در آستانه 16 آذر، بنياد ضدانقلابي «ايران ندا» با هدف جمع‌آوري اخبار حوادث احتمالي و سياه‌نمايي عليه نظام از طريق ساخت فيلم مستند، خواستار ارسال فيلم‌هاي خصوصي ايرانيان شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي مشرق، بنياد ضدانقلابي «ايران ندا» که متشکل از گروهي از هنرمندان، نويسندگان و روزنامه‌نگاران سکولار و فراري است، فعاليت خود را در قالب پروژه دريافت فيلم از "يک روز زندگي ايرانيان" آغاز کرد. 
بنياد ضدانقلابي «ايران ندا» به منظور جمع‌آوري اخبار و حوادث احتمالي 16 آذر روز و با هدف سياه‌نمايي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران از طريق ساخت فيلم مستند در قالب پروژه‌اي تحت عنوان «يک روز از زندگي ايرانيان» خواستار تهيه فيلم و ارسال آن براي اين بنياد توسط ايرانيان داخل و خارج از کشور شده است.
اما به گفته کارشناسان فرهنگي و رسانه‌اي اين پيشنهاد بيش از هر چيز براي ورود به زندگي خصوصي ايرانيان طرح ريزي شده است. در بخشي از اطلاعيه بنياد "ايران ندا" که بر روي صفحه آزمايشي سايت اينترنتي بنياد مزبور درج شده، خطاب به ايرانيان چنين آمده است: «بيائيد در کاري مشترک، يک روز معين از زندگي ايرانيان... را براي نسل‌هاي آينده ثبت کنيم.» به عبارت ديگر آنها انتظار دارند مردم ايران با تصويربرداري از خصوصي‌ترين مکان‌ها و لحظات زندگي خود و ارسال آن براي اين تشکيلات در پيش‌برد اين پروژه که حيازدايي از جوامع ايماني يکي از اهداف آن است، مشارکت کنند.
البته تصويربرداري از لحظات سياسي و در واقع عملي سازي پروژه «روزنامه نگاري شهروندي» (Citizen Journalism) يعني جاسوس‌سازي از مردم جوامع هدف نيز از ابعاد ديگر ماجراست. چرا که با تمرين فيلم‌بردراي و عکس‌برداري از لحظات بحراني موجود در جوامع هدف، بخشي از منابع خبري و خوراک رسانه‌اي مورد نياز رسانه‌هاي غربي نيز تامين خواهد شد. خبرنگاري شهروندي يکي از سرخط‌هاي مهم پروژه «جهاني‌سازي» است که در قالب ارسال خبر، عکس، فيلم و گزارش‌هاي مردمي از کشورهاي مورد نظر در راستاي طرح براندازي حکومت‌ها (Regim Change) عملي مي‌شود و نمونه آن در "انقلاب هاي رنگين" اروپاي شرقي بارها به مرحله اجرا در آمد که به طور مثال مي توان به اجراي اين پروژه در گيرو دار انقلاب نارنجي اوکراين اشاره کرد تا حدي که دانشگاه هاروارد در مطلب مفصل 21 صفحه اي به نقش رسانه هاي ديجيتال در تسريع پروژه روزنامه نگاري شهروندي و بسيج نيروهاي پراکنده اپوزسيون براي براندازي نظام حاکم پرداخته است.
پس از ناآرامي هاي بعد از انتخابات رياست جمهوري در ايران "CIMA" مرکز ديگري که زير مجموعه بنياد "NED"  فعال است و به صورت خاص بر روي رسانه ها کار مي کند جزوات مفصلي در تعريف و تئوريزه کردن روزنامه نگاري شهروندي ارائه داد که در نهايت به قول اين مراکز به تغييرات سريع سياسي- به عبارتي کودتا در قدرت- مي‌انجامد.
سايت ايران ندا به تحريم‌هاي اينترنتي امريکا عليه ايران اشاره کرده و ادامه مي‌دهد: «ايراني‌ها، به خصوص دختران و پسران جوان... به بهانه اِعمال تحريمات دولت آمريکا، از شرکت در حرکت جهاني "يک روز زندگي" محروم شدند.» ايران ندا اينگونه از اجراي يکي از برنامه‌هاي پروژه جهاني‌سازي (Globalization) غرب يعني حرکت جهاني "يک روز زندگي" به طور ناخواسته پرده‌بر‌داري مي‌کند.
ايران ندا سپس با لحن اعتراضي نسبت به دولت امريکا، اين کار را توجيه‌ناپذير دانسته و مي‌نويسد: «ايران ندا در مقابله با اين تبعيض آشکار و توجيه‌ناپذير، در اولين حرکت مردم ‌نهاد خود از تمام ايرانيان در هر کجا که هستند، دعوت مي‌کند تا با هر دوربيني که در اختيار دارند در هشتم آذر ماه سال جاري از زندگي خود، دوروبري‌ها، حوادث روزمره يا استثنائي که در اين روز معين با آن مواجه مي‌شوند تصويربرداري کنند و به "ايران ندا" ارسال تا در يک فيلم مستند بلند شرکت کنند.»
به گفته اين تشکيلات، تهيه‌کننده اين فيلم بلند مستند، "ايران ندا" است و کارگرداني و تدوين فيلم به عهده "رضا علامه‌زاده"، از اعضاي موسس ايران ندا خواهد بود.
همچنين به گفته ايران ندا، ايرانياني که تمايل دارند تا فيلم‌هاي خصوصي‌اشان منتشر شود، مي‌توانند فيلم را به "کميته انتخاب طرح" که متشکل از رضا دقتي، آرش سبحاني، محبوبه عباسقلي زاده، رضا علامه زاده و مهدي جامي است ارسال کنند. افراد ياد شده از چهره‌هاي رسانه‌اي و هنري سابقا اصلاح‌طلب و ضدانقلاب امروز مقيم خارج از کشور هستند. 
همين‌طور از فيلم‌هاي خصوصي و يا سياسي ارسالي علاوه بر استفاده در فيلم مذکور، در صورتي که قابل نمايش تشخيص داده شود، در شکل ارسال شده يا با کمي تغيير در تدوين (به خواسته تشکيلات ياد شده) به شکل مستقل در سايت اين پروژه به نام و نام خانوادگي ارسال کننده در اختيار کاربران قرار خواهد گرفت تا همگان به تماشاي فيلم‌هاي خصوصي زنان، مردان، جوانان و همسران ايراني بنشينند. علاوه بر اين زماني که پخش برنامه‌هاي تلويزيون "ايران ندا" آغاز شود اين ويدئوها نيز در برنامه‌هاي آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا گستره بينندگان لحظات محرمانه خانواده‌هاي ايراني افزايش يابد. 
ايران ندا براي تشويق افراد به اهداء جايزه نيز اشاره و تاکيد مي‌کند که نه تنها نام سازنده به شکل رسمي در تيتراژ فيلم خواهد آمد بلکه فيلم او در يک مسابقه بزرگ هنري شرکت داده مي شود و به ده ويدئو جوائزي اهدا خواهد شد.
دست اندرکاران «ايران ندا» براي فراگير کردن اين طرح نوشته‌اند: «هر فرمتي از ويدئو قابل ارسال خواهد بود. البته اگر براي کسي امکان فيلمبرداري با دوربين ديجيتال (با استفاده از ميني دي وي با حافظه) وجود داشته باشد بهتر است از آن استفاده کند، ولي تصوير دوربين تلفن همراه هم به شرط برخورداري از کيفيت مناسب به همان اندازه شانس انتخاب شدن در فيلم نهائي را خواهد داشت.»
«بنياد ايران ندا» که در 14 مرداد ماه با صدور اطلاعيه و برگزاري نشستي در کاليفرنياي آمريکا اعلام موجوديت کرد، در ظاهر موسسه‌اي غيرانتفاعي است که در کاليفرنيا ثبت شده و هدف خود را رسيدن به رسانه‌اي متفاوت و مردم نهاد از طريق راه‌اندازي شبکه تلويزيوني با مشارکت ايرانيان و ارسال تصاوير خصوصي توسط آنها اعلام کرده است و هم اکنون طرح هاي آن از سوي سايت‌هاي وابسته به ارگان‌هاي امنيتي ايالات متحده امريکا شامل گويا، ايرانيان، سي‌ميل و تهران ريويو تبليغ مي‌شود.
اين تلويزيون ماهواره‌اي را «معصومه علي نژاد» - مشهور به مصي علي نژاد - که اکنون نام مسيح را براي خود برگزيده است به اتفاق «شهرنوش پارسي پور» و «رامين جهانبگلو» که در جريان حوادث بعد از انتخابات بازداشت و سپس به قيد وثيقه از زندان آزاد شد،اجرا مي کنند که البته طراحي و ساماندهي چنين طرحي از اين بدنه و تجربيات آنها دور از ذهن به نظر مي آيد.
شايد اين طرح را بايد يک برنامه آزمايشي براي سنجش امکان اجراي طرح‌هاي آينده سازمان‌هاي اطلاعاتي و جاسوسي غرب از جمله طرح‌هايي چون خبرنگاري شهروندي در جوامعي چون ايران دانست. چنانکه پيش از اين نيز برخي سايت‌هاي غيراخلاقي از کابران اينترنتي خواسته بودند: «هر ساعتي که از خواب برمي‌خيزيد از چهر? خود تصويري ثبت کنيد و براي «....» ارسال کنيد. مهم نيست در چه حالتي هستيد. بهترين حالت شما، طبيعي‌ترين حالت شماست. نوع دوربيني که با آن عکاسي مي‌کنيد هم مهم نيست. تصاوير خود را به آدرس ما ارسال فرماييد. تصاوير بدون نام يا نشاني از صاحب تصوير درج خواهد شد.»
 همچنين در اين وبلاگ که تاکنون بيش از ده‌ها عکس از کاربران در بستر خواب منتشر کرده، تصوير خواب‌آلود پسران و دختراني ديده مي‌شود که با لباس خواب از خود عکس‌برداري کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس