شورای امنیت

نیکی هیلی از قطعنامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل درباره محکومیت شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی که با رای ممتنع دولت قبلی آمریکا تصویب شد، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، نشست شورای امنیت سازمان ملل که قرار است در آن درباره قطعنامه پیشنهادی درباره بیت‌المقدس صحبت و رای گیری شود، آغاز شد.

«نیکلای ملادینوف» نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه در ابتدای جلسه با سخنرانی درباره وضعیت جاری در سرزمین‌های فلسطینی، بر تداوم شهرک سازی‌ها در اراضی اشغالی توسط رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این اقدامات را «غیرقانونی» خواند.

این مقام ارشد سازمان ملل گزارشی جامع درباره درگیری‌ها در اراضی فلسطینی و همچنین اراضی اشغالی ارائه داد.

آقای ملادینوف البته در بخشی از اظهاراتش، سخنان تندی علیه نیروهای فلسطینی مطرح کرد و حماس و جهاد اسلامی فلسطین را به دلیل حملات ضد اسرائیلی و تاکیداتشان بر «نابودی اسرائیل» مورد انتقاد قرار داد.

این مقام سازمان ملل از رژیم صهیونیستی به دلیل اقداماتش علیه نوار غزه و اجرا نکردن همه تعهداتش برای رفع محاصره این منطقه انتقاد کرد.

نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه درباره اقدام اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هم سخن گفت.

او گفت که سازمان ملل معتقد است که موضوع بیت‌المقدس باید در مذاکرات بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی، وضعیت نهایی آن مشخص شود و قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره این موضوع باید مراعات شود.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هم سخن گفت.

وی گفت که من در این شورا وقت اعضای شورای امنیت را درباره صحبت درباره پایتخت  یک کشور نمی‌گیرم.

نیکی هیلی از قطعنامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل درباره محکومیت شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی که با رای ممتنع دولت قبلی آمریکا تصویب شد، به شدت انتقاد کرد.

نماینده آمریکا از اعضای شورای امنیت سازمان ملل به دلیل این اقدام انتقاد کرد و چنین اقدامی را سبب تشویق فلسطینیان برای اقدامات یک جانبه و دور شدن از مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی خواند.

او با دفاع از مواضع دولت آمریکا در قبال بیت‌المقدس ادعا کرده که دولت دونالد ترامپ در موضوع فلسطین، «بیطرف» است.

هیلی، در بخشی از سخنانش، رژیم صهیونیستی را «با دوام ترین دموکراسی در منطقه» خواند و تاکید کرد که دولت آمریکا بار دیگر «اشتباه» دولت سابق این کشور در هموار کردن راه برای تصویب قطعنامه علیه این رژیم را تکرار نخواهد کرد.

اظهارات هیلی را می‌توان تایید گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی درباره احتمال وتوی قطعنامه پیشنهادی مصر درباره وضعیت بیت‌المقدس خواند؛ قطعنامه‌ای که دیگر اعضای شورای امنیت همراهی خود را با آن اعلام کرده‌اند.

سوم دی ماه 1395 بود که شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه‌ 2334 این شورا علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی رای مثبت داد. این قطعنامه با 14 رأی موافق و یک رأی ممتنع آمریکا به تصویب رسید(جزئیات بیشتر).

در نشست شورای امنیت سازمان ملل، نمایندگان اروگوئه و بولیوی هم سخنرانی کردند.

این دو نماینده از اجرا نشدن قطعنامه‌های سازمان ملل در موضوع ممنوعیت شهرک سازیها در اراضی اشغالی و همچنین موضوع به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی انتقاد کردند و  چنین اقداماتی را مانعی در مسیر مذاکرات سازش خواندند.

پس از اظهارات این دو نماینده، نماینده ژاپن در جلسه شورای امنیت سازمان ملل جلسه را به منظور «مشروت‌های داخلی» اعضای شورا متوقف کرد.

انتظار می‌رود که پس از انجام این مشورت‌ها و بازگشت اعضای به جلسه شورای امنیت، رای گیری درباره قطعنامه پینشهادی درباره بیت‌المقدس انجام شود.

پس از گذشت بیش از دو ساعت از اعلام توقف نشست، اعضای شورای امنیت سازمان ملل دوباره به نشست برگشتند.

نماینده مصر در سازمان ملل شروع به سخنرانی در این نشست کرد و از «اقدام یکجانبه» درباره به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و چنین اقداماتی را «مغایر با قوانین بین‌المللی»  خواند.

وی از همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست به قطعنامه پیشنهادی مصر درباره مخالفت با به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی رای مثبت دهند تا به گفته او امکان حصول به راهکار دو دولتی وجود داشته باشد.

نماینده اروگوئه هم پس از نماینده مصر در نشست شورای امنیت سازمان ملل، نظرات کشورش را درباره وضعیت جاری در قبال فلسطین ارائه کرد و از قطعنامه مصر حمایت کرد.

سپس رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی مصر آغاز شد.

چهارده عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی رای مثبت دادند اما آمریکا با وتو، مانع از تصویب آن در شورای امنیت شد. این قطعنامه با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت می‌کرد.

نیکی هیلی که کشورش تنها کشوری بوده که رای منفی به قطعنامه داد، پس از وتو شروع به سخنرانی کرد.

نماینده آمریکا با دفاع از اقدام آمریکا در وتوی این طرح، مدعی شده که وتوی مذکور مطابق با  قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت بوده است.

هیلی افزود که «اورشلیم(بیت‌المقدس) پایتخت اسرائیل بوده است».

نماینده دولت دونالد ترامپ در سازمان ملل با لحنی قلدر مآبانه خطاب به دیگر اعضای شورای امنیت گفته که آمریکا اجازه نخواهد داد که کشوری دیگر برایش تصمیمگیری کند و «حاکمیتش را زیر سوال ببرد».

نماینده انگلیس در سازمان ملل، پس از نیکی هیلی شروع به سخن گفتن کرد.

«متیو ری کرافت» با تکرار مخالفت انگلیس با انتقال سفارت به بیت‌المقدس و شناسایی آن به عنوان پایتخت اسرائیل گفت که چنین اقداماتی مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و برای مذاکرات سازش، «غیر سازنده» است.

نماینده فرانسه پس از همتای انگلیسی خود صحبت کرد. وی با تحسین فعالیت‌های مصر در زمینه بیت‌المقدس و فلسطین، از اقدام آمریکا در وتوی طرح پیشنهادی قاهره ابراز تاسف کرد.

وی ضمن انتقاد از اقدامات یکجانبه برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، تاکید کرد که فرانسه این موضوع را به رسمیت نمی‌شناسد و  وضعیت بیت‌المقدس باید از راه مذاکرات بین طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی تعیین شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هاتف IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    11 1
    آره شما لال مادر زاد هستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس