اردشير صالح­پور، مدرس دانشگاه، با اشاره به جريان تئاتر در ايران گفت: تئاتر ايران علي­رغم رشد و پيشرفت شايان توجهي که در ساليان اخير به‌ويژه در زمينه طراحي و اجرا داشته است اما همچنان از فقر فلسفي و نگاه انديشمندانه رنج مي­برد.<BR>

به گزارش مشرق، دکتر اردشير صالح‌پور، مدرس دانشگاه در گفتگو با روابط عمومي همايش بزرگداشت روز جهاني فلسفه درباره رابطه فلسفه و تئاتر گفت: نقد و فلسفه در تاريخ تئاتر هم پا با شکل­گيري درام در يونان باستان کار خود را توأمان آغاز نمودند. ارسطو و افلاطون در کنار آشيل، اوريپيد، سوفکل و آريستوفان به خلق آثار دراماتيک و مباني و نظريه­پردازيهاي نقد و انديشگي پرداختند و شايد يکي از نقاط قوت و وجه ماندگاري اين آثار کهن همانا بهره­برداري از آبشخور فلسفه و نگاه اجتماعي و اسطوره­اي باشد.
صالح­پور با اشاره به جريان تئاتر در ايران تصريح کرد: تئاتر ايران علي­رغم رشد و پيشرفت شايان توجهي که در ساليان اخير به ويژه در زمينه طراحي و اجرا داشته است اما همچنان از فقر فلسفي و نگاه انديشمندانه رنج مي­برد و اين امر خود آسيبي کلي است که نتايج حاصله و زحمات عديده و رنجهاي بي شمار را در توليد يک اثر نمايشي به ناکامي اجتماعي منجر خواهد ساخت.
وي افزود: رشد فلسفه در يونان باستان در پي افکني "دموکراسي" و حضور هر چه بيشتر مردم در سرشت و سرنوشت سياسي- اجتماعي خود و تجليات آن در هنر آن دوره بسيار مشهود است. جدالهاي فلسفي و مناقشات اجتماعي و سياسي ويژگي اصلي و اساسي درامهاي يونان باستان است که نه تنها در تراژديها بلکه در کمديهاي اجتماعي و اخلاقي آريستوفان نيز نمود درخشاني دارند، موضوعي که در ابعاد فلسفي در نحله و روش سقراط و ديالکتيک ويژه او در جامعه آتني نيز کمابيش شاهديم.
صالح‌پور همچنين با اشاره به قدمت رابطه ماهوي ميان تئاتر و فلسفه گفت: بوطيقاي ارسطو در واقع قانونمندي، ساختارشناسي و ماهيت­پردازي نقد تئاتر و درام است. درام اگر چه بارزترين خصيصه تمدن و جامعه بالنده يونان به شمار مي­رود اما بي فلسفه و نقد ره به جايي نمي­برد و حيات و تکوين آن همواره در گرو رشد فلسفه و بصيرت فلسفي است.
وي در پايان با اشاره به جايگاه فلسفه در ادبيات ايران افزود: بي گمان هنوز نقدهاي جلال آل­احمد نمونه­هاي نسبتاً خوبي از تحليل جامعه­شناختي و فلسفي تاريخ نقد ايران در برهه­اي معين است اما بايد گفت که جاي نقد و نگاه فلسفي همچنان در تئاتر ايران خالي است. در حاليکه تئاتر ايران در ساليان اخير خصوصاً در زمينه بازيگري به خلاقيتهاي چشمگيري دست يافته اما تئاتر هنري مرکب و سيستماتيک است و پيشرفتي همه جانبه را به ويژه همراه با نگاهي فلسفي طلب مي­کند.
همايش روز جهاني فلسفه از سي‌ام آبان تا دوم آذرماه سال جاري با موضوع "فلسفه؛ نظر و عمل"، به همت مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران در کتابخانه ملي برگزار خواهد شد. تاکنون مقالات بيش از 90 انديشمند و صاحبنظر در حوزه فلسفه از 43 کشور جهان به دبيرخانه همايش روز جهاني فلسفه رسيده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس