به گزارش وبلاگستان مشرق، مهدی ابراهیمی در وبلاگ دفترچه خاطرات نوشت: مسجد نقش محوری در تحولات فرهنگی و اجتماعی هر محله ایفا میکند؛ این نقش آفرینی از گذشتههای دور در روستاها وشهرهای ایران وجود داشته و مردم همواره مسجد را به عنوان مکانی برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی حال و احوال مردم محله میدانسته و میدانند.
حتی در دوران اخیر مساجد محلی برای ارتباط مردم و مسئولان هم محسوب میشود و همچنین پایگاهی برای مسائل اجتماعی و رونق بهداشت، حل مشکلات اقتصادی، کمک به نیازمندان، برگزاری مناسک و مراسم دینی و ملی و به تعبیر دیگری پاتوق اهل محل به شمار میرود.
خواندهایم و خواندهاید که مسجد تنها پایگاه مذهبی نیست؛ در فرهنگ اسلام مسجد خانه خدا و در فرهنگ انقلاب اسلامی ایران مسجد سنگر هستند که باید سنگرها را پر کرد و بیشترین توصیه نیز به قشر روشنفکر و دانشگاهی شده است.
مسجد امروز نقشهای جدیدی در جامعه اسلامی ایفا میکند، مسجد کانون معنویت، محله و مکانی برای سعادتمندی مردم است؛ خداوند پاداشهای وصف نشدنی برای آبادگران مسجد در نظر گرفته است.
اگر انتظار از مسجد در تفکر دینی، ایجاد یک مرکز تأثیرگذار است، بنابراین آبادانی مسجد به احتمال نباید محدود به بنا و ساختمان باشد که البته امروز بسیاری از بزرگان دینی مردم را از ساخت مساجد تجملاتی و تشریفاتی نهی میکنند؛ آنچه امروز اهمیت بیشتری دارد مسئولیت اجتماعی مسجد و نقش آفرینی فرهنگی است.
یکی از وجوه کار فرهنگی برای مسجد، رسانه سازی و رسانهداری است؛ داشتن یک رسانه تجربی برای مسجد مانند وبلاگ و نشریه تجربی که هزینههای تولید آن کم است میتواند اثرات قابل توجهی در ارتقاء جایگاه اجتماعی مسجد محله داشته باشد.
رسانه میتواند نقش مهمی در ارتقا اعتماد بیشتر مردم به مسجد داشته باشد؛ اگر نشریه تجربی مسجد تریبونی برای بیان خواستهها و مطالبات مردم محله باشد این اعتماد به همان میزان افزایش مییابد؛ همچنین باعث صمیمت بیشتر بین نمازگزاران مسجد میشود و از این طریق میتوان رفاقتها و فاصلههای ذهنی بین آنان را از بین برد.
رسانه میتواند در شناساندن فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مسجد به مردم نقش بسیار ارزندهای ایفا کند؛ همچنین برای تولید رسانه باید گروهی دور هم جمع شوند؛ ایجاد همین گروه یک سرمایه اجتماعی برای مسجد محسوب شده و استعدادهای فرهنگی مسجدیان کشف خواهد شد.
سالهای گذشته اکثر مساجد مشهد از نعمت یک نشریه تجربی بهرهمند بودند ولی اخیراً این نشریات کم رونق شدهاند؛ به نظر میرسد تولید رسانههای تجربی با حمایت سازمانها و نهادهای فرهنگی میتواند به رونق بخش فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و همچنین ترمیم ارتباط هدفمند و هوشمندانه بین مردم و مسجد کمک شایان توجهی ارائه کند.