کد خبر 12833
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۸

حسين شمقدري در مراسم رونمايي مستند «يزدان تفنگ ندارد» گفت: اگر بي‌طرفي را رعايت نمي‌کرديم کسي به حرف ما گوش نمي‌داد.

به گزارش مشرق به نقل از هنرنيوز؛ مستند «يزدان تفنگ ندارد» ساخته حسين شمقدري روز گذشته در سالن جابرابن حيان دانشگاه صنعتي شريف رونمايي شد؛
کارگردان مستند «يزدان تفنگ ندارد» در مراسم رونمايي اين مستند گفت: ما سعي داشتيم اين مستند را به جشنواره مستند «سينما حقيقت » ارائه دهيم؛ اما تاکنون تلاش‌هاي ما به نتيجه نرسيده است.
وي در اين مورد اضافه کرد: اين فيلم يک فيلم مستند است و متأسفانه از ديد هنري براي جشنواره حقيقت کشش نداشت. شخصاً از ضعف هنري موجود در اين فيلم عذرخواهي مي‌کنم؛ ما يکسري دغدغه داشتيم که دوست داشتيم آن دغدغه‌ها را به تصوير بکشيم.
وي افزود: اين فيلم توسط يک گروه دانشجويي به نام گروه «آرمان» ساخته شده است و هزينه‌ها اجرا و شکل اجرا همه دانشجويي بوده؛ بنابراين ما در ساخت اين فيلم از هيچ رانت خاصي استفاده نکرديم.
وي در پايان گفت : اگر در ساخت اين فيلم بي‌طرفي را رعايت نمي‌کرديم کسي به حرف ما گوش نمي‌داد.
مددي : طبيعي است که ما براي خود عقيده و گرايشي داريم
در ادامه اين مراسم تهيه‌کننده «يزدان تفنگ ندارد» گفت: ما در حد توان خود در ساخت اين فيلم بي‌طرفي را رعايت کرديم. مددي تهيه کننده اين مستند ادامه داد: طبيعي است که ما براي خود عقيده و گرايشي داريم و از آنجا که ما اين فيلم را مي‌سازيم آنچه که برجسته است نظر ما است؛ اما در ساخت اين فيلم حتي صحنه‌هايي را به نفع طرف مقابله حذف کرديم و يا پخش کرديم.
وي در ارتباط با تأمين هزينه ساخت اين مستند گفت: ما يک گروه کوچک دانشجويي داريم که درآمدزايي اندکي دارد دوربين فيلمبرداري را نيز از تعدادي از دوستان به امانت گرفتيم که از بابت آن هنوز مقروضيم.
مددي در ارتباط با نوع دوربين فيلمبرداري که اين فيلم توسط آن گرفته شده بود گفت‌: قسمتي از کار با دوربين سوني 170 و مابقي z 5 فيلمبرداري شده است. برخي مواقع نيز با 2 دوربين کار کرديم؛ اما به طور کل يک دوربين داشتيم. قسمتي از مصاحبه‌هاي ما به علت تفاوت کيفيت تصوير 2 دوربين حذف شد و ما صحنه‌هايي که کيفيت بالاتر داشت را انتخاب کرديم.
نيرهدي: بي طرفي را در ساخت رعايت کرديم
در ادامه اين مراسم طه رضا نيرهدي راوي اين مستند در‌باره چرايي ساخت اين مستند گفت‌: ما دغدغه‌هايي داشتيم؛ زيرا حوادث سال گذشته اولين تجربه بحران بود که ما در زندگي دانشجويي خود تجربه مي‌کرديم. در آن فضا ما با يک سر درگمي در ارتباط با حقيقت روبرو بوديم با ساخت اين فيلم خواستيم بگوييم روايت‌هاي مختلف از يک ماجرا وجود دارد که هر بخشي از واقعيت را در بر گرفته است. ما نيز خواستيم تحليل خود را ارائه دهيم.
وي در ادامه گفت: مجموع صحنه‌هاي مربوط به ندا آقاسلطان در اين فيلم که 10 دقيقه بود از جمله صحنه‌هايي بود که ما تمايل به نشان دادن آن نداشتيم. زيرا در چهارراهي که اين قتل اتفاق افتاده بود از هر شخصي که سئوال مي‌کرديم جواب مشخصي به ما نمي‌داد؛ اما ما اين صحنه‌ها را نيز در فيلم گنجانديم، تا بي‌طرفي را رعايت کرده باشيم.
نيرهدي افزود: علت پراکندگي‌اي که احياناً در اين مستند مشاهده مي‌شود و مورد اعتراض برخي از دوستان نيز قرار گرفت به همان پراکندگي فضاي بعد از انتخابات برمي‌گردد و ما مي‌خواستيم در اين فيلم اين فضا را به نمايش بگذاريم.
وي ادامه داد: شخصاً قبول دارم که بخشي از اين پراکندگي نيز ضعف ما در ارتباط با مسائل هنري در فيلم برمي‌گردد. ما تعدادي دانشجو هستيم که آشنايي چنداني با مسائل هنري ساخت يک فيلم نداشتيم. دغدغ? ما بيشتر، دغدغه سياسي بود تا هنري، و طبيعي است که اين وجه در کار پيشي بگيرد، همانطور که در فيلم مشاهده کرديم وجوه مطبوعاتي و سياسي در کار به خاطر همين ديد سياسي برجسته بود.
روايتگر مستند «يزدان تفنگ ندارد» در پايان ابراز کرد‌: ما در ساخت اين فيلم از مشاور هنري استفاده نکرديم؛ اما از مشورت‌هاي يکي از کارگردان‌هاي مطرح کشورمان آقاي جواد شمقدري استفاده کرديم.
لازم به ذکر است؛ «يزدان تفنگ ندارد» داستان تلاش سخت دانشجوي المپيادي دانشگاه صنعتي شريف براي دست يافتن به حقيقت و درگيري با تناقضات ذهني و عيني در رابطه با شرايط اين دانشگاه، تهران و کشور در يک سال گذشته است. اين دانشجو در مسير مستند به گفتگو با مردم، شخصيت هاي فرهنگي و علمي و نيز دانشجويان مي پردازد و پاي درد دل مردم نقاط مختلف کشور و دغدغه‌هاي آن‌ها مي‌نشيند. اين مستند کاري است از گروه آرمان به کارگرداني «حسين شمقدري» و تهيه کنندگي «حسن مددي» با روايتگري «سيد‌طه رضا نيرهدي» که در ?? دقيقه و با سبکي خاص ساخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس