مشرق

در مشرق معمولا اخبار مرتبط با جهاد و شهادت در رقابت با حوزه‌های پربازدید مثل خبرهای ورزشی مخاطب دارد و بعضا یک یا دو خبر پر بازدید سایت را اخبار دفاع مقدس تشکیل می‌دهند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - نقش خبرنگارانی که در حوزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت دارند آنطور که باید معرفی و شناخته نشده است. به همین دلیل خبرگزاری ایسنا تلاش دارد ضمن معرفی مروجان رسانه‌ای فرهنگ ایثار و شهادت، تجربیات آنها را پیرامون چگونگی اطلاع‌رسانی اثربخش بازگو کند.

یکی از این خبرنگاران «میثم رشیدی‌مهرآبادی» نام دارد. او نویسنده پنج اثر در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است و در رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌های متعددی فعالیت خبری و مدیریتی داشته است. این خبرنگار و نویسنده درباره چگونگی حضورش در عرصه ایثار و شهادت روایت می‌کند: من دانش آموز دبیرستان بودم که راهم را برای روزنامه نگاری انتخاب کردم و دوره‌های خبرنگاری را در خانه روزنامه نگاران جوان گذراندم. بعد از آن با توجه به علاقه‌ام نسبت به موضوع جهاد و شهادت و حظور پر رنگ خانواده‌ام در جنگ تحمیلی، این موضوع و گرایش را در نوشته‌هایم انتخاب کردم و راهم را ادامه دادم. البته به طور حاشیه‌ای در زمینه سینما و کتاب هم دست به قلم بردم و به نوشتن رمان هم روی آوردم اما راه اصلی‌ام همان نوشتن درباره دفاع، جهاد و مقاومت است که شکر خدا ۲۰ سال است آن را ادامه داده‌ام.

درباره کتاب های حاجی فیروز و خیابان تبریز بیشتر بخوانیم:

«خوش تیپ ها» مخاطب این کتابند + عکس

خاطرات رزمندگان را باید امروز ثبت کرد، فردا دیر است

حال و هوای یک شهید قرآنی در «خیابان تبریز»

چاپ پنجم «حاجی فیروز» در ویترین کتابفروشی‌ها

استقبال از کتاب «حاجی فیروز»/ نانوایی که دیده شد

«حاجی فیروز» کتابی لاغر با بنیه‌ای قوی

لزوم تغییر نگرش مدیران رسانه به دفاع مقدس

رشیدی مهرآبادی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به چالش اصلی پیش روی فعالیت‌های رسانه‌ای در زمینه دفاع مقدس بیان می‌کند: چالش اصلی را در درون رسانه‌ها داریم چرا برخی مدیران رسانه‌های داخلی اصولا یا زیر بار داشتن سرویس مرتبط با ایثار و شهادت نمی‌روند یا اگر بروند شأن و جایگاه مناسبی برایش قائل نیستند. در حرف‌هایشان ممکن است مطالب بسیاری از دفاع مقدس به زبان آورند اما در عمل چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. همین دیدگاه باعث می‌شود که سرویس‌های ایثار و شهادت و بخش‌هایی که به دفاع مقدس و مطالب این چنینی اختصاص دارد همانند چرخ پنجم یک خودرو باشند. در این فضا خبرنگاران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس باید تلاش کنند که آثارشان از نظر محتوایی غنی باشد و برای تولیدات خود تیترهای پربازدید بزنند و دبیران و سردبیران نیز ضریب‌های مناسبی برای آن‌ها در نظر بگیرند تا خستگی از تن خبرنگار خارج شود.

خبرنگاران دفاع مقدس با یکدیگر ارتباط داشته باشند

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه خبرنگاران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس باید با یکدیگر دیدار حضوری داشته باشند، توضیح داد: قطعا افرادی که در حوزه‌های ایثار و شهادت و دفاع مقدس قلم می‌زنند یک دلبستگی و عشق شخصی به موضوع دارند و همین باعث می‌شود تا در برابر ناملایماتی که ممکن است با آن مواجه شوند، ایستادگی کنند. بهتر است این افراد ارتباطات خود را به فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی محدود نکنند و در طول سال دیدارهای حضوری با یکدیگر داشته باشند. این دیدارها باعث می‌شود که در انتقال تجربه با یکدیگر همراه شوند و در صورتی که کار فاخری انجام می‌دهند سایرین از آن حمایت کنند.

کتاب «حاجی فیروز» حاوی خاطرات فیروز احمدی

رشیدی‌مهرآبادی بیان کرد: همچنین از فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی نیز می‌توانند بهره‌مند شوند و روزانه نسبت به آنچه که مشاهده می‌کنند به گفت و شنود بپردازند و نسبت به وقایع روز جامعه حساس، آگاه و به روز باشند.

دفاع پرس یک اتفاق خوب بود

وی یادآور شد: یکی از تجربه‌های خوب در حوزه دفاع مقدس فعالیت خبرگزاری «دفاع پرس» بود. اگرچه در ابتدا نسبت به آن خوشبین نبودیم اما رشد مناسبی داشت و توانست بخشی از کار زمین مانده دفاع مقدس را به دوش بکشد. اگرچه همچنان ضعف‌هایی دارد. اما توصیه می‌کنم بهتر است بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان متولی اصلی دفاع مقدس تمام تخم‌مرغ‌هایش را درون یک سبد نگذارد. این بنیاد با در دست داشتن اسناد، آثار و مدارکی  می‌تواند سایر رسانه‌ها را تغذیه کند. در این صورت است که می‌توانیم انبوهِ پراکنده و مفیدی از مطالب مرتبط با دفاع مقدس را به مخاطبان و جامعه عرضه کنیم.

رشیدی‌مهرآبادی با تأکید بر این اصل که مسئولین باید نسبت به فعالیت رسانه‌ها هوشیار باشند، گفت: شاهد بودیم که در سال‌های اخیر برخی از رسانه‌ها در حوزه ایثار و شهادت یا جهاد و مقاومت به دلیل نوع مدیریت‌شان از نظر کیفی یا کمی اُفت داشتند، در این شرایط باید مسئولان هوشیار باشند و به مدیران یادآور شوند که اخبار آن‌ها را رصد و پیگیری می‌کنند و کار رسانه برای آن‌ها مهم است و نسبت به آن ارج و قرب قائل هستند. در صورتی که رسانه با مشکلی مواجه شده است نهادهای مرتبط با دفاع مقدس می‌توانند ضمن توجه به استقلال رسانه‌ها، مکمل آنها باشند و نقش مشورتی را در کنارشان ایفا کنند.

به آثار دفاع مقدسی سایر رسانه‌ها توجه کنیم

نوسنده کتاب «حاجی فیروز» گفت: یکی از توصیه‌های من به دوستانم در حوزه ایثار و شهادت این است که حامی یکدیگر باشند. به این معنی که اگر رسانه‌ای تولید شاخصی داشت آن را با ذکر منبع بازنشر دهیم. این گونه باعث می‌شود که ضمن حفظ فضای رقابتیِ میان اهالی رسانه فعال در حوزه دفاع مقدس نوعی مَودت و رفاقت ایجاد شود چرا که دیده شدن آثار شاخص سایر رسانه‌ها برکات خوبی را هم برای جامعه و هم برای رسانه خواهد داشت و این گونه اثربخش‌تر خواهد بود.

کتاب «خیابان تبریز»

نویسنده کتاب خیابان تبریز با اشاره به سیاست کاری در سایت خبری «مشرق» توضیح داد: آنچه که ما در مشرق نسبت به آن حساس هستیم این است که به دفاع مقدس نگاه جناحی یا سیاسی نداریم و در صورتی که مشاهده کنیم رسانه‌ای تولید فاخری در حوزه دفاع مقدس داشته است آن را با تیتر مناسب و جذاب بازنشر داده و ضریب خوبی می‌دهیم تا مخاطبان آن را ببینند. در این سایت خبری معمولا اخبار مرتبط با جهاد و شهادت در رقابت با حوزه‌های پربازدید مثل خبرهای ورزشی مخاطب دارد و بعضا یک یا دو خبر پر بازدید سایت را اخبار دفاع مقدس تشکیل می‌دهند. بی‌شک توجه ویژه مسئولان و سردبیر مشرق به این اخبار، در این موفقیت بی‌تاثیر نیست.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس