به گزارش مشرق، محسن علياکبري تهيهکننده و عضو شورايعالي سينما در گفت و گو با فارس درباره تعريف سرگرمي در سينما و مصدايق آن در فيلمهاي ايراني گفت: سرگرمي در ايران به غلط تعريف شده است. در ايران صرفاً يک کار طنز يا مفرح را به عنوان سرگرمي ميشناسند. اين درحالياست که سرگرمي براي سنين مختلف با سطح دانش و آگاهي مختلف، متفاوت است.
وي در ادامه افزود: سرگرمي براي هر قشري متفاوت است، جوان، کودک، استاد دانشگاه و... هريک با موضوعات مختلف ميتوانند ارتباط برقرار کنند و سرگرم شوند. صرفاً هر فيلم خندهدار و کمدي در ايران به عنوان فيلم سرگرمکننده معرفي شده است متاسفانه هنوز تعريف درست و منطقي از سرگرمي در سينماي ايران ارايه نشده است. به عقيده من در هر ژانر و گونهاي از سينما که بتوانيم کاري توليد کنيم که در مديوم سينما ساخته شود و استاندارهاي سينما را رعايت کند و داراي فاکتور نوآوري و خلاقيت باشد ميتواند فيلمي سرگرمکننده باشد.
تهيهکننده «کتاب قانون» در ادامه به فيلم «جدايي نادر از سيمين» و استقبال مخاطب از اين فيلم اشاره کرد و گفت: فيلم «جدايي نادر از سيمين» که در حال حاضر بر پرده سينماها اکران است فيلمي صددرصد اجتماعي است اما توانسته با مخاطب زيادي ارتباط برقرار کند و استقبال تماشاچي بسيار خوب بوده در حالي که نه تنها فيلم طنز نيست بلکه فيلم تلخي است اما استانداردهاي سينما را رعايت کرده، فيلمساز براي روايت قصه خود ساختار مناسبي را در نظر گرفته، اين نمونهاي از فيلم سرگرمکننده است که حتي در سطح بينالملل هم موفق بوده است.
وي با انتقاد از تبديل برخي از تله فيلمها به 35 ميليمتري و اکران آن در سينماهاي کشور گفت: از اواخر دهه هفتاد سينماي ايران با مشکلي به نام توليد تلهفيلم و تبديل آن به نگاتيو و اکران آن در سينماهاي کشور مواجه شد. با اين تبديل ما با افت شديد مخاطب مواجه شديم. مخاطب ما از درک و هوشمندي بالايي برخوردار است و نتوانست با فيلمهاي اينچنيني ارتباط برقرار کند. همين امر باعث شد تا مخاطب به جاي رفتن به سينما و ديدن آثاري از اين دست از فيلمهايي که در سوپرمارکتها عرضه ميشود و به شانه تخممرغي معروف است استفاده کند و هزينه کمتري را هم متحمل شود.
علياکبري در خاتمه به نوآوري و خلاقيت در توليدات سال 90 اشاره کرد و گفت: اميدوارم با توجه به شرايط فعلي کشور و هدفمند کردن يارانهها فيلمسازان در انتخاب سوژهها و ساخت آثار دقت لازم را به عمل آورند و با ساخت آثاري در خور توجه و سرگرم کننده بتواند با قشر وسيعي از مخاطب ارتباط برقرار کند.