تيم مبارزه ديجيتالي فرماندهي مرکزي آمريکا در خاورميانه بااستفاده از افسراني که مسلط به زبان هاي عربي و فارسي هستند ، رسانه هاي منطقه را رصد کرده و مطالبي که درباره ارتش آمريکا منتشر مي شود را پاسخ مي دهند.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، در روز 2 سپتامبر گذشته روزنامه اينترنتي انگليسي زبان "چورانگي" که پايگاه آن در پاکستان است مطلبي را درباره انفجارها در لاهور پاکستان منتشر کرد. در اين انفجارها بيش از 30 نفر کشته و بالغ بر 200 نفر نيز مجروح شدند که زنان و کودکان از جمله مجروحان بوده اند. همانند ديگر مطالب آنلاين، اين مطلب نيز اظهارنظرهاي پر سر و صدايي به همراه داشت.
مردي که خود را "جافاکوش" ناميده بود در اظهار نظري زير اين مطلب "باراک اوباما" رئيس جمهور آمريکا و "زبيگنيو برژينسکي" از سياستمداران کهنه کار آمريکايي را مقصر اين حادثه قلمداد کرده بود.
فرد ديگري که خود را "ابو حمزه" ناميده بود در اظهار نظر ديگري نوشته بود که پاکستان به درون جنگي که متعلق به ما نيست کشيده شده است و شرکت بلک واتر (شرکت خصوصي آمريکايي که عمليات نظامي در برخي کشورها انجام مي دهد) عمليات  مرگبار مخفيانه اي را از طرف دولت آمريکا در حال انجام دادن است.

*اتهامات عليه آمريکا در اينترنت از سوي فرماندهي مرکزي (سنتکام) پاسخ داده مي شود*

اين اظهار نظرها که به زبان انگليسي بوده است در 8 هزار مايل آن طرف تر، جايي که مقر فرماندهي مرکزي آمريکا (سنتکام) در پايگاه نيروي هوايي "مک ديل" قرار دارد، براي آمريکا سنگين تمام شد. اعضاي فرماندهي روابط عمومي نه تنها اين مطالب را خواندند بلکه پاسخ اين اظهار نظرها را نيز ارسال کردند.
"ويليام اسپيکس" ازاعضاي فرماندهي مرکزي آمريکا در 9 سپتامبر در پاسخ به يکي از اين اظهارنظرها نوشت: ابو حمزه، اجازه بده نخست به موضوع سناريويي که در آن گفته بودي "اين جنگ خود ما نيست" اشاره کنم. شنيدن اتهامات درباره آمريکا که ديگر کشورها را به نزاع مي کشاند و ما هيچ دخالتي در آن نداشته ايم، طعنه آميز است.

*سنتکام اگر نتواند به عمليات رواني تغيير افکار بپردازد دست کم ديدگاه آمريکا را مطرح مي کند*

پاسخي که توسط اسپيکس به اظهارات ابوحمزه داده شد بخشي از تلاش ها در حال افزايش ارتش آمريکا در کاربرد رسانه و اينترنت است تا حتي اگر نتواند با اين ابزارها به تغيير افکار و عقايد بپردازد دست کم به اين اطمينان برسد که ديدگاه ايالات متحده در بحث هاي آنلاين مطرح شده است.

*در تيم مبارزه ديجيتال سنتکام افرادي هستند که به فارسي، عربي و اردو صحبت مي کنند*

تلاش هاي افسران روابط عمومي نظير اسپيکس تحت قالب تيم مبارزه ديجيتالي است که در اين تيم افرادي حضور دارند که به زبان هاي فارسي، عربي و اردو صحبت مي کنند.
"ويليام اسپيکس" در مصاحبه با روزنامه "تامپا تريبيون" گفت: پروژه مبارزه ديجيتالي از ژانويه سال 2009 فعاليت خود را آغاز کرده است و به عنوان بخشي از استراتژي وسيعتري است که بر اساس اين استراتژي اين اطمينان حاصل مي شود که پديده "رسانه هاي جديد" (شامل رسانه هاي اجتماعي،وبلاگ ها و غيره) در تلاش هاي ارتباطاتي فرماندهي مرکزي ناديده گرفته نشده است.
وي در برابر فعاليت افرادي که او آنها را افراطي و خشونت گرا خواند، گفت : فرماندهان آمريکايي به اين نتيجه رسيده اند که کمپين تبليغات تهاجمي دشمن که توسط افراطي گران خشونت طلب هدايت مي شود باعث ايجاد حجم وسيعي از اطلاعات غلط درباره فعاليت هاي ارتش آمريکا شده و نمي توان مخاطباني که اين اطلاعات غلط به آنها داده مي شود را ناديده گرفت.
بنابراين ويليام اسپيکس به همراه ديگر اعضاي فرماندهي مرکزي آمريکا علاوه بر وظايفي که به آنها محول شده، بخش قابل توجهي از زمان خود را براي مقابله با اظهار نظرات "ابو حمزه" و "جافاکوش" در سايت انگليسي زبان "چورانگي" منتشر کرده بودند، صرف مي کنند.
به طور مثال اسپيکس درباره اين مطلب که  بلک واتر در حال انجام عمليات در پاکستان است، مدعي شده بود: داستان ها درباره بلک واتر کاملا مهمل است، مطلبي است که بدون حتي ذره اي مدرک گفته شده است و تطابقي نيز با حقيقت ندارد.

*سنتکام تمام رسانه هاي مهم منطقه را رصد مي کند*

اسپيکس در ادامه مصاحبه با تامپا تريبيون گفت که اعضاي تيم مبارزه ديجيتالي هر گزارش و هر اظهارنظر در رسانه هاي مهم منطقه را رصد مي کنند که اين رسانه ها شامل وبلاگ ها، اتاق هاي گفت وگواست و به سرعت به تغيير و ويرايش اطلاعاتي مي پردازند که درباره عمليات هاي نظامي آمريکا در منطقه ارائه مي شود.
وي گفت که در هر پاسخ، نويسنده خود را به طور شفاف به عنوان فردي که براي فرماندهي مرکزي فعاليت مي کند، معرفي مي کند، اگر چه اين صراحت ممکن است باعث شود تا مخاطبان گفت وگو را قطع کنند اما براي اين پروژه، حفظ شفافيت مهم است.
اين عضو فرماندهي مرکزي آمريکا گفت: لحن گفتار ما محترمانه و حرفه اي است زماني که با تبليغات افراطي ها مواجه مي شويم، ما با همان لحن گفتار با آنها رفتار کرده و هميشه تلاش مي کنيم که حقايق به معرفي خود بپردازند. ما ترجيح مي دهيم که جملات ما در هر اتاق گفت و گوي اينترنتي خود گويا باشند. اين برنامه بر روي سايت هاي محبوب متمرکز شده است.
اسپيکس ادامه داد: هدف ما اطلاع رساني به هر تعداد ممکن از مخاطبان بوده بنابراين ما بر سايت هايي تمرکز مي کنيم که بيشترين ميزان بازديد را داشته باشد.ما بر روي سايت هاي انفرادي تمرکز نمي کنيم و از اتاق هاي گفت وگوي افراطي ها نيز اجتناب مي کنيم. و روي تغيير باورهاي افرادي که  بر  باورهايشان اصرار ندارند تمرکز مي کنيم.

*پروژه تيم مبارزه ديجيتالي بسيار موفقيت آميز بوده است*

بر اساس ادعاي اين مقام فرماندهي مرکزي آمريکا، اين پروژه آنقدر موفقيت آميز بوده است که به زودي به زبان هاي روسي و پشتو نيز توسعه خواهد يافت اما موفقيت کامل اين پروژه نيازمند زمان است.
وي گفت: تمرکز اين تلاش ها در طولاني مدت بر اين موضوع است که اطمينان حاصل شود که اطلاعات دشمن بدون پاسخ باقي نماند و مخاطبان دست کم به ديدگاه ما درباره اينگونه موضوعات نزديک شوند.
ويليام اسپيکس هدف خودرا اطلاع رساني به مخاطبان ناميد و تاکيد کرد: انتقال اين گونه اطلاعات به مخاطباني که حجم وسيعي از اطلاعات مختلف را دريافت مي کنند تا حدودي نيز موفقيت به شمار مي آيد.
"فيليپ سيب" رئيس مرکز ديپلماسي عمومي ايالات متحده آمريکا در ديدار از فرماندهي مرکزي آمريکا و پس از آشنايي با برنامه جديد اين فرماندهي براي مقابله اينترنتي با دشمنان گفت: استراتژي مبارزه ديجيتال براي موفقيت در منطقه کليدي است. من معتقدم که اين ايده بزرگي است.
وي افزود: در فضاي مجازي اطلاعات زيادي (درباره عمليات ارتش آمريکا) وجود دارد که به ضرر ماست و دشمنان ما با چيرگي تلاش مي کنند که از طريق اينترنت به افزايش اعضاي خود بپردازند و ما نمي توانيم اجازه دهيم که اين موضوع بدون چالش انجام شود.
فيليپ سيب از طريق يکي از دانشجواين که هم اکنون در تيم مبارزه ديجيتال به ترجمه فارسي مي پردازد از اين برنامه مطلع شد.
سيب افزود: اين دانشجو (که گويا ايراني است) به دليل نگراني از تحولاتي که در کشورش "ايران" روي داده است به اين برنامه فرماندهي مرکزي آمريکا پيوسته است.

*تلاش کوچک بهتر از آن است که هيچگونه تلاش صورت نگيرد*

رئيس مرکز ديپلماسي عمومي ايالات متحده آمريکا ادامه داد: با وجود موفقيت ها، نااميدي هايي نيز وجود دارد. حقيقت اين است که اگر هر فردي بتواند در هر روز يک تعامل يا مبارزه اينترنتي داشته باشد، (با توجه به تعدادي که در فرماندهي مرکزي آمريکا در تيم مبارزه ديجيتالي قرار دارند) حجم اين تعاملات اينترنتي بسيار کم است و جهان نيز بسيار وسيع است. اين يک نااميدي ذاتي است.
وي افزود: اما با اين موضوع موافقم که اين تلاش ها ضروري به نظر مي رسد و يک تلاش کوچک بهتر از آن است که هيچگونه تلاشي صورت نگيرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس