کد خبر 12188
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۸

نماينده مردم خميني‌شهر در مجلس شوراي اسلامي از تلاش شبکه‌اي منسجم و سازماندهي شده براي ايجاد اخلال در هدفمند شدن يارانه‌ها خبر داد.

به گزارش مشرق، سيدمحمدجواد ابطحي نماينده مردم خميني‌شهر در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بحث هدفمندي يارانه‌ها اظهار داشت: هدفمندکردن يارانه‌ها موضوعي است که اساس آن را همه اقتصاد‌دانان و نظريه‌پردازان با سلايق و تفکرات گوناگون قبول دارند، چرا که اجري آن در کشورهاي مختلف با موفقيت همراه بوده است.
وي افزود: در کشور ما 20 سال است که اين موضوع دنبال مي‌شود و از برنامه اول تا چهارم روي اين موضوع تأکيد شده است و در برنامه سوم و چهارم هم دولت مکلف شد که هدفمندي يارانه‌ها را اجرا کند ولي متأسفانه دولت‌هاي حاکم بر آن زمان توجهي به اين موضوع نداشتند.
ابطحي ادامه داد: هدفمندي يارانه‌ها موضوعي بود که از دوران دولت هاشمي مطرح بود، ولي در آن زمان مشکلاتي وجود داشت که پرداختن به اين موضوع را سخت کرده بود، در دوران اصلاحات هم مسئولين گفتند که کاري به اين موضوع نداريم و ما تنها در خصوص آزادي و توسعه سياسي فعاليت خواهيم کرد.
عضو کميسيون شوراها و سياست داخلي مجلس همچنين گفت: در دولت نهم رئيس جمهور و دولت همت به خرج داد و موضوع هدفمندي يارانه‌ها را دنبال کردند.
وي در اين رابطه اظهار داشت: لايحه‌اي که هم اکنون مجلس آن را به تصويب رسانده است با آن چيزي که دولت ارائه داده بود متفاوت است و حتي کار به جايي رسيد که رئيس جمهور درخواست استرداد لايحه را به مجلس ارائه داد که مجلس به آن رأي نداد و تأکيد کرد که دولت بايد آن را اجرا کند.
* تاخير در اجراي هدفمندي يارانه‌ها تدبير دولت بود
ابطحي با اشاره به تغييرات وارد شده به لايحه هدفمندي يارانه ها از سوي مجلس گفت: رئيس جمهور با تدبير خود اجراي هدفمندي يارانه‌ها را که قرار بود از فروردين آغاز شود به تأخير انداخت و از آن طرف نمايندگان مجلس هم با توصيه‌هاي رهبري اصلاحاتي در لايحه به عمل آوردند تا اينکه بتوان آن را اجرا کرد.
نماينده مردم خميني شهر خاطرنشان کرد: يکي از مسائلي که در لايحه هدفمند کردن يارانه ها مطرح است بحث صندوق توسعه ملي است که ارديبهشت امسال رئيس جمهور اساسنامه آن را به مجلس ارائه داد.
وي در اين رابطه گفت: طبق اساسنامه صندوق توسعه ملي تمام پولها و بودجه‌ها به جاي صندوق ذخيره ارزي به اين صندوق واريز مي‌شود ولي بررسي اين موضوع هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته است در حالي که شاهد هستيم برخي طرح‌ها که کم اهميت‌تر هستند در مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرندT ولي موضوع صندوق توسعه ملي که جزء الزامات هدفمند کردن يارانه‌ها است هنوز بررسي نشده بر اين اساس اين سؤال مطرح است زماني که اساسنامه صندوق توسعه ملي در مجلس مورد بررسي و تصويب قرار نگرفته است دولت چگونه مي‌تواند هدفمندي يارانه‌ها را اجرا کند، بر اين اساس بايد گفت که دولت تاکنون سعي کرده تا با يک برنامه حساب شده رو به جلو حرکت کند تا بتواند هدفمندي يارانه‌ها را در 6 ماهه دوم سال دنبال کند.
* عده‌اي قصد دارند هدفمندي يارانه‌ها را به ابزاري براي تضعيف دولت تبديل کنند
ابطحي در ادامه اين مصاحبه به موضوع تحريم و فتنه‌هاي اقتصادي اشاره کرد و گفت: برخي اميد دارند که دولت اين قانون را اجرا نکند تا اينکه دولت را به قانون شکني متهم کنند و يا اينکه با فشار بر اقشار محروم وضعيت را به گونه‌اي ترسيم کنند که مردم از وضعيت موجود ابراز نارضايتي کنند و وارد خيابانها شوند.
وي با بيان اينکه در شيلي هم چنين مسئله‌اي به وقوع پيوست ادامه داد:‌ در جريان فتنه 88 شاهد بوديم که طبقه مرفه شهر تهران وارد خيابانها شده بودند و حتي برخي از افراد حضور در خيابان را نوعي تفريح تلقي مي‌کردند و براي مسائل سياسي دست به اعتراض نزده بودند و اين عده در واقع قصد داشتند که به نوعي در سطح جامعه هنجارشکني انجام دهند.
عضو کميسيون شوراهاي مجلس اظهار داشت: روشن است که ثروتمندان و قشر مرفه نمي‌توانند مقابل نظام بايستند بر اين اساس اميد اين عده در اين است که با فشار بر قشر محروم و القاء نارضايتي در آنها اين طيف را وارد خيابان کنند و اين برنامه‌اي است که مسئولان نبايد از آن غافل شوند.
* ايجاد نارضايتي اجتماعي و القاء يأس و نااميدي از برنامه‌هاي مخالفان طرح هدفمندي يارانه‌ها است
ابطحي همچنين بيان داشت: مرکز پژوهش‌هاي مجلس مقالاتي در اين زمينه به چاپ رسانده است که تلويحا در آن به مسائل ياد شده اشاره کرده است که بر اساس آن گسترش نارضايتي اجتماعي و القاء يأس و نااميدي از جمله برنامه‌هاي مخالفان طرح هدفمندي يارانه‌ها است.
اين نماينده مجلس گفت: رئيس جمهور قصد دارد که با تدبير در اجراي اين طرح کمترين فشار به اقشار کم درآمد جامعه وارد شود بر اين اساس شاهد بوديم که دولت برنامه‌اي مدون براي هدفمندي يارانه‌ها تنظيم کرده است.
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس در ادامه به حضور مسئولين نيروي انتظامي و دستگاه‌هاي امنيتي در مجلس اشاره کرد و افزود: اين افراد برخي مسائل را در خصوص فتنه اقتصادي در مجلس بيان کردند، البته وضعيت طوري است که پيش‌بيني نمي‌شود فتنه گران به اهداف خود در مورد هدفمندي يارانه‌ها دست پيدا کنند چراکه مردم ما مردمي آگاه هستند و به ضرورت اجراي اين طرح پي برده‌اند.
ابطحي با اشاره به مخالفت دشمنان با اجراي هدفمندي يارانه‌ها خاطرنشان کرد:‌ مخالفت دشمنان با اجراي اين طرح بزرگ در حالي است که اجراي اين طرح در کشورهاي خودشان با موفقيت همراه بوده است بر اين اساس بايد گفت که اجراي اين طرح نکته مثبت و قوتي براي نظام است که بايد در کشور اجرا شود و اين مي‌تواند دليلي براي ضرورت اجراي هدفمندشدن يارانه‌ها در کشور باشد.
اين نماينده اصولگراي مجلس در بخش ديگري از مصاحبه خود تصريح کرد: برخي افراد صراحتا در سايت‌هاي خود اعلام کردند که قصد ايجاد اخلال در هدفمند شدن يارانه‌ها را دارند و اين مسئله را پنهان هم نمي‌کنند و قصد دارند به از اين طريق دولت را تضعيف کنند.
* شبکه‌اي منسجم به طور سازماندهي شده قصد ايجاد اخلال در هدفمند کردن يارانه‌ها را دارد
وي با بيان اينکه دشمن همواره در پي گرفتن ماهي از آب گل‌ آلود است، اظهار داشت: در صورتي که دولت اين طرح را اجرا نکند دشمنان دولت را به قانون شکني متهم مي‌کنند و در صورتي که دولت اين طرح را اجرا کند دشمنان سعي مي‌کنند در مردم نارضايتي ايجاد کنند و از اين طريق دولت را ضعيف جلوه دهند.
نماينده مردم خميني شهر با اشاره به اقدامات مخالفان طرح هدفمندکردن يارانه‌ها به برخي از فعاليت‌هاي آنها اشاره کرد و گفت:‌ مخالفان اين طرح سعي دارند از طريق احتکار اجناس و ارائه آمار دروغ از قيمت برخي کالاهاي اساسي به طور منسجم اجراي اين طرح را با اختلال رو به رو کنند.
وي افزود: اقدامات ياد شده به طور سازماندهي شده و از ناحيه حلقه و شبکه منسجمي انجام مي‌شود، البته با بصيرتي که مردم ما دارند و هوشياري که در بين عموم وجود دارد و همچنين همکاري دستگاه‌هاي مختلف فشار اجراي طرح هدفمندکردن يارانه‌ها به مردم حداقل ممکن خواهد بود.
ابطحي با بيان اينکه دشمن سعي دارد با بزرگ جلوه دادن تحريم‌ها به ملت ايران فشار آورد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30سال است که ما تحريم هستيم و همواره به موفقيت‌هاي پي‌در‌پي دست مي يابيم، ولي جاي تعجب است که مي‌بينيم برخي افراد که قبلا مسئوليت‌هايي در کشور داشتند در اظهارنظرهاي خود اين تحريمها را به ضرر کشور مي‌دانند و به نوعي در صدد بزرگ نمايي آنها هستند.
نماينده مردم خميني شهر ضمن انتقاد از سياه‌نمايي اوضاع جامعه براي اجراي هدفمند کردن يارانه‌ها از سوي عده‌اي اظهار داشت: صدا و سيما و همچنين نشريات و رسانه‌هاي متعهد بايد در خصوص هدفمندشدن يارانه‌ها به افکار عمومي اطلاعات کافي دهند، همچنين ائمه جماعات نيز بايد محاسن اجراي اين طرح را براي مردم بازگو کنند تا اينکه با همکاري و همدلي تمام آحاد جامعه اين طرح را با موفقيت هرچه بهتر اجرا کنيم.
* پشتوانه ارزي کشور و ذخيره سازي کالاهاي اساسي از دلايل اجراي موفق هدفمندي يارانه‌ها است
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس افزود: با تدابيري که دولت در حال حاضر انديشيده است اجراي اين طرح با حداقل فشار بر مردم اجرا خواهد شد.
ابطحي پشتوانه قوي ارزي کشور و همچنين ذخيره سازي کالاهاي اساسي را از جمله ضمانت‌هاي اجراي موفق هدفمندشدن يارانه‌ها دانست و گفت: يکي از دلايلي که دولت زمان دقيق افزايش قيمت‌ها و نيز مقدار افزايش قيمت‌ها را اعلام نمي‌کند اين است که ممکن است برخي تنش‌ها در سطح جامعه به وجود آيد، به طور مثال اگر قيمت بنزين اعلام شود مردم صف هاي طولاني در پمپ بنزين‌ها تشکيل خواهند داد که البته اين مسئله خطرساز هم خواهد بود و افنجار و آتش سوزي در پي خواهد داشت بر اين اساس دولت قصد دارد که در زمان مشخصي قيمت ها را اعلام کند تا از سوءاستفاده‌هاي احتمالي جلوگيري کند.
وي با بيان اينکه عده‌اي تنها به دنبال منافع کوتاه مدت خود هستند بيان داشت: در جريان سهميه‌بندي بنزين شاهد بوديم که عده‌اي از فضاي پيش آمده سوء استفاده کردند و دست به ايجاد اغتشاش زدند بر اين اساس بايد از اين تجربه استفاده کرد تا مسائلي از اين دست تکرار نشود.
ابطحي با اشاره به اينکه برخي به دولت فشار مي آورند تا زمان اجراي هدفمندي و جزئيات آن را اعلام کند گفت: دغدغه اصلي دولت در حال حاضر اين است که فشار به مردم نيايد و نيز اجراي هدفمندي يارانه‌ها باعث ايجاد تنش در کشور نشود.
اين نماينده مجلس ضمن تأکيد بر مديريت در اجراي هدفمند کردن يارانه‌ها اظهار داشت: مديريت در بحث هدفمندکردن يارانه‌ها علاوه بر مديريت ادارات و نهادهاي مختلف، مديريت بر دلها نيز هست و عاطفه نقش تأثيرگذاري در اين مسئله دارد، بر اين اساس مسئولان بايد با هم کمک کنند تا جامعه از اين مرحله عبور کند.
* يکي از دلايل صدور قطعنامه عليه کشور ايجاد خلل در هدفمندي يارانه‌‌ها است
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس در ادامه اين مصاحبه يکي از دلايل صدور قطعنامه عليه کشور را ايجاد اخلال در هدفمندکردن يارانه‌ها دانست و گفت: برخي افراد متهم به جاسوسي که با سفارتخانه‌هاي بيگانه تماس داشتند از آنها مي‌خواس تند که تحريم عليه کشور را گسترده‌تر کنند و در واقع اين عده از داخل کشور به دشمن چراغ سبز نشان مي‌دادند تا بتوانند همزمان با اجراي هدفمند کردن يارانه‌ها از طريق تحريم‌هاي دشمن به اهداف خود دست پيدا کنند.
ابطحي بيان داشت: کشورهاي استکباري علاوه بر ايجاد اختلال در موضوعات داخلي کشور مانند هدفمند کردن يارانه‌ها قصد دارند که بحران اقتصادي خود را توجيه کنند، چرا که تحريم‌ها باعث مي‌شود که معاملات آنها با ايران که از موقعيت استراتژيک برخوردار است قطع شود و بعد از آن آنها مدعي شوند که بحران اقتصادي در کشورشان به دليل تصميم سازمان ملل براي تحريم ايران است چرا که با تحريم، کالايي توليد نمي‌شود و کارخانه‌ها نيز فعاليت کمتري خواهند داشت، بر اين اساس بايد گفت که اعمال تحريم عليه کشور نوعي کاربرد دروني هم براي آنها دارد.
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس ضمن بي تأثيردانستن تحريم‌ها عليه کشور افزود: تحريم‌ها هرقدر هم که گسترده باشد باز هم ما از راه ديگر کالاي مورد نياز خود را تهيه خواهيم کرد، همچنين تحريم‌ها ما را به خودباوري مي‌رساند چرا که احتياج باعث مي شود خلاقيتها بيشتر بروز کند.
ابطحي در ادامه به بيان مثالي درخصوص تحريم يک کالا و تهيه آن از طريق داخل کشور پرداخت و گفت: اگرچه ممکن است تحريمها حرکت کشور را کمي آهسته کند ولي در نهايت تحريمها به سود ما خواهد بود، چرا که شعار ما همان شعار امام يعني (ما مي‌توانيم) است.
وي يکي ديگر از اهداف تحريم را ترساندن ديگر کشورها دانست و بيان داشت: کشورهاي استکباري با تحريم برخي کشورها قصد دارند به ديگر کشورها القاء کنند که اگر دستورات آنها را اجرا نکند سرنوشت شما هم چون ديگر کشورها خواهد بود و با مشکل رو به رو خواهند شد.
ابطحي يکي ديگر از دلايل اعمال تحريم عليه کشور را محروم کردن ايران از دسترسي سريع به دانش‌هاي نوين دانست و خاطرنشان کرد: دشمن فهميده است آن چيزي که باعث استقلال کشورها خواهد شد مسلح شدن به دانش روز است، بر اين اساس دشمن سعي دارد با اعمال تحريم اجازه ندهد که دانشمندان ما به علوم جديد دست پيدا کنند، چرا که اگر کشوري مانند ايران به دانشي مانند نانو و دانش هسته‌اي دست پيدا کند و ماهواره به فضا بفرستد براي ديگر کشورها الگو خواهد شد و دشمن به همين دليل سعي در عقب نگه داشتن ما دارد، البته بر اساس اذعان خود آمريکايي ها اين مسئله امکان ندارد و چرخش چرخه عصر دانايي محور به اندازه‌اي است که ديگر آمريکا نمي‌تواند حرف اول را در جهان بزند.
اين نماينده مجلس همچنين اظهار داشت: دشمن سعي دارد با گره زدن تحريم و هدفمندي يارانه‌ها به هم و همچنين احتکار و انبار کردن کالاها به اهداف سياسي و اقتصادي خود دست پيدا کند.
‌* باند زر، زور و تزوير با اجراي هدفمندي يارانه‌ها مخالف است
نماينده مردم خميني شهر با اشاره به دخالت برخي سفارتخانه‌هاي غربي در جريان فتنه سال گذشته اظهار داشت: دستگاه هاي امنيتي بايد فعاليت‌ها و حرکات اين سفارتخانه‌ها را در نظر بگيرند چرا که برخي از اين سفارتخانه‌ها در حال حاضر در پي خبرگيري در خصوص هدفمندي يارانه‌ها هستند و با شايعه پراکني در بين مردم سعي در ايجاد نارضايتي بين اقشار مختلف را دارند.
وي افزود: برخي دشمنان سعي دارند با ارائه آمار غلط به راديوهاي بيگانه اوضاع جامعه را سياه جلوه دهند، البته اين عده براي ما شناخته شده‌اند و اين مسئله از ديد دستگاه‌هاي امنيتي هم مخفي نيست، بر اين اساس بايد گفت که دستگيري برخي از اين جاسوسان کمک مي‌کند تا اينکه دستگاه امنيتي ما اخبار بهتري را در اختيار داشته باشد.
ابطحي اظهار داشت: دستگاه امنيتي مي‌تواند با هماهنگي شوراي عالي امنيت ملي اعترافات برخي از جاسوسان را در صدا و سيما نمايش دهد تا اينکه مردم بهتر با نقشها و دسيسه‌هاي آنها آشنا شوند.
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس طرح هدفمند کردن يارانه‌ها را طرحي عدالت محور دانست و گفت: زماني که صحبت از عدالت به ميان مي آيد منافع عده‌اي در خطر مي‌افتد و اين مسئله روشن و آشکاري است و در طول تاريخ هم اين مسئله تکرار شده است.
وي افزود: هرگاه در راستاي اجراي عدالت گامي برداشته شود، عده‌اي که منافع خود را در خطر مي‌بينند سعي مي‌کنند تا با تمسک به برخي مسائل در اجراي عدالت خلل ايجاد کنند.
ابطحي تأکيد کرد: باند زر، زور و تزوير که در طول سال‌هاي بعد از انقلاب در کشور شکل گرفته است با اجراي هدفمندي يارانه‌ها مخالف است اگرچه ممکن است اين عده در زبان موافقت خود را با اين طرح بيان کنند ولي در نهايت به نوعي مخالفت خود را با آن اعلام مي‌کنند يا مي‌گويند که اين دولت توان اجراي اين طرح بزرگ را ندارد.
وي با اشاره به تأکيد رهبر انقلاب براي اجراي طرح هدفمندکردن يارانه ها گفت: تأکيد رهبر انقلاب از سال 71 شروع شد و ايشان در همان زمان فرمودند که ما رشد و توسعه بدون عدالت را نمي‌خواهيم بر اساس بايد سعي کنيم که با اجراي عدالت به سمت عمل به فرمايشات رهبر انقلاب حرکت کنيم.
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس اظهار داشت: مسلم است افرادي که در خانه‌هاي خود استخر و جکوزي دارند استفاده بيشتري از انرژي دارند و در واقع استفاده اين عده از انرژي با يک فرد روستايي غيرقابل مقايسه است.
* حمايت مردمي، ضمانت اجراي موفق هدفمند شدن يارانه‌ها است
وي با اشاره به تحليل برخي افراد مبني بر اينکه هدفمند کردن يارانه‌ها بر قشر ضعيف فشار خواهد آورد بيان داشت: اگر فشاري هم به برخي اقشار جامعه وارد آيد از سوي قشري است که منافع خود را در خطر ديده‌اند چرا که اين عده سعي مي‌کنند اجناس خود را گرانتر به مردم عرضه کند، بر اين اساس مسئولان بايد با تدبير مقابل اين عده را بگيرند و سعي در تنظيم بازار در زمان‌ اجراي هدفمند کردن يارانه ها داشته باشند.
ابطحي حمايت مردم از اجراي هدفمند کردن يارانه‌ها را ضمانت اجراي موفق آن دانست و افزود: از مسئولان قوا مي‌خواهم که با همدلي و وحدت و پرهيز از سياسي کاري و جناح بازي دست به دست هم دهند تا اينکه اين طرح با موفقيت هرچه بيشتر در کشور اجرا شود.
وي در پايان تصريح کرد: در صورتي که اين طرح به طور موفق در کشور اجرا نشود ضرر آن تنها متوجه قوه مجريه نخواهد بود، بلکه ضرر آن متوجه کل نظام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس