به گزارش مشرق به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار جمعی از فعالان و کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مفاهیم انتزاعی به این معنی است که چند مسئله در نظر گرفته میشود و در میانه آنها یک مسیر را در نظر میگیریم.
وی با بیان اینکه انسانها برای رسیدن به اهداف خود همیشه با موانع مختلفی مواجه میشوند، افزود: زمانی که این موانع برطرف میشود که انسان از این مشکلات رسته است و به همین دلیل است که قرآن کریم بیان میکند که مومنان به فلاح و رستگاری رسیدند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: سوره مؤمنین بیان میکند، مومنان به رستگاری و فلاح رسیدهاند و به همین دلیل شرط رستگاری آن است که انسان مؤمن باشد.
وی یادآور شد: در این زمینه انسانها اهداف مختلفی دارند که در این راه موانع متعددی وجود دارد؛ حال فلاح و رستگاری به این معنی است که انسان این موانع را کنار زده و از آنها بگذرد. آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: لذت نزدیک به ذهن فلاح در فارسی لذت کامروایی است و در مقابل آنها ناکام است؛ افلح به کسی گویند که موانع را از پیش روی برداشته و به کامیابی رسیده است.
وی تصریح کرد: قرآن کریم بیان کرده است که انسان در بهترین موقعیت و استعداد و ظرفیت خلق شده است و دلیل آن نیز همین روحی است که باعث ترقی است؛ خاصیت انسان آن است که در عین ترقی نزول نیز میکند.
این استاد حوزه یادآور شد: زمانی که خداوند این نفس را ساخت، راه سقوط و هم راه ترقی و پرهیزکاری و رشد و سعادت را به انسان نشان داد؛ این نفسی که خداوند به انسان داده است، قابلیت شکوفا شدن و آلوده شدن است.
وی گفت: خداوند موجود بسیار نفیسی مثل نفس به انسان داده است که انسان است که آن را پرورش میدهد و یا به شدت آن را آلوده میکند.
آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: رستگاری از آن کسی است که نفس آن خود را شکوفا کند؛ نفس انسان مثل درختی است که انسان با آبیاری مناسب و مراقبت از برکات آن استفاده کند، ولی میتواند آن را خشک کند. وی گفت: خداوند در قرآن کریم به راز پیشرفت اشاره میکند؛ این راز همان ارتباط با خداست؛ خداوند بیان میکند که اگر انسان به دنبال تزکیه و رشد و شکوفایی است باید با خدا ارتباط دائمی داشته باشد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: نقص بزرگ انسان آن است که همیشه پیش پای خود را میبیند و قدم بعدی را نمیبیند و به همین مسائل زودگذر دل میبندند و به فردای خود فکر نمیکند و دلیل بدبختیهای آن نیز همین مسئله است.
وی خاطرنشان کرد: حب الدنیا و حب الاخره نماد این مسئله دربه خدا فرهنگ قرآنی است؛ دلبستگی به لذات زودگذر، انتخاب زندگی زودگذر دنیا است در صورتی که انسان اشتباه میکند چون آن خیری که باید دنبال آن باشد در آخرت بدست میآید. آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: اگر تفکر درست در ذهن انسان تقویت شد که همه عناصر زودگذر فانی است و باید از آن عبور کرد و باید به امور دائمی و اخروی پرداخت انسان به مسیر فلاح وارد میشود.
وی افزود: مشکل انسان این است که انسان به لذتهای مادی و زودگذر عادت کرده است و این زندگی را برای خود تعریف کرده است؛ انسان میتواند به جایی برسد که همسایه خدا شود ولی هیچگاه برای این کار تمرین نمیکند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خداوند در قرآن بیان نمونه سعادتمندان را ذکر میکند که یکی از آنها همسر فرعون است؛ همسر فرعون به خداوند میفرمود که علاقمندم که در جوار رحمت حق و در بهشت در کنار حضرت حق جای گیرم.
وی یادآورشد: تنبلی و دلبستگی به لذات زودگذر اجازه نمیدهد که انسان ما را به خداوند برساند؛ انسان میتواند تحریمها را تحمل کند و چند صباحی در جبههها بگذرد تا زیر بار ذلت ظلم آمریکا نرویم ولی لذت طلبی اجازه نمیدهد.
آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: بیان میکنند که مشکل اصلی تحریمها است و باید از بین برود، ولی تحریمها ماند و بیکاری و نداری مردم بیشتر شد؛ مشکل از آنجا ناشی شد که به جای اتکای به خدا، دنیا را ترجیح میدهیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از نوکری و دریوزگی جانوران شاخدار امروزی دنیا نجات پیدا کنیم، باید دندان دلدادگی لذات دنیا را بکنیم؛ اگر دنیا را کنار گذاشتیم به عزت میرسیم؛ قرآن کریم بیان میکند که جای دنیا و آخرت و موارد مرتبط به آن را اشتباه نگیریم؛ تا به این لذات دنیا مبتلا هستیم خواه ناخواه در مشکلات غرق خواهیم بود.