به گزارش مشرق، حجاب زنان در سالهاي بعد از انقلاب و مخصوصا در چندسال اخير يکي از خبرسازترين موضوعات در کشور بوده است. علي مطهري پسر نويسنده کتاب حجاب زن در اسلام در گفتگو با خبر در اين مورد توضيحاتي مي دهد.
عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با استناد به مباحث کتاب مسئله حجاب شهيد مطهري و مسائل کنوني حجاب در جامعه امروز ايراني ميگويد مساله بدحجابي در جامعه به دليل سياستهاي دولتها در طول 13 سال گذشته تبديل به موضوع روز شده است، موضوعي که دولت موظف به پي گيري آن است و از آن سر باز ميزند.
مدتي است براي چندمين بار مسئولان مسئله بد حجابي را در کشور بازگو ميکنند تا براي رفع اين معضل راه حلي بيابند. اين در حالي است که شرايط اجتماعي و سياسي ما بر پايه اسلام شکل گرفته است و طبيعتا مي بايست در مورد مسئله حجاب هم به کليتي جامع و اجرايي دست يافته باشيم که البته به نظر ميرسد تا کنون در اين باره به نتيجهاي که شايسته کشور اسلامي ما باشد دست پيدا نکردهايم، چرا ؟
علت اينکه اخيرا اين موضوع بيش از هر زمان ديگري مطرح مي شود اين است که متاسفانه وضعيت حجاب در مناطقي از کشور به شکل غير قابل تحملي درآمده و اين وضعيت شايسته جمهوري اسلامي نيست اگرچه نسبت به کل کشور وضعيت حجاب در حد مطلوبي است. همان طور که مي دانيد مسئله حجاب مرتبط با نظام خانوادگي اسلام است. اسلام يک نظام خانوادگي مخصوص به خود دارد، اخلاق جنسي مخصوص به خود دارد که با نظام خانوادگي واخلاق جنسي دنياي غرب در تضاد است. ما نمي توانيم به بخشي از قوانين اين نظام عمل کنيم و به بخش ديگر عمل نکنيم. اخلاق جنسي اسلامي هر گونه تحريک غريزه جنسي در جامعه را ممنوع مي داند. اسلام جامعه را محيطي براي کارو فعاليت مي داند و هرگونه التذاذ جنسي را به کادر خانواده منحصر مي کند.
آقاي مطهري واضح است که ما در کشور اسلامي زندگي مي کنيم که هم مخالف تحريکات جنسي در جامعه است و هم اکنون در کشور ما راهي براي فرو نشاندن اين تحريکات يافت نميشود، در چنين شرايطي که يقينا افراد زيادي به زعم شما با عقدههاي رواني وجود دارند چگونه ميتوان مسير درستي را پيش پا گذاشت؟ دغدغه مسئولان را نسبت به اين موضوع بيان کنيد.
من هم موافقم که تکليفمان در اين خصوص روشن شود، بالاخره ما مي خواهيم به سبک غربي زندگي کنيم يا به سبک اسلامي. البته تکليف روشن است، زيرا بيش از98 درصد مردم ما مسلمان اند و بايد روش اسلاميرا عمل کنيم. مشکل اين است که ما روش اسلاميرا عمل نميکنيم بلکه روش بينابين اسلام و غرب را عمل ميکنيم، در نتيجه مزاياي روش اسلامي را ندارد و معايب روش غربي را دارد. حتي اگر عقل را قطع نظر از شرع حاکم قرار دهيم به اين نتيجه ميرسيم که روش اسلامي برتر است. به هر حال مهم اين است که ما به همه اجزاء نظام خانوادگي اسلام عمل نميکنيم بلکه به برخي از آنها عمل ميکنيم.
يعني دولت با گشتهاي ارشاد که به تعبيري نقش امر به معروف و نهي از منکر در جامعه را در خصوص حجاب دارند مخالف است ؟
دولت نهم که مخالف بود، دولت دهم هنوز موضع روشني اتخاذ نکرده است. وزير کشور گفته است ما با بدحجابيهاي سازمان يافته مبارزه ميکنيم يعني مواردي که جنبه سياسي دارد، در حالي که اسلام و قانون ميگويد بايد با مظاهر بد حجابي چه سازمان يافته باشد چه سازمان نيافته، مبارزه شود. مردم به دولت اصلاحات اعتراض داشتند که چرا به مسائل اعتقادي و فرهنگي بي توجهي نشان ميدهد. آقاي احمدي نژاد آمد و خود را به عنوان فردي اصولگرا و حزب الهي معرفي کرد. بنابراين افرادي که اکثزيت جامعه را تشکيل ميدهند بر همين مبنا به ايشان راي دادند. اما از اين رويکرد ايشان تاثيري هم بايد در جامعه ديده شود. سوال من از ايشان اين است در حال حاضر چرا به اين مسئله بيتوجه هستند. بايد براي دولت مهم باشد که وضعيت حجاب در کشور چگونه است. هم اکنون اگر خانمي با بلوز و شلوار وارد يک اداره شود نه تنها کسي به او اعتراض نمي کند بلکه شايد از او استقبال هم به عمل مي آيد. اين وضعيت دستگاه هاي اجرايي ماست. چرا بر مساله پوشش در اداره ها و اماکن دولتي نظارتي وجود ندارد؟ و بدتر اينکه اعتقاد به نظارت به اين امور در دولت فعلي وجود ندارد. اگر دولت در اماکن عمومي نظارت کافي داشته باشد 60 در صد موضوع حل ميشود. کوچهها و خيابانها هم بماند براي مرحله بعد.
به طور واضح بگوييد که انتقاد شما به دولت در اين رابطه چيست؟
ما ميگوييم فرق اين دولت با دولت اصلاحات در چيست؟ چه تفاوتي در نوع برخورد با مسائل فرهنگي و اعتقادي با دولت اصلاحات دارد. پاسخ اين است که هيچ تفاوتي ندارد. در صورتي که افراد بي شماري به اين دولت راي دادند تا مسائل فرهنگي و اعتقادي آن متمايز با دولت اصلاحات باشد. فکر کردند احمدي نژاد مخالف روش فرهنگي دولت اصلاحات است که به او راي دادند. اما امروز ما چيز ديگري را شاهد هستيم .
آينده وضع پوشش اسلامي را چگونه ميبينيد؟
آينده را خوب مي بينم، زيرا مردم روي اعتقاد خود ميايستند. حتي اکثر آنهايي که سهل انگاري ميکنند، با بيبند و باري و ولنگاري مخالفند، لذا اين وضعيت از يک حد معيني بدتر نخواهد شد. روندي که ايجاد شده و مردم بر اين اصل اصرار دارند که دولت در اين زمينه مسئوليت دارد روند خوبي است و دولت را وادار به تسليم خواهد کرد. به هر حال وضعيت مطلوب خواهد شد. البته کاستيهاي جزئي در اين حوزه هميشه وجود داشته و خواهد داشت.