کد خبر 664827
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳

سردار مهماندار در تشریح دلایلی که منجر به افزایش ترافیک شبانگاهی طی دو هفته‌ای اخیر شده است افزود: علاوه بر برودت هوا که به افزایش میل شهروندان به استفاده از وسائل نقلیه شخصی منجر می‌شود، اتمام ماه صفر نیز در افزایش ترافیک عصرگاهی و شبانگاهی دو هفته اخیر اثرگذار بوده است.

به گزارش مشرق، سردار محمد رضا مهماندار در واکنش به انتقادات مطرح شده در خصوص افزایش ترافیک دو هفته اخیر شبانگاهی در شهر تهران اظهار داشت: هر ساله در این فصل با توجه به تغییر مدت روز، برودت هوا و عوامل دیگر شاهد تغییرات ترافیکی و افزایش بار ترافیکی عصرگاهی و شبانگاهی در شهر تهران هستیم.
 
دلایل پلیس برای افزایش ترافیک اخیر پایتخت؛ از کوتاه شدن روز و برودت هوا تا زمان اتمام طرح زوج و فرد و فرارسیدن ربیع
 
وی با تاکید بر اینکه دلایلی از قبیل کوتاه شدت طول روز در افزایش ترافیک عصرگاهی و تاثیر برودت هوا در این افزایش گفت: من به عنوان کسی که 28 سال تجربه کاری مرتبط با فعالیت ترافیکی دارم عنوان می‌کنم که برخی انتقادات نسبت به تاثیر این علل، به هیچ وجه انتقادات کارشناسی نیستند.
 
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در تشریح دیگر دلایلی که منجر به افزایش محسوس ترافیک شبانگاهی طی دو هفته‌ای اخیر شده است افزود: علاوه بر برودت هوا که به افزایش میل شهروندان به استفاده از وسائل نقلیه شخصی منجر می‌شود، اتمام ماه صفر نیز در افزایش ترافیک عصرگاهی و شبانگاهی دو هفته اخیر اثرگذار بوده است چراکه اتمام این ماه مصادف می‌شود با آغاز برگزاری مراسم جشن و عروسی و همچنین افزایش سفرهای درون شهری به مناطق مرکزی و مراکز خرید.
 
مهماندار ادامه داد: همچنین تعیین ساعت 19 به عنوان زمان اتمام ممنوعیت طرح زوج و فرد نیز باعث شده تا سفرهای درون شهری به بعد از ساعت 7 شب موکول شود که این موضوع به خودی خود می‌تواند ترافیک شبانگاهی را افزایش دهد.
 
وی گفت: این در حالی است که ادامه داشتن ممنوعیت ترافیکی در محدوده طرح زوج و فرد تا ساعت 19 باعث می‌شود که تمایل به استفاده از مسیرهای بزرگراهی در حاشیه محدوده این طرح نیز افزایش یابد و این مساله به افزایش ترافیک عصرگاهی نیز منتهی می‌شود.
 
پلیس دخالتی در کنترل چراغ‌های راهنمایی ندارد/ وظیفه ما حل مشکل ترافیک نیست، روانسازی است
 
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که برخی منتقدان، افزایش ترافیک شبانگاهی و عصرگاهی دو هفته اخیر را ناشی از تغییر در زمان چراغ‌های راهنمایی در معابر درجه 2 پایتخت می‌دانند که باعث کشیده شدن ترافیک به مسیرهای دیگر می‌شود گفت: نکته جالب اینجا است که کنترل چراغ‌های راهنمایی در تقاطعات در اختیار سازمان کنترل ترافیک شهرداری تهران است و به صورت هوشمند کنترل می‌شود و تنها زمانی که شاهد بار ترافیکی شدید در برخی تقاطعات باشیم و نیاز به تخلیه بار ترافیکی در نقاطی احساس شود، کنترل زمان این چراغ‌های راهنمایی در اختیار همکاران ما قرار می‌گیرد و به صورت دستی کنترل می‌شود.
 
مهماندار با تاکید بر مشکلات ترافیکی موجود در پایتخت اشاره کرد و اظهار داشت: باید قبول کرد معابر شهر تهران دارای ظرفیت محدودی است و وظیفه پلیس نیز حل مشکل ترافیک نیست بلکه پلیس تنها با استفاده از ابزارهای موجود، موظف به روانسازی ترافیکی است تا اجازه ندهد تخلف یک یا چند راننده در معابر، به افزایش بار ترافیکی آن معبر بینجامد.
 
خیابان‌های تهران اشباع شد/ ورود 1000 وسیله نقلیه جدید به پایتخت
 
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه باید گفت که ترافیک امروز شهر تهران در شرایطی است که می‌توان اعلام کرد که در شرایط اشباع قرار داریم و تمام ظرفیت معابر پایتخت در ساعات پایان روز، در اشباع کامل قرار دارد و این در حالی است که روزانه 1000 موتورسیکلت و خودرو به تعداد وسائل نقلیه شهر تهران اضافه می‌شود.
 
گسترش حمل و نقل عمومی تنها راهکار حل مشکل ترافیک تهران
 
رئیس پلیس راهور پایتخت در تشریح راهکارهای موجود برای حل مشکل ترافیکی شهر تهران گفت: در شرایط فعلی دو راهکار برای حل این مشکل وجود دارد؛ اول آنکه به دنبال راهکارهای افزایش همکاری شهروندان در عدم استفاده از خودروهای شخصی باشیم که دستیابی به این مهم تنها از طریق گسترش سیستم حمل و نقل عمومی و مهیا کردن بستر استفاده از این سیستم برای تمام شهروندان است چراکه به عنوان نمونه در کشور آلمان، علی‌رغم بیشتر بودن سرانه خودرو در این کشور نسبت به ایران، به دلیل مهیا بودن سیستم حمل و نقل عمومی آن کشور و به صرفه بودن استفاده از حمل و نقل عمومی برای شهروندان آلمانی، شاهدیم که وضعیت ترافیکی به مراتب بهتری را نسبت به وضع ترافیکی ما دارند.
 
پیشنهاد مهماندار برای گسترش محدوده زوج و فرد/ پیشنهاد جدید برای حذف جریمه تردد از معابر داخل طرح
 
مهماندار اضافه کرد: راهکار دوم آن است که محدوده زوج و فرد در شهر تهران افزایش یابد تا عملاً کنترل بیشتری بر تعداد خودروهای تردد کننده در شهر اعمال شود.
 
وی خاطرنشان کرد: این پیشنهاد نه از سوی رئیس پلیس راهور پایتخت، بلکه به عنوان یک کارشناس ترافیک عنوان شد و تصمیم‌گیری در خصوص افزایش محدوده طرح زوج و فرد نیز در اختیار پلیس نبوده و تنها از طریق شورای عالی ترافیک، قابل اجرا است.
 
البته این موضوع به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده ولی حتماً باید به دنبال طرح جامع و کاملی در خصوص ترافیک شهر تهران باشیم که در این طرح قطعاً باید موضوع عبور از جریمه برای تردد در شهر و حرکت به سمت پرداخت عوارض به میزان تردد در شهر را مد نظر قرار داد.
 
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پایان با تاکید بر اینکه باید حقوق تمام شهروندان در طرح‌های ترافیکی مدنظر قرار گیرد، گفت: حل مشکل ترافیک حتماً راهکارهایی دارد و با توجه به اینکه داشتن خودرو الزاماً به معنای استفاده از خودرو در هر شرایط زمانی و مکانی نیست، نمی‌توان پذیرفت که حق اکثریت شهروندان به خاطر برخی افراد که تمایل به استفاده از خودرو در هر زمان و هر مکان را دارند نادیده گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس