عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به "رفوزه شدن برخی بستگان امام" گفت: در سال های ابتدای بعثت، از جمله ماجرای وفات رسول خدا، بسیاری از بستگان و اصحاب پیامبر رفوزه شدند. آن امتحان برای ١٤٠٠ سال پیش بود و از آن زمان جامعه رشد بیشتری کرده است.

به گزارش مشرق، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی؛ رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در گفت‌وگویی مشروح با هیئت تحریریه ماهنامه عصر اندیشه به تبیین مهمترین مسائل پیش روی نخبگان و خواص در ایران امروز از جمله "تحریف امام خمینی" و "سازش با غرب" پرداخت.

آیت الله مصباح یزدی گفت: امروز جامعه و خواص ما بر سر یک دو راهی قرار دارند. یا باید حرف قرآن را بپذیریم که اگر همه علیه شما باشند، خداوند می تواند شما را پیروز کند و نصرت دهد، کما اینکه این اتفاق افتاده است؛ یا باید بگوییم این ها تعارفات است و واقعیت امر چیزی جز سازش نیست. متأسفانه امروز کسانی که امروز دنبال سازش با همه دنیا هستند، کم نیستند و بخشی از جامعه و سیاستمداران ما به این سو تمایل دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در این شرایط، راهی جز هدایت نداریم. ما نمی خواهیم با مخالفان و جاهلین برخوردی متعصبانه، زورمدارانه و برتری طلبانه داشته باشیم؛ ما باید کاری کنیم که خدا دوست دارد و جامعه حقایق را بهتر بفهمد تا با فکر خودش تحلیل و انتخاب کند. در این میان باید جاهلینِ بدون غرض و مرض را با احسان، صمیمیت، مدارا، مهربانی و حتی دادن مقداری زکات، جذب و هدایت کرد.

آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا آقای هاشمی رفسنجانی گفت "تمدنی که امام می‌خواست این انقلاب ایجاد کند، دچار انحراف شده است" و حتی از شما به عنوان یکی از تحریف گران امام نام می برند، اظهار داشت: کسانی که ما را متهم به تحریف می کنند [آقای هاشمی رفسنجانی]، در واقع افترا می زنند و افترا از قدیمی ترین شگردهای شیطانی است. یکی از نعمت های الهی که خدا در این قرن به ما داد، وجود امام بود. اگر امام را تحریف کنند، یعنی دارو را تبدیل به سم کرده اند. نتیجه این است که به جای بهبود، مرگ خواهد بود. کفران نعمت نتیجه ای جز این ندارد و این یک قاعده قطعی و استثناناپذیر الهی است. برای همین، همانطور که رهبری فرمودند اگر راه امام گم شود، ملت ایران سیلی می خورد. جامعه ما در حال رشد است و هر قدر جامعه رشد میکند، امتحان‌ها و فتنه‌های آن پیچیده‌تر و سنگین‌تر می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به "رفوزه شدن برخی بستگان امام" گفت: در سال های ابتدای بعثت، از جمله ماجرای وفات رسول خدا، بسیاری از بستگان و اصحاب پیامبر رفوزه شدند. آن امتحان برای ١٤٠٠ سال پیش بود و از آن زمان جامعه رشد بیشتری کرده است. آن زمان برخی بستگان پیامبر عامل انحراف بودند و رفوزه شدند و اکنون برخی بستگان امام خمینی(س). برخی حق را می شناسند، اما مانند ابوجهل تا پای جان آن را انکار میکنند. روح برتری طلبی، قانع نشدن به حق خود و تسلیم نشدن در برابر حق از عوامل روانی است که برخی آگاهانه و عامدانه حق را انکار می کنند، و حتی در مقابل حق سرمایه‌گذاری میکنند. ما منطق، ارزش ها، سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را داریم، اما آسیبی که همه این ها را مخدوش می کند، تحریف است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه "گاهی برای تحریف امام به متشابهات کلام امام استناد و شان نزول آن را انکار می کنند" اذعان کرد: تحریف گران با ابزارهای مختلف از جمله جنگ روانی و افترا و تهمت به میدان آمده اند و برای آنها هدف وسیله را توجیه میکند، اما ما جز حق را نباید ترویج کنیم و جز از وسیله حق نمی توانیم استفاده کنیم. دشواری مهم این است که تحریف گران از تاکتیک های متنوعی استفاده میکنند که می تواند عموم مردم و خصوصا جوانان را تحت تاثیر قرار دهد و بفریبد.

وی ادامه داد: این معادله نابرابر، می تواند اراده طرفداران حق را تضعیف کند و سبب می شود کسانی که به حق باور دارند و می خواهند خدمت کنند، تصور نمایند که نمیتوان کاری کرد، اما ما یک چیز داریم که اهل باطل ندارند و آن پشتیبانی الهی و از جمله آن امدادهای غیبی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حمله به یمن حماقتی است که راه نابودی عربستان را باز کرد و این حمله برای آل سعود بسیار بدعاقبت و بدفرجام خواهد بود.

وی در پاسخ به سردبیر عصر اندیشه که از تشییع غواصان شهید به عنوان "٩ دی هسته ای" نیز یاد می شود، اظهار داشت: جمله مقام معظم رهبری که "خطاب الهی را شنیدید" بسیار پرمعنی بود که اشارتی به همین موضوع داشت. هیچ کس باور نمی کرد که تشییع غواصان با چنین استقبالی مواجه شود و کسی حرکت عظیم مردم را تصور نمی کرد.  

این فیلسوف الهی معاصر در بخشی دیگر از گفت و گوی خود با عصر اندیشه با تبیین نظریه اصالت فرهنگ در اندیشه اسلامی و شرح دو رکن باورها و ارزش ها گفت: در اسلام "پلورالیسم فرهنگی" نداریم و کثرت گرایی به شکلی محدود در سطوح فرعی پذیرفته شده است؛ فرض بفرمایید در فرقه های مختلف اسلامی یا در فقه، اما در مواضع اصولی هیچ جای انعطاف و کثرت نیست.

آیت الله مصباح یزدی انتشار مجله عصر اندیشه را گامی مهم و ضروری برای ترویج فرهنگ اصیل اسلامی دانست و با تقدیر از روند فعالیت های این نشریه در زمینه فرهنگ و علوم انسانی، از سردبیر و دست اندرکاران آن خواست تا راهی را که آغاز کرده اند با توکل به خدا، استقامت و خلوص ادامه دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خاتمه این دیدار گفت: من بارها عرض کرده ام که خدای جبهه با خدای دانشگاه فرقی ندارد و همان خدا، خدای مطبوعات و رسانه ها نیز هست و فرای همه مناسبات مادی، سیاسی، روابط و... شما را یاری خواهد کرد. با شناختی که از شما دارم، ان شاءالله در این جهاد فرهنگی نیز مانند گذشته موفق و پیروز می شوید و به خدمات خود ادامه خواهید داد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ناشناس ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    آرمان امام و انقلاب نه سازش و نه تسلیم و مقاومت تا پیروزی بود و کسانی که بدنبال القاء سازش هستند از مسیر امام و ولایت فقیه منحرف شده اند .
  • ناشناس ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    درود بر آیت الله مصباح یزدی .
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    درود خدا بر مصباح یزدی
  • عبد الله المسکین ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    سلام الله علیک یا مصباح الهدی علامه مصباح و یارانش سد مقاومی مقابل تحریفات دشمنان، اسلام را
  • یادآور ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    حضرت امام حسن (ع) بعنوان یکی از معصومین و امام دوم ما شیعیان در اهل بیت پیامبر (ص) بودند. راستی که ایشان هم همچون سایر معصومین از علم خدادادی برخوردار بودند. چرا صلح کردند ؟ چرا برخی ، نعامل و ارتباطات با ملل جهان ولو دولتهای بیگانه که در مقابل اهداف و ایدئولوژی ما قراردارند را به سازش تعبیر می کنند ؟ ضمناً مفهوم آیه شریفه ای که در صدر بیانات ایشان آمده ( اگر همه علیه شما باشند خداوند شما را پیروز می کند ... ) یک اصل اعتقادی است و از ایمان ما نشأت می گیرد ولی به این معنا نیست که همیشه باید شمشیر را از رو ببندیدم و در جنگ باشیم و خداوند ما پیروز کند ... بلکه باید با تدبیر و مدیریت به مقابله برخیزم و از ابزار موجود بنحو احسن استفاده کنیم که یکی از آنها در زمان حال مذاکرات است . ولایتمدار هستیم و پیرو فرامین ایشان . هر وقت حکم کردند که مذاکرات سم است و حرام ما هم اطاعت می کنیم و قس علی هذا ...
  • شکسته ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    آقای محترم آقا امام حسن ع که صلح فرمودند به این خاطر بود که حتی محافظین خیمه اش هم به ایشان خیانت کردند وبه معاویه گفتند اگرمی خواهی فرش زیر پای آقا هم برایت می فرستیم .اما ما کشوری میلیونی هستیم که بیش از 40میلیون آماده جانفشانی هستیم. چرا شیطان درشما متبلورشده؟
  • عبد الله المسکین ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    آقای یادآور...انگار شما خاب تشریف دارین....کی شمشیرو از رو بسته.... ایران در یمن? در فلسطین? در لبنان و عراق و و و و حتی خود کشورمون... چقدر سستی ر مقابل این دشمنانه خونی ? به حد ذلت رسیده حرف شما و امثال شما... اگه همین تفکرات مقاومتی نبود الان سر شما و ما ت پ فوتبال داعش بود ..
  • سید ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    دوست عزیز ما حق نداریم برداشت شخصی از تاریخ زندگانی ائمه هدی داشته باشیم امام حسن مجتبی علیه السلام قعود کردند نه صلح ضمنا دلایل این قعود از لسان خود حضرت بیان شده و بخشی هم در پیمانی که با معاویه بسته شده اومده. کسی تعامل با ملل جهان رو نهی نکرده و نمیکنه و اساس انقلاب که تا قلب اروپا و خود امریکا هم نفئذ کرده به جهت دیپلماسی عمومی یا همان تعامل با ملل هستش و این چیزی که هر انسان آزاده ای باهاش مخالفه تعامل با دول متخاصمه که جراحت های امت اسلامی از کینه توزیهاشون هنوز و هر روز تازه میشه
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    دلیل صلح امام حسن مجتبی خیانت یاران سازشکار و عافیت طلب بود که وقتی پای تعامل وسط آمد امام را به بهای ناچیزی فروختند و سجاده را از زیر پای امام کشیدند، کاری که امروز سازشکاران و عافیت طلبان زمان همان خط را دنبال می کنند، اما بدانند این بار دیگر صلح تحمیلی در کار نخواهد بود، این بار کربلا تکرار خواهد شد، این را در روز تشییع پیکرهای مطهر شهیدان و غواصان با خونمان نوشتیم...
  • یادآور ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    آقا سید ممنون از پاسخ شما . من اقدام آن امام بزرگوار(ع) را در لفظ عامی که در همه منابر و مجالس بهش تعبیر میشه تحت عنوان صلح بکار بردم اما گذشته از این ، پاسخ شما به نوعی تأیید نظر مطروح است که در هر حال ، استقامت و ایستادگی در برابر تجاوز جزو اصول ماست اما در وضعیت حاضر چانچه از طریق گفتگو و مذاکره بتوان افزایش این جراحات مدنظر رو گرفت بسیار بجاست . همانگونه که گفتم مذاکره فقط یک وسیله است و هدف چیز دیگری است که همه کم و بیش از آن مطلع هستیم . باید هدف رو پاسداری کنیم که سر از بیراه در نیاوریم . تندروی بیش از حد به چه قیمت و البته این قیمت رو کی داره پرداخت می کنه ؟!!
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    ببخشید جناب یادآور الان مثلا با این مذاکرات جلوی کدوم جراحات گرفته شده ؟ چیزی که ما می بینیم از بین نرفتن تحریم ها و در مقابل تعطیلی و تغییر کاربری و تخریب قسمت هایی از مراکز هسته ای و تهدید و تحقیر هستیم
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    دوست عزیز نکنه یادت رفته که دلیل اصلی صلح امام خیانت یارانش بود؟؟
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    خستگان از مبارزه به دنبال هر مستمسکی برای عقب نشستن و تسلیم در برابر غرب هستند شما اگر خسته شدید ما خسته نیستیم تا دم مردن از اسلام و ولایت دفاع میکنیم ========= خسته ای گفت که زاریم زما در گذرید // هفت سر عائله داریم زما در گذرید پای از این جاده بدزدید سلامت این ست // نشنیدید که گفتند که سفر سنگین ست و کسی گفت بخسبید فرج در پیش ست // کربلا را بگذارید که حج در پیش ست ای جماعت نه اگر بیش، کمی عار کنید // کی شما روزه گرفتید که افطار کنید دل مبندید که صد فتنه در این پنهان ست // این همان قصه ی اسلام ابوسفیان ست
  • میلاد ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    این مرد عشق منه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس