صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۶ تیر

اصلاح طلبان درخصوص مواجهه با آمریکا در تحلیلی مغایر با منافع ملی، مدعی هستند که دشمنی و خصومت‌های آمریکا تقصیر خودمان است! و نباید به هیچ عنوان به زیاده خواهی های آمریکا واکنش نشان دهیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** حیف شد، باید با اوباما برجام موشکی را هم می‌بستیم!

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «دورنمای رابطه ایران و ایالات متحده» نوشت:

«در دولت اوباما، ایالات متحده چندین بار برای رفع مشکلات اظهار آمادگی کرده و در عمل هم قدم‌های جدی برداشت؛ اما مقامات ارشد ایران مذاکرات بیشتر با ایالات متحده را نفی کردند و اکنون تقابل بیشتر شده و ایالات متحده از اهرم‌های بیشتری برای فشار بر ایران استفاده خواهد کرد و ایران نیز بر توسعه برنامه‌های موشکی خود خواهد افزود. دورنمای سپهر سیاسی ایران و ایالات متحده بسیار تار است».

گویا توانمندی ایران در حوزه دفاعی و موشکی، علاوه بر دشمنان، برخی اصلاح طلبان را نیز آشفته کرده است.

متاسفانه برخی از رسانه‌های اصلاح طلب، همصدا با دشمن، ایران را که حداقل در ۲۰۰ سال اخیر به هیچ کشوری حمله نکرده و آغازگر جنگی نبوده، خطرناک معرفی کرده و آمریکا و انگلیس و فرانسه با آن سوابق استعماری و جنگ‌افروزی و قتل عام را خیرخواه و منجی مردم کشورمان معرفی می‌کنند!

«جرمی شاپیرو» عضو ارشد اندیشکده بروکینگز و دیپلمات کارکشته آمریکایی- فروردین ۹۴- در مطلبی نوشته بود:

«درخصوص ایران، مسئله اساسی موضوع هسته‌ای و نگرانی‌ها درباره آن نیست و این موضوع تنها یک سمبل است. سمبلی از مبارزه علیه سیاست ایران که در مرکز قضیه قرار دارد و آن عبارت است از تهدید و به چالش کشیدن هژمونی آمریکا در خاورمیانه و بلندپروازی‌هایی که متحدان اصلی آمریکا یعنی عربستان و اسرائیل را تهدید می‌کند. توافق هسته‌ای اولین گام در این زمینه است و جزئیات توافق چندان اهمیتی ندارند چرا که هدف نهایی تغییر مقاصد و نابودی قدرت ایران است».

اصلاح طلبان درخصوص مواجهه با آمریکا در تحلیلی مغایر با منافع ملی، مدعی هستند که دشمنی و خصومت‌های آمریکا تقصیر خودمان است! و نباید به هیچ عنوان به زیاده خواهی های آمریکا واکنش نشان دهیم علاوه بر این جماعت اصلاح طلب مدعی است که قدر عافیت دوران اوباما را ندانستیم و به مصیبت ترامپ دچار شدیم!

این ادعای مضحک در حالی است که تجربه تاریخی برجام پیش روی ماست. برجام در زمان دولت اوباما، امضاء و اجرا شد. اوباما از اولین روز اجرای این توافق-دی ۹۴- آن را نقض کرد. تمدید قانون آیسا، تصویب قانون محدودیت ویزا، تمید قانون وضعیت اضطراری علیه ایران، غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران، پابرجاماندن تحریم سوئیفت و...تنها بخشی از عهدشکنی‌های دولت اوباما در توافق هسته‌ای است.

مقامات ارشد دولت اوباما صراحتاً اعلام کردند که ما صنعت هسته‌ای ایران را متوقف کردیم و حالا دولت بعدی باید به سراغ توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران برود.

** اگر زنان را به ورزشگاه راه دهید، همه مشکلات مردم حل می‌شود!

«عباس عبدی» در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:

«اگر ۵ سال اخیر را به جای تمرکز بر سیاست خارجی و حوزه اقتصادی، قدری از این توجه معطوف به حل سیاست داخلی و کاهش تنش‌ها می‌شد، به طور قطع امروز وضعیت بهتری داشتیم؛ زیرا ریشه بخش مهمی از مشکلات خارجی و اقتصادی در بحران سیاست داخلی است. بحرانی که به صورت فقدان انسجام و اعتماد در جامعه اعم از در روابط عرضی (مردم با مردم و جناح‌های قدرت با یکدیگر) یا در روابط طولی (مردم با حکومت) خود را نشان داده است. با وجود چنین مشکلی، هیچ مسأله اقتصادی و سیاست خارجی قابل حل نیست...در جامعه‌ای که خواست‌های عادی و معمولی مردم نادیده گرفته می‌شود و هنوز حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و دیدن مسابقات، چالش مهمی در عرصه عمومی است، چگونه می‌توان نسبت به دستیابی به انسجام و اجماع خوش‌بین بود؟ باید تغییری جدی در حوزه اختیارات و فلسفه حکومت کردن ایجاد شود.»

گفتنی است در روزهای گذشته مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور با انتشار مطلبی، حضور زنان در ورزشگاه را یک مطالبه اجتماعی معرفی و تاکید کرده بود که حضور زنان در ورزشگاه به حل مشکلات اقتصادی می‌انجامد!

روزنامه‌های اصلاح طلب و برخی دولتمردان، حضور زنان در ورزشگاه را یک مطالبه اجتماعی جا می‌زنند. این در حالی است که با یک نگاه مختصر به وضعیت اقتصادی کشور از نرخ ارز تا نوسانات شدید قیمت سکه و خودرو و همچنین مسئله اشتغال و ازدواج و مسکن و...همگی نشان می‌دهد که مشکلات مردم چه بوده و مطالبه اجتماعی چیست؟!

** روحانی، همه را جز خودش مخاطب بایدها قرار داد

روزنامه قانون در گزارشی نوشت:

«حسن روحانی در نشست سراسری دستگاه قضایی مانند مقاطع زمانی پیشین همه را جز خودش مخاطب بایدها قرار داد و به انتقاد از شرایط بحرانی اقتصادی این روزهای ایران پرداخت.

یکی از انتقاداتی که موافقین و مخالفین روحانی به رئیس جمهور کشورمان دارند، استفاده بیش از حد از کلید واژه «باید» ها در سخنرانی‌هایش است. درحالی که رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور باید مسئولیت مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی کشور را برعهده بگیرد، بسیاری از اوقات به گونه‌ای سخن می‌گوید که گویا این وظیفه به دوش دیگران است و دولت وظیفه‌ای بر دوش ندارد.

** برجام بهانه‌ای شده تا مشکلات اقتصادی توجیه شود

روزنامه سازندگی در مطلبی نوشت:

«دولت باید بداند که تیم اقتصادی‌اش توان رفع مشکلات اقتصادی را نخواهد داشت و باید به آن دقت کند. دولت باید کل تیم اقتصادی خود را عوض کند؛ اما به نظر می‌رسد که دولت عزمی در رفع معضلات ندارد. نباید با فرافکنی مشکلات را بر گردن مسائل دیگر بیندازیم. اکنون برجام بهانه‌ای شده تا مشکلات اقتصادی توجیه شود».

در روزهای گذشته روزنامه آرمان در مطلبی نوشته بود: «اعضای کابینه آقای روحانی باید در کنار پرداختن به مسئله برجام در زمینه‌های تخصصی خود نیز فعالیت می‌کردند و سیاست‌های داخلی را نیز ساماندهی می‌کردند. این در حالی است که اتاق فکر سیاست داخلی دولت آقای روحانی خاموش بود و به صورت مؤثر نقش‌آفرینی نکرد...از سوی دیگر دولت خود را برای نیمه خالی برجام و این مسئله که احتمال کارشکنی از سوی طرف مقابل وجود دارد، آماده نکرده بود».

برخی دولتمردان و رسانه‌های اصلاح طلب اینگونه القاء می‌کنند که علت اصلی مشکلات اقتصادی، خروج آمریکا از برجام و معطل ماندن تصویب FATF در مجلس است. این در حالی است که یکی از علت‌های اصلی مشکلات اقتصادی، حجم نقدینگی و عدم مدیریت صحیح دولت در این خصوص است.

در روزهای گذشته «حیدر مستخدمین حسینی» از کارشناسان اقتصادی در مطلبی نوشته بود: «اگر یک آسیب‌شناسی واقع گرایانه نسبت به تحولات اقتصادی چند وقت گذشته صورت دهیم، به نظر می‌رسد وفاق اصلی وجود دارد که ریشه اصلی و متغیر کلیدی گرانی‌های اخیر در حوزه‌های سکه، ارز، خودرو، مسکن و در آینده نزدیک سایر کالاهای حتی فیزیکی که می‌تواند به این گروه بپیوندد، در حجم نقدینگی است. کارشناسان اقتصادی مستقل و دور از گرایشات حزبی و گروهی از مدتها قبل این پیام را به دولت، بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی مطرح کرده و در مصاحبه‌ها اعلام خطر شد که دولت آقای روحانی نقدینگی را از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به حدود هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسانده و این پیام از سال‌های گذشته که به (هزار هزار) میلیارد تومان رسید نیز مخابره شده بود که یک روز سرریز و به اقتصاد آسیب جدی خواهد رساند؛ اما مثل الان که دولت و تیم اقتصادی گوش شنوایی ندارند که البته جای تعجب دارد!».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    32 8
    اگر ۵ سال اخیر را به جای تمرکز بر سیاست خارجی و حوزه اقتصادی، قدری از این توجه معطوف به حل سیاست داخلی و کاهش تنش‌ها می‌شد، به طور قطع امروز وضعیت بهتری داشتیم
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      58 5
      اصلاح طلبان مقاله های بی بی سی را کپی می کنند
    • GB ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      35 4
      نتانیاهو : مخالفت با حضور ایران در منطقه باید از داخل خود ایران باشد.. منظورش سرمایه های اصلاح طلبش هستند.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    41 2
    مدعی هستند که دشمنی و خصومت‌های آمریکا تقصیر خودمان است! احمقها
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    11 0
    خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    34 3
    آره حیف شد داعش ناموس شما افساد طلبان وطن فروش رو به کنیزی نبرد تا قدر امنیت رو بدانید و بجای چریدن در بیت المال کشور و نشخوار کردن دستورات اربابانتان کمی هم از روی شرف قلم می زدید
  • ایرانی AE ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    14 1
    مشکل کشور ما از نگاه اصلاح طلبان نرفتن خانو ما به ورزشگاه حصر پیگیری شعار های انتخاباتی دولت انتقاد های آقای علم الهدی احتمال کاندید شدن آقای رئیسی یا قالیباف انتقاد از برجام
  • ایرانی IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    24 1
    کاملا حق با شماست از این به ظاهر اصلاح طلبان وطن فروش انتظار دیگری نیست خدا ریشه اینها را بکند تا دست از سر این ملت شریف بردارند و مردم را نفریبند
  • DK ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    18 1
    حکایت جماعتی که می گویند مقصر دشمنی امریکا با ما ،خودمان هستیم .انسان را یاد واقعه شهادت عمار یاسر در جنگ صفین می اندازد که وقتی ایشان شهید شد معاویه وعمروعاص برای انحراف افکارعمومی شایعه انداختند که علی قاتل عمار است چون علی اورا به جنگ آورده است.امریکا با ما دشمن است ولحظه ای از این خصومت دست بردار نیست انوقت خود باختگان داخلی ما را مقصر جلو می دهند.
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    12 0
    وقتی میگه کمبود نداریم یعنی قیمتهای فعلی و سیر صعودیش کاملا طبیعیه باهاش کنار بیاین . تورم تکرقمیتو برم
  • DE ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    23 4
    باید ده هزار کیلومتری موشک داشتیم تا الان برا دو هزار کیلومتر زار بزنن اشتباه این بود
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
      0 0
      موشک ده هزار کیلومتری فقط به درد زدن امریکا می خوره اونها جازه ساخت قاره پیمای 5 هزار کیلومتری رو هم نمی دن البته منظورم بالستیک هست
  • دکتر IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    15 0
    برجام موشکی هم با اوباما بسته میشد ترامپ می زد زیرش....اصولا امریکا هر ده سال یک بار از توافقات با 85 درصد کشورهای جهان سوم خارج شده
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    13 1
    اسلاحتلبای احمق
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    4 0
    حدود صد نفر از اسهال طلبها رو که بکشیم ، مملکت درست میشه .
  • سحر DE ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    4 0
    حیف شد، باید با اوباما برجام موشکی را هم می‌بستیم!..دیگه یک روزی نامه (اعتماد )چه باید بکنه تا ثابت بشه وطن فروش هستش ؟؟؟
  • ملائی IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    3 0
    بعضی واقعا خر هستند 5سال کشور را لنگ برجام کردندونتیجه اش را دیدند حالا خریتشون بیشتر شده گفتگوی مستقیم را مطرح میکنند وحسرت اوباما را دارند دیگر چه نیازی به واردات کود داشتیم ما
  • US ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    2 0
    بله قربان ، شما فرموديد و نگراني مردم هم برطرف شد ! به همين راحتي ، چه خوب ، چه قشنگ،
  • DK ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    1 0
    عوامل برون رفت از بحرانها: اعتماد به نفس استقامت و پایداری توکل به خدا بومی سازی طرحهای اقتصادی و اولویتها خودسازی مسئولین و دوری از دنیا طلبی و دین باوری
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    0 0
    این همه سال جا ندادین حل شد مشکلات مردم ؟
  • سينا IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    این اصلاح طلبان خائن مردم رو نادان! فرض کردن فقط همین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس