به گزارش مشرق به نقل از روزنامه ایران، اتفاق ديگري كه در بازار خودرو افتاد داغ شدن بازار غيررسمي آن است.
زماني كه خودرو سازان به دليل مشكلات تأمين قطعه از انجام تعهدات خود عقب ماندند و عرضه خودرو در برخي از مقاطع به نصف ميانگين گذشته رسيد،بازار خودرو به دست عرضهكنندگان در حاشيه افتاد.
بدين ترتيب خريداران خودرو براي خريد بايستي به سراغ نمايشگاهها و دلالان ميرفتند. اين عوامل در سالهاي اخير دست به دست هم داد تا بيش از گذشته بازار خودروهاي دست دوم و كاركرده داغ شود. براين اساس مشتريان بايد با پولي كه در گذشته توانايي خريد يك خودروي نو را داشتند اكنون به يك خودروي دست دوم بسنده كنند.
فعالان بازار خودرو در اين باره اعتقاد دارند از زماني كه قيمت خودرو افزايش شديدي را تجربه كرده است خريد و فروش خودروهاي دست دوم نيز رونق گرفته است بهطوري كه در حال حاضر مراكز تعويض پلاك درسطح شهر تهران روزانه پذيراي تعداد زيادي از خريداران و فروشندگان خودرو هستند.
نكته جالب توجهي كه در بازار خودروي ايران وجود دارد اين است كه اين بازار برخلاف اصول علم اقتصاد حركت ميكند.بنابراين در حالي كه قيمت خودرو بايستي بر اساس ميزان كاركرد آن كاهش يابد ولي در بازار كشور ما اين رويه برعكس است. بهطوري كه به موازات كاركرد خودرو بر قيمت آن نيز افزوده ميشود.هماكنون خودروهايي با بيش از 10 سال كاركرد و تقريباً فرسوده با قيمتي بيش از نرخ خريد خودرو به فروش ميرسد.
معطلي در دفاتر اسناد رسمي
از اواخر شهريور ماه سالجاري سامانه ثبت آني در تمام دفاتر اسناد رسمي كليد خورد تا اين دفاتر تنظيم اسناد رسمي را از طريق يك سيستم آنلاين انجام دهند.
اما واقعيت اين است از زماني كه اين سيستم عملياتي شده است تعداد معدودي از دفاتر موفق به تنظيم سند شدهاند.از آنجا كه هنوز بستر مناسبي براي اين سامانه وجود ندارد سيستم دفاتر اسناد رسمي در طول روز تنها يك تا دو ساعت فعال است.
اين در حالي است كه مراجعان براي دريافت سند خود بايد ساعتها منتظر باقي بمانند تا شايد در خارج از ساعات اداري و با كاهش مراجعه موفق به ثبت سند شوند.اين اتفاق علاوه بر سردرگمي دفاتر اسناد رسمي، نارضايتي مراجعهكنندگان را نيز در پي داشته است.بر اين اساس كسي كه بخواهد يك خودرو بخرد يا بفروشد بعد از ساعتها معطلي در مراكز تعويض پلاك بايستي چندين ساعت نيز در دفاتر اسناد رسمي وقت بگذراند.
تهیه طرح جامع فولاد در مجلس
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: كشور ما فاقد يك استراتژي توسعه معدني و توسعه صنعت فولاد است در حالي كه حركت ما در اين عرصه بايد استراتژيك و راهبردي باشد.
حميدرضا فولادگر در حاشيه بازديد از خط توليد کارخانه ذوبآهن اصفهان گفت: اگر از استراتژي برخوردار باشيم ميتوانيم طرح جامع فولاد تدوين كنيم تا در خصوص ميزان اكتشاف، استخراج و فرآوري سنگ آهن امكان برنامهريزي حاصل شود. وي تصريح كرد: تلاش ما در كميسيون صنايع و معادن و كميته معدن و صنايع معدني اين است كه همچون مجلس هشتم، يك گزارش كارشناسي درخصوص صنعت فولاد ارائه بدهيم تا كار نظارتي را از مجلس آغاز كنيم.
وي افزود: ذوبآهن يكي از بارزترين كانونهاي توليدات ملي ماست لذا تلاش ميكنيم با برگزاري جلساتي اين صنعت مهم را پشتيباني كنيم. فولادگر درخصوص چشمانداز ذوبآهن گفت: در شرايط تحريم هم، با توجه به اينكه صنعت فولاد ما عمدتاً متكي به داخل است، با چالش مهمي مواجه نيستيم و حتي با رهبري و هدايت صحيح ميتوان اين تحريمها را به فرصت براي توليد ملي بدل كرد.
معمولاً متقاضيان خريد خودرو ترجيح ميدهند خودروي صفر كيلومتر آن هم از خودروساز خريداري كنند. ولي توقف يا كاهش شديد عرضه خودرو در كنار رشد نرخ ارز آنچنان قيمت خودروهاي داخلي را بالا برد كه تنها دست برخي از افراد به آن ميرسد.بر اين اساس خودروي پرايد به عنوان يكي از خودروهاي شاخص بازار كه با قيمتي در حدود 7 تا 8 ميليون تومان به فروش ميرسيد به يكباره به قيمت بيسابقه 17ميليون تومان رسيد.