در قسمتی از گزارش عملکرد سه سال و نیمه مجلس هشتم، عملکرد مجلس در برابر جریان فتنه و انحراف مورد بررسی قرار گرفته است.

‌به گزارش مشرق به نقل از فارس، بخش دوم از فصل دوم عملکرد سه سال و نیم مجلس هشتم به شرح ذیل است:

ج) مجلس در فتنه سال 1388

نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی در سال 1357 با تهدیدات و چالش‌های داخلی و خارجی مختلفی روبرو بوده است. برخی از این تهدیدات به اقتضای نوپا بودن نظام به‌طور طبیعی و اجتناب‌ناپذیری مجال بروز‌ یافته، اما اکثر آنها نتیجه طراحی و توطئه دشمنان داخلی و خارجی انقلاب و نظام بوده است، چرا که استقرار یک نظام اسلامی و مستقل در ایران با منافع و مطامع آنها در تعارض بود. در عین حال ظرفیت‌های بالای انقلاب اسلامی ازجمله پشتوانه و مشروعیت مردمی و نیز بهره‌مندی از رهبری داهیانه و با درایت ولایت فقیه در طول این سال‌ها همواره آن را از گزند تهدیدات و بحران‌های فرارو ایمن ساخته و حتی فرصت‌های نوینی را برای تثبیت و تقویت نظام ایجاد کرده است.
 
در میان تهدیدات فراروی نظام جمهوری اسلامی، فتنه سال 1388 که در پی برگزاری شکوهمند دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به صحنه آمد، از مهمترین این تهدیدات محسوب می‌شود. ماهیت و سنخ پیچیده این فتنه که در چارچوب جنگ نرم دشمن بر ضد تمامیت نظام طراحی شده بود، مقابله با آن در قیاس با تهدیدات قبلی دشوارتر می‌ساخت. این دشواری بیش از هر چیز از ویژگی غبارآلود ساختن فضای سیاسی کشور نشئت می‌گرفت. با این حال درایت مقام معظم رهبری و حضور به‌موقع مردم در صحنه به‌ویژه در نهم دی‌ماه 1388 موجبات غلبه بر این بحران را فراهم ساخت و بار دیگر موفقیت نظام در دفع تهدیدات را به نمایش گذاشت.
      
موضوع فتنه سال 1388 از جهات و ابعاد مختلف قابلیت بحث و بررسی دارد که چگونه این فتنه با صرف سال‌ها وقت و امکانات و نیروهای کارآزموده و مؤسسات بزرگ استکباری طراحی شده و عضوگیری نموده و در بزنگاه انتخابات، کوشیده که نظام انقلابی جمهوری اسلامی را دچار استحاله کند. مقام معظم رهبری در هدایت‌ها و روشنفکری‌های متعدد و رهنمودها بخش عمده این فتنه را تبیین فرمودند و راه‌های نجات از آن را بیان کردند.
      
در این میان موضوع مهمی چون عملکرد نهادها و قوای سه‌گانه در برخورد با جریان فتنه باید مورد توجه قرار گیرد و ارزیابی شود.
      
از میان نهادهای مختلف درگیر این موضوع قوه مقننه از مهمترین نهادهایی به شمار می‌رود که عملکرد آن در برخورد مؤثر با فتنه بسیار درخور توجه بوده است. مجلس شورای اسلامی دوره هشتم و نمایندگان مردم در خانه ملت در راستای حمایت از حریم نظام و رهبری در موضع‌گیری نسبت به اغتشاش‌گران و فتننه‌انگیزان فعال بوده و همراه با دو قوه دیگر در مهار فتنه نقش مؤثری ایفا کردند. به همین دلیل در بررسی فرآیند مهار فتنه سال 1388، نقش و تأثیر مجلس شورای اسلامی، اهمیت بسزایی دارد. به‌طور کلی مجموعه اقدامات مجلس شورای اسلامی در قبال فتنه را می‌توان در چارچوب دو دسته مواضع اعلامی و اعمالی مورد بررسی قرار داد.
 
1. مواضع اعلامی
منظور از مواضع اعلامی قوه مقننه، مجموعه ملاحظات و موضع‌گیری‌های مجلس و نمایندگان مردم در خانه ملت در قبال فتنه 1388 است. با آغاز و اوج‌گیری فتنه، مجلس شورای اسلامی هم در قالب صدر بیانیه‌ها و هم در چارچوب اظهارنظر رئیس، نواب رئیس، اعضای هیئت رئیسه، رؤسای کمیسیون‌ها و نمایندگان، مواضع اعلامی فعالی را در قبال موضوع پیش گرفت. اظهارات نمایندگان هم در قالب نطق‌های پیش از دستور و هم مصاحبه با رسانه‌ها به انجام می‌رسید. ضمن اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی هم در نطق‌های آغاز جلسات رسمی مجلس و نیز در کنفرانس‌ها و مصاحبه‌های مطبوعاتی به روشنی رویکرد و موضع مجلس را در قبال فتنه تبیین می‌کرد.
      
طبیعتاً درک مواضع اعلامی مجلس در این زمینه منوط به بررسی و تبیین مجموعه اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های مذکور است، اما از آنجا که اظهارات مطرح شده در قبال فتنه حجم بالایی داشته و عملاً امکان تبیین و تلخیص همه آنها وجود ندارد، مواضع اعلامی مجلس شورای اسلامی در قبال فتنه 1388 را می‌توان از طریق تمرکز بر بیانیه‌های صادر شده ازسوی این نهاد مورد بررسی قرار داد. همچنین با توجه به اینکه در همه بیانیه‌های مجلس شورای اسلامی در قبال فتنه 1388 با تعداد بالای نمایندگان به امضا رسیده و مبین موضع واحد مجلس درخصوص فتنه است. می‌توان آنها را ملاک تبیین مواضع اعلامی مجلس در مورد فتنه محسوب کرد. براساس این می‌توان از موارد و محورهای ذیل به‌عنوان رئوس مواضع اعلامی مجلس در این خصوص نام برد.
 
1-1. حمایت و تبعیت از ولایت فقیه و مقام معظم رهبری

در بیانیه‌های مختلفی که ازسوی مجلس هشتم در قبال فتنه سال 1388 صادر شد موضوع حمایت از ولایت فقیه و مواضع و رهنمودهای مقام معظم رهبری، عنصری کلیدی و محوری محسوب می‌شود. بر همین اساس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از ایراد سخنان مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران در تاریخ 29 خردادماه که یک هفته پس از برگزاری انتخابات با شکوه ریاست جمهوری در 22 خرداد و البته آغاز تلاش‌های فتنه‌گران برای ایجاد آشوب و اغتشاش به انجام رسید. در بیانیه‌ای از بیانات مدبرانه ایشان تشکر و حمایت و اعلام کردند که این بیانات به موقع، جامع و راهگشا بوده است. نمایندگان مجلس در این بیانیه همچنین آمادگی خود را برای اجرای منویات رهبری در قبال مسائل کشور اعلام کردند. در سایر بیانیه‌های مرتبط با حوادث پس از انتخابات 1388 نیز نمایندگان ملت بر حمایت و تبعیت از مواضع و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان اصلی اساسی تأکید داشتند.
 
2-1. احترام به رأی مردم و تأکید بر قانون‌گرایی

محور مهم دیگر در مواضع اعلامی قوه مقننه، تمکین همه گروه‌ها و جناح‌ها از رأی مردم و احترام به خواست آنها بود. مجلس شورای اسلامی همچنین احترام به قانون و حرکت در مسیر و چارچوبی که قانون معین کرده است را کلید حفظ آرامش و امنیت در کشور معرفی کرد.
      
بر همین اساس در اولین بیانیه مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری انتخابات دهم ریاست‌جمهوری از همگان خواسته شد که اجازه ندهند دشمنان و بدخواهان نظام شیرینی رویداد بزرگ 22 خردادماه را در کام ملت تلخ کنند. براساس این نمایندگان ملت به صراحت اعلام داشتند که از همگان انتظار می‌رود تا به رأی مردم تمکین کرده و قانون را پاس دارند. این بیانیه به امضای حدود 220 نماینده مجلس رسید که تقریباً همه نمایندگان حاضر در صحن مجلس در روز صدور بیانیه است. در بیانیه دیگری که حدود یک هفته پس از انتخابات و هم‌زمان با اوج‌گیری آشوب‌های خیابانی صادر شد تأکید گردید که تمکین به قانون تنها راه برون‌رفت از شرایط جاری است و سرکشان از ضوابط قانونی، مسئول پیامدهای تلخ احتمالی آن می‌باشند. نمایندگان مجلس در همین راستا تأکید داشتند که کلیه اعتراضات به نتایج انتخابات نیز باید از طریق قانونی پیگیری شود و براساس این از شورای نگهبان و مسئولان انتخابات خواسته شد زمینه بررسی اعتراضات قانونی را به‌صورت کامل فراهم کنند.
 
3-1. محکومیت اغتشاشات و آشوب‌گران

مجلس شورای اسلامی در مقاطع مختلف و به‌ویژه در آشوب‌ها و اغتشاشاتی که در فتنه 1388 توسط اصلاح‌طلبان در تهران انجام شد با اعلام بیزاری از این اقدامات خواستار برخورد جدی مسئولان و نهادهای ذیربط با عوامل بر هم‌زننده آرامش عمومی و امنیت ملی شد. نمایندگان مجلس در یکی از بیانیه‌های صادره پس از 13 آبان 1388 حرکات آشوب‌گرانه برخی افراد معدود را محکوم و رفتارهای این گروه را اقداماتی ضدمردمی توصیف کرده و از مراجع قانونی خواستار برخورد قاطعانه با آشوب‌طلبان شدند. به همین ترتیب در مقاطع دیگری که با تحرکات آشوب‌گران همراه بود، به‌ویژه وقایع عاشورای 1388 و نیز 25 بهمن 1389، نمایندگان مردم در خانه ملت با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای انزجار خود را از آشوب‌گران و اغتشاش‌گران اعلام داشتند.
 
4-1. محکومیت مداخله بیگانگان

از آنجا که فتنه 1388 فتنه‌ای طراحی شده توسط دشمنان خارجی انقلاب و نظام بود در مقاطع مختلف مورد حمایت آشکار و پنهان آنها نیز قرار می‌گرفت. درواقع این فتنه یکی از مصادیق بارز دخالت دشمنان ایران اسلامی در امور داخلی کشورمان محسوب می‌شد. از این‌رو در بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های نمایندگان مردم در مجلس، محکومیت دخالت بیگانگان در امور کشور و حمایت آنها از فتنه‌گران به‌طور خاص محکوم گردید.
      
براساس این در یکی از بیانیه‌های نمایندگان مردم به صراحت اعلام شد که دخالت بیگانگان به‌ویژه آمریکا و انگلیس در امور داخلی کشورمان نزد ملت ایران گناهی نابخشودنی است، آمریکا و انگلیس و نیز فرانسه پرونده بلندبالایی از نقض حقوق بشر در داخل و خارج از کشورشان دارند. چنین کشورهایی امروزه به خود اجازه دخالت در امور داخلی ایران را می‌‌دهند و اشک تمساح می‌ریزند. نمایندگان ملت در این بیانیه موضع سران این کشورها را در قبال تحولات ایران محکوم و آنها را از هرگونه دخالت در امور داخلی کشورمان برحذر داشتند.
      
همچنین در بیانیه دیگری که به امضای 215 نماینده رسید و مشخصاً عنوان «بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محکومیت مداخله کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه در امور داخلی ایران» را به خود گرفت تأکید شد: اظهارات شتاب‌زده و نابخردانه وزرای خارجه آمریکا و فرانسه مبنی‌بر حمایت از آشوب‌گران حوادث پس از انتخابات و دخالت‌های سفارت انگلیس در تهران علاوه بر آنکه از مصادیق بارز دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، برخلاف تمام ضوابط و مقررات بین‌المللی است. نمایندگان ملت ضمن گستاخانه خواندن این دخالت‌ها و محکوم کردن آن، از دولت و شخص رئیس‌جمهور خواستند که روابط با این‌گونه کشورها را متناسب با رفتار آنها تنظیم نمایند.
 
5-1. حمایت از دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در برخورد با فتنه‌گران

درحالی که ضد انقلاب داخلی و خارجی و بلندگوهای قدرت‌های استکباری به‌طور مستمر پروژه زیر سؤال بردن نهادهای انتظامی و قضایی جمهوری اسلامی ایران را به‌دلیل برخورد با آشوب‌گران و اغتشاش‌گران در دستور کار اصلی خود قرار داده بودند، مجلس شورای اسلامی در موضع‌گیری‌های خود نسبت به این موضوع، به حمایت از این نهادها پرداخت و از آنها خواست تا به‌منظور جلوگیری از طراحی‌هایی که برای تخریب در نظم، آرامش و امنیت مردم می‌شود و همچنان برخورد قاطعانه با فتنه‌گران را ادامه دهند. در همین خصوص نمایندگان مردم در یکی از بیانیه‌های خود حمایت کامل خود را از مسئولان امنیتی و انتظامی در جلوگیری و برخورد با اغتشاشات اعلام داشتند. در بیانیه دیگری با عنوان «حمایت از نیروهای انتظامی، امنیتی و بسیجی در برقراری آرامش و کنترل عوامل اغشاش‌گر» از زحمات طاقت‌فرسای کسانی که با درایت، هوشیاری، صبر، حوصله و تحمل رنج‌ها آرامش را به جامعه بازگرداندند تقدیر شد و از آحاد نیروهای انتظامی، امنیتی و بسیجی اعلام حمایت و پشتیبانی قاطع به عمل آمد. کمیسیون شوراها و امور داخلی نیز از مسئولان انتظامی دعوت نمود و ضمن استماع گزارش آنها از خدمات‌شان تقدیر کرد.
      
در عین حال، برخی سوءعملکردها در جریان برخورد با فتنه ازجمله موضوع کهریزگ، مجلس شورای اسلامی ایران را بر آن داشت تا پیگیری این قبیل موضوعات را نیز مورد توجه قرار داده و در عین حال از مراجع قضایی به دلیل رسیدگی به این تخلفات حمایت نماید. براساس این بیانیه‌ای با عنوان «بیانیه نمایندگان مجلس درخصوص تقدیر از قوه قضائیه در رابطه با رسیدگی به پرونده جنایت کهریزک» صادر شد که در آن از دستور و حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی برای رسیدگی قاطع و عادلانه به این پرونده از تدبیر و قاطعیت آیت‌الله آملی لاریجانی و نیز دقت و شجاعت قضات پرونده مذکور تشکر به عمل آمد.
 
6-1. تقدیر از حضور مردم در صحنه

مجلس شورای اسلامی حضور گسترده مردم در دفاع از نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌ها و اصول آن در طول دوره آشوب‌گری فتنه‌گران بارها مورد تقدیر قرار داد. ازجمله پس از برگزاری مراسم 13 آبان 1388 که در اوج تحرکات آشوب‌گران برگزار شد، نمایندگان مردم در بیانیه‌ای با عنوان «تشکر از اجتماع باشکوه مردم در یوم‌الله 13 آبان» حضور گسترده مردم در این مراسم را نشانه وحدت کامل ملت برای مقابله با سلطه و نفوذ بیگانگان ارزیابی و از این حضور تقدیر کردند. نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین در قالب اظهارنظرها و مصاحبه‌های مختلف، حضور مردم در حماسه نهم دی‌ماه 1388 و سایر مراسم و تظاهرات انقلابی نظیر یوم‌الله 22 بهمن را ضامن مصونیت نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر فتنه‌ها و توطئه‌های دشمن دانستند و مردم را به تداوم حضور در صحنه برای نقش بر آب کردن این توطئه‌ها دعوت کردند.
      
نمایندگان ملت در مجلس هشتم، چند بار همگام با ملت، راهپیمایی در درون صحن مجلس و در میدان بهارستان و خیابان‌های اطراف مجلس برگزار کردند.
 
2. مواضع اعمالی

مواضع اعمالی قوه مقننه در قبال فتنه 1388 ناظر بر مجموعه اقدامات و ابتکارات مجلس شورای اسلامی در راستای جلوگیری از بروز و گسترش فتنه و مقابله و مهار آن است. این اقدامات را به‌طور کلی می‌توان حول چند محور مورد اشاره قرار داد.
 
1-2. اقدامات پیشگیرانه

این اقدامات در چارچوب تلاش برای جلوگیری از استمرار فتنه و فراهم شدن زمینه سوءاستفاده دشمنان نظام از مسائل داخلی به انجام رسید. در این راستا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هیئتی را به‌منظور دیدار و مذاکره با سه کاندیدایی که موفق به کسب آرای لازم در انتخابات نشده بودند تعیین کرد. این هیئت با هر سه کاندیدا و نمایندگان آنها دیدار کرد و از آنها خواست تا هرگونه اعتراض به نتایج انتخابات را از طریق سازوکارهای قانون پیگیری نمایند. رایزنی با مراجع و نهادهای مسئول رسیدگی به اعتراضات برای تسریع در انجام وظایف‌شان و اعلام نتایج آن به افکار عمومی از دیگر اقدامات مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از استمرار تحرکات فتنه‌گران بود.
 
2-2. اقدامات معطوف به کنترل و مهار فتنه

ازجمله مهمترین اقدامات عملی مجلس شورای اسلامی در زمینه کنترل و مقابله با فتنه می‌توان به برگزاری جلسات متعدد و مکرر با مسئولان و مقامات نیروهای دخیل در این فرآیند برای ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر و مؤثرتر میان آنها اشاره کرد. نمایندگان مجلس همچنین تلاش کردند تا روند تأمین مطالبات و نیازهای مورد نیاز دستگاه‌های مسئول برخورد با فتنه را تسهیل نمایند. در این راستا جلسات متعددی با مسئولان ازجمله وزیر کشور و نیز مسئولان سپاهی و انتظامی، نیروی مقاومت بسیج و نیز مسئولان و مقامات اطلاعاتی برگزار شد که نتایج مطلوبی به همراه داشت.
 
3-2. اقدامات معطوف به بررسی وقایع و حوادث مرتبط با فتنه

مجلس شورای اسلامی به‌منظور بررسی دقیق و همه جانبه حوادث پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، هیئت‌ها و کمیته‌های ویژه‌ای را تشکیل داد. ازجمله در مرحله اوج‌گیری آشوب‌ها، هیئتی به دستور آقای دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد تا اغتشاشات در سطح شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ را بررسی کرده و گزارشی از آن را به مجلس ارائه دهد. این هیئت متشکل از آقایان کاتوزیان، ابوترابی، نادران، زاکانی، جلالی و عباسپور مسائل مربوط به دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجتمع سبحان را مورد بررسی قرار داد. این هیئت که از آن با عنوان «کمیته حقیقت‌‌یاب مجلس» نیز یاد شد، نتیجه بررسی‌های خود را به رئیس مجلس ارائه کرد.
      
همچنین کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی برای پیگیری حوادث بعد از انتخابات به‌طور خاص موضوع تخلفات صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک را در دستور کار قرار داد و پس از گفتگوها و بازدیدهای مختلف، گزارشی را در این زمینه منتشر کرد و برخی کوتاهی‌ها و قانون‌شکنی‌ها در این بازداشتگاه را منعکس کرد. گزارش مجلس در مورد واقع کهریزک در دی‌ماه 1388 در صحن علنی مجلس قرائت شد.
 
4-2. اقدامات معطوف به تبیین عوامل و محرک فتنه

سرانجام مجلس شورای اسلامی پس از پایان فتنه 1388 و موفقیت دستگاه‌های مسئول در مهار و کنترل آن، بررسی و تبیین دقیق مجموعه تحولات و حوادث مرتبط با این فتنه را ادامه داد تا افکار عمومی را نسبت به این موضوع آگاه‌تر سازد. این امر ازسوی کمیته ویژه‌ای مرکب از رؤسای کمیسیون‌های پنج‌گانه اصل نودم قانون اساسی، فرهنگی، سیاست داخلی و شوراها، امنیت ملی و سیاست خارجی و حقوقی و قضایی به انجام رسید. در این خصوص گزارشی از مجموعه حوادث مرتبط با فتنه 1388 تهیه شده و در دی‌ماه 1390 در صحن علنی مجلس قرائت گردید.
 
نتیجه

با توجه به مطالب پیش‌گفته به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی بیش از دو قوه دیگر و همراه با آنها و در تبعیت کامل از مواضع و فرامین مقام معظم رهبری در مقابله با فتنه سال 1388 و ریشه‌یابی عوامل دخیل در آن و تلاش برای پیشگیری از حوادث مشابه در آینده فعال بوده است که با توجه به اقدامات به عمل آمده و نتایج حاصل از آن نقطه عطف و درخشان دیگری در کارنامه عملکرد مجلس هشتم به‌شمار می‌آید.
 
د) مجلس و جریان انحرافی

در کنار جریان فتنه 1388، جریان انحرافی نیز یکی دیگر از تهدیدات نوظهور در برابر نظام جمهوری اسلامی است. این جریان تلاش کرده تا از طریق تضعیف باورهای مذهبی و انقلابی مردم ازجمله با طرح برخی مباحث انحرافی (نظیر مکتب ایرانی) زمینه دستیابی به اهداف مورد نظر خود ازجمله سلطه‌ بر نهادهای حاکمیتی و جریان اداره کشور را پیگیری نماید. این جریان به‌ویژه در یکی دو سال اخیر حجم فعالیت‌ها و تحرکات خود را افزایش داده است و به همین دلیل، مجلس شورای اسلامی در کنار مقابله با جریان فتنه، پیگیری تحرکات این جریان را نیز در دستور کار خود قرار داد.
 
1. مواضع اعلامی

درخصوص عملکرد مجلس هشتم در برابر تحرکات جریان انحرافی می‌توان گفت که عمده فعالیت مجلس در این زمینه معطوف به آگاهی‌بخشی عمومی نسبت به اقدامات، برنامه‌ها و اهداف این جریان بوده و می‌باشد. رئیس مجلس، نواب رئیس و نمایندگان مردم در اظهارنظرها و مصاحبه‌های خود، موضوع افشای ماهیت و مقاصد جریان انحرافی را به‌عنوان یک اولویت مهم تعریف کرده و در این راستا به روند آگاهی‌بخشی در مورد این جریان کمک مؤثری کرده و می‌کنند. به‌ویژه در جریان حضور نمایندگان مجلس در گردهمایی‌های عمومی با حضور اقشار مختلف مردم، اشاره به ماهیت این جریان وجه غالب بسیاری از سخنرانی‌های عمومی نمایندگان بوده است. از آن جمله می‌توان به سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و مواضع رئیس مجلس و نواب رئیس در مجامع عمومی مختلف اشاره کرد.
   
به‌طور کلی نمایندگان مردم در خانه ملت در راستای ایفای وظیفه آگاهی‌بخشی عمومی نسبت به ماهیت و کارکرد جریان انحرافی، محورها و موارد ذیل را به‌عنوان اهداف و مقاصد اصلی این جریان مطرح کرده‌اند:
      
ـ تضعیف پایه‌های اعتقادی و تفکری انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران ـ تضعیف پایه‌های اعتقادی و تفکری انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ـ برنامه برای سلطه مراکز حاکمیتی نظام ـ ولایت گریزی ـ تضعیف روحانیت و مراجع ـ ایجاد تفرقه و شکاف.
      
ـ این جریان برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای تسلط بر مراکز حاکمیتی نظام تدارک
دیده است.
      
ـ جریان انحرافی جریانی ولایت‌گریز است.
      
ـ این جریان مخالفت اصولی با روحانیت و مرجعیت دارد.
      
ـ جریان انحرافی به دنبال ایجاد اختلاف و شکاف میان اصولگرایان است.
      
ـ این جریان درصدد تضعیف مکتب اسلام در جامعه از طریق طرح موضوع مکتب ایرانی است.
      
ـ برنامه‌ریزی‌های کنونی جریان انحرافی به دست گرفتن مجلس نهم از طریق صرف هزینه‌های سرسام‌آور تبلیغات انتخاباتی است.
      
ـ این جریان با جریان فتنه تعامل و همکاری دارد.
      
نمایندگان مردم در خانه ملت به‌ویژه در یک سال اخیر در نطق‌های پیش از دستور خود علاوه بر تلاش برای آگاهی‌بخشی در مورد ماهیت جریان انحرافی، آمادگی مجلس را برای مقابله با این جریان مورد تأکید قرار داده و هشدارهای لازم را به سران این جریان برای پیایان بخشیدن به تحرکات انحرافی‌شان می‌دادند.
 
 
2. مواضع اعمالی

در مقام عمل، مجلس شورای اسلامی هماهنگی لازم را با دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی در این زمینه به عمل آورد و با توجه به نفوذ جریان انحرافی در دولت تلاش کرده تا با فراخوانی برخی مسئولان دولتی ازجمله تعدادی از وزرا و معاونان آنها اقدامات لازم را برای ممانعت از دخالت و اعمال نفوذ این جریان بر تصمیمات و برنامه‌های کلان کشوری به انجام رسانده و از این طریق صلاحیت نظارتی خویش را اعمال نماید.
      
مجلس همچنین در فرآیند دادن رأی اعتماد به وزرای دولت ازجمله وزرایی که در نتیجه اصلاح کابینه یا استیضاح و عزل وزرای قبلی به مجلس معرفی می‌شدند حساسیت بالایی نسبت به مرتبط نبودن آنها با جریان انحرافی از خود نشان داد.
      
در حوزه مواضع اعمالی، در کنار اعتراض نمایندگان مردم در خانه ملت به روند عزل وزیر امور خارجه (سابق)، می‌توان به ورود فعال و مؤثر مجلس در یکی از انتصاب‌های دولتی اشاره کرد که توسط عناصر جریان انحرافی به انجام رسید. حساسیت مجلس نصب به تعیین یکی از افراد منتسب به جریان انحرافی در پست معاونت وزارت امور خارجه واکنش شدید مجلس را به دنبال داشت، تا جایی که نمایندگان مردم متذکر شدند که وزیر امور خارجه را در صورت برکنار نکردن وی از این سمت، استیضاح می‌نمایند. حساسیت به‌موقع و بالای مجلس نسبت به این موضوع سبب شد که اندک زمانی پس از این انتصاب، زمینه کنار رفتن وی از این سمت حساس فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
    0 0
    lمشرق خان ! چرا نظرات را منتشر نمیکنی؟ یعنی کسی این گزارشهای مجلستو نمیخونه ؟ اینکه خیلی بده . یا نه ا ز این مجلس دل خوشی ندارن؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس