گروه ورزشی مشرق - در دنیای فوتبال حرفهای ابعاد گوناگونی وجود دارد که یک باشگاه استاندارد و دارای حداقلهای مطلوب فیفا، باید به تمامی این ابعاد نگاهی معقول و علمی داشته باشد، یکی از این ارکان مهم که در نظر نگرفتنش مساوی با نابودی باشگاه خواهد بود، مدیریت صحیح و شاید «باشگاهداری» اصولی و نوین است.
از دید بسیاری از هواداران فوتبال که عادت به تماشای ویترین دارند و از پشت پرده این صنعت جهانی بی خبرند، باشگاه خوب باشگاهی است که ستارگان فوتبال را به خود جذب کرده باشد و به مرحله درآمدزایی رسیده باشد، البته که این دو اتفاق بسیار نیکو و مفید خواهند بود اما «درآمدزایی» در باشگاه داری نوین الزاما به ورود «پول» به خزانه گفته نمیشود.
از دید یوفا، باشگاهی که نیروهای انسانی مفید خود را حفظ کند، با باشگاهی که سود مالی سرشاری را ثبت کرده، فرق زیادی ندارد و نمیشود سود یک باشگاه را تنها در میزان پولی که وارد سیستم حسابداری آن شده، سنجید. مثال بسیار روشن در این خصوص اتفاقی است که در فصل نقل و انتتقالات تابستانی برای باشگاه اتلتیکومادرید اسپانیا رخ داده است. باشگاهی که در شهر مادرید، پرهوادارتر از رئال مادرید است اما در سطح جهانی توان رقابت با این باشگاه ثروتمند را ندارد. در چنین شرایطی شاید عجیب باشد اگر بدانید از دید فدراسیون فوتبال اسپانیا، اتلتیکومادرید 34 درصد بیش از رئال مادرید سود مالی داشته و در فصل نقل و انتقالات تابستانی به مراتب بهتر و موفق تر از رئال مادرید و حتی بارسلونا عمل کرده است.
با نگاهی به ترکیب تازه اتلتیکومادرید به این نتیجه می رسید که بازیکن مهم و سرشناسی به این تیم اضافه نشده و این باشگاه حتی در فروش محصولات ورزشی و فرهنگی خود نیز دچار ضرر 400 هزار یورویی شده است. پس چرا اتلتیکو از دید فدراسیون فوتبال اسپانیا موفق تر از رئال مادرید بوده است؟
برای پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که اتلتیکومادرید در این فصل از نقل و انتقالات تابستانی، نزدیک به 200 میلیون یورو ضرر مالی داشته، این ضرر البته در سیستم یکپارچه حسابداری و مالی ثبت شده اما حقیقت این است که نزدیک به 200 میلیون یورو به این باشگاه برای خرید ستارگانش پیشنهاد شده و اتلتیکو همه این پیشنهادات را رد کرده است.
35 میلیون یورو برای خرید اوبلاک، 65 میلیون یورو برای خرید کوکه، 60 میلیون یورو برای خرید گریزمان و 40 میلیون یورو برای خرید گودین به صورت رسمی تا میز مدیرعامل اتلتیکومادرید اسپانیا آمده و برگشت خورده است. در نگاه اول عدم دریافت 200 میلیون یورو یعنی یک ضرر تاریخی، آنهم برای باشگاهی که به خاطر ضدیت با خاندان سلطنتی معمولا مانند رئال مادرید از موهبتهای بانکهای دولتی اسپانیا برخوردار نیست!
اما چه اتفاقی در این باشگاه رخ داده که با رد 200 میلیون یورو، سود کرده است؟ نکته مهم در این میان در نظر گرفتن نقش مهم هواداران است، دو حامی مالی بزرگ این تیم وقتی متوجه حمایت شدید هواداران اتلتیکو از ابقای بازیکنان مذکور شدند، رقم مربوط به حمایت مالی خود را افزایش دادند، هواداران اتلتیکومادرید در روزهای پنجم و ششم آگوست معادل 300 هزار یورو از اجناس ورزشی مورد تایید باشگاه شامل لباس و کفش و لوازم التحریر و کتاب خریداری کردهاند که مدیرعامل باشگاه هرگز تصور این سود مالی را در دو روز کاری نداشت. شهردار مادرید نیز برای افزایش محبوبیت خود با توجه به ابقای 4 بازیکن در اتلتیکومادرید مالیات 6 ماهه اول این باشگاه را به طور کامل حذف کرد تا بیش از پیش به مردم جنوب مادرید و کارگران هوادار اتلتیکو نزدیک شود.
اتلتیکومادرید در سفر آسیایی خود پس از بازی های مهم و خوب در جنوب شرق آسیا، وارد آذربایجان شد، دولت آذربایجان به عنوان حامی مالی اصلی باشگاه اتلتیکومادرید از طریق وزارت گردشگری خود، چند بازی مهم برگزار کرد و در این میان سهم مالی اتلتیکومادرید از محل تبلیغات معادل 4 میلیون یورو ارزیابی شد، یک اردوی تابستانی موفق و بیش از 5 میلیون یورو سود مالی برای اتلتیکومادرید واقعا رویایی است.
هر چند این 200 میلیون یورو به راحتی تامین نمیشود اما مقامات اتلتیکومادرید بر این باورند که برای به دست آوردن دل مردم و هواداران باید چندین برابر این 200 میلیون یورو هزینه می کردند اما به راحتی به این مهم دست یافته اند.
از دید بسیاری از هواداران فوتبال که عادت به تماشای ویترین دارند و از پشت پرده این صنعت جهانی بی خبرند، باشگاه خوب باشگاهی است که ستارگان فوتبال را به خود جذب کرده باشد و به مرحله درآمدزایی رسیده باشد، البته که این دو اتفاق بسیار نیکو و مفید خواهند بود اما «درآمدزایی» در باشگاه داری نوین الزاما به ورود «پول» به خزانه گفته نمیشود.
از دید یوفا، باشگاهی که نیروهای انسانی مفید خود را حفظ کند، با باشگاهی که سود مالی سرشاری را ثبت کرده، فرق زیادی ندارد و نمیشود سود یک باشگاه را تنها در میزان پولی که وارد سیستم حسابداری آن شده، سنجید. مثال بسیار روشن در این خصوص اتفاقی است که در فصل نقل و انتتقالات تابستانی برای باشگاه اتلتیکومادرید اسپانیا رخ داده است. باشگاهی که در شهر مادرید، پرهوادارتر از رئال مادرید است اما در سطح جهانی توان رقابت با این باشگاه ثروتمند را ندارد. در چنین شرایطی شاید عجیب باشد اگر بدانید از دید فدراسیون فوتبال اسپانیا، اتلتیکومادرید 34 درصد بیش از رئال مادرید سود مالی داشته و در فصل نقل و انتقالات تابستانی به مراتب بهتر و موفق تر از رئال مادرید و حتی بارسلونا عمل کرده است.
با نگاهی به ترکیب تازه اتلتیکومادرید به این نتیجه می رسید که بازیکن مهم و سرشناسی به این تیم اضافه نشده و این باشگاه حتی در فروش محصولات ورزشی و فرهنگی خود نیز دچار ضرر 400 هزار یورویی شده است. پس چرا اتلتیکو از دید فدراسیون فوتبال اسپانیا موفق تر از رئال مادرید بوده است؟
برای پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که اتلتیکومادرید در این فصل از نقل و انتقالات تابستانی، نزدیک به 200 میلیون یورو ضرر مالی داشته، این ضرر البته در سیستم یکپارچه حسابداری و مالی ثبت شده اما حقیقت این است که نزدیک به 200 میلیون یورو به این باشگاه برای خرید ستارگانش پیشنهاد شده و اتلتیکو همه این پیشنهادات را رد کرده است.
اما چه اتفاقی در این باشگاه رخ داده که با رد 200 میلیون یورو، سود کرده است؟ نکته مهم در این میان در نظر گرفتن نقش مهم هواداران است، دو حامی مالی بزرگ این تیم وقتی متوجه حمایت شدید هواداران اتلتیکو از ابقای بازیکنان مذکور شدند، رقم مربوط به حمایت مالی خود را افزایش دادند، هواداران اتلتیکومادرید در روزهای پنجم و ششم آگوست معادل 300 هزار یورو از اجناس ورزشی مورد تایید باشگاه شامل لباس و کفش و لوازم التحریر و کتاب خریداری کردهاند که مدیرعامل باشگاه هرگز تصور این سود مالی را در دو روز کاری نداشت. شهردار مادرید نیز برای افزایش محبوبیت خود با توجه به ابقای 4 بازیکن در اتلتیکومادرید مالیات 6 ماهه اول این باشگاه را به طور کامل حذف کرد تا بیش از پیش به مردم جنوب مادرید و کارگران هوادار اتلتیکو نزدیک شود.
اتلتیکومادرید در سفر آسیایی خود پس از بازی های مهم و خوب در جنوب شرق آسیا، وارد آذربایجان شد، دولت آذربایجان به عنوان حامی مالی اصلی باشگاه اتلتیکومادرید از طریق وزارت گردشگری خود، چند بازی مهم برگزار کرد و در این میان سهم مالی اتلتیکومادرید از محل تبلیغات معادل 4 میلیون یورو ارزیابی شد، یک اردوی تابستانی موفق و بیش از 5 میلیون یورو سود مالی برای اتلتیکومادرید واقعا رویایی است.
هر چند این 200 میلیون یورو به راحتی تامین نمیشود اما مقامات اتلتیکومادرید بر این باورند که برای به دست آوردن دل مردم و هواداران باید چندین برابر این 200 میلیون یورو هزینه می کردند اما به راحتی به این مهم دست یافته اند.