وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال 800 انسان در تصادفات کمتر کشته شدند که این آمار کاهش 7 درصدی تلفات را نشان می دهد. بیشترین کاهش را استان های کرمان، خوزستان، اصفهان، آذربایجان غربی و گلستان به خود اختصاص دادند و استان های کردستان، فارس، خراسان جنوبی کهگیلویه و البرز بیشترین افزایش تلفات را داشتند.
مومنی با بیان اینکه دو هزار و 979 مورد نقص موثر دستگاه ها در تصادفات به پلیس اعلام شد افزود: شهرداری ها، وزارت راه و شهرسازی و ادارات آب و فاضلاب بیشترین تقصیر را در میان ادارات برای تصادفات به خود اختصاص داده اند.
20 هزار راننده در آستانه ضبط گواهینامه
به گفته رئیس پلیس راهور در نیمه نسخت امسال 6 هزار راننده که نمره منفی آنها به 30 رسید گواهینامه شان ضبط شد و 20 هزار راننده نیز در آستانه رسیدن به 30نمره منفی هستند و اگر یک تخلف حادثه ساز مرتکب شوند گواهینامه این افراد ضبط می شود اما اگر این رانندگان شش ماه تخلف حادثه ساز انجام ندهند تمامی نمرات منفی آنها پاک خواهد شد.
اسکورت هیات های مذهبی توسط پلیس راهور
مومنی با اشاره به طرحهای پلیس برای ایام عزاداری امام حسین(ع) تاکید کرد: با تمام هیات ها و دسته جات هماهنگی لازم انجام شده و یک نماینده برای ارتباط با پلیس مشخص شده است. این نماینده زمان، مکان و مسیر تردد هیات را به پلیس راهور اعلام می کند و ما نیز این هیات ها را همراهی می کنیم. در مورد محدودیت ها نیز ممکن است در برخی معابر با توجه به برخی برنامه ها محدودیت هایی اعمال شود که این محدودیت ها توسط پلیس راهور استان ها اعلام خواهد شد.
افزایش سن خودروهای حمل و نقل عمومی
مومنی با انتقاد از افزایش سن خودروها به ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: در قانون برنامه چهارم توسعه مصوب شده تمامی خودروهای فرسوده از رده خارج شوند و در حالی که این موضوع محقق نشد بلکه با کاهش 80 درصدی خروج خودروهای فرسوده روبرو هستیم. عمر خودروها به ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش چشمگیری یافته است و متاسفانه قطعات ناایمن مانند لاستیک ها که وارد کشور می شود در تشدید تصادفات موثر است اگر روند خروج خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به همین صورت ادامه یابد شاهد افزایش تصادفات خواهیم بود. البته به دستگاه های مسئول می گوییم باید نظارت کافی را در ورود قطعات و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشند
هشدار در مورد افزایش تصادفات در روزهای بارانی
رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه همزمان با بارش باران تصادفات نیز افزایش می یابد افزود: به ناوگان حمل و نقل عمومی هشدارهای لازم را داده ایم که در روزهای بارانی دقت بیشتری داشته باشند چرا که هر تصادفی از سوی ناوگان حمل و نقل عمومی که منجر به فوت یا جرح شود و راننده در آن تصادف مقصر شناخته شود دفترچه رانندگی اش را باطل می کنیم و با شرکت مقصر نیز برخورد می شود.
عده ای عمق فاجعه تهران- قم را درک نمی کنند/ فشار می آورند عامل انسانی را مقصر تصادفات اعلام کنیم.
مومنی با اشاره به این که وقت آن رسیده است که تحول اساسی در حوزه صنایع رخ دهد گفت: عده ای می خواهند در تصادفات رخ داده پلیس عامل انسانی را مقصر جلوه دهد البته گذشت آن زمانی که هر تصادفی رخ می داد عامل انسانی مقصر معرفی می شد پلیس هر کجا که پای جان انسانی وسط باشد جدیت لازم را دارد.
وی با اشاره به حادثه اتوبان تهران- قم ادامه داد: عده یای مسئولان گفتند چرا این موضوع را رسانه ای کردید که در پاسخ به آنها می گوییم شاید این عده کشته شدن 44 انسان زنده در آتش را درک نکنند و به آنها می گویم اگر این تصادف در سوئد اتفاق افتاده بود آیا رسانه های آنجا به این موضوع نمی پرداختند؟ پلیس این گونه حوادث را به اطلاع مسئولان و رسانه ها می رساند.
انتقاد رئیس پلیس راهور از وزیر صنایع
رئیس پلیس راهور افزود: از وزارت صنایع می خواهم که همان گونه که به افزایش قیمت خودروها فکر می کند به فکر ایمنی خودروها باشد و نگذارد خودروها با استاندارد 40 سال قبل در کشور تولید شوند.
طرح پلیس راهور برای کاهش 40 درصدی تصادفات
مومنی از طرح پلیس راهور برای کاهش 40 درصدی تصادفات تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: پلیس راهور طرحی را آماده کرده است که به زودی به دولت ارایه می کنیم و با اجرای آن تصادفات و سوانح 30 تا 40 درصد کاهش می یابد. این طرح منابع و امکانات زیادی نمی خواهد و با همکاری و هم افزایی می توان تا پایان برنامه به هدف دست یافت. یکی از موضوعات مطرح شده در این طرح تحت پوشش گرفتن 20 هزار کیلومتر از راه های اصلی به صورت یکپارچه و هوشمند است البته باید بگویم هزینه این طرح در اعتبارات مصوب گنجانده می شود و نیازی به هزینه کرد جدید نیست.
گزارش پلیس در مورد حادثه اتوبان قم با گزارش وزارت راه تفاوت دارد
رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه در گزارش پلیس به برخی نکات جدید اشاره شده است گفت: علت اصلی این حادثه ترکیدگی لاستیک است اما نباید عوامل دیگر را فراموش کنیم، پلیس تمامی موارد لازم را در گزارش نهایی اعلام کرده است و پرونده همچنان در دادگاه مفتوح است ضمن اینکه نقش تمامی افراد و دستگاه های موثری در وقوع تصادف و تشدید حادثه در پرونده ذکر شده است. ضمن اینکه پلیس گزارشی از این حادثه را به مجلس داده است.
وی ادامه داد: درست است که بر اساس گزارش اصلی که وزارت راه اعلام کرده است علت اصلی حادثه ترکیدگی لاستیک اعلام شده است اما ضعف بدنه و سیستم برق رسانی باعث تشدید حادثه شده که ما به این موضوع در گزارش مان اشاره کرده ایم. پرونده تصادف این اتوبوس ها در همدان و خوزستان نیز همچنان در دادگاه مفتوح است.
خبرنگاری از مومنی پرسید آیا پلیس وظیفه ای در خصوص نظارت بر قطعات وارد شده خودرو دارد؟ که وی در پاسخ اظهار داشت: وظایف هر دستگاهی مشخص است و امکان اینکه پلیس در مورد تمام قطعات وارد شده نظر بدهد وجود ندارد و ممکن است برخی قطعات نیز به صورت غیررسمی وارد شوند.
بهمن آخرین مهلت عقاب افشان برای رفع ایرادات اسکانیا
رئیس پلیس راهور با اعلام این که شرکت عقاب افشان تا بهمن ماه مهلت دارد ایرادات اتوبوس های اسکانیا را رفع کند تاکید کرد: اگر این ایرادات در مهلت داده شده رفع نشود شماره گذاری این خودرو متوقف می شود. ایرادات موجود را از جمله بدنه اتوبوس، سیستم برق رسانی و نزدیکی باتری به باک را به خودروساز اعلام کرده ایم. در مرحله اول این خودروساز باید در تولیدات خود این معایب را رفع کند، در مرحله دوم همانند هوو طی فراخوانی برای اتوبوس های در حال تردد معایب آنها را رفع کند.
به گفته وی شرکت های تعاونی موظفند از مبدا اتوبوس را از نظر فنی کنترل کنند و به همین دلیل مسئول فنی در هر تعاونی مشغول به فعالیت است. اینکه بگوییم پلیس براید تمامی خودروها را در جاده ها کنترل کند نمی شود اما به صورت رندوم برخی خودروها به ویژه خودروهای حمل و نقل عمومی از نظر ایمنی کنترل می شوند.
دولت پلیس را ملزم به افزایش جریمه ها کرده است
وی با بیان این که افزایش مبلغ جریمه های رانندگی طرح پلیس راهور نیست افزود: دولت پلیس را ملزم کرده است که هر سه سال یکبار با توجه به نرخ تورم در میزان جریمه ها بازنگری کند و از ابتدای سال آینده این اتفاق رخ می دهد.
برخی خودروها 20 لیتر در هر 100 کیلومتر می سوزانند
مومنی با انتقاد از اینکه هنوز پس از 8 سال استاندارد خودروهای کشور همچنان یورو 2 است تاکید کرد: سال 84 خودروها ملزم به کسب استاندارد یورو 2 بودند اما اکنون بعد از 8 سال همچنان این خودروها دارای استاندارد یورو 2 هستند. امروز برخی وانت هایی در سطح کشور تردد دارند در هر 100کیلومتر پیمایش 20 لیتر بنزین مصرف می کنند.
وی با اعلام اینکه پلیس با خودروهای دودزا و آلوده برخورد می کند تاکید کرد: یکی از اقداماتی که در جهت کاهش آلودگی انجام شد نصب دوباره کنیستر و کاتالیست بر روی خودروها بود اما هنوز یک میلیون خودرو بدون کنیستر و کاتالیست در حال تردد هستند که آلایندگی این خودروها 40 برابر خودروهای عادی است، پلیس مسئولیت دارد جلوی ترد د خودروهای آلاینده را بگیرد و به همین دلیل با خودروهای دودزا و آلوده برخورد می کنیم.
حذف بدون دلیل نماینده پلیس راهور از مراکز معاینه فنی
رئیس پلیس راهور در پاسخ به سوالی در خصوص این که برخی از مراکز معاینه فنی بدون ضابطه برگه های معاینه فنی را صادر می کنند تاکید کرد: تا سال 88 نماینده پلیس در مراکز معاینه فنی حاضر بود اما نمی دانیم به چه دلیلی این نماینده حذف شد و ما اصرار داریم هرجا مسئولیتی از دوش ما برداشته شد آن را دنبال کنیم. معاینه فنی سه بعد دارد که بعد اصلی آن در تولید و توجه به ایمنی و عدم آلایندگی است، بعد دوم نیز مراکز معاینه فنی بوده که متاسفانه اخباری داریم که در برخی شهرها خیلی راحت برگه های معاینه فنی صادر می شود البته نباید در بعد سوم که مصرف کنندگان هستند غافل شویم و این افراد هم باید خودروها را در زمان مقرر به مراکز معاینه فنی ببرند.
پیشنهاد پلیس و دولت برای کاهش زمان معاینه فنی خودروها
رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه دولت و پلیس راهور پیشنهاد جدیدی را به مجلس ارایه کرده اند که بر اساس آن زمان معاینه فنی بار دیگر از 5 سال به 2 سال برسد افزود: پیشنهادها داده شده است و پیگیری لازم را انجام می دهیم البته این که زمان معاینه فنی از 5 سال به 2 سال برسد بخش کوچکی از حل مشکل آلودگی است. 500 هزار نیسان امروز 20 لیتر در هر 100کیلومتر مصرف می کند و اگر این خودروها هم معاینه فنی بگیرند چیزی از اصل مصرف خودرو کم نمی شود.
اجرای طرح زوج و فرد در جاده چالوس
خبرنگاری از سردار مومنی در خصوص ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز پرسید که وی در پاسخ گفت: 10 میلیون جمعیت در شمال البرز و بیش از این جمعیت در جنوب البرز زندگی می کنند که برای رفت و آمد یک مسیر رفت و برگشت جدا نداریم. در اوج ترددها در جاده چالوس تردد خود اهالی شمال کشور نیز با اختلال روبرو می شود. درخواستی را به دولت ارسال کردیم تا طرح های نیمه تمام در جاده هراز، فیروزکوه و آزادراه قزوین- رشت را به پایان برسانند.
وی تاکید کرد: اگر ترافیک به همین صورت ادامه یابد ناگزیریم در پایان هفته محدودیت های سخت و تلخ از جمله یک طرفه کردن جاده را اعمال کنیم. امیدواریم دولت با پیگیری لازم حق اولیه 20میلیون ایرانی را که راه ایمن و دو طرفه است به آنها بدهد.
مومنی از بررسی چند گزینه برای کاهش ترافیک در جاده های شمالی خبر داد و تاکید کردشک اولویت اول ما اجرای طرح زوج و فرد است اگرچه این موضوع موجب فرسایش نیروهای پلیس هم می شود. تا قبل از پایان سال به صورت پایلوت گزینه های مطرح از جمله طرح زوج و فرد را در جاده چالوس اجرا می کنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد ورود خودروهای وارداتی گفت: میزان این خودروها در 7 ماهه نخست امسال با مشابه سال قبل تفاوتی و امسال 27 هزار خودروی وارداتی توسط پلیس شماره گذاری شده است.
رئیس پلیس راهور در پایان با اعلام اجرای طرح تجمیع گواهینامه ها اظهار داشت: طرح تجمیع در حال اجرا است و برای گواهینامه های جدیدالصدور این موضوع اجرایی شده و ما دیگر فراخوانی برای سایر گواهینامه ها انجام نداده ایم و هر هموطن در زمانی که نوبتش شود گواهینامه اش تجمیع می شود.