کد خبر 79455
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵

به نظر من زنان مسلمان نبايد پوشش را يک محدوديت ببينند بلکه اين يک قدرت است که مي‌توان با کمک آن نتايج بهتري گرفت. زنان مسلمان نبايد حجاب را محدوديت بدانند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا ، وزنه برداري هميشه از جمله ورزشهايي بوده که به خاطر قوانين خاصي که دارد، ورزشکاران زن مسلمان اجازه حضور در رقابتها رسمي را نداشتند. مهمترين علت اين مسئله نيز اين بود که بنابر قوانين بايد آرنجها و زانوهاي وزنه برداران بدون لباس باشد تا داوران يکي از خطاهاي اصلي اين مسابقات را که همان کمک گرفتن از پاها براي بلند کردن وزنه است را تشخيص دهند. براي همين زنان مسلمان در طول تاريخ اين ورزش يا نمي‌توانستند در رقابتها شرکت کنند  يا بايد از پوشش استاندارد بين المللي استفاده مي‌کردند. اين مسئله اي است که کلثوم بينظير عبدالله يک تنه با آن مبارزه کرده تا نام خود را به عنوان نخستين وزنه بردار زن مسلماني در کتاب تاريخ اين ورزش ثبت کند که با حجاب کامل در رقابتهاي جهاني شرکت کرد.




در ادامه گفت‌وگوي خبرنگار اعزامي ايسنا به پاريس را با کلثوم بي نظير عبدالله خواهيد خواند.

• خانم عبدالله، شما درست است که ريشه‌اي پاکستاني داريد، اما فکر مي‌کنم بيشتر آمريکايي هستيد، از خودتان بگوئيد و اينکه چگونه به اين ورزش گرايش پيدا کرديد.

- در ابتدا من تکواندو کار مي‌کردم. سپس تصمصم گرفتم ورزشهاي قدرتي‌تري کار کنم و در اينترنت دنبال ورزشهاي قدرتي گشتم. بعد از اينکه در مقطع دکتري فارغ التحصيل شدم، در يکي از سايتها راجع به وزنه برداري و بازيهاي المپيک مطلبي خواندم و به اين رشته علاقه‌مند شدم. در شهري که من زندگي مي‌کنم - آتلانتا، يک ورزشگاه مخصوص وزنه برداري وجود دارد و دو نفر از دانشگاه ما هم آنجا ورزش مي‌کردند. من هم به آن باشگاه رفتم و تمرين را شروع کردم. بعد از حدود دو سال تمرين، مربي من در آن ورزشگاه به من گفت در شرايطي هستم که مي‌توانم در مسابقات شرکت کنم. اما من آن موقع تنها به عنوان يک ورزش براي آماده سازي به آن نگاه مي‌کردم، اما در نهايت در يکي از مسابقه‌هايي که همه مي‌توانستند شرکت کنم، شرکت کردم که تجربه بسيار خوبي براي من بود. ورزشکاران و مربيان ديگر هم به من اميدواري مي‌دادند که بايد اين رشته را ادامه بدهم و در مسابقه‌هاي بيشتري شرکت کنم. بنابراين در رقابتهاي بيشتري در شهرهاي اطراف شرکت کردم.

• اين راه را طي کرديد تا وارد مسابقه‌هاي ملي شويد؟ شما که با حجاب شرکت مي‌کرديد، مشکلي براي حضور در مسابقه‌هاي ملي آمريکا نداشتيد؟

- پس از اين رقابتها توانستم وارد مسابقه‌هاي ملي شوم، اما با توجه به اينکه هيچ وقت هيچ زن محجبه‌اي در رقابتهاي ملي آمريکا شرکت نکرده بود، مسئولان گفتند که در مورد موضوع شما بايد تصميم گيري کنيم. براي همين به من اجازه ندادند در رقابتهاي سال 2010 شرکت کنم. يکي از دلايلش نيز اين بود که من از لباسهاي استاندارد استفاده نکرده بودم. من چندين بار برايشان نامه نوشتم و شرايط را توضيح دادم و آنها مي‌گفتند امکانش نيست و ما پيرو قوانين فدراسيون بين المللي هستيم. بعد، اين موضوع به رسانه‌هاي محلي کشيده شد و در نهايت با مطبوعاتي شدن ماجرا، کميته ملي المپيک آمريکا گفت که بايد در مورد موضوع لباس شما با iwf مذاکره کنيم. من در طي چندين سال با توضيحات کاملي که دادم و حتي لباسي که پوشيدم و برايشان توضيح دادم، در نهايت قبول کردند و من توانستم در ماه جولاي گذشته در رقابتهاي ملي شرکت کنم.

• چگونه به رقابتهاي جهاني راه يافتيد؟

- من در مسابقات جهاني سال جاري از طرف پاکستان شرکت کردم، چون که آنها هيچ وزنه برداري نداشتند و به من گفتند که اگر بخواهم مي‌توانم از پاکستان شرکت کنم و من هم قبول کردم. با اين حال من خودم را چندان ورزشکار حرفه‌اي نمي‌دانم، چرا که بايد در مسابقات بيشتري شرکت کنم تا بتوانم به يک آمادگي نسبي دست پيدا کنم.

• همانطور که مي‌دانيد شما نخستين زن مسلمان در تاريخ اين رقابتها هستيد که با پوشش کامل اسلامي در آن شرکت کرديد، در اين مورد چه احساسي داريد؟

- من از اين بابت خيلي خوشحال هستم. هرچند که هيچ وقت فکر نمي‌کردم که در اين موقعيت قرار بگيرم. هميشه براي خودم تمرين مي‌کردم و تازه مسابقات رقابتي را شروع کردم. من هيچگاه نقش الگو را نداشتم، اما خوشحالم که امروز من الگو شدم و اولين زن محجبه‌اي بودم که در رقابتهاي وزنه برداري شرکت کردم. اميدوارم زنان مسلمان بيشتري بتوانند در رقابتهاي جهاني نماينده زنان مسلمان باشند.

• فکر مي‌کنيد بتوانيد روزي عضو تيم ملي آمريکا باشيد؟

- من در رقابتهاي ملي آمريکا شرکت کردم، اما نتوانستم عضو تيم ملي باشم. براي ورود به تيم ملي بايد نتايج بسيار خوبي در مسابقات ملي کسب کرد که در نهايت بتوان در تيم ملي آمريکا بود. البته دليل عمده ديگري هم که باعث شد من نتوانم عضو تيم ملي شوم، سنم بود. براي من خيلي سخت خواهد بود. اگر جوانتر بودم شايد برايم راه پيشرفت کمي بازتر بود. البته مي‌دانم که در بازيهاي المپيک پکن يک وزنه بردار با سن بالا از تيم آمريکا شرکت کرده بود. با اين حال من هم تمام تلاش خودم را خواهم کرد و شايد روزي عضو تيم ملي آمريکا شوم.

• در پايان مي‌خواهيم بدانيم که چه توصيه‌اي داريد براي زنهاي مسلمان. شايد بعضي از آنها فکر مي‌کنند با حجاب نمي‌توانند يک ورزشکار شوند؟

- شايد براي برخي رشته‌هاي سرعتي و رکوردي موضوع حجاب کمي مشکل ساز باشد، اما وزنه برداري از جمله رشته‌هايي است که با حجاب هم مي‌شود بدون سختي اين را انجام داد. اکنون پارچه‌هاي خوبي هم هست که مي‌توان لباس مناسب و متناسب با قوانين وزنه برداري را دوخت. حتي اکنون پارچه‌هايي وجود دارد که مي‌توان با آن لباسهاي مناسب شنا دوخت. به نظر من زنان مسلمان نبايد پوشش را يک محدوديت ببينند بلکه اين يک قدرت است که مي‌توان با کمک آن نتايج بهتري گرفت. زنان مسلمان نبايد حجاب را محدوديت بدانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    امان از جهل مشرق عزيز به حساب خودت داري از حجاب دفاع مي كني؟
  • مهران ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    واقعا آفرین به این شیر زن. فکر کنم این (نمی دانم) بدون حجاب هم می تونسته شرکت کنه. اما واقعا آفرین به این ایمان و پایبندی به اسلامش. بعضی از ما ایرانی ها که سعی در لخت تر جلوه دادن خودمون توی خیابون ها با هم رقابت داریم باید از این شیرزن ها الگو بگیریم.
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    آفرین...
  • سوده ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    اگه این نوع حجابها خوبه و مشکل آفرین نیست و منافاتی بایحدود شرعی نداره پس چرا تو تلویزیون خودمون ورزش خانمها رو نشون نمیده؟
  • فاطمه جعفريان ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    چرا بازي مي خوريد؟ مسلماني زن فقط به چند وجب پارچه سرش نيست. به خدا لائيسم هيچ مشکلي با اين پارچه ندارد وقتي از هويت مسلماني خالي شدي وقتي که قوانين غربي شدن و غربي بودن و غربي انديشيدن را پذيرفتي ديگر هيچ مشکلي با تو ندارندنه با تو نه با مسلماني ات. چرا متوجه نيستيد دارند هدايتمان مي کنند دارند غير مستقيم ذهنهايمان را از ما و از هويت اسلاميمان تهي مي کنند با ظاهر گرايي. رها کنيد اين تحليل هاي مسخره را. حجاب محدوديت است مسلماني محدوديت است حتي انسان بودن هم محدوديت است اصلا قرار نيست ما ازادي را همانگونه که آنها معنا مي کنند معنا کنيم. مي توانيد اين نوشته را هم همانند همه حقايق قبلي که برايتان نوشتن تاييد نکنيد اما لا اقل شما که مدعي خيلي چيزها هستيد بخوانيد و حواستان را بيشتر جمع کنيد.
  • سینا ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    زن و مرد مسلمان باید در ورزش اسلامی خوش بدرخشند که فعلا توسط صاحبنظران تعریف نشده(به غیر از زور خانه مردان) که حداقل تا اطلاع ثانوی باید جلوی زن مسلمان که ناموس همه مردهای مسلمان است در میادین ورزشی به ویژه میادینی که با عفت زن مسلمان منافات دارد گرفته شود تا دیر نشده و این فدراسیون های نامتعارف ریشه ندوانیده اند
  • مجتبی ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    المراه ریحانه لیست بقهرمانه وای از زنان در آخرالزمان
  • amin ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    من با نظر این خواهر گرامی موافقم.این عمل خود مصداق بی حجابی است. آقا اصلا چه معنی دارد زن که موچودی لطیف است و با عواطف و احساسات خود به زندگی روح می بخشد همچین حرکات سنگینی که در شان یک زن نیست انجام دهد.
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    احسنت
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    چقدر هم حجابش کامله
  • امیرحسین ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    آفرین خانم جعفریان!
  • امید ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    کاملا موافقم. به صرف حجاب داشتن نمی توان مجوزی را برای در انظار قرار گرفتن قرار داد. دارن دورمون می زنن بجور!!! و داریم دور می خوریم بدجور!!!
  • عبدالحمید ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    بله به قول خانم جعفریان اگه دیدگاه ما در مورد دین یک باید و نباید خشک و خالی مثل سایر قوانین انسانی باشد ، اصحاب شیطان هیچ مشکلی با ما نخواهند داشت، مساله اینجاست که دین خدا (قانون الهی) پایه ی خلقت انسان و نظام آفرینش می باشد: فاقم وجهک لالدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم و لکن اکثر الناس لا یعلمون/سوره روم آیه 30
  • آرنیما ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    احسنت ...
  • حمید ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    چه لزوم واجباری هست که مثلا یک زن حتما وزنه برداری کنه ضمنا اینکه این خانم فقط پوشش داره نه حجاب مورد تایید اسلام -والسلام
  • سمیرا ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    0 0
    چه حجاب کاملی هم دارند!! دستشون درد نکنه باریکلا ... اما واقعا چه نیازی هست که یک خانوم مسلمان چنین ورزشی بکنه!! مسلمانیم و باید یکسری از محدودیتها رو هم بپذیریم .. اینهمه تلفیق آزادی و دین بی معناست!
  • علی پیرایه ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    0 0
    خانم جعفریان. چند وجب پارچه (حجاب) سمبل مسلمان بودن است. اگر نبود همون دولت های غربی مثل فرانسه اون رو ممنوع نمی کردند توی دانشگاه و محل کار! معلومه که سمبل است. و چه سمبل زیبایی! این محدودیت نیست بلکه مصونیت است.حداکثر محدودیتی برای مصونیت ما. اونها می خوان حجاب را محدودیت معرفی کنن ما می گیم نه محدودیت نیست. از اساس با دید آنها مخالفت می کنیم نه اینکه فرض آنها را قبول کنیم و بعد بگیم این فرض باطل شما را ما بهش اعتقاد داریم. این روش مبارزه نیست!
  • اشکان ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    0 0
    خیلی دوست دارم ذهنیت کسانی رو که با این ورزشکار مخالفت کردن رو بدونم. شما کلاً با ورزش زنان مخالفید؟ با چه استدلالی؟ یعنی زنان با هیچ پوششی نمی‌توانند ورزش کنند چون مثلاً شماها اعتقاد دارید زن موجود ظریفی است و نباید وزنه‌برداری کند؟ بنده‌ی خدا، این سلیقه‌ی توست که به اسم اسلام داری تحمیلش می‌کنی.
  • احمد ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    0 0
    وای بر کسانی که می خواهد فساد را بین مسلمین نشر دهند. لطفا کتاب جایگاه اجتماعی زن آقای نصیری مطالعه فرمائید
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    0 0
    این نظر شخص شماست و بهتره برای خودتان نگهش دارید
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    0 0
    در مورد این خانم که به نظر نمی رسه اجباری باشه و انتخاب خودش بوده.اما چه لزومی داره که مثلا مردان در مسابقات وزنه برداری شرکت کنند و مدال قوی ترین مرد جهان رو بگیرند؟! جواب این سوال ، جواب سوال شما هم خواهد بود.
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    0 0
    این زن خودش انتخاب کرده.به انتخاب دیگران احترام بگذارید
  • سمیرا ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    0 0
    مخالف نیستیم .. اما دیگه به به و چه چه کردن هم نداره دیگه!!
  • اشکان ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    0 0
    رضازاده با لباس باز بره وزنه بزنه مقام بیاره به به و چه چه داره اما یه خانوم با وجود اینکه می‌تونسته با لباس باز مسابقه بده به خودش سختی بده برای اعتقاداتش به به و چه چه نداره؟ انصاف‌تون رو شکر! کمی از نردبام غرور مردونه‌تون بیایید پایین.
  • اشکان ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    0 0
    البته ببخشید گفتم غرور مردونه! چون شما خانوم هستی.
  • kosar ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    آقای مهران کجای حجاب این خانم پایبندی به اسلام رو نشون میده؟مثل اینکه حجاب در اسلام برای شما واین خانم مثلا محجبه درست جا نیفتاده.توصیه میکنم مطالعه دقیقی در این زمینه داشته باشید.
  • یه دوست ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    0 0
    نظر همتون قابل احترام ولی این خانم به نظر خودش کارش درسته پس ماهم باید یه خورده احترام بذاریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس