به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمود احمدینژاد رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه) در جریان سفر به استان اردبیل با حضور در محل پروژه راه اصلی اردبیل – سرچم، از نزدیک در جریان چگونگی تکمیل این مسیر قرار گرفت و آن را مورد بهره برداری قرار داد.
پروژه احداث راه اصلی اردبیل – سرچم به طول 118 کیلومتر و طول مسیر نهایی 178 کیلومتر، که با هزینه ای بالغ بر یک هزار و 500 میلیارد ریال به انجام رسیده است به منظور برقراری ارتباط مستقیم شهرهای استان اردبیل با استان های مرکزی کشور و تسهیل ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در راستای سیاست های توسعه ای و رفع نیازهای اقتصادی – اجتماعی استان اردبیل به عنوان یکی از مهمترین پروژه های دولت در این استان قلمداد می شود.
با اتصال این محور در سرچم به آزادراه تبریز – زنجان – تهران، فاصله اردبیل و شهرهای شمالی این استان با تهران نسبت به مسیر موجود 13 کیلومتر کاهش یافته و علاوه بر آن قرار گرفتن این مسیر در حاشیه رودخانه های آرپاچای و قزل اوزن مشکلات مسیر گردنه حیران را نداشته و از مشخصات هندسی مناسب و سطح ایمنی بالایی برخوردار است.
جاده اردبیل – سرچم علاوه بر کم کردن طول مسیر و کاهش 2 ساعته زمان سفر به تهران، دسترسی سریع، آسان، ایمن و راحت مردم استان اردبیل را به مراکز مختلف کشور به ویژه نقاط مرکزی و جنوبی فراهم کرده و با بهره برداری از آن بار ترافیکی جاده های اصلی اردبیل – سراب و اردبیل – آستارا نیز کاهش یافته که این کار باعث کاهش چشمگیر سوانح و تلفات جاده ای خواهد شد.
کاهش زمان سفر از استان اردبیل به بسیاری از استان های کشور از جمله تهران، زنجان، همدان، قم، اصفهان و فارس، کاهش آمار سوانح جاده ای، کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلودگی هوا، افزایش سرعت رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی مناطق شمال غربی کشور، تسهیل صادرات و واردات از طریق مرز بیله سوار و پارس آباد و رشد چشمگیر منطقه فوق العاده مستعد دشت مغان از لحاظ کشاورزی و تسهیل انتقال تولیدات این منطقه به محل های مصرف از جمله اهداف احداث این راه است.
راه اصلی اردبیل – سر چم دارای 5 بخش مهم به شرح ذیل می باشد:
1- از شهر اردبیل تا منطقه قره قشلاق به طول 60 کیلومتر که در حال تعریض و بهسازی است.
2- از سه راهی قره قشلاق تا فیروز آباد به طول 28 کیلومتر که در منطقه دشت و تپه ماهور قرار داشته و دارای دو دستگاه پل خاص در تلاقی با رودخانه سنگور چای است.
3- از فیروزآباد تا پل قزل اوزن که در منطقه کوهستانی شدید واقع بوده و دارای 11 تونل و 9 دستگاه پل خاص است. مسیر در این بخش در تنگه رودخانه آرپاچای واقع بوده و در طول 20 کیلومتری خود از کوه های سربه فلک کشیده البرز غربی عبور کرده است.
4- از پل قزل اوزن تا آق کند که با طی 40 کیلومتر در کوهستان غرب، با دارا بودن یک تونل از خط القعر قزل اوزن به خط الراس آق کند می رسد.
5- از آق کند تا سرچم به طول 30 کیلومتر در دشت و تپه ماهور طی شده و با دارا بودن 2 دستگاه پل خاص به کیلومتر 85 آزادراه زنجان – تبریز در منطقه سرچم متصل می شود.
پروژه احداث راه اصلی اردبیل – سرچم به طول 118 کیلومتر و طول مسیر نهایی 178 کیلومتر، که با هزینه ای بالغ بر یک هزار و 500 میلیارد ریال به انجام رسیده است به منظور برقراری ارتباط مستقیم شهرهای استان اردبیل با استان های مرکزی کشور و تسهیل ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در راستای سیاست های توسعه ای و رفع نیازهای اقتصادی – اجتماعی استان اردبیل به عنوان یکی از مهمترین پروژه های دولت در این استان قلمداد می شود.
با اتصال این محور در سرچم به آزادراه تبریز – زنجان – تهران، فاصله اردبیل و شهرهای شمالی این استان با تهران نسبت به مسیر موجود 13 کیلومتر کاهش یافته و علاوه بر آن قرار گرفتن این مسیر در حاشیه رودخانه های آرپاچای و قزل اوزن مشکلات مسیر گردنه حیران را نداشته و از مشخصات هندسی مناسب و سطح ایمنی بالایی برخوردار است.
جاده اردبیل – سرچم علاوه بر کم کردن طول مسیر و کاهش 2 ساعته زمان سفر به تهران، دسترسی سریع، آسان، ایمن و راحت مردم استان اردبیل را به مراکز مختلف کشور به ویژه نقاط مرکزی و جنوبی فراهم کرده و با بهره برداری از آن بار ترافیکی جاده های اصلی اردبیل – سراب و اردبیل – آستارا نیز کاهش یافته که این کار باعث کاهش چشمگیر سوانح و تلفات جاده ای خواهد شد.
کاهش زمان سفر از استان اردبیل به بسیاری از استان های کشور از جمله تهران، زنجان، همدان، قم، اصفهان و فارس، کاهش آمار سوانح جاده ای، کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلودگی هوا، افزایش سرعت رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی مناطق شمال غربی کشور، تسهیل صادرات و واردات از طریق مرز بیله سوار و پارس آباد و رشد چشمگیر منطقه فوق العاده مستعد دشت مغان از لحاظ کشاورزی و تسهیل انتقال تولیدات این منطقه به محل های مصرف از جمله اهداف احداث این راه است.
راه اصلی اردبیل – سر چم دارای 5 بخش مهم به شرح ذیل می باشد:
1- از شهر اردبیل تا منطقه قره قشلاق به طول 60 کیلومتر که در حال تعریض و بهسازی است.
2- از سه راهی قره قشلاق تا فیروز آباد به طول 28 کیلومتر که در منطقه دشت و تپه ماهور قرار داشته و دارای دو دستگاه پل خاص در تلاقی با رودخانه سنگور چای است.
3- از فیروزآباد تا پل قزل اوزن که در منطقه کوهستانی شدید واقع بوده و دارای 11 تونل و 9 دستگاه پل خاص است. مسیر در این بخش در تنگه رودخانه آرپاچای واقع بوده و در طول 20 کیلومتری خود از کوه های سربه فلک کشیده البرز غربی عبور کرده است.
4- از پل قزل اوزن تا آق کند که با طی 40 کیلومتر در کوهستان غرب، با دارا بودن یک تونل از خط القعر قزل اوزن به خط الراس آق کند می رسد.
5- از آق کند تا سرچم به طول 30 کیلومتر در دشت و تپه ماهور طی شده و با دارا بودن 2 دستگاه پل خاص به کیلومتر 85 آزادراه زنجان – تبریز در منطقه سرچم متصل می شود.