به گزارش مشرق به نقل از فارس، بحث حجاب و رعایت پوشش الهی، مورد هجمهی زیادی واقع شده است. از آن جایی که معمولاً همهی شبهههای مسئلهی حجاب، هماهنگی مفهومی و خواستگاه مشترکی دارند، لذا عیار بازشناسی معارف حق از باطل ضرورت دارد و در این بخش به طرح کلی این شبهات و تردیدها پرداخته، با نگاهی به آموزههای دینی، سعی میکنیم پاسخهای مناسبی ارائه دهیم. یادمان باشد: امروزه بیشتر انگیزههای مخالف حجاب، از عدم تسلط بر مفاهیم دینی بوده، نه این که از عدم پذیرش باشد.
اشکال:
رعایت حجاب، مرد را بیشتر کنجکاو و تحریک میکند. از قدیم گفتهاند: « الانسانُ حریصٌ علی مامُنعِ؛ انسان نسبت به آن چه از آن منع شود، طمع میورزد.»
پاسخ:
یکم: اینکه مىگویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلى ما مُنعَ مِنْهُ» مطلب صحیحى است ولى نیازمند به توضیح است. انسان به چیزى حرص مىورزد که هم از آن ممنوع شود و هم بهسوى آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمناى چیزى را در وجود شخصى بیدار کنند و آن گاه او را ممنوع سازند. اما اگر امرى اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و وَلَع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود.1
دوم: حجاب اگر همانگونه که خواستهی اسلام است، رعایت شود، موجب حریص شدن مردان و نامحرمان نمیشود. فردی که از مقابل خانهای میگذرد، فقط هنگامی برای نگاه مخفیانه - و به اصطلاح سَرَک کشیدن به درون آن - وسوسه میشود که درِ آن خانه، باز و چیزی از درون آن پیدا باشد که توجه او را به خود جلب کند؛ در این صورت برای دیدن تحریک میشود ولی اگر درِ خانه بسته باشد، دیگر عامل تحریککنندهای برای دیدن وجود نخواهد داشت. زن هم اگر پوشش الهی را رعایت کند و رفتارهایش نیز چنان باشد که باعث طمعِ هوسبازان نشود، دیگر چیزی توجه مرد را جلب نخواهد کرد تا برای دیدن آن به حرص و وَلَع بیفتد.2
سوم: به فرض اگر پذیرفتیم که واقعیت پوشش، حریصتر شدن انسان در مقابل ممنوعات است، آیا عقل و شرع اجازه میدهد که انسان در مقابل هر واقعیتی تسلیم شود؟ باید پذیرفت که پاسخ به همهی این درخواستها ممکن نیست. بنابراین مردان باید از چشم و سرچشمهی رعایت نگاه کنند و زنان نیز این ارتباط دو طرفه را کامل و در مقابل پاکی نگاه مردان، پوشش الهی را رعایت کنند.
چهارم: رعایت پوشش الهی از سوی بانوان در جامعه، موجب کاهش غریزهی جنسی در جامعه و هدایت آن به کانون خانواده و پیمان زناشویی میشود.
پنجم: اسلام ازدواج را بهعنوان بهترین، زیباترین و جامعترین راه تأمین نیازهای جنسی، عاطفی و اساساً برای تکامل و تعالی انسانها پیشنهاد میکند. اساساً ازدواج آرزوی شیرینی است که از محدودیتهای موقتی، پرده برمیدارد.
انسان به چیزى حرص مىورزد که هم از آن ممنوع شود و هم بهسوى آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمناى چیزى را در وجود شخصى بیدار کنند و آن گاه او را ممنوع سازند. اما اگر امرى اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و وَلَع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود.