«علي اکبر رائفي‌پور» مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه يهودشناسي و صهيونيزم است که فعاليت‌هاي بديعي را در اين زمينه داشته است. وي سال گذشته و در آستانه 13 آبان به همراه تيمي از دانشجويان به اجراي يک طرح تحقيقاتي در مدارس شهر تهران مي‌پردازد که بر اساس تهيه آمار

گروه فرهنگي مشرق-  نتايج تحقيقات اين تيم، بسيار قابل توجه و تعمق بوده ولي تاکنون مسکوت مانده است. "مشرق" براي اولين بار، حقايق قابل توجهي را درباره روحيه شهادت‌طلبي نوجوانان 13 ساله و هم‌سالان «شهيد حسين فهميده» منتشر مي‌کند. متن زير، يادداشت رائفي‌پور درباره اين طرح پژوهشي و تحليل آن است.

سنجش روحيات حسين فهميده‌هاي امروز
سال گذشته پروژه‌اي را اجرا کرديم که براساس سنجش «سلاح استراتژيک انقلاب و جمهوري اسلامي» و شناخت دشمن از آن طرح‌ريزي شده بود. اين طرح يک کار آماري دقيق در مدارس راهنمايي کشور بود که توسط تيمي از دانشجويان آمار و علوم اجتماعي اجرا شد. بر اين اساس به سراغ دانش‌آموزان 13 ساله محصل در پايه سوم راهنمايي رفتيم. يعني همان حسين فهميده‌هاي امروز که برخي مدعي‌اند از تفکر شهدا دورند و عرقي نسبت به شهيد فهميده‌ها نداشته و مشغول بازي‌هاي رايانه‌اي‌اند و حتي...
براي اين کار آماري، يک فيلم 10 دقيقه‌اي را سر کلاس براي دانش‌آموزان سوم راهنمايي نمايش داديم. در اين فيلم اثري از تشجيع و تهييج احساسات نبود و فقط برخي از اثرات کار حسين فهميده اکران شده و گستره «موج انفجار شهادت‌طلبي» او به تصوير کشيده شده بود؛ موجي که از جنس موج عاشورايي است که طي 14 قرن کسي توان مقابله با آن را ندارد.
نتيجه اين کار آماري بسيار قابل توجه بود. جامعه هدف، مدارس پايين شهر و بالاي شهر تهران را در بر مي‌گرفت. يعني از معمولي‌ترين مدارس تا بهترين‌ها، غيرانتفاعي‌ها و مدارسي که مديريت و فضاي خاص دارند. نکته عجيب اين بود که نتايج در کل اين مدارس هيچ تفاوتي نداشت.

آماري از روحيه شهادت‌طلبي حسين فهميده‌هاي امروز
در آماري که بدست آورديم، 82.9 درصد سيزده ساله‌ها ابراز داشتند که اگر يک بار ديگر موقعيت حسين فهميده پيش بيايد، همان کار را انجام خواهند داد. در جمع‌آوري رأي دانش‌آموزان دقت زيادي شد تا از رأي همديگر مطلع نباشند و تحت تاثير احساسات قرار نگيرند. حتي کارشناسان اين کار، براي بچه‌ها بازدارندگي‌هاي احساسي همچون توجه به حس پدر و مادرشان در صورت شهادت آنها را نيز به وجود مي‌آوردند، اما نتيجه تفاوتي نداشت.
از طرفي بازخورد اطلاعاتي که نوجوانان اين مدارس از حسين فهميده کسب کرده بودند نيز خيلي مهم بود. تا جايي که معلمان آنها اظهار مي‌داشتند که دانش‌آموزان تا مدت‌ها درباره حسين فهميده و عمليات استشهادي او پرس‌وجو و بحث مي‌کردند.

اما چرا تصوير حسين فهميده از اسکناس‌ها محو شد؟
براي بسياري از جوانان امروز، خاطره حسين فهميده زنده است. بسياري از ما به ياد مي‌آوريم که روي اسکناس‌ها کنار عکس امام خميني(ره) تصوير يک رهبر 13 ساله هم بود. اما چرا اين عکس حذف شد؟ هم‌اکنون تنها بر روي اسکناس‌هاي 50 توماني قديمي و کهنه عکس حسين فهميده ديده مي‌شود. اگر هم عمدي براي حذف آن در کار نبوده ولي تعداد اين خطا‌هاي محرض به قدري زياد شده که...
چرا فرزندان اين نسل، نبايد مثل ما بپرسند که عکسي که در اسکناس است براي کيست؟ و او چه کرده؟! 

حسين فهميده، سلاح استراتژيک انقلاب و نظام اسلامي
سلاح استراتژيک ما، شهاب 3 و 4 و موشک‌هاي پيشرفته نيست. مقام معظم رهبري در ديدار با فرمانده وقت سپاه که گزارشي از پيشرفت صنايع موشکي ارائه کرد، فرمود که اينها خوب است ولي روي ايمان نيروها کار کنيد که مهم‌تر است.
چرا وزير دفاع ما به جاي ارائه آمار پيشرفت‌هاي صنايع موشکي و دفاعي و ارتباطي، اين آمار را ارائه نمي‌کند؟ نتيجه تحقيقاتي که توسط دانشجويان آمار از دانش‌آموزان 13 ساله مدارس راهنمايي که ميزان شهادت‌طلبي آنها يعني سلاح استراتژيک انقلاب به عمل آمده است.
 
با اين آمار تا 10 سال ديگر بيمه‌ايم
نتايج آمار ما از دانش‌آموزان 13 ساله بين 81 تا 84 درصد بود که به طور ميانگين 9/82 درصد خروجي داشت؛ يعني 9/82 درصد از نوجوانان ما روحيه شهادت‌طلبي و حماسي دارند. قطعاً اگر اين آمار را ارائه کنيم تا 10 سال ديگر امنيت کشورمان را بيمه کرده‌ايم؛ يعني تا 10 سال ديگر که دوباره آمار بگيريم هيچ کس جرات حمله نخواهد داشت. اگر آن فيلم ده دقيقه‌اي براي تمام دانش‌آموزان کشور پخش شود چه اثري خواهد داشت؟ چرا آموزش و پرورش از اين نوع کارها انجام نمي‌دهد؟

کم‌کاري‌ها کم نيست، شايد عمدي هم باشد
«رابرت باير» در فيلمش به کيفي که عکس حسين فهميده روي آن درج شده اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «اين کيف را به همه ايراني‌ها مي‌دهند.» ولي نمي‌دهند! و چرا؟ باير با اين کار مردم کشور خودش را از ايران مي‌ترساند اما آيا اين کار واقعا انجام مي‌شود؟!

3-2 صفحه، کل زحمت وزارت آموزش و پرورش
از آموزش و پرورش، انتظار نمي‌رود که تنها از همان مستند 10 دقيقه‌اي استفاده کند؛ بلکه نتايج آمار ما نشان مي‌دهد فقط يک حرکت صحيح موجب ايجاد يک موج زنده و شاداب در بين نوجوانان خواهد شد. کمااينکه سيستم آموزش و پرورش ما بهتر از اينها توانايي دارد. مثلاً زندگي شهيد حسين فهميده بايد به طور جدي وارد کتاب‌هاي درسي شود.
نکته مهم ديگر در اين خصوص، محروم کردن دانش‌آموزان از تصوير است. يعني صرفاً به يک سري از تئوريات اکتفا شده و از کاربرد تصوير در امر آموزش و تربيت اغفال شده است. الان کلاس‌هاي مدرسه از نداشتن تلويزيون، رنج مي‌برد. در صورتي که لااقل در سر کلاس درس‌هايي چون تاريخ و پرورشي و... مي‌توان از مستندات تصويري اثرگذار استفاده کرد. از طرفي متن مربوط به دفاع مقدس در کتب درسي ما تنها 2 - 3 صفحه است.

مقاطع تربيتي: «ابتدايي، فهميدگي، دبيرستان»
همين‌طور تنها توانسته‌ايم يک واحد درسي دفاع مقدس در دانشگاه راه‌اندازي کنيم. در صورتي که پرداختن به پرورش روحي و تربيت در دانشگاه خيلي دير است و بهترين زمان تربيت و پرورش اثرگذار در دوران راهنمايي است. حتي بهتر است عنوان اين دوره را دوران «فهميدگي» بناميم. در صورتي که ذهن يک دانشجو نسبت به يک دانش‌آموز دوره راهنمايي (يا فهميدگي) مثل سنگ مي‌ماند و تغيير آن سخت است.
پس بهتر است براي نامگذاري دوره‌هاي تحصيلي بگوييم: «ابتدايي، فهميدگي، دبيرستان» در دوران دبيرستان نيز به قدري سر دانش‌آموزان را به درس‌هاي رياضي و فيزيک و شيمي و حفظيات گرم مي‌کنند که اصلاً وقتي براي تربيت و تعقل ندارد.

آيا عمدي نيست؟!
اما تکرار اين حرکت‌هاي جهل‌آميز و خطاهاي راهبردي، هر انساني را به شک مي‌اندازد. گويي که عمدي در کار است و برخي فعاليت‌ها و يا عدم فعاليت‌ها با برنامه و قصد مشخصي صورت مي‌پذيرد.
چرا به محض شنيدن نام «شهيد ابراهيم همت» به ياد ترافيک مي‌افتيم؟ و يا از «حاج احمد متوسليان» هيچ نمي‌دانيم؟ در صورتي که نوجوان‌ها نام اکثر بازيگران و فوتباليست‌هاي غربي را بلدند.

اگر جنگ شود؛ همه دنيا عمليات استشهادي را از ما خواهند آموخت
اگر امروز روي 13 ساله‌هايمان کار تربيتي انجام دهيم، امنيت کشورمان حفظ مي‌شود. از طرفي در صورتي که براي خريد يک هواپيما بايد ميلياردها پول بدهيم و يا اگر يک ناو داشته باشيم و دشمن قصد زدن آن را داشته باشد، حتي نخواهيم فهميد که از کدام طرف خورده‌ايم؛ در اين صورت راه تضمين امنيت و سلاح استراتژيک ما ايمان است. اما چگونه؟
به اين صورت که اگر امريکا به ايران حمله کند، مي‌داند که با قدرت رسانه‌هاي امروزي ميدان نبرد به «صحنه تئاتر» تبديل شده و تمام دنيا سلحشوري‌ها و حماسه‌ها و صحنه‌هاي ايثار و استشهاد ما را خواهند ديد و قطعاً الگو خواهند گرفت. پس امريکا چنين خبطي را تا وقتي که ما سلاح ايمان داشته باشيم، مرتکب نخواهد شد.

حمله دشمن؛ به محض ته کشيدن حسين فهميده‌ها
در شرايطي که دشمن شرق و غرب و شمال و جنوب کشور ما را محاصره کرده و پايگاه‌سازي کرده و دائماً آماده هجوم است، اگر ساعت يک نيمه شب يقين پيدا کنند که حسين فهميده‌هاي ما ته کشيده، قطعاً ساعت يک و پنج دقيقه به ما حمله خواهند کرد.
چرا که «گالوپ‌»ها و مؤسسات آماري و جاسوسي آنها دائماً در اين مملکت در حال تهيه «آمار حسين فهميده‌ها»ي ما به صورت ماهانه هستند. براي همين است که خيل محصولات فرهنگي و بازي‌هاي رايانه‌اي را به سمت نوجوانان ما سرازير کردند تا از بين آنها حسين فهميده ساخته نشود.

ادامه دارد...





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • صادق ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    1 1
    خیلی عالی.فقط همین
  • MOHAMMAD ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    1 1
    kheili khob bood
  • اتنا ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    1 1
    عالی بود!
  • ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    2 1
    الان (سال 95) درس شهید حسین فهمیده هم از کتب درسی حذف شده. نگارنده محترم بنظرم الان لازمه به روز کنی این مقاله را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس