات داخلی عظیمتری برود و من فکر میکنم هم ارتش مصر باید توجه بیشتری بکند که اینطور مقابله با افراد آثار دراز مدت زیادی خواهد داشت و هم روشنفکران، علما، دانشمندان و سیاستمداران مصر باید هرچه زودتر گفتوگوهای درونی را شروع کنند و بدانند که استکبار جهانی و بسیاری از این کشورهای منطقهای به دنبال حل مسائل مصر نیستند و آنها اگر آتش را افزایش ندهند، مشکل مصر را حل نخواهند کرد و تنها راه آن گفتوگوهای ملی در درون مصر است تا بتوانند یک چارچوب و قواره دموکراتیکی برای ادامه کار برسند.
رئیس مجلس اضافه کرد: در لبنان هم این حادثهای که برای حزبالله رخ داد را محکوم میکنیم و این حادثه نشان میدهد که هم رژیم صهیونیستی و هم کشورهای زورگوی غربی توسط همین تروریستها کارهایی میکنند که عملا در بین امت اسلامی که باید ید واحده باشند و اختلاف بیندازند بهخصوص در مورد حزبالله که یک نیروی بسیار ارزنده و رشید در عالم اسلام و در دفاع از کیان اسلام در مقابل صهیونیستها است، این انفجارهای انجام شده تمام ثمره این را رژیم صهیونیستی خواهد برد البته حزبالله یک نیروی بسیار قوی است و این مسائل نشان میدهد افرادی که این کارها را میکنند به خاطر ذیقی که در حیات سیاسی و امنیتی پیدا کردند دست به اقدامات تروریستی میزنند.
لاریجانی ادامه داد: حزبالله یک سرمایه بزرگ برای امت اسلامی است اما به هر حال نشانگر تخریبهایی در درون امت اسلامی است و باید با تیزبینی همه سیاستمداران به این موضوع توجه شود.
وی در ادامه این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید بر اساس آییننامه مجلس تمام آییننامههایی که در بین نمایندگان پخش میشود باید به رویت هیئت رئیسه برسد آیا این ایراد برای شخص شما به عنوان رئیس مجلس نیست که امروز 9 نامه علیه نجفی در صحن پخش شد، تصریح کرد: ما این 9 نامه را مشاهده نکردیم و نامه را برخی نمایندگان به ما نشان دادند که البته آن نامه از سوی هیئت رئیسه برای توزیع امضا نشده بود اما خوب ممکن است برخی از نمایندگان این نامهها را به دوستانشان داده باشند اما مطابق آییننامه هر نامهای که قرار است منتشر شود و به نمایندگان داده شود باید از هیئت رئیسه اجازه بگیرند و بر اساس آییننامه این اجازه به آنها داده شود.
رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری در مورد پیشبینی تعامل دولت و مجلس پس از اینکه 3 وزیر پیشنهادی موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشدند، گفت: من فکر نمیکنم که این موضوع تاثیری در روابط قوا داشته باشد چرا که چه در سطح رئیس جمهور و چه رئیس مجلس این بلوغ سیاسی وجود دارد که ساختار دموکراتیک در کشور همیشه اقتضا میکند که هر بخشی به صورت مستقل کار خود را انجام دهد و معمولا در انتخاب هیئت وزیران در مجلس بحثها انجام میشود و با یک نسبتی برخی افراد مورد قبول واقع نمیشدند.
لاریجانی افزود: این موضوع غیر طبیعی نیست و مهم این است که مجلس از 18 وزیر پیشنهادی به 15 نفر از آنها رای اعتماد داد که این نشانه گرایش مثبت مجلس برای حل مشکلات است به خصوص اینکه رای اعتماد به بخشهای اقتصادی و صنعتی است که این موضوع دغدغه مجلس برای حل این مسائل را نشان میدهد. حالا برای آن چند وزیری که به طور طبیعی ممکن است در هر گزینشی نظرهای متفاوتی وجود داشته باشد، نفرهای جدیدی معرفی میشوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فشارهایی از بیرون و یا فضاسازیهای رسانهای سبب شد که مجلس اینگونه رای اعتماد دهد، گفت: در اینکه در نظر نمایندگان ممکن است اطلاعاتی که از بیرون میرسد و تاثیری داشته باشد، موضوع غریبی نیست و ما هم از کسانی که اطلاعاتی داشتند و آن را در اختیار مجلس گذاشتند، تشکر میکنیم اما من فکر میکنم که مجلس باید در مورد هر وزیر اقناع شود تا بتواند رای دهد و این موضوع نیز نسبتا دقیق بررسی شد و اینکه فشاری از بیرون وارد شود، ما چیزی احساس نکردیم البته ممکن است کارهای رسانهای نسبت به یکسری از وزرای پیشنهادی شده باشد، چندان تاثیر زیادی در رای نمایندگان نداشته است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از پایان رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تشکیل کابینه دولت اولین جلسه سران سه قوه چه زمانی برگزار میشود و آیا در دولت جدید جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور سران 3 قوه برگزار میشود، اظهار داشت: ما البته 2 هفته قبل نشست سران 3 قوه را برگزار کردیم، اما خیلی از جلسات ما علنی نمیشود و ممکن است برخی از آنها علنی شود.
وی افزود: امیدوارم جلسات سران سه قوه به زودی کار رسمی خود را به صورت مرتب آغاز کند. البته بحثی شد که جلسه بعدی را در هفته آینده برگزار کنیم و فکر میکنم این اقبال از سوی سه قوه برای تشکیل منظم جلسات وجود داشته باشد و این هماهنگی و اعتقاد تصمیمات کلان در کشور کمک میکند.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: معتقدم خیلی خوب است که برخی جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور سران سه قوه برگزار شود و ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا پخش مستقیم رای اعتماد به وزرا میتواند الگویی برای دیگر کشورها باشد، اظهار داشت: البته مذاکرات مجلس طبق قانونی اساسی به صورت مستقیم پخش میشود و در اختیار عموم قرار دارد و با توجه به پخش مستقیم صحن مجلس از رادیو فرهنگ چیز جدیدی نیست اما پخش مستقیم از تلویزیون به خاطر حساسیتی بود که مردم بعد از انتخابات داشتند و میخواستند کل مذاکرات مجلس را مورد بررسی قرار دهند و لذا کار بسیار خوب و پسندیدهای برگزار شد.
وی با اشاره به تاثیر این کار در سطح جهانی گفت: در سطح جهانی نیز انجام اینگونه کارها مورد قبول است و البته در خیلی از کشورهای نیز مذاکرات مجلس را به صورت تلویزیونی پخش میکنند و من اطلاع دارم که در برخی کشورها تلویزیون آنها اقدام به پخش مذاکرات مجلس میکند. این اقدام مخصوصا در این مقطع کار بسیار خوبی بود و ما از صدا و سیما تشکر میکنیم.
رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 3 گزینه امروز نتوانستند از مجلس رای بگیرند اما برخی وزرای دیگر که رای گرفتند مخالفان جدیتری داشتند و پیام مجلس در رای اعتماد به 3 وزیر چه میدانید، اظهار داشت: همانطور که قبلا گفتهام مجلس رویکرد مثبتی به دولت دارد و در همین راستا به 15 وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد و حتی برخی عقاید در مجلس میخواستند که تعداد بیشتری از وزرا رای اعتماد ندهند. اما مجلس بر این باور بود که پیام مثبتی برای همکاری با دولت داده شود و لذا به حداقلی از وزرا رای اعتماد ندادند.
لاریجانی ادامه داد: نکته دیگر تمرکز بر بخشهای صنعتی و اقتصادی بود که همه وزرای مربوط به آن رای اعتماد گرفتند و این درک نمایندگان از نیاز کشور را نشان میدهد که باید آنها را تحسین کرد چرا که ضرورت داشت این بخشها هرچه سریعتر سامان پیدا کند. همچنین حساسیت و دقت عمل در بخشهای فرهنگی و علمی وجود داشت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا با وجود قرائت جوابیههای افراد طی چند روز گذشته در صحن مجلس، بیانیه سپاه پاسداران در خصوص اظهارات وزیر پیشنهادی نفت در صحن مجلس قرائت نشد، اظهار داشت: فرآیند ما که در متن آییننامه داخلی مجلس نیز هست، این است که بر اساس آییننامه اگر نمایندهای نکتهای را مطرح کند که توهین و یا خلاف باشد، طرف مربوطه میتواند پاسخ دهد؛ اما در آییننامه جایی نداریم که دستگاهها و افراد بتوانند به نظر هیئت دولت در صحن مجلس پاسخ دهند البته در رسانهها میتوانند پاسخ دهند بنابراین بنای کار ما متن آییننامه مجلس است و دقیقا در آن نوشته شده اگر نمایندهای مطلبی بگوید که خلاف باشد و یا توهین به کسی باشد ما موظف هستیم که جواب را در حد دو برابر آن موضوع پخش کنیم و در غیر اینصورت ما وظیفهای نداریم.
رئیسمجلس همچنین در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان نامههایی را در صحن علنی پخش کردند که در رای بعضی وزرا مانند زنگنه تاثیرگذار بود و آیا این نامههای قابل پیگرد است، گفت: درباره نامههایی که شما میگویید، یکی از نامهها با دستور آقای باهنر بوده و بدون اجازه نبوده است اما در بقیه مواردی که مطرح کردید، فکر میکنم در حد محدودی بوده و ما میتوانیم رسیدگی کنیم و بدانیم در چه حدی بوده است اما تا آنجایی که من اطلاع دارم در حد محدودی است ولی روال مجلس این است که حتما باید اینگونه کارها با اطلاع هئیت رئیسه باشد و با اطلاع هیئت رئیسه منتشر شود و در اختیار نمایندگان قرار بگیرد.
لاریجانی افزود: بعید میدانم که این گونه نامههای تاثیری در رای به وزرا داشته باشد چرا که نمایندگان مشورت زیادی انجام میدهند و هر چیزی که در اختیارشان قرار میگیرد فورا با دیگران مشورت میکنند. لذا اینگونه نامهها نمیتواند تاثیر خیلی زیادی داشته باشد.
وی با اشاره به فضای مجلس در جلسات رای اعتماد گفت: با توجه به اینکه موضوع بحث مجلس هیئت وزیران بود و لازم بود که مشورت زیادی انجام شود نمایندگان مجبور بودند که از صندلیهای خود بلند شوند و ما هم مجبور میشدیم به آنها تذکر دهیم تا از صندلیهای خود بلند نشوند ولی محاسن این امر به اشکالات آن میچربد و این موضوع تجربهای به نظم کمک میکند. اما باید قبول کرد در قبال قواعدی که برای ملت دارد متن مذاکرات و نگاه مجلس حواشی دارد که باید آن را نیز مدنظر قرار دهیم و تا به مرور مرتفع شود.
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا امکان وجود دارد که امکان بررسی صلاحیت وزرا کوتاهتر شود، اظهار داشت: در حال حاضر بر اساس آئیننامه داخلی مجلس افراد برای مخالفت و موافقت نامنویسی میکنند و باید 2 نفر به عنوان موافق و مخالف صحبت کنند و میتوان این آیین نامه را تغییر داد چرا که وحی منزل نیست ولی باید دید که چه روشهای دیگری را میتوان اتخاذ کرد. چرا که در حادثه مهمی مانند رای اعتماد به هیئت وزیران خیلی از افراد به دنبال موافقت یا مخالفت هستند و راهی که در آییننامه پیشبینی شده بود صحبت کردن به قید قرعه بود اما باید مطالعه کنیم و ببینیم که راه حل بهتری میتوان پیدا کرد یا خیر؟
لاریجانی در پاسخ به این سوال که چرا 3 نفر از وزرای پیشنهادی تاثیرگذار توسط مجلس رد صلاحیت شدند و ارزیابی شما چیست؟ اظهار داشت: رد صلاحیت نبود بلکه رای عدم اعتماد بود. تلقی من رای شکننده مجلس به دولت نیست و رای اعتماد مجلس به 15 نفر از وزرا نشان میدهد اما حجم رایها بالا بود به طوری که بعضی از وزرا 270 رای مثبت آوردند و لذا حجم میزان رای بالا بود و نشان میدهد همت مجلس همکاری با دولت است. ضمن اینکه همه وزرای فرهنگی نیز تغییری نکردند و وزیر ارشاد یک وزیر اثرگذار فرهنگی است رای اعتماد گرفت و رایشان نسبتا بالا بود. وزیر بهداشت نیز که وظیفه مهم دانشگاهی دارد رای اعتماد بسیار بالایی گرفت. فکر میکنم در کل حساسیت مجلس برای موضوع بخشهای فرهنگی و علمی نشان میدهد که تراز قوی را مورد توجه دارند و بعید میدانم که مسائل جناحی در این تصمیمها نقش زیادی داشته باشد و لذا تلاشها بیشتر برای ارتقا کار است.
وی در پاسخ به این سوال که چه میزان تفاوت میان دولت احمدینژاد و روحانی وجود دارد و رویکرد مجلس نسبت به دولت جدید چه خواهد بود، تصریح کرد: من تعامل آقای روحانی با مجلس را مثبت میبینم چرا که آقای روحانی توجه خوب و قانونمند دارد که این امر پسندیده است و به آن تاکید داشته است. در جلسات با مجلس نیز این تعامل را به فال نیک گرفتند چرا که انضباط و توسعه پایدار در کشور قانونمند حرکت کردن است و این یک رکن قابل توجه است .
رئیس مجلس تاکید کرد: برخی از منازعاتی که در گذشته به دلیل عدم اجرای قانون وجود داشت نیز انشاءالله مرتفع خواهد شد. همچنین سابقه آقای روحانی در مجلس و شورای عالی امنیت ملی نشان میدهند که مسائل عالی کشور را خوب مییابد و میداند که باید با تعامل سازمند با قوای دیگر مسائل حل شود و این موضوع مخصوصا در شرایط فعلی کار بسیار درست و پسندیدهای است و امیدواریم این مسیر همانطور که حدس میزنیم پیش برود.
*تسنیم