به گزارش مشرق، داود محمدبیگی مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک بانک مرکزی با بانکها، گفت: یکی از موضوعاتی که هم اکنون در حال بررسی و اجرایی شدن آن هستیم، بحث آمادهسازی بانکها برای پیاده سازی استانداردهای امنیتی و صدور کارتهای هوشمند است.
مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی گفت: در کشور دو سه بار تا کنون به سمت کارتهای هوشمند رفته ایم؛ ولی به دلیل اینکه الزام خاصی از نظر داخلی برای استفاده از این کارت ها، وجود نداشت، زیاد از کارتهای هوشمند استفاده نکردیم.
محمد بیگی، یکی از چالشهای اصلی در حوزه ارتباطات بین المللی را بهره گیری از کارتهای هوشمند در نظام بانکی داخلی دانست و تصریح کرد: برای این مهم باید دو اقدام انجام شود نخست اینکه زیرساختهای بانکها آماده شود و دوم اینکه قوانین و مقررات این کارتها فراهم شود به نحوی که هر بانکی کارت هوشمند صادر میکند بتواند در خارج از کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.
مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی، عملیاتی شدن روش مذکور را نیازمند برخی پروتکلهای ارتباطی عنوان کرد و افزود: پروژهای را به همین منظور از ۶ ماه گذشته آغاز کرده ایم و امیدواریم تا تیرماه سال آینده آن را به اتمام برسانیم تا کشور ما استانداردهای هوشمند سازی کارتها را رعایت کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از آماده سازی استانداردها، تغییری در کارتهای بانکی ایجاد خواهد شد؟ تصریح کرد: تغییرات در حوزه کارت یکی از بحثهای چالشی و جدی است و به همین دلیل در کشورهای دیگر علی رغم اقداماتی که انجام شده، اما هنوز نتوانسته اند کارتها را تجمیع کنند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی با تأکید براینکه یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، هزینههایی است که اینکار میتواند به بانکها تحمیل کند، افزود: سیاست بانک مرکزی در این حوزه تعریف محصولات جدید است که مشتری هم بتواند از خدمات کارتهای هوشمند در پرداختهای برون خط و هم از پرداختهای خارج از کشور استفاده کند.
وی در تعریف پرداختهای برون خط این نکته را مورد تأکید قرار داد که در این روش نیازی نیست که همیشه ارتباط مرکز (بانک صادرکننده کارت) برقرار باشد، بر همین اساس این امر به دو شکل بدون رمز و یا حتی با رمز و به صورت آفلاین انجام میشود. در این روش به هر دلیلی اگر شبکه قطع بود، اما باز کار مشتری انجام میشود.
محمد بیگی در پاسخ به این سوال که آیا این سیاست در خودپردازها نیز عملیاتی میشود؟ گفت: خیر، این طرح به دلیل اینکه خدمات خودپردازها محدود است بیشتر روی حوزه پایانههای فروش معنی پیدا میکند ضمن اینکه تقریبا پایانههای فروش ۶۰ درصد تراکنشها را به ثبت میرسانند.
وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین پرداختهای برون خط که میتواند یکی از محصولات جانبی هوشمند سازی باشد، یکی از سیاستهایی است که مشتریان را ترغیب میکند که به این سمت حرکت کنند.
محمد بیگی، پرداختهای خارج از کشور را یکی دیگر از ابزارهای هوشمندسازی کارتهای بانکی برشمرد و در پاسخ به این سوال که آیا این کارتها ارزی خواهند بود؟ افزود: این کارتها ریالی هستند و مشتری از همین کارت در خارج از کشور استفاده میکند به این صورت که با توجه به نرخی که با بانک توافق شده، بانک مبلغ ارز را پرداخت کرده، ولی از حساب مشتری ریال برداشت میکند.
مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در همین ارتباط به روابط بانکی ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: با روسیه هم همین مدل را داریم منتهی این مساله در حوزه کارتهای هوشمند نبوده بلکه در حوزه کارتهای مگنت در حال انجام است.
وی با تأکید براینکه حرکت به سمت EMV حدود ۶۰۰-۷۰۰ میلیون دلار هزینه صرفا در حوزه کارت خواهد داشت، تصریح کرد:، اما این هزینه نباید یکباره پرداخت شود بلکه باید به تدریج و هر زمان که تاریخ کارتها تمام میشود، بانکها آماده باشند که کارت جدید را با قابلیت هوشمند در اختیار مشتری قرار دهند.
محمد بیگی ادامه داد: هزینه صدور این کارتها با توجه به قابلیتهایی که دارند احتمالا ۲ تا ۲.۵ برابر کارتهای مگنت و در محدوده ۱۰ هزار تومان خواهد بود.
این مقام مسئول در بانک مرکزی تأکید کرد که معمولا این پروژهها در کوتاه مدت اجرا نمیشوند و سه تا پنج سال زمان برای اجرای کامل آن نیاز است. این هم به دو دلیل است، یک اینکه زمان صدور کارتها معمولا سه ساله است و دوم هم اینکه مشتری نباید تغییراتی در این حوزه داشته باشد چراکه مشتریهایی که کارتهای خیلی ساده هم دارند باید بتوانند در این شبکه از خدمات استفاده کنند.
وی گفت: هم اکنون در فاز برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم کارهایی که بانکها باید انجام دهند به صورت مشخص و مدون ابلاغ کنیم تا آنها هم بدانند در چه مسیری حرکت خواهند کرد.