گلایه های آزیتا حاجیان از باب شدن چشم رنگی و دماغ سربالاو لب قلوه ای و قد بالا!

به گزارش مشرق، آزیتا حاجیان در تازه ترین گفت وگوی خود با شرق حرفهای بحث برانگیزی زده است . متن این مصاحبه به شرح زیر است:

به عنوان كسی كه از اول انقلاب در سینما بوده اید آیا سینمای امروز ایران را دنباله طبیعی همان روند می دانید؟
حالامن یك سوال از شما دارم. سال 58 ما بوده ایم و شما نبوده اید ولی آیا شرایط امروز دنباله طبیعی رفتار همان مردمی است كه با هم مهربان و صمیمی بودند، به هم گل و شیرینی می دادند، قیمت ها پایین آمده بود، به هم كمك می كردند و...
 

نكته همین جاست كه شما بوده اید و ما نبودیم، آن موقع ایران 35 میلیون جمعیت داشته كه تا الان حدود 10 میلیون آن به دلیل كهولت سن و جنگ و... از دنیا رفته اند؛ می ماند 25 میلیون یعنی 50 میلیون از جمعیت 75 میلیونی الان، آن موقع اصلاوجود نداشتند.
بله، اما به هر حال این 50 میلیون بچه های همان 35 میلیون هستند.
   
شما تفاوت این نسل را كه می گویید اضمحلال می بینید؟ با پیچیده تر شدن و تغییر شكل ری اكشن ها؟
مسلما من به نظر دوم بیشتر احترام می گذارم چون ما مردم خوبی داریم و از نظر ژنتیك هم ایرانی ها وارث اجدادی هستند كه روزگاری در عرصه فرهنگی دنیا حرف اول را می زده اند.
   
بله، اصلاریشه دموكراسی امروز دنیا را – كه برخی آن را غربی می پندارند – در عقاید كوروش كبیر باید جست وجو كرد.
من معتقدم شرایطی كه بر مردم ما مستولی شد، باعث شد كه آن ویژگی هایی كه گفتم به اعماق برود و ویژگی های دیگری رو بیاید و باز هم اگر شرایط مساعد پیش بیاید، آن ویژگی های خوب قابل بازگشت است.
   
پس نتیجه می گیریم كه به نظر شما این سینمای امروز ادامه روند سینمای آن سال ها نیست.
البته نمی توانیم بگوییم ادامه روند آن نیست به بیان بهتر شاید نتیجه همان روند است. سینمایی كه در همه ابعاد كمال گرا بود و جمال گرایی را به كلی نفی می كرد یكدفعه افتاد به دامن جمال گرایی صرف. نتیجه منطقی كتمان نیازهای طبیعی همین است. افراط آن روز تفریط امروز را به همراه آورد، آن كمال گرایی مطلق جمال گرایی مطلق امروز را به همراه آورد و آن تفكر و تعمق و نگاه بیش از حد جدی به همه چیز، تفكر طنزخواه ساده انگارانه امروز را به همراه آورده است، آن هم در سطح بسیار بسیار سخیفش. نه آن موقع باید آن قدر سخت گرفته می شد و نه الان این قدر آسان.
   
برخی معتقدند این اتفاق محدود به ایران بعد از انقلاب نیست و مثلابا فراز و فرودهایی هالیوود هم دچار همین مساله شده است.
خب بله شاید. به هر حال در 30 سال گذشته در دنیا هم اتفاق های مهم و تاثیرگذاری رخ داده است مثلافرض كنید فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عنوان مادر ایدئولوژی كمونیسم بعد از آن همه زحمت و انقلاب 1917 و چه و چه. نابودی یك ایدئولوژی قدرتمند در جهان به هر حال افسردگی هایی – حداقل برای بلوك شرق – به همراه داشته است و اینها همه تاثیرگذار بوده است. به علاوه ماجراهای سلاح های اتمی، پیش بینی نابودی زمین و... همه منجر به لحظه زیست شدن و سطحی شدن آدم ها می شود. اصلانمی توانیم بگوییم كه در نقطه ای از زمین اتفاقی می افتد و نقطه دیگر متاثر نخواهد شد. خصوصا كه وسایل اطلاع رسانی جدید – اینترنت و ماهواره – خیلی ارتباطات را سرعت بخشیده است.
   
نسل امروز به واسطه اینكه سینما هنر بصری است روی زیبایی – از همه جنسش – توجه ویژه ای دارد، شما به كلی این توجه را نفی می كنید؟
نه. نفی نمی كنم اما زیبایی درونی هم هست. من از یك جایی رد می شدم، تلویزیون روشن بود و داشت سریال پخش می كرد، بازیگر دختری هم كه در آن صحنه ها بازی می كرد، چهره زشتی داشت اما آنقدر زیبا بازی می كرد كه من ایستادم و تا پایان آن قسمت مجموعه را تماشا كردم. نسل امروز متاسفانه در دام یك جمال گرایی ظاهری صرف افتاده كه دارد آزارش می دهد. برای همین می بینید كه همه دخترها می روند بینی شان را عمل می كنند، همه تهیه كننده ها دنبال زیبایی ظاهری هستند به جای اینكه زیبایی های درونی زندگی را مطرح كنند و اشاعه دهند. متاسفانه الان زیبایی در سینما شده چشم رنگی و دماغ سربالاو لب قلوه ای و قد بالا.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    همه مصاحبه رو ول كنيد اين كوروش كبير گفتن خبرنگار رو بچسبيد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس