به گزارش گروه اجتماعی مشرق، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه «ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی که به جای نمره استفاده میشود و باعث از بین رفتن رقابت بین دانشآموزان میشود»، اظهار داشت: ارزشیابی توصیفی در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است؛ مثلاً در برخی کشورها سه سال اول ابتدایی را توصیفی اعلام کردند و از سال چهارم به همان سبک قدیم دنبال میشود.
وی افزود: به عنوان نمونه بعضی کشورها گفتند سه سال اول ابتدایی توصیفی هم نباشد که به آن ارتقای اتوماتیک گفته میشود؛ یعنی تمام دانشآموزان اول ابتدایی به دوم میروند و تمام دوم ابتداییها به سوم میروند و در سال چهارم امتحان میگیرند؛ بعضی کشورها یکسال در میان امتحان میگیرند و اولها به دوم میروند و بعد امتحان میگیرند و اگر ضعیف باشند همانجا میمانند و اگر قوی باشند به کلاس سوم میرود و باز کلاس سوم به چهارم امتحان نیست.
فانی با اشاره به مشکلاتی که سیستم نمرهدهی قبلی ایجاد کرده بود، خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات عمده آن، این بود که بچهها تلاش میکردند بیست بگیرند و اگر دانشآموزی 19 میگرفت مادر و پدر او در خانه تحقیرش میکردند، ولی این ارزشیابی توصیفی این موضوع را تسکین داده است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در خیلی از کشورها در دوره ابتدایی امتحانات نیست و مردودی ندارند، زیرا اگر مردود باشند آن دانشآموزان ناامید از ادامه تحصیل میشود و ترک تحصیل میکنند؛ ترک تحصیل عوارض سوء اجتماعی دارد و فرزندان خیابانی را به همراه دارد.
وی ادامه داد: ترک تحصیل باعث گرایش همان بچهای که سر خیابان ایستاده و ماشین پاک میکند، میشود یعنی دو سه سال درس خوانده و بعد ترک تحصیل کرده است؛ اینها همه مسائلی است که وقتی در کنار هم میگذاریم تصمیمگیری سخت میشود؛ از یک زاویهای نگاه میکنند و میگویند این ارزشیابی توصیفی چیست، اما اگر آن عوارض و حاشیهها را مطالعه کنیم آن وقت احساس میکنیم خیلی ساده نمیشود تصمیمگیری کرد.
فانی با بیان اینکه اکنون وقتش است که وارد بحثهای آییننامهها شویم و امیدوارم بتوانیم تا آخر سال 93 این بحثها را جمع کنیم، تصریح کرد: به هر حال ارزشیابی توصیفی مزایا و معایبی دارد و آن سبک قدیمی هم یک سری معایب و مزایا دارد و باید به نقطه بهینه برسیم.
وی افزود: حالا نقطه بهینه کجاست شاید این باشد که در ابتدایی سه سال اول توصیفی باشد و از سال چهارم به بعد سبک قدیم باشد و شاید تا چهارم توصیفی باشد و بعد از آن سبک قدیمی باشد؛ اینها واقعاً نیاز به مطالعه و بررسی همه جانبه دارد و من خیلی خوشحال میشوم که جلسهای باشد که بحثهای کارشناسی انجام دهیم؛ من در تمام حوزهها کار کردهام و نظراتی دارم اما نظراتم را به کارشناسان تحمیل نمیکنم و با آنها بحث میکنیم تا به نقطه بهینه برسیم.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
وی افزود: به عنوان نمونه بعضی کشورها گفتند سه سال اول ابتدایی توصیفی هم نباشد که به آن ارتقای اتوماتیک گفته میشود؛ یعنی تمام دانشآموزان اول ابتدایی به دوم میروند و تمام دوم ابتداییها به سوم میروند و در سال چهارم امتحان میگیرند؛ بعضی کشورها یکسال در میان امتحان میگیرند و اولها به دوم میروند و بعد امتحان میگیرند و اگر ضعیف باشند همانجا میمانند و اگر قوی باشند به کلاس سوم میرود و باز کلاس سوم به چهارم امتحان نیست.
فانی با اشاره به مشکلاتی که سیستم نمرهدهی قبلی ایجاد کرده بود، خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات عمده آن، این بود که بچهها تلاش میکردند بیست بگیرند و اگر دانشآموزی 19 میگرفت مادر و پدر او در خانه تحقیرش میکردند، ولی این ارزشیابی توصیفی این موضوع را تسکین داده است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در خیلی از کشورها در دوره ابتدایی امتحانات نیست و مردودی ندارند، زیرا اگر مردود باشند آن دانشآموزان ناامید از ادامه تحصیل میشود و ترک تحصیل میکنند؛ ترک تحصیل عوارض سوء اجتماعی دارد و فرزندان خیابانی را به همراه دارد.
وی ادامه داد: ترک تحصیل باعث گرایش همان بچهای که سر خیابان ایستاده و ماشین پاک میکند، میشود یعنی دو سه سال درس خوانده و بعد ترک تحصیل کرده است؛ اینها همه مسائلی است که وقتی در کنار هم میگذاریم تصمیمگیری سخت میشود؛ از یک زاویهای نگاه میکنند و میگویند این ارزشیابی توصیفی چیست، اما اگر آن عوارض و حاشیهها را مطالعه کنیم آن وقت احساس میکنیم خیلی ساده نمیشود تصمیمگیری کرد.
فانی با بیان اینکه اکنون وقتش است که وارد بحثهای آییننامهها شویم و امیدوارم بتوانیم تا آخر سال 93 این بحثها را جمع کنیم، تصریح کرد: به هر حال ارزشیابی توصیفی مزایا و معایبی دارد و آن سبک قدیمی هم یک سری معایب و مزایا دارد و باید به نقطه بهینه برسیم.
وی افزود: حالا نقطه بهینه کجاست شاید این باشد که در ابتدایی سه سال اول توصیفی باشد و از سال چهارم به بعد سبک قدیم باشد و شاید تا چهارم توصیفی باشد و بعد از آن سبک قدیمی باشد؛ اینها واقعاً نیاز به مطالعه و بررسی همه جانبه دارد و من خیلی خوشحال میشوم که جلسهای باشد که بحثهای کارشناسی انجام دهیم؛ من در تمام حوزهها کار کردهام و نظراتی دارم اما نظراتم را به کارشناسان تحمیل نمیکنم و با آنها بحث میکنیم تا به نقطه بهینه برسیم.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.