يک کارشناس رسانه تأکيد کرد: تحقيقات نشان مي‌دهد که درصد زيادي از مخاطبان برنامه‌هاي کودک در ايران بزرگسالان هستند. <BR>

به گزارش مشرق به نقل از مهر، حسين رضي در همايش دين، رسانه و کودک در سخناني گفت: برخي نظريات معتقدند که رسانه بسيار براي اثرگذاري برمخاطب موثر است و همانند گلوله جادويي که بر قلب مي نشيند عمل مي کند.

وي افزود: با فراگيرشدن و تنوع رسانه ها شاهد افول اين نظريه بوديم و عده اي معتقد بودند که رسانه ها اثرگذاري اندکي دارند و رسانه ها اثر همديگر را خنثي مي‌کرده اند.

رضي ابراز داشت: در دوره جديد و بعد از دهه 70، دوباره شاهد بازگشت به تئوريهاي دسته اولي هستيم که نقش رسانه را برجسته مي داند.

نکاتي که بايد برنامه سازان کودک به آن توجه کنند

رضي بيان کرد: کودک در مراحل اوليه رشد اثرپذيري زيادي از رسانه دارد؛ گاهي وقتها فرد مستقيما تحت تاثير رسانه است اما گاهي والدين وافراد ديگر واسطه ارتباط کودک با رسانه هستند که بايد مورد توجه برنامه سازان باشد.

وي افزود: در تقسيم بندي در بحث تاثير، دسته بنديهاي مختلفي وجود دارد، گاهي مستقيم و گاهي غيرمستقيم است و شيوه غيرمستقيم گاهي مهمتر و اثرگذارتر از شيوه مستقيم است.

رضي اظهارداشت: بخشي ار تاثيرات هدفمند است و گاهي غيرهدفمند و اين بستگي به زمينه رشد و نمو کودک دارد از اين رو توجه به زمينه هاي رشد و زندگي کودک در تاثير او از رسانه اهميت دارد.

وي با بيان اينکه درصد زيادي از مخاطبان برنامه هاي کودک در ايران بزرگسالان هستند گفت: کودکان بين دو و نيم تا سه ساعت برنامه مي‌بينند که برخي از اين برنامه ها برنامه هاي بزرگسالان است و بايد در تعامل با کودکان در حوزه رسانه مورد توجه باشد.

رضي بيان داشت: گاهي اوقات ما روي عقايد و عقل کودک اثر مي گذاريم و گاهي در حوزه عواطف و احساسات و گاهي بر روي رفتار آنها اثر مي گذاريم.

رويکرد کودکان در مقابل رسانه منفعلانه است

وي اظهارداشت: در مطالعاتي که صورت گرفته کودکان دلايل متعددي براي ديدن تلويزيون و خصوصيت منفعلانه در مقابل تلويزيون و رسانه دارند که به تدريج با افزايش سن رويکرد فعالانه اي مي گيرد.

رضي اظهارداشت: استفاده از رسانه براي ايجاد تعامل کودک با جامعه، جامعه پذيري و شناخت کودک از خود و جامعه موثر است اما گاهي ممکن است برنامه هاي خشن هم اثرات منفي در او داشته باشد.

وي ابرازداشت: رفتار خوب مي تواند به صورت مستقيم و غيرمستقيم در کودک موثر باشد؛ يکي از دغدغه هاي جدي اين است که ايا رسانه بر مطالعه کودک اثرمي گذارد يانه که ثابت شده کودکاني که از رسانه به ميزان زيادي بهره ببرند کمتر سراغ درس مي روند که اين کمبود بايد با برنامه هاي آموزي در رسانه جبران شود.

کودکان را در استفاده از رسانه هدايت کنيم

اين کارشناس رسانه خاطرنشان ساخت: والدين مي توانند اثرگذاري رسانه بر کودک را کاملا جهت دهند؛ گاهي والدين در نقش هدايتگر ارزيابي کننده ظاهر مي‌شوند و گاهي وقتها نيز محدود کننده که هر کدام از اينها بيانگر نقش آنها است و ممنوعيت و محدود کردن دسترسي به رسانه امکان پذير نيست بلکه بايد هدايتگري را ارتقاءدهيم.

وي تاکيدکرد: در برنامه هاي ديني براي کودکان، گاهي تعارض ميان برنامه ها با مسايل ديني شاهد هستيم که جمع کردن ميان اين دو به خصوص در برنامه هاي سرگرم کننده از مباحث اساسي است که بايد به جد مورد توجه قرارگيرد.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس