اينجا تهران است و اواسط بهار در خرداد ماه هستيم و دماي هوا کم کم 37 و38 درجه است که وسط ظهر داغ تر هم مي شود، وقتي قدم هايت را روي آسفالت داغ خيابان مي گذاري و کنار خيابان مي ايستي تا سوار ماشين هايي شوي که به آنها در طول تاريخ تاکسي مي گفته اند و از همان زمان ها کارشان جابجا کردن مردماني بود که هميشه آسفالت خيابان ها را زير پا گذاشته و پياده گز کردن عادتشان شده است. زير آفتاب ايستاده اي و تاکسي هاي سبز و زرد و خطي و آزاد و شخصي همه و همه با شيشه هاي بالا از کنارت مي گذرند و انگار نه انگار که تو را ديده اند.
به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، تاکسي در شهر تهران وضع بساماني ندارد و اين موضوع را نمي شود از پايتختنشينان پنهان کرد. خودروهاي ون با نمره تاکسي که روي بدنشان نوشته شده (شرکت واحد اتوبوسراني)، تاکسي هاي هزار رنگي که شکل و شمايل متفاوتشان گاهي تهراني ها را هم در تشخيص تاکسي به اشتباه مي اندازد و راننده هايي که مسافران را مجبور به همسفري با خود مي کنند، نشانه هايي از اين وضعيت است که بعد از سهميه بندي بنزين بدتر هم شد.
قشر متوسط جامعه که عادت به رفت و آمد با تاکسي داشته يا چاره اي جز آن ندارند، به دردسر افتادند و برايشان تحمل ديدن تاکسي هاي خالي که تنها کلمه رمزآلود (دربست)! قادر به متوقف کردن آنهاست، کمي دشوار شد.
ترافيک خيلي سنگين شده است. در شهر تهران 2 و نيم ميليون خودرو وجود دارد و تاکسي ها کمتر از دودرصد خودروهاي تهران را تشکيل مي دهند و سهميه بندي سوخت هم در کاهش ترافيک بي تاثير بود. راه بندان در تهران تازگي ندارد اما کم شدن تاکسي اتفاق جديدي است که بعد از سهميه بندي بنزين رخ داد. احساس مي شود تاکسي هست ولي براي مسافران پول دار که مي خواهند دربست به مقصد برسند.
دربستي هم يک نوع سفر است. شما وقتي از بازار تهران، مراکز تجاري ديگر و يا دانشگاه و بيمارستان بيرون مي آييد بايد خودتان را به محلي برسانيد که از آنجا سوار تاکسي شده و به مقصد برسيد. در اينجا بايد زمينه هايي مهيا شود که تاکسي ها، اين خدمات را ارائه دهند. يکي از سفرهايي که مردم نياز دارند، دربستي است. شهروندي که پول زيادي همراه دارد متقاضي اين نوع خدمات است.
پديده جديدي که از زمان هدفمندي يارانه ها در تهران پيش آمد ناپديد شدن بيش از نيمي از تاکسي هاي روان در سطح شهر بود که همگان را در خيابان هاي اين شهر حيران کرده است.
در اتفاقاتي جديد رانندگان تاکسي، وسيله خود را به بهانه هايي واهي در خانه يا پارگينگ هاي عمومي پنهان مي کنند و کمتر به مردم خدمت رساني مي کنند و بهانه شان اينست که با وجود افزايش کرايه تاکسي بازهم درآمدشان کم است و تنها با دربستي آنهم 2 تا 3 ساعت کار در روز بهانه شان به آخر مي رسد.
به گفته سيد مهدي هاشمي سخنگوي ستاد تبصره 13 هرگونه استفاده غيرمجاز از تاکسي و عدم اشتغال صاحبان تاکسي در ناوگان حمل و نقل درونشهري باعث برخورد قانوني نيروهاي انتظامي با اين افراد ميشود با رانندگان 4 هزار تاکسي که از وسيله نقليه خود استفاده غيرمجاز ميکردند و يا اتومبيل آنها به مدت طولاني در ناوگان حمل و نقل شهري فعال نبوده، برخورد قانوني شده است.
با اين وجود برخي از رانندگان تاکسي در خلاء نظارتي که وجود دارد تاکسي خود را در اختيار سازمان هاي دولتي و خصوصي قرار مي دهد و پارکينگ اين سازمان ها مدت هاست که ميزبان خودروهاي حمل و نقل عمومي است.
رانندگان تاکسي با وجود اينکه سهميه 300 ليتري در ماه مي گيرند و دوگانه سوز هم هستند باز هم از وضعيت سوخت خود مي نالند اما پس اين ناله ها سوخت کارت خود را با قيمت هايي بالاتر در بازار هاي سياهي که خود راه اندازي کرده اند مي فروشند.
وجود تاکسي هاي متخلف که از جابجايي مسافران سر باز مي زنند باعث نوعي بد بيني در بين مردم مي شود و اين شک و شبه را دامن مي زند که شايد مسئولان امر حمل ونقل خود نيز از وجود چنين وضعيتي سود مي برند و به همين دليل جابجايي و رسيدن مردم به مقصد براي آنها بي اهميت شده و فقط دم از شعارهايي نخ نما مي زنند.
در حال حاضر بسياري از تاکسي ها بدون توجه به مسافران در کنار خيابان، سليقه اي کار مي کنند و اين در حالي است که دستگاه هاي دولتي مرتبط با امر ترافيک هر روز از مردم مي خواهند با استفاده از خودروهاي عمومي تردد کرده و از آوردن خودروهاي شخصي خودداري کنند که با اين رونداستفاده از خودروي شخصي اجتناب ناپذير خواهد بود.
محمد رويانيان رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور در اظهار نظري در خصوص برخورد با اين گونه تاکسي ها گفته بود که "سازمان تاکسيراني تهران تا کنون اسامي ?? هزار تاکسي که نسبت به ارائه خدمت عمومي اقدام نکردهاند را به ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور جهت ابطال کارت سوخت آنها ارائه کرده اما ستاد حمل و نقل منتظر است تا پس از اجراي هدفمندي يارانهها ببيند که آيا اين تاکسيها همچنان خدمات ارائه ميکنند يا خير و پس از آن نسبت به برخورد با تاکسيهاي متخلف اقدام ميشود، اما با وجود گذشت چندين ماه از هدفمندي يارانه ها گويي همگان يادشان رفته در مقابل نگراني مردم چه حرف ها و قول هايي داده بودند.
فضل الله اسلامي مديرعامل تاکسيراني نيز از وجود اهرم هاي نظارتي خبر داد که زمانيکه مسافرت هاي درون شهري به اوج مي رسد. در اين ساعات لازم است بازرسان در محل هايي که ممکن است خللي رخ دهد حاضر شوند. بازرسي ناآشکار هم داريم که اين بازرسان برخي از راننده تاکسي ها هستند که به صورت افتخاري با ما کار مي کنند.
اما بر کسي پنهان نيست که همين بازرسان هم نياز به بازرس دارند تا بلکه کارشان را انجام دهند و در راس همه سازمان بازرسي کل کشور است که بايد پاسخگو باشد، پاسخگوي اين سوال که اين سازمان به عنوانه نهاد نظارتي چرا هيچ وقت در جايي که دوربين هاي خبري نيستند تا برايشان تبليغ کنند، حضور ندارند، چرا تا زماني که خون مردم به جوش نيايد کاري در اين مملکت انجام نمي شود؟