این شرکت در حالی در ناوگان خود کشتی اجارهای ندارد که سفارش خرید یک فروند کشتی با ظرفیت 2200 TEU را به خارجیها داده است.
طی ماههای اخیر یکی از اولویتهای مدیران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، فعال کردن قراردادهای متوقف شده خرید کشتی بوده است. مدیرعامل کشتیرانی در اینرابطه گفته بود: «در دوران تحریم قراردادهای ساختی را با شیپیاردهای خارجی داشتیم که به دلیل تحریم این قراردادها معلق مانده است. پیش پرداختهای این قراردادها انجام شده و باید آنها را زنده کنیم. الان اولویت اصلی ما احیای قراردادهای معلق شده در دوران تحریم است.»
با این تفاسیر احتمال دارد کشتی سفارش شده کشتیرانی یکی از همان شناورهایی باشد که در زمان تحریم روند ساخت و تحویل آنها متوقف شده بود.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هماکنون با 99 هزار و 867 TEU ظرفیت در رتبه بیست و یکم برترین شرکتهای کشتیرانی دنیا قرار دارد.
هماکنون مرسک با 615 فروند کشتی (216 فروند ملکی و 352 فروند اجارهای) و ظرفیت سه میلیون و 194 هزار و 712 TEU برترین شرکت کشتیرانی دنیاست.