به گزارش مشرق، سعید وصال، دبیر انجمن صنفی شرکتهای نمایندگی بیمه ایران، با اشاره به اینکه اولین روز ماه حرام، 21 فروردین سال 95 به آغاز میشود، گفت: «با توجه به اینکه دیه ماه عادی به 1/900/000/000 ریال و دیه ماه حرام به 2/533/000/000 ریال افزایش یافته است، همه بیمهشدگان شخص ثالث اتومبیل باید نسبت به خرید الحاقیه افزایش دیه اقدام نمایند».
وی افزود: از همه دارندگان بیمه شخص ثالث میخواهم تا نسبت به دریافت الحاقیه افزایش دیه، توجه جدی داشته باشند تا در زمان بروز حوادث جانی، عهدهدار بخشی از خسارات دیه نشوند.
وی بیتوجهی به این امر را باعث بروز مشکلات آتی برای شهروندان خسارتدیده دانست.
با افزایش دیه ماههای عادی و حرام، رئیسکل بیمه مرکزی با صدور ابلاغیهای، نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال 95 را 15 درصد افزایش داد.
سعید وصال با تأکید بر اینکه در سال 95 بر اساس سال قبل، الحاقیههای افزایش دیه بیمه شخص ثالث رایگان نخواهد بود، گفت: برخلاف سال 94 که شرکتهای بیمه موظف به اعمال افزایش دیه بدون دریافت حق بیمه اضافی شده بودند، امسال بنا بر تناسب افزایش دیه باید حق بیمه پرداخت شود.
وصال تأکید کرد: مردم نباید این افزایش را بهعنوان افزایش حق بیمههای شخص ثالث تلقی کنند، بلکه صرفاً این امر بابت رشد 15 درصدی دیه تعهدات بیمهنامههای شخص ثالث است.
به گفته دبیر انجمن صنفی شرکتهای نمایندگی بیمه ایران، دولت همواره با کنترل قیمت بیمه شخص ثالث، به دنبال فرهنگسازی و گسترش این پوشش در سطح جامعه است تا در حوادث جانی و مالی اطمینانخاطری بر جبران زیان وارده وجود داشته باشد: «به خاطر آمار بالای تصادفات و کشتهشدگان ناشی از حوادث رانندگی در کشور، اهمیت بیمهنامه شخص ثالث و توجه به بهروز بودن پوششهای آن، بیشازپیش نمود مییابد».
سعید وصال با انتقاد از برخی شرکتهای بیمهای به خاطر نرخشکنیهای غیرفنی و کمفروشی تعهد سرنشینان خودرو گفت: در سالهای اخیر مشاهده شده است که برخی شرکتهای بیمه با نرخشکنی غیرفنی و اعمال تخفیفات غیرقانونی و یا حتی کمفروشی تعهد سرنشین خودرو، به هر قیمتی بهدنبال صدور بیمهنامه، به نیت جذب حق بیمه بودهاند تا هم بتوانند به سهامداران خود سود بدهند، هم در بازار رقابت بمانند و در پایان همه همیشه معترض به زیانده بودن بیمه شخص ثالث هستند. این مسئله باعث شده که مهمترین هدف بیمه شخص ثالث که خدمت به آرامش و امنیت جامعه است گاهی کمرنگ شود.
وصال اظهار امیدواری کرد، با اعمال نرخهای یکسان اعلامی از سوی بیمه مرکزی در سال 95، رقابت ناسالم برخی شرکتهای بیمه برای جذب بیمه شخص ثالث به رقابت برای ارائه سرویس و خدمات متناسب با شأن مردم تبدیل شود و شرکتهای بیمه از راههایی نظیر فروش اقساطی بیمهنامه شخص ثالث و پرداخت بهموقع خسارات در جذب حداکثری بیمهگزاران و افزایش سهم بازار تلاش نمایند.