به گزارش مشرق، علیرضا جهانگیریان در هفتمین نمایشگاه بینالمللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران در کیش با بیان اینکه حمل و نقل هوایی در دنیا به عنوان یک نیاز جامعه در حال توسعه و موتور محرک اقتصاد مطرح میشود، گفت: ارزش تولید ناخالص داخلی این صنعت در سال 2012، 2400 میلیارد دلار بوده که 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی است.
وی با بیان اینکه این صنعت بیش از 58 میلیون شغل در دنیا ایجاد کرده است، افزود: حدود 23 میلیون نفر به صورت مستقیم در شرکتها، فرودگاهها، مراکز کنترل هوایی، طراحی، ساخت و تعمیر و آموزش هوانوردی، مشغول به کار هستند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه 35 میلیون نفر هم به صورت غیرمستقیم در گردشگری و دیگر حوزههای مرتبط فعالیت دارند، افزود: اگر تعداد هواپیماهای تجاری دنیا را 25 هزار فروند در نظر بگیریم، به ازای هر فروند هواپیما، یک هزار شغل مستقیم وجود دارد.
جهانگیریان با اشاره به اینکه به دلیل ویژگیهای خاص دانش بنیان بودن این صنعت، ارزش افزوده آن سه برابر مشاغل دیگر است، بیان کرد: این موضوع باعث شده که کشورها توجه ویژهای به صنعت هوانوردی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه وظیفه ما برنامهریزی برای توسعه فعالیتهای این بخش است، گفت: در این صنعت با مشکلات مختلفی مانند کمبود ناوگان و نبود ناوگان مناسب مواجه هستیم و با وجودی که در سالهای گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شد، اما تحریمهای یکجانبه باعث شد که ما همچنان بین عرضه و تقاضا در صنعت هوایی یک فاصله قابل توجهی داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای کاهش فاصله و استفاده از حداکثر ظرفیت، سازمان امکان ورود هواپیما به کشور و تملک آن را توسط هر شخص حقوقی و حقیقی با دریافت مجوز و رعایت ضوابط فراهم کرده است.
جهانگیریان با اشاره به درخواست برخی از سرمایهگذاران برای ورود هواپیما، گفت: این درخواستها در حال گذراندن مراحل قانونی هستند تا سرمایهگذاران با رعایت ایمنی و دریافت مجوز، اقدام به واردات هواپیما کنند.
وی با تاکید بر اینکه تحریمهای غرب به سرکردگی آمریکا بر علیه کشور ما، مشکلات زیادی را در صنعت هوایی به وجود آورده است، بیان کرد: ایران از اولین امضاکنندگان پیمان شیکاگو است و بر مبنای این عهدنامه، تلاش مضاعفی را برای پروازهای ایمن داخلی و خارجی داشته است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اما متاسفانه علیرغم تعهداتی که در این معاهده ذکر شده، کشورهای غربی صنعت هواپیمایی غیرنظامی ما را تحریم کردهاند و به این وسیله عهدنامه را نقض کردهاند.
جهانگیریان افزود: در دو ماه گذشته با ناامنی کریدورهای منطقه، شرایط امنی را برای شرکتهای کشورهای غربی فراهم کردیم در حالی که آنها پذیرای هواپیماهای ما نیستند.
وی با اشاره به اینکه پرواز عبوری از 450 پرواز در روز به بیش از 900 پرواز رسیده است، بیان کرد: علیرغم این مشکلات، صنعت هوایی به مسیر توسعهای خود ادامه داده است به طوری که در سال گذشته بیش از 25 میلیون مسافر و 100 هزار تن بار حمل و نقل شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه ایران در آینده نزدیک به فناوریهای کلیدی صنعت هوایی مسلط میشود، بیان کرد: البته رعایت ضوابط و استانداردهای ایمنی همواره مد نظر ما قرار دارد.
وی با بیان اینکه این صنعت بیش از 58 میلیون شغل در دنیا ایجاد کرده است، افزود: حدود 23 میلیون نفر به صورت مستقیم در شرکتها، فرودگاهها، مراکز کنترل هوایی، طراحی، ساخت و تعمیر و آموزش هوانوردی، مشغول به کار هستند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه 35 میلیون نفر هم به صورت غیرمستقیم در گردشگری و دیگر حوزههای مرتبط فعالیت دارند، افزود: اگر تعداد هواپیماهای تجاری دنیا را 25 هزار فروند در نظر بگیریم، به ازای هر فروند هواپیما، یک هزار شغل مستقیم وجود دارد.
جهانگیریان با اشاره به اینکه به دلیل ویژگیهای خاص دانش بنیان بودن این صنعت، ارزش افزوده آن سه برابر مشاغل دیگر است، بیان کرد: این موضوع باعث شده که کشورها توجه ویژهای به صنعت هوانوردی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه وظیفه ما برنامهریزی برای توسعه فعالیتهای این بخش است، گفت: در این صنعت با مشکلات مختلفی مانند کمبود ناوگان و نبود ناوگان مناسب مواجه هستیم و با وجودی که در سالهای گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شد، اما تحریمهای یکجانبه باعث شد که ما همچنان بین عرضه و تقاضا در صنعت هوایی یک فاصله قابل توجهی داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای کاهش فاصله و استفاده از حداکثر ظرفیت، سازمان امکان ورود هواپیما به کشور و تملک آن را توسط هر شخص حقوقی و حقیقی با دریافت مجوز و رعایت ضوابط فراهم کرده است.
جهانگیریان با اشاره به درخواست برخی از سرمایهگذاران برای ورود هواپیما، گفت: این درخواستها در حال گذراندن مراحل قانونی هستند تا سرمایهگذاران با رعایت ایمنی و دریافت مجوز، اقدام به واردات هواپیما کنند.
وی با تاکید بر اینکه تحریمهای غرب به سرکردگی آمریکا بر علیه کشور ما، مشکلات زیادی را در صنعت هوایی به وجود آورده است، بیان کرد: ایران از اولین امضاکنندگان پیمان شیکاگو است و بر مبنای این عهدنامه، تلاش مضاعفی را برای پروازهای ایمن داخلی و خارجی داشته است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اما متاسفانه علیرغم تعهداتی که در این معاهده ذکر شده، کشورهای غربی صنعت هواپیمایی غیرنظامی ما را تحریم کردهاند و به این وسیله عهدنامه را نقض کردهاند.
جهانگیریان افزود: در دو ماه گذشته با ناامنی کریدورهای منطقه، شرایط امنی را برای شرکتهای کشورهای غربی فراهم کردیم در حالی که آنها پذیرای هواپیماهای ما نیستند.
وی با اشاره به اینکه پرواز عبوری از 450 پرواز در روز به بیش از 900 پرواز رسیده است، بیان کرد: علیرغم این مشکلات، صنعت هوایی به مسیر توسعهای خود ادامه داده است به طوری که در سال گذشته بیش از 25 میلیون مسافر و 100 هزار تن بار حمل و نقل شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه ایران در آینده نزدیک به فناوریهای کلیدی صنعت هوایی مسلط میشود، بیان کرد: البته رعایت ضوابط و استانداردهای ایمنی همواره مد نظر ما قرار دارد.