به گزارش مشرق به نقل از تريبون مستضعفين، چهاردهمين شماره ماهنامه «مهر نو» منتشر شد. در اين شماره ميخوانيم:
هيهات که مردم گرسنه بخوابند
يابن حنيف! به من خبر دادهاند مجلسي رفتهاي که سفرهاي رنگين برايت گستردهاند… باور نکردم مهمماني مردماني را بپذيري که نيازمندان را به جفا ميرانند و بينيازان را به دعوت ميخوانند… سزاوار نيست چرندگان فراوان بخورند و روانه آغل شوند و راحت بخوابند و علي نيز از توشهاش بخورد و استراحت کند… چشم علي روشن! که پس از سالها چهارپايان را الگوي حياتش قرار دهد
درآمد بدون کار باطل است /گفتوگو با دکتر حسن سبحاني
دانشکدههاي اقتصاد سال هاست در سرزمين ما فعالند، اما وجه اجتماعي و خانوادگي اقتصاد هنوز از الگوي ذوقي تبعيت ميکند، اگر کسي توانست در آمد بيشتري کسب کند راحتتر زندگي ميکند و کسي فکر نميکند چطور ميشود با با سطح درآمد متوسط زندگي بهتري را سروسامان داد. در الگوي کلان هم اگر چه سود بانکها از سالهاي قبل کمتر شده، اما همچنان فاصله معنا داري با الگوي اقتصاد اسلامي وجود دارد. دکتر حسن سبحاني از ضعف اين حوزه در دانشگاه سخن ميگويد و در باره اينکه چند دوره در مکانيزم تصويب برنامههاي توسعه سالهاي بعد از جنگ، چطور عدهاي به حرف کسي گوش ندادند و کار خودشان را کردند. اعتراض چند نماينده مجلس هم در آن روزها به جايي نرسيد.
ارايه ترجمهاي روانتر از صفحههاي را يج مطبوعات در حوزه اقتصاد به ويژه با گرايش به حوزه اجتماعي، غرض از دوساعت گفتوگو با اين استاد اقتصاد دانشگاه تهران است.
کار را با روزي يک تومان شروع کردم/دکتر حسن سبحاني
پدر من کارگر شهرداري بود و وضع مالياش خوب نبود… از سال ششم دبستان کار ميکردم. حتي يکي دو-سال اول هم کارگري ميکردم… سال ???? در آمد روزي يک تومان را هم تجربه کردهام… بعدها چون در سم خوب بود از سال اول دبيرستان به بعد تدريس خصوصي ميکردم…
سنگ بناي اختلاف طبقه هارا قجرها گذاشتند/شاپور رواساني
وقتي تماسهاي اقتصادي ايران با بازارهاي جهاني شروع شد، تماسهاي فرهنگي هم به دنبال آن آمد. اين تماس فرهنگي را اشراف ايجاد کردند که در زمان صفويه رفت و آمدشان به خارج شروع شد. بنابراين از قرن نوزدهم نه فقط سرمايه خارجي بلکه فرهنگ غرب هم در ايران نفوذ کرد… چون هنوز هم روشنفکران ايران به طور عمده تحت تاثير فرهنگ غرب هستند، در تعريفهايي که از مفاهيم اجتماعي ارايه ميکنند، فرهنگ و سياست را در نظر ميگيرند و به اقتصاد توجه نميکنند.
فرهنگ اعتراض و نقد انقلابي/نادر طالبزاده
هرکس، هر جا هست، بايد اتاق فکر بزند و حرکت کند. در جهان مقابله اصلي قدرتها با ايران است. ما بايد خيلي کارها را انجام ميداديم که نداديم و بايد سريع در قالب مجلهها سايتها و… اقدام کنيم که البته حرکت بايد عملياتيتر باشد… بايد براي شبکههاي فارسي زبان که هر روز اضافه ميشود، کاري کنيم. يکي از کارهاي دشمن پراکنده کردن و سرگرم کردن نيروهاي انقلاب است، دشمن دنبال نااميد کردن و آوردن فشار اقتصادي و گرفتن دغدغه از مردم است و اين سکوت خوب نيست.
جاي زخم تاريخ/نعمت الله سعيدي
يارو اوغات فراغت دارد، ميرود جدول حل ميکند. فيلم ترسناک تماشا ميکند. خيلي که خوش فکر باشد، ميرود کوهنوردي که بيخود و بيجهت از يک کوه برود بالا و بيايد پايين… اينها يعني چه؟… خانه و زندگي مثل دسته گل، روي مبل لم داده، تلويزيون برايش قصههاي مصور تعريف ميکند. اگر يک سال قحطي بيايد گوشت و پياز داغ آماده و… داخل فريزر و آن وقت… دم به ساعت کنترل صاب مرده تلويزيون را پرتاب ميکند اين طرف و آن طرف که مرده شور زندگي را ببرد! حوصلهام سر رفت.
الگوي غربي وحي منزل نيست/ همايش الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت در دانشگاه علامه
اگر الگويي طراحي کنيم که همخواني بيشتري با ارزشهاي ما داشته باشد و به ما اين توان را بدهد که اقتصاد خودر را بهتر هدايت کنيم اين عين علم است. آزاد انديشي علمي اين است که خودمان را زنداني تئوريهاي علمي نکنيم
سينماي ايران يک دروغ بزرگ است/روايتهاي از اختتاميه جشنواره مردمي فيلم عمار
در حوزه سينماي ايران شاهد دو دروغ بزرگ هستيم يکي سينما و ديگري ايران هرسال ??? فيلم عمدتا با بودجه دولتي ساخته ميشود که داستان ?? در صد آنها در محدودهي ولي عصر تا تجريش ساخته ميشود و اسم خود را «ايران» ميگذارد.
پاي بيعت/ داستان کوتاه
حجاج پوز خندي زد و دستي به موهاي زنک کشيد: «خوب است پسر عمر! خيلي خوب است. پيشوايت را خوب شناختهاي! اما اگر دقت کني ميبيني که دست پيشوايت کمي بند است! بيعت کردن دست و پا ندارد که! بيا و با اين پاي ما بيعت کن! بيا عزيز جان
شعر اجتماعي حاصل گوشه نشيني نيست/ گفتوگو با محمد کاظم کاظمي
شعر منتقد بايد سازند هباشد نه تخريب کننده. بايد ديد شاعر با اصول ترکيب شده يا با بعضي از ناهماهنگيها و ناسازگاريها که در جامعه ديده ميشود. متاسفانه بعضي از شاعران نابه سامانيها را ميبينند و همه چيز را به اصول ربط ميدهند… شاملو به عنوان شاعر لائيک و ضد مذهب از همان اول هويت خودش را در جريان مقابل انقلاب ميديد و به همين اعتبار در محافل روشنفکري جهان بيرون مطرح شدبراي اين فرد حفظ اين موضوع مهمتر است، حتي اگر عواطف انسانياش در جرياني مثل جنگ تحريک شود.
کارگري در معدن کلمه ها/ به بهانه تولد آنتوان پاولوويچ چخوف، نويسنده داستانهاي اجتماعي
آنتوان بين دوستان اقوام و همسايهها يش به همه سپرده بود اگر به موضوع خوبي برخوردند، او را بيخبر نگذارند و براي هر موضوع داستان ده کوپک و به ازاي هر طرح، بيست کوپک پرداخت ميکرد…
حسرت چه را ميخوريد؟ / پاي درس اخلاق ميرزا عبدالکريم حقشناس
اول شب ميگويد: «ايها القانطون، قوموا» بلند ميشوند، بعد ميگويد: «ايها المستغفرون قوموا» مستغفرين بالاسحار بلند ميشوند. صبح که طلوع ميکند ميگويد: «ايها الغافلون قوموا» حضرت ميفرمايد اينها مثل مردهها بلند ميشوند
و چندين مطلب خواندني ديگر در شماره چهاردهم ماهنامه اجتماعي «مهر نو»