به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، اگرچه عنوان شده است كه علت تعطيلي جايگاههاي سي.ان.جي به دلايل فني، حقوقي و مالي بوده، اما برخي از جايگاهها نيز با وجود داشتن پمپهاي متعدد، با كمترين توان خود در حال سرويس دهي به خودروهاي دوگانه سوزند.
براي در سرويس نبودن تمام ظرفيت يك جايگاه سي.ان.جي، مسوول، سازنده و جايگاهدار هر کدام دليلي را ارائه ميكنند.
* * سازنده: نبود نظارت = کاهش کيفيت = تعطيلي جايگاه
محسن مهاجري - يكي از فعالان ساخت جايگاههاي سي.ان.جي، از دلايل خرابي زودهنگام جايگاههاي سي.ان.جي را نبود نظارت سختگيرانه بر کيفيت تجهيزات مورد نياز جايگاه عنوان کرده و معتقد است که از زماني كه شركت بهينهسازي مصرف سوخت متولي بازرسي در ساخت جايگاهها بود - چه از ابتداي كار و چه در زمان استفاده - نظارت به درستي صورت ميگرفت.
به گفته او بعد از آنكه انجام اين كار به شركتهاي گاز خودرو، شركت ملي گاز و شركت ملي پخش فراوردههاي نفتي سپرده شد، به دليل بي تجربه بودن اين شركتها در ساخت جايگاه، اين امر مهم سرسري گرفته و تنها به ظاهر قضيه توجه شد كه باعث محقق نشدن كيفيت مطلوب در ساخت جايگاههاي سي.ان.جي شد؛ به طوري كه هر شركتي كه توانست سعي كرد از قطعات كم بگذارد.
وي به طور مثال، از جايگاهداراني ياد مي کند که به جاي اينكه از قطعات فولادي ضد زنگ استفاده كنند، از قطعات معمولي استفاده ميكنند. در اين حالت در صورت وجود رطوبت در هوا يا گاز، قطعات زنگ ميزنند و اين موضوع موجب خرابي زودهنگام و از کار افتادن جايگاه ميشود.
* * جايگاهدار: از کار افتادن جايگاه فني ست
اردشير دادرس - رييس انجمن صنفي جايگاهداران سي.ان.جي، اگر چه بيان ميکند که تا کنون گزارشي مبني بر از كار افتادن جايگاه سي.ان.جي به دليل استفاده از تجهيزات بيكيفيت گزارش نشده است، اما به استفاده از تجهيزات بيكيفيت در ساخت جايگاهها اذعان ميكند و ميگويد كه زماني از برخي از تجهيزات يك شركت ايتاليايي استفاده ميشد كه به دليل مناسبنبودن كيفيت آن، تجهيزات آن از جايگاههاي سي.ان.جي جمعآوري شد.
وي با اشاره به اين که برخي از تجهيزات از نظر استقامت و طول عمر مفيد متفاوتند، دليل از سرويس خارج شدن برخي از جايگاهها بعد از راهاندازي را مسائل فني عنوان و تاكيد ميکند که البته بعد از راهاندازي هر جايگاه سي.ان.جي بلافاصله گروهي از بازرسان براي بازديد از جايگاه و تاييد كيفيت آن اعزام ميشوند. ضمن اين که ضوابط و استانداردهاي مورد نظر توسط شركت ملي پالايش و پخش فراوردههاي نفتي در قالب يك دفترچه به سازنده جايگاه اعلام ميشود.
* * يك مسوول: استفاده بيش از حد دليل خرابي زود هنگام جايگاههاست
با وجود اين، ديدگاه مسوولان شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي متفاوت است. آنان معتقدند که مهمترين و شايد اساسيترين دليل در خرابي بيش از موعد تجهيزات، مربوط به عدم نگهداشت صحيح جايگاه توسط مالكان جايگاهها و ورود بيش از اندازه و خارج از تناسب تعريف شده خودروهاي گازسوز به جايگاههاي سي.ان.جي است كه براين اساس تجهيزات نصب شده نه تنها خيلي زودتر از موعد مقرر به تعمير دورهاي ميرسند، بلكه فرسودگي بيش از موعد تجهيزات جايگاه را نيز به همراه دارد.
بر اساس آمار رسمي هم اکنون حدود 2 ميليون و 500 هزار خودرو دوگانه سوز مجاز و بر اساس امار غير رسمي بين 200 تا 300 هزار خودرو دوگانهسوز غير مجاز در کشور در حال تردد است.
* * وزارتخانههاي بازرگاني و كشور هم مقصرند
شرکت ملي پخش فراوردههاي نفتي پاي وزارتخانههاي بازرگاني و كشور را نيز به موضوع ميكشد و اظهار ميکند که اين دو نهاد هم بايد نسبت به جلوگيري از فعاليت كارگاههاي تبديل غير مجاز كه با تبديل غير استاندارد خودرو نه تنها امنيت استفادهكنندگان از خودرو را به خطر مياندازند، بلكه تناسب بين خودرو گازسوز و جايگاه را نيز دستخوش تغيير قرار دادهاند، برخورد كنند.
* * بازار آشفته خدمات پس از فروش قطعات
البته مهاجري - سازنده تجهيزات جايگاههاي سي.ان.جي، يكي ديگر از دلايل خرابي زودهنگام جايگاههاي سي.ان.جي را نبود خدمات پس از فروش قطعات عنوان ميكند؛ به طوريكه اگر يك قطعه از جايگاه خراب شود، سازنده جايگاه با وجود اينكه تعهد دارد تا دو سال قطعات يدكي را تامين كند، اما از اين موضوع سر باز ميزند. جايگاهدار نيز در اين شرايط مجبور است از هر قطعهاي كه شبيه قطعه معيوب است، استفاده كند.
در عين حال اهمال برخي از جايگاهداران در امضاي قرارداد با شركت سازنده براي ارائه خدمات پس از فروش قطعات نصب شده را نيز نبايد ناديده گرفت.
با وجود اين، دادرس، ارائه خدمات پس از فروش قطعات يدكي از سوي سازندگان جايگاهها را دليل از كارافتادگي جايگاهها نميداند و معتقد است كه در واقع مشكل نبود آييننامهاست كه طبق آن تعمير و نگهداري جايگاههاي سي.ان.جي را نظاممند كند.
* * ساخت جايگاهها كيفي ميشود
شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران اعلام كرده است كه برنامههاي جامعي در تعمير و نگهداشت جايگاهها اجرا خواهد شد و از اين پس، جايگاه هاي سيانجي در کنار توسعه کمي، از لحاظ کيفي نيز با شرايط نگهداشت مطلوبتري احداث ميشوند.
* * راه حل در دست تدوين است
اگر چه دير اما آييننامه بهرهبرداري، ارزيابي و درجهبندي جايگاههاي سي.ان.جي با همكاري انجمن صنفي جايگاهداران سي.ان.جي، شركت ملي پالايش و پخش فراوردههاي نفتي و مديريت طرح توسعه جايگاه سي.ان.جي براي حل اين مشكل در حال تدوين است.