به گزارش مشرق، ارتقای استاندارد تولید خودرو در ایران، در ۸ سال گذشته با چالش هایی مواجه بوده است؛ چندباری هیات وزیران خودروسازان را موظف کرده بود که تا استاندارد یورو ۴ را رعایت کنند. اما با فشار خودروسازان، اجرای این مصوبات در همان هیات دولت، با تبصره ای، به شش یا یک سال بعد موکول می شد. این اتفاق چندباری تکرار شد و خودروسازان عملا از زیر بار یورو ۴ فرار کردند.
اکنون اما هیات دولت نیروی انتظامی را موظف کرده که با مجوز همزمان سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست خودروها را شماره گذاری کند؛ یعنی مجوز کیفیت و آلایندگی.
پایگاه اطلاع رسانی دولت دراین باره نوشت: هیئت وزیران با اصلاح تبصره (2) ماده (3) آیین نامه اجرایی قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی موضوع تصویب نامه شماره 204961/ت45123ه مورخ 15/09/1389 نیروی انتظامی را موظف کرد تا پس از اخذ تائیدیه سازمانهای ملی استاندارد و حفاظت محیط زیست به ترتیب در مورد کیفیت و آلایندگی نسبت به شماره گذاری خودرو اقدام کند.
بر این اساس هیئت دولت بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد تبصره (1) ماده (4) قانون ارتقا کیفی تولید خوردو و سایر تولیدات صنعتی مصوب 1389 تصویب کرد تا متن زیر جایگزین تبصره (2) ماده (3) آیین نامه اجرایی قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی شود:
تبصره 2-نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از اخذ تاییدیه سازمانهای ملی استاندارد ایران و حفاظت محیط زیست به ترتیب در مورد کیفیت و آلایندگی نسبت به شماره گذاری خودرو اقدام کند.
قبل از این شماره گذاری خودرو توسط نیروی انتظامی تنها با تاییدیه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی امکان پذیر بود.
این مصوبه در تاریخ 08/11/1392 از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.
منبع: خبرآنلاین
دولت، نیروی انتظامی را موظف کرد تا برای شماره گذاری خودرو علاوه بر مجوز سازمان ملی استاندارد، تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست را نیز اخذ کند.