به گزارش مشرق به نقل از مهر، تغییر نظام آموزشی فعلی به نظام جدید یعنی 6 سال دوره ابتدایی، سه سال راهنمایی و سه سال متوسطه یکی از موضوعاتی است که دو سال گذشته در هفته پژوهش از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد. موضوعی که همواره بین مجلس و شخص دکتر حمید رضا حاجی بابایی مورد بحث و چالش بوده و با وجود اینکه وزیر آموزش و پرورش هشتم آذر امسال به طور قاطع و مشخص اعلام کرد که از سال تحصیلی 92-91 این نظام آموزشی اجرا میشود باز هم مجلس نسبت به این طرح موضع گرفته است.
موضوع از این قرار است که حاجی بابایی در حاشیه ششمین همایش تجلیل از مولفان و رونمایی از کتابهای درسی و رسانه های آموزشی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظام جدید آموزشی 6-3-3 چگونه اجرا خواهد شد، گفت: این نظام از سال آینده در سراسر کشور اجرا می شود و دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به کلاس ششم می روند و تنها سال آینده پایه اول راهنمایی نخواهیم داشت.
پس از آن نیز وزیر آموزش و پرورش در چند همایش و جلسه این خبر را تکرار کرد و حتی در نشست خبری رونمایی سند تحول بنیادین و در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما جزئیات اجرای این نظام آموزشی را با مردم در میان گذاشت و به طور قاطع اعلام کرد که سال تحصیلی آینده دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به ششم می روند.
اما هم اکنون با گذشت بیش از دو هفته که از اطلاع رسانی مداوم اجرای نظام آموزشی جدید از سوی رسانه ها می گذرد، دکتر علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات صبح امروز در نشست خبری که با خبرنگاران پارلمانی داشته است، موضع تندی نسبت به اقدام حاجی بابایی در اعلام زمان اجرای نظام آموزشی جدید گرفته و با صراحت اعلام کرده است "وزارت آموزش و پرورش بر خلاف وعده های وزیر نمی تواند این نظام را از سال آینده اجرایی کند".
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که یکی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی نیز هست، در این نشست اعلام کرده است: " وزیر آموزش و پرورش مرتب در رسانه ها از اجرای نظام 6، 3 ، 3 از ابتدای مهرماه سال آینده سخن می گوید، در حالیکه در سند تحول آموزش و پرورش که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده به هیچ وجه نظام 6، 3، 3 به تصویب نرسیده است، آنچه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده کلیات این طرح است که بر اساس آن آموزش و پرورش موظف شده است ظرف دو ماه راهکارها و آیین نامه اجرایی تغییر نظام آموزش و پرورش را تهیه کرده و به شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهد".
این عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تعجیل های وزارت آموزش و پرورش و اقدامات بدون پشتوانه عمیق کارشناسی این وزارتخانه باعث شده ما نگران آموزش و پرورش فرزندانمان باشیم. گفته است: این موضوع از نظر ما شعاری و تبلیغاتی است و هر گونه تغییر در نظام آموزش و پرورش باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد این اقدام آقای حاجی بابایی خلاف قانون است و کمیسیون اجازه چنین تخلفی را به وزارت آموزش و پرورش نمی دهد.
البته پیش از عباسپور، نورالله حیدری دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفته است: اعضای کمیسیون همچنان در مورد نظام 6-3-3 در آموزش و پرورش تردید دارند و مطمئن نیستند که بتواند سیاست درستی باشد و چشمانداز خوبی را برای تحول در ساختار ایجاد کند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است: اگرچه سند تحول بنیادین از نظر کیفیت نظری و محتوایی خوب است اما اجرا کردن آن بیشتر مورد نظر است و احساس میشود آموزش و پرورش این همه که روی این موضوع مانور میدهد هنوز آمادگی لازم را در خود ایجاد نکرده است، بنابراین ممکن است یکسری توقعات در سطح جامعه پدید آورد که عاجز از تحقق آنها باشد و در نهایت این بیماری مزمن درون نظام تعلیم و تربیت کشور همینطور مزمن باقی میماند.
با این توضیحات و توصیفات، نظام آموزشی جدید نه تنها به تایید مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار نرسیده بلکه شورای انقلاب فرهنگی نیز هنوز آن را تصویب نکرده است و بدین ترتیب بازهم سردرگمی و استرس و اضطراب والدین و دانش آموزان به ویژه در دوره ابتدایی که در سال تحصیلی آینده این طرح شامل آنها می شوند آغاز می شود که " بالاخره سال آینده چه اتفاقی برای ما رخ خواهد داد و آیا به ششم ابتدایی خواهیم رفت یا اول راهنمایی؟"
در پایان پرسشی که در رسانه ها و افکار عمومی مطرح می شود این است که نتیجه این اطلاع رسانی ناقص و متضاد چه خواهد بود؟ آیا بهتر نیست که مسئولان وزارت آموزش و پرورش تصمیمات ملی همچون تغییر نظام آموزشی را ابتدا با دستگاههای قانونگذار هماهنگ کنند و سپس به اطلاع رسانی بپزدارند تا مردم دچار سردرگمی و جامعه دچار التهاب این اخبار متضاد نشود؟
موضوع از این قرار است که حاجی بابایی در حاشیه ششمین همایش تجلیل از مولفان و رونمایی از کتابهای درسی و رسانه های آموزشی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظام جدید آموزشی 6-3-3 چگونه اجرا خواهد شد، گفت: این نظام از سال آینده در سراسر کشور اجرا می شود و دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به کلاس ششم می روند و تنها سال آینده پایه اول راهنمایی نخواهیم داشت.
پس از آن نیز وزیر آموزش و پرورش در چند همایش و جلسه این خبر را تکرار کرد و حتی در نشست خبری رونمایی سند تحول بنیادین و در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما جزئیات اجرای این نظام آموزشی را با مردم در میان گذاشت و به طور قاطع اعلام کرد که سال تحصیلی آینده دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به ششم می روند.
اما هم اکنون با گذشت بیش از دو هفته که از اطلاع رسانی مداوم اجرای نظام آموزشی جدید از سوی رسانه ها می گذرد، دکتر علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات صبح امروز در نشست خبری که با خبرنگاران پارلمانی داشته است، موضع تندی نسبت به اقدام حاجی بابایی در اعلام زمان اجرای نظام آموزشی جدید گرفته و با صراحت اعلام کرده است "وزارت آموزش و پرورش بر خلاف وعده های وزیر نمی تواند این نظام را از سال آینده اجرایی کند".
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که یکی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی نیز هست، در این نشست اعلام کرده است: " وزیر آموزش و پرورش مرتب در رسانه ها از اجرای نظام 6، 3 ، 3 از ابتدای مهرماه سال آینده سخن می گوید، در حالیکه در سند تحول آموزش و پرورش که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده به هیچ وجه نظام 6، 3، 3 به تصویب نرسیده است، آنچه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده کلیات این طرح است که بر اساس آن آموزش و پرورش موظف شده است ظرف دو ماه راهکارها و آیین نامه اجرایی تغییر نظام آموزش و پرورش را تهیه کرده و به شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهد".
این عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تعجیل های وزارت آموزش و پرورش و اقدامات بدون پشتوانه عمیق کارشناسی این وزارتخانه باعث شده ما نگران آموزش و پرورش فرزندانمان باشیم. گفته است: این موضوع از نظر ما شعاری و تبلیغاتی است و هر گونه تغییر در نظام آموزش و پرورش باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد این اقدام آقای حاجی بابایی خلاف قانون است و کمیسیون اجازه چنین تخلفی را به وزارت آموزش و پرورش نمی دهد.
البته پیش از عباسپور، نورالله حیدری دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفته است: اعضای کمیسیون همچنان در مورد نظام 6-3-3 در آموزش و پرورش تردید دارند و مطمئن نیستند که بتواند سیاست درستی باشد و چشمانداز خوبی را برای تحول در ساختار ایجاد کند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است: اگرچه سند تحول بنیادین از نظر کیفیت نظری و محتوایی خوب است اما اجرا کردن آن بیشتر مورد نظر است و احساس میشود آموزش و پرورش این همه که روی این موضوع مانور میدهد هنوز آمادگی لازم را در خود ایجاد نکرده است، بنابراین ممکن است یکسری توقعات در سطح جامعه پدید آورد که عاجز از تحقق آنها باشد و در نهایت این بیماری مزمن درون نظام تعلیم و تربیت کشور همینطور مزمن باقی میماند.
با این توضیحات و توصیفات، نظام آموزشی جدید نه تنها به تایید مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار نرسیده بلکه شورای انقلاب فرهنگی نیز هنوز آن را تصویب نکرده است و بدین ترتیب بازهم سردرگمی و استرس و اضطراب والدین و دانش آموزان به ویژه در دوره ابتدایی که در سال تحصیلی آینده این طرح شامل آنها می شوند آغاز می شود که " بالاخره سال آینده چه اتفاقی برای ما رخ خواهد داد و آیا به ششم ابتدایی خواهیم رفت یا اول راهنمایی؟"
در پایان پرسشی که در رسانه ها و افکار عمومی مطرح می شود این است که نتیجه این اطلاع رسانی ناقص و متضاد چه خواهد بود؟ آیا بهتر نیست که مسئولان وزارت آموزش و پرورش تصمیمات ملی همچون تغییر نظام آموزشی را ابتدا با دستگاههای قانونگذار هماهنگ کنند و سپس به اطلاع رسانی بپزدارند تا مردم دچار سردرگمی و جامعه دچار التهاب این اخبار متضاد نشود؟