به گزارش مشرق؛ روزنامه کیهان در شماره روز چهارشنبه (۱۳ شهریور) در گزارشی از سودجویی یک شرکت تاکسی اینترنتی نوشته است: «یک شرکت تاکسی اینترنتی - بزرگترین ارائه دهنده خدمات تاکسی اینترنتی در کشور- که ۸۰ درصد سهامش متعلق به خارجی هاست اخیرا با نقض حریم خصوصی رانندگان داخلی، به گوشی شخصی آنها سرک کشیده و اقدام به قفل نمودن اپلیکیشن خود بر گوشی آن دسته از رانندگانی نموده که از سایر اپلیکیشنهای تاکسی اینترنتی نیز استفاده میکنند.»
به گزارش مشرق، کیهان در ادامه گزارش مینویسد: «این شرکت با سرک کشیدن در گوشی رانندگان و نقض حریم خصوصی آنان، ضمن بررسی محتوای گوشی تعداد زیادی از شهروندان نسبت به محدودسازی آنان اقدام میکند. نقض حریم خصوصی هرچند در تقابل با قانون و فرهنگ ایرانی اسلامی قرار دارد اما تنها بلیه ناشی از اقدام این شرکت نیست. گفته میشود رانندگان اگر نتوانند همزمان از چند اپلیکیشن استفاده کنند و با انتخاب آزاد به بهترین پیشنهادات سفرهای درونشهری پاسخ دهند تا ۳۰ درصد درآمد خود را از دست میدهند. از سوی دیگر چنانچه این رقابت بین اپلیکیشنها وجود نداشته باشد قیمت خدمات تاکسی نیز بطور غیرطبیعی افزایش مییابد و دود آن به چشم مصرف کنندگان نیز میرود.»
این روزنامه با انتقاد از عملکرد کارتل گونه و انحصارطلبانه شرکت مورد نظر، نوشته است: «بنابراین توجیهاتی از قبیل سیاست داخلی شرکت یا حق انتخاب رانندگان برای ادامه همکاری با این شرکت مطلقا قابل قبول نیست چراکه نه این رانندگان در استخدام شرکت مذکور هستند و نه از مزایای استخدامی نظیر بیمه، سنوات و بازنشستگی برخوردارند. یک شرکت که بخش مهمی از یک بازار را در اختیار دارد حق ندارد مانند یک کارتل عمل کرده و فشار اقتصادی را بر گردن رانندگان و خانوادههای آنان بیاندازد. انگیزه این شرکت از این کار مقابله با جذب شدن رانندگان توسط شرکتهای رقیب است، اقدامی که حتی در نظامهای اقتصادی لیبرال نیز تلاش برای ایجاد تراست، ضدرقابتی و مضر به حال نیروی کار و مصرفکننده ارزیابی میشود و در بسیاری از موارد مورد پیگرد قانونی قرار میگیرد اما بحث اینجا صرفا مضامینی نظیر حریم خصوصی یا انحصار و رقابت نیست.»
کدام تاکسی اینترنتی به گوشی رانندگان خود سرک میکشد؟
یک جستجوی ساده در سابقه اخبار مربوط به تاکسیهای اینترنتی نشان میدهد مساله حریم خصوصی و مجبور کردن رانندگان به حذف اپلیکیشنهای رقیب، پیش از این نیز سابقه داشته است. آذر ماه سال ۹۷ بود که مدیران سه شرکت تپسی، الوپیک و ماکسیم به دو وزیر و دو معاون رییس جمهور به ادامه انحصار طلبی اسنپ، اعتراض کردند. در نامه مدیران این سه شرکت به وزیر صمت، معاون علمی فناوری و معاون حقوقی رئیس جمهور، مساله انحصارطلبی اسنپ مطرح شده و آمده بود: « "گروه اینترنت ایران" که با نام تجاری «اسنپ» در حوزه ارائه خدمات نرمافزاری در زمینه حمل و نقل مسافر و بار فعالیت میکند، چندی است که با هدف ایجاد انحصار و خارج کردن رقبا از دور رقابت، نصب نرمافزارهای رقیب را در تلفن همراه کاربران راننده خود بررسی میکند و در صورت شناسایی نرمافزار رقیب بر بستر تلفن همراه ایشان، کاربر را برای ادامه استفاده از خدمات اسنپ، ملزم به حذف نرمافزارهای رقیب می کند. این در حالی است که رانندگان هیچگونه رابطه استخدامی با این شرکتها نداشته و تنها کاربر این نرمافزارها هستند بنابراین تحمیل چنین محدودیتی بر کاربران راننده، ابدا توجیهی ندارد.
مسئله، معیشت رانندگان است
نکته جالب توجه آن است که اسنپ در قرارداد خود با رانندگان بر عدم وجود هرگونه رابطه کاری و استخدامی فی مابین تاکید و رانندگان را تنها کاربر نرمافزار معرفی کرده است و بر همین اساس و به درستی در مراجع بیمه و مالیات همواره از همین موضع سخن میگوید لیکن جای تعجب است که در خصوص وضع محدودیت بر کاربران راننده، به ناگاه تغییر موضع میدهد.» این انحصارطلبی و اجبار رانندگان به حذف نرم افزار سایر شرکتهای رقیب، از سوی اسنپ که هم اکنون بیشتر سهم را در جابجایی مسافر دارد، همزمان با آسیبهای ذاتی انحصار یک حوزه خدماتی در یک سرویسدهنده، مستقیما معیشت یک میلیون نفر را تحت تاثیر قرار میدهد این تاثیر نیز ناثیر کوچکی نیست، رانندگان مدعی هستند این اقدام اسنپ به کاهش یک سوم درآمد آنها انجامیده است. کاهش یک سوم درآمد از سبد خانوارهای کارگری موضوعی نیست که بتوان بهسادگی ندیده گرفت.
گذشته از آن، اساسا اجبار رانندگان به حذف یک برنامه برای فعال شدن برنامه دیگر بر گوشی همراه، از نمونه های بدیع نقض حریم خصوصی است. همزمان، هزاران نفر از رانندگان در فضای مجازی با اعتراض به این اقدام اسنپ، کمپینهای مخالفت با اقدامات انحصارطلبانه این شرکت تاکسی اینترنتی را آغاز کردهاند تا نهادها و اتحادیههای صنفی مربوطه، تا روند تضییع حقوق و تضعیف معیشت، توسط این شرکتها و مسدود شدن حسابهای کاربری رانندگان به بهانه نصب نرم افزارهای رقیب، هرچه سریعتر متوقف شود.