کد خبر 18960
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹

نماينده دولت امريکا در مذاکرات ايران و 1+5، در روز اول مذاکرات، حدود نيم ساعت پشت در اتاق محل استقرار دکتر جليلي قدم مي‌زد تا با درخواست وي براي ديدار موافقت شود اما دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان اين درخواست را نپذيرفت.

به گزارش مشرق به نقل از رجا، ويليام برنز در حالي موفق به ديدار با سعيد جليلي نشد که وي سال گذشته در جريان مذاکرات ژنو2، پس از پنج بار درخواست توانست به مدت 45 دقيقه با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به‌طور خصوصي گفت‌وگو کند و پس از وي نيز هيئت‌هاي روسي و چيني مشترکا و سپس نمايندگان سه کشور اروپايي به‌طور مشترک براي جا نماندن از نماينده امريکا، درخواست داده و به ديدار جليلي رفتند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، علاوه بر نپذيرفتن ديدار با نماينده امريکا، درخواست نماينده انگليس را نيز رد کرده است. در عين حال، هيئت‌هاي روسي و چيني به‌طور جداگانه با دکتر جليلي و تيم مذاکره کننده ايران ديدار کردند. نماينده چين در اين ديدار تأکيد کرده بود که موضع طرف‌هاي غربي نسبت به گذشته متفاوت است.

در عين حال، امروز خبرگزاري انگليسي رويترز به نقل از يک مقام وزارت امور خارجه امريکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که مذاکراتي دو طرفه ميان نمايندگان ايران و آمريکا در جريان نبوده ولي در مورد مسائل مهم، گفت وگوها پيش رفته و انجام شده است. اين مقام آمريکايي گفت: «چند گفت وگوي دوطرفه و غيررسمي داشتيم که به ما کمک کرد نکات مورد نظر خود را مورد تاييد قرار دهيم.» وي اين گفت‌وگوها را دشوار اما صادقانه خوانده است.

دليل اصلي موافقت نکردن با درخواست نمايندگان امريکا و انگليس به‌دليل دست داشتن سرويس‌هاي جاسوسي اين دو کشور در ترور دو استاد هسته‌اي ايران بوده که منجر به شهادت دکتر مجيد شهرياري شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس