کد خبر 1604723
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
رسانه های جهان

 رسانه‌های خارجی، حضور مردم در مراسم امروز تشییع پیکر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان در تبریز را «گسترده» و با مشارکت ده‌ها هزار ایرانی عزادار توصیف کردند.

به گزارش مشرق، پیکر شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهوری و شهدای خدمت، صبح سه شنبه (۱ خرداد ۱۴۰۳) با حضور مردم تبریز در میدان شهدا و خیابان‌های اطراف تشییع شد.

خبرگزاری فرانسه در بازتاب این خبر نوشت: ایران مراسم تشییع را برای رئیس جمهوری فقید ایران بعد سانحه سقوط بالگرد برگزار کرد.

ده ها هزار ایرانی صبح سه شنبه برای عزاداری به مناسبت درگذشت آیت الله رئیسی و هفت عضو دیگر تیم همراه وی که بالگرد آنها در منطقه کوهستانی و مه گرفته شمال غرب این کشور دچار سانحه سقوط شد، گرد هم آمدند.

خبرگزاری فرانسه افزود: عزاداران با در دست داشتن پرچم ایران و تصاویری از رئیس جمهوری فقیدشان مراسم خود را از میدانی در مرکز شهر تبریز واقع در شمال غرب ایران آغاز کردند.

سی ان ان نوشت: روزهای مراسم تشییع رئیس جمهوری ایران همزمان با تحقیقات درباره علت سقوط بالگرد آغاز شد.

سی ان ان افزود: محسن منصوری، رئیس کمیته برنامه ریزی مراسم تشییع پیکرها و معاون امور اجرایی رئیس جمهوری گفت که مراسم روز سه شنبه با اقامه نماز و تشییع در شهر تبریز، بزرگترین شهر منطقه کوهستانی شمال غرب ایران که در آن بالگرد دچار سانحه شد، آغاز می شود.

این رسانه آمریکایی افزود: مراسم بزرگی در روز چهارشنبه در مصلی بزرگ تهران در نظر گرفته شده است. منصوری از تعطیلی رسمی و تعطیلی ادارات در سراسر کشور در آن روز به مناسبت برگزاری موکب های عزاداری خبر داد.

این رسانه با اشاره به حرکت عزاداران از عقب کامیون حامل تابوت پیکرهای رئیس جمهوری و هفت نفر از همراهان شهیدش افزود: ارتباط بالگرد سانحه دیده در مسیر بازگشت به تبریز پس از شرکت رئیس جمهوری ایران در افتتاحیه مشترک سدی با حضور الهام علی اف همتای آذری خود در مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان قطع شد.

محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در حالی که ایرانیان در شهرهای سراسر این کشور برای عزاداری رئیسی و تیم همراه جمع شده اند، دستور بررسی علت سقوط هواپیما را صادر کرده است.

خبرگزاری فرانسه افزود: پس از تایید شهادت (آیت الله) رئیسی، سیل پیام های تسلیت بین المللی در حالی که مردم در شهرهای سراسر جمهوری اسلامی برای عزاداری رئیس جمهور فقید و یارانش گرد آمدند، روانه شد.

تارنمای دویچه وله آلمان نیز نوشت: هزاران نفر از مردم در خیابان های شهر تبریز در شمال غرب ایران در مراسم تشییع پیکر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و اعضای تیم همراه شرکت کردند.

این رسانه افزود: پیکر آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به همراه دیگر مقامات روز دوشنبه ساعاتی پس از سقوط بالگردشان در مه در مناطق کوهستانی، پیدا شد. مقامات ایرانی هنوز دلیلی برای این سانحه ارائه نداده اند.

(حصرت) آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، پنج روز عزای عمومی به منابست شهادت رئیس جمهوری فقید ایران اعلام کرد.

این گزارش افزود پیکر رئیسی روز سه شنبه قبل از انتقال به تهران پایتخت، از تبریز به شهر زیارتی شیعیان، قم، منتقل خواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز تیتر زد که «مراسم وداع با رئیس جمهوری ایران و تیم همراه ایشان در تبریز برگزار شد» .

این رسانه نوشت: پیکر این سیاستمدار فقید پس از تبریز، برای خاکسپاری به زادگاهش مشهد منتقل می شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و تعداد زیادی از رهبران جان پیام تسلیت خود را به مردم و دولت ایران منتقل کرده اند و تعدادی از کشورهای مسلمان نیز یک روز را به عنوان عزای عمومی اعلام کردند.

اسکای نیوز نوشت: نخستین روز مراسم تشییع از شهر تبریز آغاز شد.

شبکه آمریکایی ای بی سی نیوز نوشت: عزاداران سیاه پوش از روز سه شنبه برای برگزاری مراسم تشییع جنازه و راهپیمایی برای رئیس جمهوری فقید ایران، وزیر امور خارجه و دیگرانی که در سقوط بالگرد کشته شدند، گرد هم آمدند.

منبع: ایرنا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس